Gå til innhold
  • Bli medlem

Første langtur alene- Tips og svar på dumme spørsmål ønskes


EmeraldFern

Anbefalte innlegg

Hei! 😊

Etter å ha snakket om å gå pilegrimsleden Oslo - Trondheim siden jeg var på ungdomsskolen skal jeg endelig få fingeren ut å gjøre det til sommeren.
Jeg går periodevis på tur i marka, og er ikke ukjent med friluftsliv i det hele tatt, men det blir ofte lange perioder mellom hver gang jeg er ute i friskluft. Jeg har det meste av utstyr, og er i gang med planlegging av sommerens tur!

På grunn av litt logistikk som må gå opp, og ønske et om å ikke gå i flokk med andre, så skal jeg gå Trondheim --> Oslo. 
Planen er også å droppe telt, med belage meg på tarp og DNT hytter hvor det er ønskelig eller anbefalt.

  • Hvor lang tid bør jeg sette av? Jeg tenker å fullføre på 4 uker, men jeg har ikke noe imot å ta ekstra hviledager og ekstradager for å få med meg et fint fiskevann, eller bare nyte en dag i ro.
  • Hvor lange dagsettaper bør jeg tenke meg? Dette er en tur for turens skyld, men jeg vil jo komme meg fremover også.
  • Bør jeg sikte på Juli eller August? På grunn av jobb så er ikke mai/juni særlig aktuelt
  • Hvordan er det med fiskekort? Må jeg undersøke hvert lokallag hvor jeg tenker å kaste sluken, eller er det et "generelt" kort jeg kan få tak i?
  • Erfaring på tynge av sekk- jeg er i gang med å kvitte meg med 10-15kg av kroppsvekt for at knærne ikke skal få for mye bank på turen. Tipper at sekker blir rundt 20-25kg.
    - Hva er anbefalt størrelse?
    - Hva er det som man ofte bommer på å ta med i den tro at man får bruk for det? 
    - Tips og triks for at redde inn et par hekto eller gram
  • Mobiltelefon :) :) :) Jeg som mange andre er da litt avhengig av denne- jeg skal ikke scrolle og være innom VG, men det er fint å ha for å dokumentere, holde kontakt og i eventuelle nødsituasjoner. Hvordan gjør man dette med tanke på batteri og lading? Jeg har ikke planer om å være mye på vandrehjem og hytter, så er begrenset med lademuligheter. 
  • Kart og kompass. Jeg har ikke GPS, og tenker å kunne gjennomføre turen uten å kjøpe inn for mye nytt- det skal vel være mulig å bare printe ut etappene, belage seg på godt merkede stier og kompass? Jeg vil unngå å rote meg bort, da jeg tror min far vil gjøre meg arveløs hvis jeg presterer å rote meg bort på "en enkelt oppmerket tur".
  • Mat- dette er en ganske befolket rute, så jeg vil tro at det ikke er behov for å pakke proviant for hele turen? Har også et ønske om å få en fisk eller to der det er mulig, men litt kjipt hvis man ikke får noe fisk, og står helt uten fast føde.
  • Gass eller rødsprit? Hva er lettest- både i bruk og sekk? Er det mulig for påfyll av gass på turen
  • Hva gjør jeg hvis jeg føler meg ensom? Det er ikke ofte det skjer med meg, og sjeldent er ute i naturen. Men noen ganger løpet av en natt ute alene, kan jeg bli grepet av et snev av livsangst. Det skjer ikke ofte, og noen ganger tror jeg det kan være litt sundt for meg å kjenne på det. Men hva gjør jeg hvis det brått blir for mye?
  • Gnagsår, småsår og myggbitt- dette hører vel med turlivet, men noen anbefalinger for å gjøre det litt lettere?

 

Jeg skal gå denne turen både for å få en fin tur, for å kjenne at jeg kan, og for å oppleve kulturarv og kulturlandskap.
Er det noen ruter, plasser eller steder jeg bør legge turen min innom? Hva anbefales å oppleves? Det er ikke så om å gjøre at det er pilgrimsleden jeg går da det ikke er noe religiøst i bakgrunnen for dette.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har funnet ut at for meg er en "vandretur" med et visst tidspress ikke er forenelig med å fiske. Som regel er det ikke tid eller ork til fisking etter en lang dag med forflytning. Da hadde jeg heller spart vekta og droppet fiskestanga. Den er best på dedikerte "fiske/loffeturer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, EmeraldFern said:

Tipper at sekker blir rundt 20-25kg

Tipper at du vil ha god nytte av en pakkliste. En skikkelig oversikt over hva du skal ha med deg og hva hvert enkelt koli veier.
Hvis du legger ut din pakkliste her, så vil vi gladelig skjære den til beinet.
Turen du skisserer har mye vektsparing i seg; ikke telt og hyppig proviantering, så jeg tror du kommer til å få noen overraskelser i forhold til tippingen.
Veldig lurt av deg å ta grep med knærne allerede nå.

Kart og kompass holder helt fint. Går du deg vill, så er det bare å stoppe, gruble noen timer og finne stien/veien igjen. Kan være greit å pusse støvet av orienteringskunnskapene på forhånd. Og hva fatteren ikke vet, har han ikke vondt av. Det heter forresten ikke "å gå seg vill", men "å utfordre seg selv med spontane kursendringer".

Dokumentering kan du gjøre på kartsidene du skriver ut og du kan fortelle de du trenger kontakt med at "intet nytt er godt nytt og vi sees når jeg står på døra".  Da står bare nødsituasjoner igjen. Med tanke på at du mest sannsynlig ikke kommer ut for mer enn en helikopterkrise i løpet av turen, så kan du fint la maseboksen være av til du trenger den.

Høres litt ut som du engster deg for angsten, hvilket er ille nok, men når du har vært ute før og kjent på dette uten å miste styringa, så går det antagelig greit. Kanskje ta med en tynn pocketbok - mye godt selskap og avsporing i bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb litt med en pakkeliste, tipper du kommer lenger ned i vekt på sekken.  Legg gjerne ut pakkeliste her, ofte gode råd og tilbakemeldinger å fra forumet. Mange her som bruker https://lighterpack.com for å lage en oversiktlig pakkeliste. Mat for flere dager blir fort litt vekt, selv om du baserer deg på frysetørret. Det er mulig å proviantere under veis også. 

Skal du fiske i løpet av turen så bør du planlegge lengre stopp på forhånd, feks DNT hytta ved Øyungen i Ringsaker har gode muligheter for å fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 5.2.2023 den 13.11):

Jeg har funnet ut at for meg er en "vandretur" med et visst tidspress ikke er forenelig med å fiske. Som regel er det ikke tid eller ork til fisking etter en lang dag med forflytning. Da hadde jeg heller spart vekta og droppet fiskestanga. Den er best på dedikerte "fiske/loffeturer".

Jeg har alltid fiskestang med på litt lengre turer. Dvs. turer med overnatting. En 4 -5 delt lettspinn stang med rørfutteral. En fiskestang med snelle og diverse kroker veier lite og tar liten plass. Hvis jeg stopper for å spise litt midt på dagen så pleier jeg alltid, hvis mulig, kombinere dette med litt fisking. Dette har flere ganger endt med at jeg har berget dagens middag. En gang på en tur fra Haukeliseter til Lysebotn så stoppet jeg ved en liten elv i nordenden av Blåsjø, og der tok det meg ca. et kvarter å hente opp fem fine bekkerøyer. Da ble det både lunsj og middag den dagen. 

Jeg har alltid ment at man ikke burde trenge fiskekort for å hente opp en fisk eller to til middag i vann langt inne på fjellet. Vann på et fjell som en fjern slektning av dagens eier kanskje kjøpte for en flaske brennevin en gang i tiden. Her fisker man som regel på "gudegitte" gaver, og hvis eieren ikke har lagt to pinner i kors for å tilrettelegge eller kultivere vann og fiskemuligheter så hvorfor skal man da betale?

Men det er min mening. Sikkert noen som ikke er enige, men det er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmeraldFern skrev (På 5.2.2023 den 12.47):

Hei! 😊

Trondheim --> Oslo. 
Planen er også å droppe telt, med belage meg på tarp og DNT hytter hvor det er ønskelig eller anbefalt.

  • Hvor lang tid bør jeg sette av? Jeg tenker å fullføre på 4 uker, men jeg har ikke noe imot å ta ekstra hviledager og ekstradager for å få med meg et fint fiskevann, eller bare nyte en dag i ro.
    • Jeg har aldri gått der, men internett sier minst 32 dager. - 643 km
  • Hvor lange dagsettaper bør jeg tenke meg? Dette er en tur for turens skyld, men jeg vil jo komme meg fremover også.
    • Hvis der 643 kilometer  blir det 2 mil om dagen i 32 dager, eller 23 km pr dag i 28 dager. 
    • Dagsetapper er sikkert individuelt. 15-30 kilometer avhengig av vær, terreng og dagsform (og vekt på sekk)
    • Det blir vanskelig å få hviledager og fiskedager når etappene blir lange
    • Hvis ikke det å gå Oslo- Trondheim, men turen er målet? Da kan du gå så langt/kort du vil hver dag. Belag deg på noen dager værfast og vurder å ta buss noen strekninger for å hente inn tapt tid/dra forbi "kjedelige" strekninger.
  • Erfaring på tynge av sekk- jeg er i gang med å kvitte meg med 10-15kg av kroppsvekt for at knærne ikke skal få for mye bank på turen. Tipper at sekker blir rundt 20-25kg.
    - Hva er anbefalt størrelse?50-70 liter- Hva er det som man ofte bommer på å ta med i den tro at man får bruk for det? - Tips og triks for at redde inn et par hekto eller gram
    • 50  liter, for stor sekk gjør at man pakker for mye. Sekken bør ikke veie for mye. Du bør få vekten på sekk og utstyr ned mot 10-15 kg alt inkludert
    • Man har med for mye klær og for mye "kjekt å ha". Du trenger ikke leatherman, 3 par sokker, 3 sett ullunderøy, flere ytterjakker og masse kokeutsyr.  Heller ikke 2 bøker, 2 kniver og 3 par sko. Trenger du å ta med helinox-stolen? 
    • Lettere sovepost, kansje en quilt i stedet for sovepose? Tar mindre plass i sekken, varmer like bra.
    • Et lett enmanstelt? Tarp fungerer men har sine begrensinger. Det blir kjøligere i vind og du trenger da en varmere sovepose.
  • Mobiltelefon :) :) :) Jeg som mange andre er da litt avhengig av denne- jeg skal ikke scrolle og være innom VG, men det er fint å ha for å dokumentere, holde kontakt og i eventuelle nødsituasjoner. Hvordan gjør man dette med tanke på batteri og lading? Jeg har ikke planer om å være mye på vandrehjem og hytter, så er begrenset med lademuligheter. 
    • mobilllader og powerbank
    • Et eget lite kamera, så kan mobilen ligge avslått i sekken.
  • Kart og kompass. Jeg har ikke GPS, og tenker å kunne gjennomføre turen uten å kjøpe inn for mye nytt- det skal vel være mulig å bare printe ut etappene, belage seg på godt merkede stier og kompass? Jeg vil unngå å rote meg bort, da jeg tror min far vil gjøre meg arveløs hvis jeg presterer å rote meg bort på "en enkelt oppmerket tur".
    • Mobilen kan bruke GPS også dersom det ikke er dekning
    • Kart kan du laste ned på forhånd på mobilen
    • Test det ut før turen.
  • Mat- dette er en ganske befolket rute, så jeg vil tro at det ikke er behov for å pakke proviant for hele turen? Har også et ønske om å få en fisk eller to der det er mulig, men litt kjipt hvis man ikke får noe fisk, og står helt uten fast føde.
    • Planlegg å proviantere flere ganger underveis, gjerne et par-tre ganger i uken. 
  • Gass eller rødsprit? Hva er lettest- både i bruk og sekk? Er det mulig for påfyll av gass på turen
    • Gass, kjøp en ny boks på butikk eller bensinstasjon. Det finnes "overalt"
  • Hva gjør jeg hvis jeg føler meg ensom? Det er ikke ofte det skjer med meg, og sjeldent er ute i naturen. Men noen ganger løpet av en natt ute alene, kan jeg bli grepet av et snev av livsangst. Det skjer ikke ofte, og noen ganger tror jeg det kan være litt sundt for meg å kjenne på det. Men hva gjør jeg hvis det brått blir for mye?
    • Er målet med turen å være alene i fire uker? Det er ikke alle som trives med å gå alene. Kan du planlegge å besøke noen underveis? Er det noen som vil noen etapper med deg?
    • underveis er det mye selskap i en lydbok eller bok/kindle/film på mobilen
    • En god tur kan bli endra bedre av mennesker du møter underveis., ikke gå forbi alle 
    • Hvis det blir for mye avbryter du turen. Men ikke avgjør det midt på natta, vent til neste dag etter frokost og tenk over det først. 
  • Gnagsår, småsår og myggbitt- dette hører vel med turlivet, men noen anbefalinger for å gjøre det litt lettere?
    • Gode og lette sko, med gode strømper (en halv kilo på foten tilsvarer 5 kilo i sekken blir det påstått)image.png.ec4000aec00c49a5f8e1d18bda057304.png
    • Sportsteip, og se en youtube-video om å bruke det, et bittelite førstehjelpsskrin og myggmiddel
    • Kan du enkel førstehjelp? Kunnskap veier ingenting


 

 

Endret av Gemajohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott prosjekt, applauderes👏

Som andre har nevnt bør du vurdere å sette opp en pakkeliste. Jeg bruker som mange andre Lighterpack, se link fra @sofasliter, men foretrekker et enkelt regneark. 

Jeg er litt usikker på om det blir mye tid til fiske når du tenker å bruke 4 uker på turen, da du i snitt må tilbakelegge gode 20 km pr dag. 

Nå har ikke jeg gått Pilgrimsleden, som det jo er flere alternative ruter av, men felles er vel at de i stor grad følger sivilisasjonen og da er det jo greit å både proviantere, overnatte og lade det som lades må. Det gjør også at sekken kan slankes betydelig. Når du nevner tarp og DNT kan det virke som du kanskje vurderer å bruke andre andre leder/stier enn jeg forbinder med Pilgrimsruta, f.eks Jotunheimstien / Rondanestien til alternative strekk. Det tar seg fint kombinere, men da er det en helt annen tur enn å vandre Pilgrimsruta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.