Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags sovepose er best om vinteren?


runemann

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg tenker å kjøpe ny vintersovepose og lurer på for første gang å kjøpe dunsovepose. Så lurer på om noen har erfaring med hva slags type sovepose som er best til vinter OG sove under åpen himmel. Jeg tenkte selv at dunsovepose var bedre ettersom den skal være varmere og er lettere (etter det jeg har hørt) noe som gjør at totalvekta i sekken blir litt mindre enn med syntetisk. Men på den annen side så pleier det å bli litt rim på natta og da vil vel soveposen fort bli våt og da mister de mye av isolasjonsevnen mener jeg å ha lest. Noen med erfaring å sove ute på vinteren uten telt? Hva bruker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dunpose er mye lettere, pakker mye mindre, er mye mer komfortabel enn syntet. Litt rim gjør ikke posen våt inni. Rim er fukt som fryser på utsiden. Til og med Monsen anbefaler dunpose på kortere turer.  Evt sjekk ut Lars Normark på youtube som sover mye under åpen himmel og bruker alltid dun. Western Mountaineering er hans foretrukne merke, som er blandt de beste. 

Hvilken som er best avhenger av hvilke temperaturer du skal sove i. Ikke digg med for varm pose, typ t-comfort -29 hvis du sover i -5 og vica versa. 

 

"Skal man velge dunsovepose eller syntetisk?

Innsendt av Victoria

Har hørt mye forskjellig med valg av sovepose til vinterbruk. Dun holder deg varmest, men «klapper sammen» motsetning til syntetisk sovepose når den blir våt. Hvilke type sovepose anbefaler du til vinterbruk?

Hei, Victoria! Hvis det er korte turer på bare en helg, og du har råd -- så gå for dun. Jo lenger turen er, jo mer heller jeg mot fiber. Den tåler mye mer fuktighet, og lekker ikke hvis du får hull i ytterstoffet.

Lars"

https://larsmonsen.no/om-oss/nettmoter-med-lars-monsen/nettmote?id=571

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for få dager i posen til å si at den er best, men at den(Rago X-trem) oppleves varm og komfortabel kan jeg si. 
Kvaliteten oppleves også god, som på de andre posene i Helsport sin Rago-serie. 
Jeg betalte 4500kr for den på tilbud, opplever det som et godt kjøp. Så for 3200kr får man mye sovepose for pengene. 

Endret av KjartanE
Lagt til info.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (2 timer siden):

Ikke noe å lure på om du er 185cm eller kortere

Men er man kraftig eller litt fyldig og/eller bare ønsker litt mer rom i posen, så bør man også skue på bredde ved skuldrene. 78cm blir for mye "tvangstrøye" for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (18 minutter siden):

Ok, men denne er 85cm bred. Nok for de fleste normale tjukkaser. 😊
Link til produsent.

Ok, leste hos XXL jeg: "Personbredde: 78 cm".  Joda, 85cm bør holde for de fleste tjukkaser. Men også andre kan ønske god bredde på posen, for eks. for å kunne komme raskt ut av posen når man må på do, eller de som ønsker å kunne snu seg rundt om natta uten at man våkner med ansiktet vendt ned og inn i sovepose-hetta og glidelåsen "på ryggen" . :-)

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (20 timer siden):

Evt sjekk ut Lars Normark på youtube som sover mye under åpen himmel og bruker alltid dun. Western Mountaineering er hans foretrukne merke, som er blandt de beste. 

Jeg antar at du kanskje tenkte på  Erik Normark. Erik Normark passer beskrivelsen. Fikk ingen relevant treff på Lars Normark på Youtube, så det var vel fornavnet til Lars Monsen som snek seg inn her, siden du også refererte til han. 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

Ok, leste hos XXL jeg: "Personbredde: 78 cm".  Joda, 85cm bør holde for de fleste tjukkaser. Men også andre kan ønske god bredde på posen, for eks. for å kunne komme raskt ut av posen når man må på do, eller de som ønsker å kunne snu seg rundt om natta uten at man våkner med ansiktet vendt ned og inn i sovepose-hetta og glidelåsen "på ryggen" . :-)

Den er 85cm bred og er i det øvre sjiktet av poser hva gjelder bredde. Hatt denne selv og kan trygt anbefale den. Støtter påstanden om at du ikke finner bedre pose for den summen. Det du finner i samme prisklasse har andedun og dårligere dunspenst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normark bruker WM Lynx såvidt jeg kan se, og det er en smal pose. WM Puma er romsligere, får den også i gws som er det mer værbestandige ytterstoffet, men den blir kanskje vel varm om du er ute i ensifra temperatur. Jeg ville gått for Rago x-trem. Koster en brøkdel av WM på det tilbudet og har skikkelig bra materiale den og. Komfortabelt innerstoff selv rett mot huden, og passe robust ytterstoff. I praksis merker jeg ikke forskjell på 750fp og 800/850. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der røyk jeg på ny sovepose, gitt.. takk for tips!
 

Har klart meg uten ordentlig vinterpose helt til nå - på folkehøgskole var vi tre stk som slo sammen 2 tresesongsposer til én pose og lå sammen i skje, alt for å spare vekt og penger 😁 

Ellers har jeg brukt en sommerpose utenpå en god tresesongspose. Med godt underlag og riktig bekledning har det funka bra selv nærmere 30minusgrader. Uansett forlokkende med én pose som tar mye mindre plass og veier mye mindre (selv om denne vel og må få hjelp av en pose til om det blir særlig mer enn 20 minus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at dame-varianten av samme sovepose, med lik vekt, skal være SÅ mye varmere? 
 

Og vil unisex-posen med personlengde 185 være alt for lang for meg på 165? 
 

ble brått i tvil om impulskjøpet mitt her nå…

 

C445F324-3D5A-4670-BE89-FC09B1D1815B.thumb.png.5b762521fd670ba684522877bfd9d406.png164FF8F9-B72F-4E07-937E-797E22978A0B.thumb.png.3af551c80b611a33519f6ed99ba5dd38.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dun er overlegent vekt og volum-messig for isolasjonsevnen, men hadde det vært syntposer med samme/marginalt større volum for tilsvarende hadde jeg lett gått for det, sett i ettertid. En skal liksom måtte være så forsiktig med dun. Deilig med noe som bare funker og tåler litt røffere bruk.

Bruker for øvrig dunpose med en synt sommerpose liggende over for å flytte kondenslaget ut i sommerposen.

@Megalep:

Det er nok fordi lengden er kortere og vekta den samme. Den ekstra dunen på lengden må være et eller annet sted. Har både unisex og dame Rago x-trem i hus. Damemodellen er vesentlig mer puffy.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (13 timer siden):

Hva er grunnen til at dame-varianten av samme sovepose, med lik vekt, skal være SÅ mye varmere? 
 

Og vil unisex-posen med personlengde 185 være alt for lang for meg på 165? 
 

ble brått i tvil om impulskjøpet mitt her nå…

 

C445F324-3D5A-4670-BE89-FC09B1D1815B.thumb.png.5b762521fd670ba684522877bfd9d406.png164FF8F9-B72F-4E07-937E-797E22978A0B.thumb.png.3af551c80b611a33519f6ed99ba5dd38.png

Er du i tvil er det bare å bestille begge og prøve. De fleste har jo fri retur. I verste fall taper du 200kr. Om du er dame, 165, og vil ha varmest mulig sovepose, så kan dameversjonen tenkes å være bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (49 minutter siden):

Er du i tvil er det bare å bestille begge og prøve. De fleste har jo fri retur. I verste fall taper du 200kr. Om du er dame, 165, og vil ha varmest mulig sovepose, så kan dameversjonen tenkes å være bedre. 

Dameposen er ikke på (like godt) tilbud, så sparer noen tusenlapper på å kjøpe unisex-modellen. Så da er spm om standardpose (oppgitt personlengde opp til 185cm) blir unødvendig stor for meg på 165.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (3 minutter siden):

Dameposen er ikke på (like godt) tilbud, så sparer noen tusenlapper på å kjøpe unisex-modellen. Så da er spm om standardpose (oppgitt personlengde opp til 185cm) blir unødvendig stor for meg på 165.. 

Jeg tror nok unisex blir litt for stor ja. Jeg er 183 cm høy og for meg passer unisex-modellen ganske perfekt, men med tanke på hvordan åpningen er utformet når posen snurpes igjen må du nesten ha "riktig" lengde for posen for at det ikke skal bli stort tomrom i fotenden. Ellers kan du jo sikkert bare stappe tørt ekstratøy man har med seg ned i fotenden for å fylle tomrommet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (22 minutter siden):

Dameposen er ikke på (like godt) tilbud, så sparer noen tusenlapper på å kjøpe unisex-modellen. Så da er spm om standardpose (oppgitt personlengde opp til 185cm) blir unødvendig stor for meg på 165.. 

For stor pose, mer luft som må oppvarmes. Er 183 selv, men har et par poser på 195/200 og det funker greit når jeg stapper litt klær i fotenden, slik sneakyowl også foreslår her.  (men ikke fuktig tøy i dunpose), Men i mitt tilfelle er det vår/høst poser, og der blir ikke dette så kritisk.  

Litt dyrere, og mulig "god nok"(?) : https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/dame-soveposer/warmpeace-solitaire-1000   ?

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (På 4.2.2023 den 13.45):

Vet ikke hvor lang du er, men her får du vanvittig mye sovepose for pengene i str regular. Vil tørre påstå at du ikke finner bedre kjøp. Så kan du kjøpe et billig soveposetrekk fra hekta på tur :)

Jeg er 1.82 cm høy og tynn. Maks temp ute jeg kommer til å sove ute i er 15 kuldegrader, men jeg er frostpinne så den soveposen  passer meg kanskje likevel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runemann skrev (30 minutter siden):

Jeg er 1.82 cm høy og tynn. Maks temp ute jeg kommer til å sove ute i er 15 kuldegrader, men jeg er frostpinne så den soveposen  passer meg kanskje likevel? 

Over her skrev sneakyowl at "Jeg er 183 cm høy og for meg passer unisex-modellen ganske perfekt [...]" og med en oppgitt konfort-temp på -16 antar jeg svaret må bli...tja.
At du er tynn, betyr det også smalskuldret? Hvis så trekker det kanskje litt andre veien, at du kanskje burde funnet en smalere pose (75-80cm, Rago posen er 85. ved skuldene)?

Blir posen for stor blir det mer luft å varme opp (og mer vekt å bære på), blir posen for trang risikerer du pdas at fyllet/duna komprimeres og du mister slik noe av isolasjonsevnen.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp posen. Liker du den ikke kan du selge omtrent uten tap etter at XXL setter opp prisen igjen. Soveposevalg er ikke valg for livet. Prøv og skaff deg erfaring. Denne kjøper du hverfall med anbefaling fra flere av oss. 
 

Men skal du sove i maxtemp -15 som du skriver blir den nok ofte kald. Minimumstemp -15 derimot. 😉

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runemann skrev (1 time siden):

Jeg er 1.82 cm høy

Da er nok posen ALT for stor! 😂

Vi er like høye, 182 cm, og da passer posen perfekt på lengden. Jeg går nok i kategorien slank, og fryser lett selv. Aldri brukt den i kaldere enn -7 grader. Med et godt underlag klarer nok posen netter på -15 grader også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.