Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til å overkomme frykt for mørke på tur…


Anbefalte innlegg

Annonse

Takk for masse flotte og nevenyttige innspill. Skal forsøke å få henne med på noen turer i skogen på dagtid fremover. Eksponering og tilvenning av området for eventuell telting er et godt utgangspunkt. Er en årelang skautraver selv, men erfaringen med skogen på denne tiden av året er minimal. Slettes ikke så dumt med litt eksponeringsterapi for undertegnede heller. Skogen er jo ganske annerledes nå kontra i sommerhalvåret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revehyl er forøvrig overvurdert etter min mening. Har hørt den gaule flere ganger tidligere, men man må ha en god posjon fantasi for å forestille seg at man hører en kvinne bli knivdrept eller noe i den duren. Harehyl eller rådyrhyl har jeg aldri hørt, kanskje en YouTube-snutt kan avhjelpe uvitenheten min :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres harehyl og kaninskrik likt ut? Husker kaninen vår skrek av full hals da min overvektige farmor holdt på å sette seg på han i sofaen (kaninen var ofte løs og relativt stueren…). Det var en merkelig opplevelse når et så taust dyr plutselig skrek til av dødsangst (ikke det at jeg ikke forstår angsten den hadde… bestemor ville trolig klemt de fleste av oss flate :o ).

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (2 timer siden):

å forestille seg at man hører en kvinne bli knivdrept eller noe i den duren

Første gangen jeg hørte det lurte jeg på om det var en baby som skrek. Det kan faktisk av og til ligne litt på det (men langt i fra alltid).

Skaubjønn på truger skrev (2 timer siden):

rådyrhyl har jeg aldri hørt

Rådyr og hjort har nok sendt en del hjem fra skogen. Det er da først og fremst råbukkens bjeffing og hjortebukkens brøl som kan gi assosiasjoner til rovdyr.

En natt jeg sov ute i hagen for å studere grevlingfamilien som kom på besøk hver natt ble jeg vekket av et piggsvin som hylte (nederst på siden):

https://www.flangset.net/?p=8126

 

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (20 timer siden):

Revehyl er forøvrig overvurdert etter min mening. Har hørt den gaule flere ganger tidligere, men man må ha en god posjon fantasi for å forestille seg at man hører en kvinne bli knivdrept eller noe i den duren. Harehyl eller rådyrhyl har jeg aldri hørt, kanskje en YouTube-snutt kan avhjelpe uvitenheten min :) 

Våkna av noe jeg trodde var et kvinnfolk som skreik i skogen på en hengekøyetur en gang, var trolig rev, men det at det hadde passert oss et par kvinnfolk tidligere på kvelden hjalp på fantasien!

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer padlet jeg fra Kristiansund til Sandnessjøen.

I grusomt vær med mye vind og regn i 7-8 grader kom vi i land på en holme og etablerte leir.

Mens vi satt under tarpen og kokte middag hørte vi Elgen grynte bak buksene. Vi så elgskit og merker på trestammene overalt, så vi var temmelig nervøse når vi hørte på lyden i fra teltet 😰😰😰

Neste morgen pakket vi sakene og kom oss videre. Vi padlet under en bro, og hver gang en bil kjørte over broen gryntet elgen igjen.

Brummingen fra elgen var altså lyden bilene laget når de kjørte over feristen 🤣🤣🤣

 

  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg hørte en rådyrbukk bjeffe var 50m fra meg på andre siden av et lite tjern med lett tåke over i skumringen, og uten at jeg så bukken. Jeg trodde kjapt at min siste time hadde kommet. Etter 2-3 minutter med tanken om at her bør jeg komme meg kjapt bort, endte det heller med at fotograf-hjernen slo inn og jeg begynte å gå mot lyden i håp om fotofangst.. men det ble ikke noe bilde denne gang. At et så lite søtt dyr kan lage så skummel og ekkel lyd hadde jeg aldri trodd. Kanskje det var payback for de gangene jeg har klart å snike meg inn på rådyr...

Men har begynt å se på det med litt mer logisk tankegang, dyr som lager lyd er ikke ute etter å angripe, men heller varsle, skremme og advare, så anser ikke de som direkte farlige selv om lydene de lager kan skremme selv de tøffeste. Dyr som jakter sniker og lager så lite lyd som mulig...

Det er når det blir helt stille at man kan bli nervøs... :D:P  *lyden av kvist som plutselig knekker og bryter stillheten*


(Glad for at vi ikke har feks puma her til lands..!)

Endret av Kristian V.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (1 time siden):



(Glad for at vi ikke har feks puma her til lands..!)

Men vi har ekorn. Og de kan være nesten like ille. Jeg og kona teltet en sommernatt I Østfold da vi var ganske unge, og det hadde såvidt begynt å lysne da jeg hørte ett dyr som trakket rundt i småkrattet rundt teltet. Det bråkte såpass syntes jeg, at det måtte minst være en bjørn. Jeg lå stiv av skrekk og ville ikke vekke henne, men selvfølgelig lå hun også og hørte  monsteret der ute i halvmørke. Helt til monsteret hoppet opp på telttaket og jeg kunne se avtrykkene av labbene  til ekornet gjennom duken. Jeg dasket til duken for å få det til så stikke av, men det begynte bare å løpe rundt på telttaket. Og da jeg i irritasjon reiste meg og ristet godt i stengene, hoppet det over i en rognebusk ved siden av treet og begynte å skvatre. Det var umulig å sove og jeg endte ute i unnikken for å jage ekornet som nå tok fra meg siste delen av nattesøvnen. Ikke min "finest hour". 

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.