Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelt til 1 person -- må man ha stormmatter?


Louise Krüger

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tenker å prøve meg på deler av Massiv-ruta i påsken. Etter en test-tur i Jotunheimen prøver jeg å pakke pulken lettere denne gangen. Jeg skal sove mest på hytter, men vil ha mulighet til å sove i telt dersom jeg ikke kommer frem / været er fint og jeg vil sove ute. Har et helium dome vintertelt fra Bergans (som jeg elsker!), men det er ufattelig stort og tungt for en person. Har også et Bergans trillemarka-telt til 2 personer eller et Urberg-telt til 2 personer. Spørsmålet er: Holder 3-sesongs telt til vintertelting i høyfjellet? Eller MÅ jeg rett og slett ha et telt med stormmatter?

Har også sett på Sydvang skaring 2p dome, eller Marmot tungsten 1p. Hva tenker dere? Tåler noen av disse teltene vintertelting? Hva bør jeg tenke på? 

 

Tusen takk for all hjelp!! 

Endret av Louise Krüger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange vintertelt har ikke stormmatter.

Så lenge teltet har solide stenger, sterk nok duk, gode barduneringsmuligheter og er enkelt å sette opp i vind tenker jeg teltet er bra nok.

Bør også kunne lukke innerteltet helt.

ØV på å sette teltet opp i vinden, når du har funnet ett passende telt!

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er en vurdering du selv må ta i forhold til risiko og ruta du tar, hvis uhellet skulle oppstå i forhold til vær og vind. Jeg har selv vurdert å bruke mitt "sommertelt" Ringstind superlight midt vinters, når foholdene er rolig. Fordelene med stormmattene er at du "tetter" teltet, slik at du ikke får snø og is inn i teltet hvis du ligger utsatt til. Tror ikke det er problem å sikre telt mot vinden og at den tåler det, men det kan fort bli ukomfortabelt og kaldt om du får store mengder snø og is i teltet. Teltet vil da heller funke som en nødbivuakk enn en komfortabelt vintertelt. Men tenker at det er bedre enn å feks søkely eller grave seg ned med en fjellduk. Har selv brukt Ringstind på høsten og tidlig vinter med nysnø og det har funka fint, men ikke det samme som skikkelig vintertelt og forholdene er anderledes i sikkelig vintervær og med kald finkornet snø.

Du bør kanskje teste teltet før du bruker det. Teste det under vanskelige forhold og gjøre deg noen erfaringer først?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av turene jeg har vært på (også opp mot 25-27 m/s i kastene) vintertid har fått meg til å tenke "nå skulle teltet hatt stormmatter". Og på flere av turene i fjellet har jeg brukt "tresesongs"-tunnelteltet istedenfor det dedikerte vinterteltet.

Det er mye egen risikovurdering som må tas her, men jeg tror generelt sett du vil klare deg brillefint med et tresesongs-telt, så lenge det ikke er meldt voldsomt farevarsel for mye vind. Noen snøplugger kan være nyttig for de mest kritiske punktene uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere over her sier - det er ikke nødvendigvis stormmattene som er det avgjørende for om et telt duger på vinterstid eller ikke. Kriterier for meg ved valg av vintertelt for bruk alene vil være: solide stenger og duk - at duken går helt ned til bakken - at teltet er lett å sette opp alene, i vind - at teltet står godt i vind, og har gode barduneringsmuligheter - og at teltet har gode ventilasjonsmuligheter (helst to  luftemuligheter i øvre del av teltet (ikke skjørteventilasjon). Jeg liker aller best tunneltelt om vinteren, men har et enmanns kuppeltelt som brukes vinterstid også. Ingen av teltene mine har stormmatter, og jeg har heller aldri savnet det - selv ikke værfast i Skarvheimen med liten storm over flere dager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns många som anv HB unna på vintern tål vind bra men men väl litet men som extra möjlighet till tältning på stugtur pulka får vara kvar ute.

Viktigast tält med många ´grova´linor och 30-40 D i yttertältet så det ej blåser sönder går ju även att anv istf för vindsäck.

Även Tarp anv på vårvintern tex när påsken kommer sent på våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på. Jeg tenker det er viktigere med god ventilasjon som er i høyden på teltet for å unngå kondens og at alt utstyr blir vått,  samt at det er en "flapp" som ligger over glidelås på utsiden. Har opplevd telt som mangler dette,(typisk 3 sesong) hvor det iser i glidelås fordi det kommer fokksnø rett på i timevis i løpet av natten..... 

Er jo et mindre problem ut i april,  men uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufteluker høyt oppe for ikke å risikere at de føyker igjen er vel det viktigste. Så må det være litt romsligere enn for sommertelting, siden man har med mer stæsj. Jeg har aldri hatt eller ønsket meg stormmatter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

Marius Engelsen skrev (På 16.3.2023 den 15.05):

Mange vintertelt har ikke stormmatter.

Så lenge teltet har solide stenger, sterk nok duk, gode barduneringsmuligheter og er enkelt å sette opp i vind tenker jeg teltet er bra nok.

Bør også kunne lukke innerteltet helt.

ØV på å sette teltet opp i vinden, når du har funnet ett passende telt!

For de av oss som ikke er så belærte i telt, hva vil du betegne som solide stenger? Og evt solid duk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, NoxRy said:

 

For de av oss som ikke er så belærte i telt, hva vil du betegne som solide stenger? Og evt solid duk? 

Dersom teltet har stenger produsert av DAC i 9 eller 10 mm kan du være trygg på at hvertfall stengene tåler en god trøkk (9 mm brukes i bla. Hilleberg og Helsports 4-sesongstelt, 10 mm brukes i ekspedisjonsteltene deres og går for å være noe avd et absolutt sterkeste på markedet). Teltdukens rivestyrke gir en god indikasjon på hvor sterk den er. De beste på markedet har en rivestyrke på 18kg. Dette finner du i ekspedisjonsteltene til Hilleberg og Helsport. Hillebergs red-label telt (4-sesongs) har en rivestyrke på 12kg. Dette holder også i alt av vær, foruten kanskje noen ytterst få tilfeller. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (12 timer siden):

Dersom teltet har stenger produsert av DAC i 9 eller 10 mm kan du være trygg på at hvertfall stengene tåler en god trøkk (9 mm brukes i bla. Hilleberg og Helsports 4-sesongstelt, 10 mm brukes i ekspedisjonsteltene deres og går for å være noe avd et absolutt sterkeste på markedet). Teltdukens rivestyrke gir en god indikasjon på hvor sterk den er. De beste på markedet har en rivestyrke på 18kg. Dette finner du i ekspedisjonsteltene til Hilleberg og Helsport. Hillebergs red-label telt (4-sesongs) har en rivestyrke på 12kg. Dette holder også i alt av vær, foruten kanskje noen ytterst få tilfeller. 

Støtter dette.

Jeg bruker Hilleberg Nallo GT 2 både sommerstid og vinter. Diken har slitestyrke på 12 kg (Kerlon 1200) og stenger på 9mm. Jeg har hatt teltet i over 10 år uten problemer. Jeg har heller aldri vært bekymret i sterk vind.

Min erfaring er at man heller ikke trenger stormmatter. Jeg legger snø inntil kanten. Det holder i massevis.

Legger ved noen bilder av hvordan jeg pleier å gjøre det.

Ferdig etablert:

Ferdig etablert telt.jpg

Morgen etter litt heftig vær:

Morgen etter heftig vær.jpg

Oppsett i sterk vind:

Teltoppsett i vind.jpg

Endret av Magne S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.