Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke teleskopstaver skal jeg ha?


gjisen

Anbefalte innlegg

De forrige stavene mine, et par gipron fra folkehøgskoletida på tidlig 2000-tall, er forsvunnet. De har blitt hardt brukt hver sesong i over 20 år, til fjellskiturer og toppturer og sporadiske turer i skibakken. Nå må jeg skaffe meg nye. Hva finnes på markedet i dag, og hva bør jeg kjøpe? Vekt er viktig, funksjon likeså, en at potensialet for at jeg fortsatt kan bruke dem i 2050 er viktigst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fornøyd med Leki Aaergonlite 2, men de har ikke fleksibel trinse, noe jeg etterbestilte. 

Skulle jeg kjøpt nye staver i dag tipper jeg det ville blitt Leki Haute Route XT - langt håndtak, 160 cm maxlengde og fleksibel trinse. Ser de har grei pris på de på derute.no nå (https://derute.no/products/leki-haute-rout-xt)

Evt noe fra Åsnes, eller Gipron 797 den dagen jeg har slitt de ut.. eller mistet de :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par BCA Scepter som har holdt stand i 5-6 år uten nevneverdig slitasje. Skulle ønske de hadde litt lengre håndtak, men det ser jeg den nye versjonen har. Det fine med disse stavene er at toppen av håndtaket fungerer som is/snøskrape! Det blir veldig flittig brukt, spesielt på topptur der det gjerne samler seg en del snø på toppen av skiene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (13 timer siden):

Jeg kan og varmt anbefale Black Diamond expedition 2-delt.

Slenger meg på denne anbefalinga. Jeg har den 3-delte utgaven selv (de blir noe kortere enn 2-delt), og de er solide saker. Jeg har særlig sansen for det lange håndtaket, noe som kommer til sin rett blant annet i sideskrått terreng.

Så avhengig av din egen kroppslengde er nok kanskje 2-delt et bedre valg enn 3-delt hvis de skal brukes til fjellskiturer. Jeg bruker mine kun til toppturer, da de er hakket for korte til effektiv skigange for meg. Jeg gikk derfor for 3-delt på grunn av transportlengden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som liker å nerde litt rundt skistaver. Salomon MTN Carbon S3 -2023  utgaven var den jeg prøvde å finne (var ikke på markedet i 2020) i denne tråden:  

 

 

Jeg bruker forøvrig Åsnes løssnøtrinse på både Black Diamond staver og Salomon MTN Carbon S3 -2023 når de brukes til topptur.  

Salomon MTN Carbon S3 -2023 har stropp som løser ut (bra dersom hekting av stav, skred osv.), på de "hjemmebygde" Black Diamond stavene mine har jeg ikke stropp og det er helt suverent mtp å kunne flytte hånda fritt på staven ut fra terreng på vei oppover. Tok et par turer, så var det ikke noe rart å kjøre med nedover heller, nå er det nesten eklere å bruke stav med stropp.

 

Det fantes en Salomon MTN Carbon S3 tidligere sesonger også (til venstre) men det er denne sesongens utgave (til høyre) jeg refererer til.  Litt rart at de har beholdt samme navn på på ny modell.

image.thumb.png.2f76fb63c0baaa4b67b8e5c0700567b9.png

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.