Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltelt, lett vs ultralett?


Gabs88

Anbefalte innlegg

Har sett på en del forskjellige telt i det siste, deriblant Hilleberg Unna og Big Agnes Copper Spur HV UL2.

Det er ganske stor vektforskjell på de to nevnte teltene, Hilleberg Unna veier 2.3 kg mens Big Agnes Copper Spur veier ca 1.3kg. Altså en hel kilo forskjell.

Hvis man skal campe, primært om sommer og høst, i 1000-1500m høyde i Jotunheimen. Vil man merke noen stor forskjell hvis man velger Hilleberg teltet over Big Agnes?

 

Hva er det egentlig man får ut av å bære på en kilo ekstra på en fjelltur?

 

Og når vil man eventuelt angre på at man valgte det ultralette over lettvekteren?

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hilleberg Unna er et helårstelt.   Teltduken går helt ned til bakken, og nettingen i innerteltet kan dekkes til for å stoppe kald trekk.  Innerteltet kan klipses vekk for å lage (større) fortelt, f.eks for å lage mat inne i teltet om været er dårlig.

Big Agnes-teltet er et tresesongstelt.  Nettingen i innerteltet kan ikke dekkes til, så du må kanskje kompensere med varmere sovepose eller mer klær, så vektforskjellen blir i praksis ikke så stor som det kan se ut som.  Ytterduken går ikke ned til bakken, som betyr at det som er i ytterteltet blir vått om det regner og blåser, og matlaging i forteltet kan bli utfordrende i slike forhold.  

I tillegg til at Big Agnes-teltet har en tresesongskonstruksjon, så er det nok brukt lettere materialer for å få ned vekta.  Som betyr lavere slitestyrke og levetid, og at det kanskje ikke står godt i sterk vind.   

På Big Agnes-teltet settes innerteltet opp før ytterteltet, så du risikerer vått innertelt om teltet settes opp i regnvær.

Endret av Luesveis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen forskjeller som Luesveis skriver på. jeg har BA teltet selv, eldre modell fra 2009 som da veier 1,7 ikke 1,43 eller hva det er nå. Det er og litt annen stangkonstruksjon fra et par år tilbake som skal gjøre teltet mer stabilt. Innertelt inneholder en del mesh men det er duk et stykke opp rundt hele. men det er nok et luftigere telt enn Unna, uten at jeg har testet Unna.
Jeg har brukt midt fra rundt 0 til tropevarme. Ba teltet har god lufting og har satt pris på det når sola titter på duken tidlig om morgenen. Blir ikke badstu i teltet. Har ikke hatt det på fjelltur med masse vind men kan ikke si trekk har plaget meg. Dog vil en merke at det ikke blir like lunt i det som et anne BA telt jeg har med duk i innertelt. Kroppen varmer jo noe opp inne i teltet. Jeg har opplevd slitestyrke som bra. Mitt holder tett både i duk og bunn selv om jeg flere år hadde bikkje som tråkket rundt i det. Kommer ferdig med teipede sømmer. Er bra kvalitet på de selv om det er lette materialer.

BA teltet har vunnet flere priser i utland men man er litt mer skeptisk til slike telt her hjemme. Det går å sette opp yttertelt først men det er mer knot enn å sette opp innertelt først. Evt ekstra bunnnduk så er det enkelt å sette yttertelt første. Sparer og slitasje på bunnduk. Men det gir deg vel 170gr ekstra i sekken. Dog er den fin å ha til andre ting og. F.eks under liggeunderlag hvis en ligger ute uten telt, evt under tarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unna er ett godt og solid telt som er komfortabelt og lunt i både vind, regn og uvær, og ikke blir for varmt på sommeren. Dog på varme sommerdager er nettinginnerteltet kjekt å ha, da får man luftet godt når man åpner luftingene og stengt godt igjen når man plugger alt ned til bakken.

Løsningen er bra, men langt fra perfekt, en kort tverrstang i toppen hadde gjort underverker for mer takhøyde i ett større område. Men jeg er fortsatt fornøyd.

Det er lett nok til å bære i sekken, men noe utralett er det jo absolutt ikke.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gabs88 hvorfor har du endt opp med Unna og Copper Spur? Som nevnt er disse i forskjellig klasse. 

Er det et telt for alle 4 sesongene du er ute etter? Hvis du prioriterer vekt kan kanskje Niak være en god løsning? Hilleberg det også. Lettere, kun 3 sesonger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, tesk said:

@Gabs88 hvorfor har du endt opp med Unna og Copper Spur? Som nevnt er disse i forskjellig klasse. 

Er det et telt for alle 4 sesongene du er ute etter? Hvis du prioriterer vekt kan kanskje Niak være en god løsning? Hilleberg det også. Lettere, kun 3 sesonger.

 

Har egentlig kommet frem til at Copper Spur er et bra telt for mitt bruk, men samtidig så ser jeg at Hilleberg er veldig populært i Norge så da er det jo lett å spørre seg om man gjør et dårlig valg. De testene man ser på Copper Spur skjer skjelden i et Norsk klima, men heller i USA som klimamessig ligger nærmere Spania enn Norge.

 

Unna virket da som det mest aktuelle soloteltet.

 

Men ser jo nå at Niak er et lettere telt enn Unna til tross for at det er til 2 pers. Men det er jo også bare 10 cm bredere så ikke stor forskjell.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 7.4.2023 den 0.13):

Men ser jo nå at Niak er et lettere telt enn Unna til tross for at det er til 2 pers.

Jeg vil kategorisere Niak som 1,5p-telt, der 0,5 er barn eller hund - men først og fremst et behagelig solotelt for oss som liker å drasse alt mulig inn i innerteltet (Niaks minimale yttertelt gjør dette uansett ofte nødvendig). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er ikke kjent med modellene du nevner, men hadde et Marmot telt på fjellet i 9 m/s vind og kun et par varmegrader. Dette er et supert telt i sol og varme. Tilsvarende det som nevnes; lett å sette opp, mye netting så lufter godt, men det var PYTON i forholdene beskrevet over - og også litt irriterende i regn selv om det er fullt mulig å sette ytterduken først. Det blåste tvers i gjennom og jeg hadde selvsagt ikke god nok pose. (Var klar over risken, men tenkte teste😆) Så tenk over hvilke forhold du skal bruke teltet. Det er nok en grunn for at vi tenker anderledes i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 6.4.2023 den 14.19):

Hva er det egentlig man får ut av å bære på en kilo ekstra på en fjelltur?

 

Og når vil man eventuelt angre på at man valgte det ultralette over lettvekteren?

Hei,

Vil nok ikke si at de nevnte er ultralette, da må man nok ned mot halvkiloen (ikke noe galt om de nevnte modellene).

Det du får ekstra av en kilo ekstra telt er enten et godt innertelt, og noe tyngre materialer eller større plass. Man får også materialer som holder på mer vann ;-) og ofte mer komplisert oppsett. For noen produsenter kan du få større yttertelt og kanskje bedre når det er svært kraftig vind.

Du vil kanskje angre på ultralett dersom det er vått pga mer kondens (de ultraletteste er enduks) og dersom det er mye drittvær slik at du må bo mye i teltet.

Beklager svar som ikke handler om de to nevnte teltene :-) Lykke til og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg er veldig overkill for 99% av bruken, men de varer lenge. Høy kvalitet, men høy pris..
Copper spur er bra telt det og lett, men finnes mange like telt som dem.
Ville ikke gått for copper spur, har et lignende telt med duk som settes over til slutt og det er ikke noe særlig når det regner altså.

Kanskje Big Sky Chinook 1? Settes opp samtidig, solid innerduk, 1,6kg tror jeg? 

Hilleberg er populært ja, de lager veldig vær dyktige telt, men som sagt, nesten ingen setter de teltene til prøve.. 
Så alle går omtrent med for-tunge telt de ikke trenger :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen95 skrev (20 minutter siden):


Hilleberg er populært ja, de lager veldig vær dyktige telt, men som sagt, nesten ingen setter de teltene til prøve.. 
Så alle går omtrent med for-tunge telt de ikke trenger :P 

Jeg kan til dels si meg enig. De fleste telter i greit vær og er ikke på så lange turer at man ikke kan forutse været til en viss grad. Da klarer man seg med Amerikanske 3-sesongs telt.

Mange produsenter lager telt som består kraftige vindtester når de er plugget i gulvet med skruer og vindmaskinen slås på etter teltet er forankret.

Hilleberg tester også alle sine telt med vindmaskin, men de setter på vindmaskinen FØR de slår opp teltet. Alle teltene deres skal nemlig kunne slås opp i vind, og det er ikke alle telt som lar seg sette opp i sterk vind. Samtidig lager de teltene slik at ved stangbrudd skal ikke en brukket stang kunne skjære i stykker teltet, kun hull i stangkanal. Reparer stangen og fortsett turen.

Å ikke klare å slå opp teltet alene er kanskje den største risikoen, slik jeg ser det.

Det er ihvertfall noen moment å tenke på når man skal velge telt, særlig om man er alene på tur og drar i eksponert terreng eller turer av en såpass lengde at man ikke kan forutsi været.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Jeg kan til dels si meg enig. De fleste telter i greit vær og er ikke på så lange turer at man ikke kan forutse været til en viss grad. Da klarer man seg med Amerikanske 3-sesongs telt.

Mange produsenter lager telt som består kraftige vindtester når de er plugget i gulvet med skruer og vindmaskinen slås på etter teltet er forankret.

Hilleberg tester også alle sine telt med vindmaskin, men de setter på vindmaskinen FØR de slår opp teltet. Alle teltene deres skal nemlig kunne slås opp i vind, og det er ikke alle telt som lar seg sette opp i sterk vind. Samtidig lager de teltene slik at ved stangbrudd skal ikke en brukket stang kunne skjære i stykker teltet, kun hull i stangkanal. Reparer stangen og fortsett turen.

Å ikke klare å slå opp teltet alene er kanskje den største risikoen, slik jeg ser det.

Det er ihvertfall noen moment å tenke på når man skal velge telt, særlig om man er alene på tur og drar i eksponert terreng eller turer av en såpass lengde at man ikke kan forutsi været.

Det er et godt poeng med å sette opp FØR, har LiteWay PyraOhm duo, og den kommer jeg til å bruke lang tid på å sette opp under større vind. 
Har klart meg OK med vanlig kuppeltelt, når jeg kunne klipse på ytterteltet og plugge det ned, men du har en god problemstilling der, får man ikke opp teltet vell da er en tynt ute ganske raskt hvis en allerede er litt kjølig. Jeg likte godt tanken med gåstav telt, men etter de få gangene jeg har satt det opp, så ser jeg etter noe lettere som et frittstående telt som Unna.

Unna er faktisk veldig bra, jeg fant en produsent som lagde nærmest eksakt samme men "billigere" og lettere, men husker ikke hva han het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen95 skrev (15 minutter siden):


Unna er faktisk veldig bra, jeg fant en produsent som lagde nærmest eksakt samme men "billigere" og lettere, men husker ikke hva han het.

Det ligger en variant nevnt på forumet. Den er laget i DFC, og er ellers nesten helt lik. Lurer på om navnet lignet på «Stratos», men jeg kommer ikke på det nå.

 

EDIT: Saor var det: https://www.trekkertent.com/home/home/55-saor-dcf.html

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du blir veldig fornøyd med det! Det har jeg også, og for 1000 kroner sydde Barents Outdoor et panel med 15d ripstop på døren med glidelås slik at jeg nå kan velge hvor åpent jeg vil ha det. De gjorde en utmerket jobb, så jeg anbefaler det på det varmeste om du syns det blir for trekkfullt med kun mesh. Blir ca 200 gram tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 2.5.2023 den 21.37):

Det ble til slutt et Hilleberg Niak telt på meg. Kom frem til at det passet best til mitt bruk.

Jeg tror du har gjort et godt valg med Hilleberg. Nå har du et telt som varer "nesten" livet ut. Er det en plass du kan prioritere litt mer vekt, så er det teltet tenker jeg. Spesielt hvis du skal opp mot 1500 høydemeter i Jotunheimen på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Magne S said:

Jeg tror du har gjort et godt valg med Hilleberg. Nå har du et telt som varer "nesten" livet ut. Er det en plass du kan prioritere litt mer vekt, så er det teltet tenker jeg. Spesielt hvis du skal opp mot 1500 høydemeter i Jotunheimen på høsten.

Jo, jeg har følelsen av at det er bortimot et optimalt telt for meg. Testet å sette det opp og sove i det et døgn og så langt så er jeg veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.