Gå til innhold
  • Bli medlem

UL- telt… hva er «kostnadene» ved lette telt?


Skaubjønn på truger

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hva man må ofre dersom man velger et UL-telt fremfor et «vanlig» telt (2-3 kg)?

Jeg har sett på flere UL-telt for bruk i sommerhalvåret. Vektbesparelse er deilig da jeg skal gå Nordlandsruta i sommer. Likevel er jeg skeptisk… Vil teltet holde i sterk vind, regnskyll og ikke minst under vanlig bruk (jf slitasje etc…)? 
 

Teltet bør holde i minimum 5-10 år ved bruk kun på sommerstid. Kan jeg velge et UL sett i lys av forventningene mine til livslengde, eller bør jeg heller akseptere noen ekstra kilo på ryggen? 
 

MSR Freelite 1 Tent V3 Green 1 står høyt på ønskelista pr dags dato. Hva tenker dere om dette teltet? Jeg har MSR Hubba Hubba fra før + et par tyngre billigtelt fra Urberg. Ønsker imidlertid et nytt telt til langturen min :) 

Forslag til telt mottas med takk :D 

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foran dette årets fot og sykkelturer ville jeg som deg ha et lettere telt da de 2 letteste jeg til da hadde var MSR 2,3kg og Nanok på 1,7 som begge er 1 persons.

Valget falt på Big Agnes copper Spur som på kjøkkenvekta tikker inn på 1156g inkl stenger, plugger og barduner og pakkpose. Teltet er brukt i lavland og på høyfjell uten å være satt på andre prøver enn normalt norsk sommervær på østlandet. I skikkelig ruskevær ville jeg glatt valgt begge de førstnevnte, men bare fordi de oppleves som litt lunere, kanskje spesielt MSR teltet. BA har ganske høyt skåret duk som gir veldig bra lufting, som i godt vær er et pluss, i dårlig vær med vind, ikke så bra.

Teltet er selvstående og har lite fotavtrykk som er digg når plant underlag er vanskelig å finne. Ikke overdrevent mye barduner, men med å bytte ut et par av pluggene med noen gode plugger så står det sikkert greit om ikke plassen er for utsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt et Tarpent Aeon Li, men bare i 3 år. Det fremstår som "sterkere" enn mine 2 tidligere generasjoner med Hubba-Hubba. Stoffet Dyneema har vel også sterkere rivestyrke i forhold til vekt enn tilsvarende stoffer. Liker også at det er stummt og ikke holder på fukt. Usikker på langtids holdbarhet, men etter 3 år forventer jeg fakisk lengre levetid på Aeon enn Hubba-Hubba ene. Kanskje det finnes erfaringer på amerikanske fora?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (13 timer siden):

Hei, jeg lurer på hva man må ofre dersom man velger et UL-telt fremfor et «vanlig» telt (2-3 kg)?

Lettvektstelt produseres som kjent av lettere (og ofte skjørere) materialer og mangler ofte de forsterkninger som trengs på utsatte steder for å øke slitestyrken. Dette gjelder ikke bare teltduken, men også barduner og eventuelle teltstenger, plugger, oppbevaringsposer etc. Lettere materialer kan være like sterke eller sterkere enn "vanlige" materialer, men da blir prisen deretter! 

"Kostnaden" ved å bruke lettvektstelt kommer først og fremst i at man må tilegne seg en holdning og et nytt tenkesett rundt håndtering og bruk av teltet. Man må være bevisst at man har med et "ultralett" produkt å gjøre og hele tiden tenke på dette når man velger leirplass, under oppsett og nedtakning, og ved håndtering av glidelåser, strammereimer, hemper og så videre. Dette er ikke vanskelig, og klarer man det så vil teltet tåle mye og vare lenge. Dette gjelder ikke bare telt forresten, men også lettvektssekker, -soveposer, -liggeunderlag, -gassbrennere og kokeutstyr, og også klær og fottøy.

Er man ikke bekvem med dette, men heller bare vil hive fra seg sekken, slenge teltstengene på bakken, tråkke på teltduken og kaste seg ned på liggeunderlaget i lyngen foran bålet og i det hele tatt slippe og bekymre seg for utstyret overhodet så er det selvfølgelig helt greit, men lettvektsutstyr vil ikke egne seg til denne bruken. Og da må man også være klar over at det ikke er utstyret som er problemet, men holdningene. Man må altså "ofre" litt av bekymringsløsheten og bekvemmeligheten.

  • Liker 8
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (15 timer siden):

MSR Freelite 1 Tent V3 Green 1 står høyt på ønskelista pr dags dato. Hva tenker dere om dette teltet?

Jeg har ikke prøvd dette, så følgende er synsing basert på andres MSR lettvektstelt. De er er komfortable og romslige med svært god funksjonalitet. Gode godværstelt, men jeg er mer usikker på de i sterk vind og skikkelig møkkavær? Synes litt av fordelene med 2-duks telt forsvinner i møkkavær med innertelt som kleber til yttertelt osv...

Det egentlige valget slik jeg ser det står ikke på merke, men type; med eller uten vandrestaver, dvs selvstående eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det @ketilring sa.

Når det gjelder vær, så er ikke det noe problem, bortsett fra det psykologiske. Mye av det virkelige lettvektutstyret ser veldig spinkelt ut. Det er vanskelig å tro på at tynne tråder holder i sterk vind... men det gjør de.
Teltet holder i vind, men uansett telt, så er det best å slå leir i lé av vinden, ikke minst for å få sove.

En annen sak er at lette telt gjerne er for å sove i, ikke matlaging. Mange av materialene er ikke bare tynne, men lettantennelige og/eller lavt smeltepunkt. Koke kaffe i teltet? Glem det like godt først som sist. Det blir en frikobling av "sov" og "mat" som kan være rar, men også ganske frigjørende: du kan spise der det passer på ruta, bortsett fra varme måltider i teltet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (8 timer siden):

Jeg har brukt et Tarpent Aeon Li, men bare i 3 år. Det fremstår som "sterkere" enn mine 2 tidligere generasjoner med Hubba-Hubba. Stoffet Dyneema har vel også sterkere rivestyrke i forhold til vekt enn tilsvarende stoffer. Liker også at det er stummt og ikke holder på fukt. Usikker på langtids holdbarhet, men etter 3 år forventer jeg fakisk lengre levetid på Aeon enn Hubba-Hubba ene. Kanskje det finnes erfaringer på amerikanske fora?

 

Tarptent bruker forholdsvis tynn duk på dynema teltene, .55 istedenfor .67 eller .8 som enkelte andre tilbyr (MLD, Trekkertent, Zpacks) og mener å huske de sier teltene tåler 1 thru-hike, så kanskje 200 netter forventet levetid. Nylon teltene bruker tjukk duk, 30d nylon, og tåler dermed helårsbruk ganske så godt selv om de er lette. Men nylon taper seg og med UV stråling så ryker vel med den også etterhvert om man er heldig med været. 

Jeg har selv DCF tarp og resten er nylon eller polyester, enkelt og greit fordi eg er for pyeste (fattig) til å telte under trær med svindyr dynema duk. Over tregrensen er det vel bare svær haggel som kan ta knekken på dynemaen. Vind bør ikke være et problem, med mindre plugger eller stenger rives løs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (1 minutt siden):

Det @ketilring sa.

Når det gjelder vær, så er ikke det noe problem, bortsett fra det psykologiske. Mye av det virkelige lettvektutstyret ser veldig spinkelt ut. Det er vanskelig å tro på at tynne tråder holder i sterk vind... men det gjør de.
Teltet holder i vind, men uansett telt, så er det best å slå leir i lé av vinden, ikke minst for å få sove.

En annen sak er at lette telt gjerne er for å sove i, ikke matlaging. Mange av materialene er ikke bare tynne, men lettantennelige og/eller lavt smeltepunkt. Koke kaffe i teltet? Glem det like godt først som sist. Det blir en frikobling av "sov" og "mat" som kan være rar, men også ganske frigjørende: du kan spise der det passer på ruta, bortsett fra varme måltider i teltet.

Bruker du telt eller tarp uten innertelt, men med en bivy kan du koke og styre på med masse plass 😄 MLD Cricket eller Trailstar er supre til dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kostnaden" ved å gå fra et lunere til et mer luftig (lettere) telt kan også bli at man må kompensere på sovesystemet, ved å gå for en litt varmere pose (ofte litt tyngre da) og/eller kompensere på andre måter - som ved påkledning i posen, poseovertrekk (ala Grevling) på kaldere/vindfulle dager, eller bruke mer tid på valg av teltplass (le for vind) osv. Så det blir en vurdering. Kan "lett" bli "for lett", kan vinningen gå opp i spinningen? Personlig syns noe av det viktigste på tur er en god natts søvn, er sånn man henter seg inn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

"Kostnaden" ved å gå fra et lunere til et mer luftig (lettere) telt kan også bli at man må kompensere på sovesystemet, ved å gå for en litt varmere pose (ofte litt tyngre da) og/eller kompensere på andre måter - som ved påkledning i posen, poseovertrekk (ala Grevling) på kaldere/vindfulle dager, eller bruke mer tid på valg av teltplass (le for vind) osv. Så det blir en vurdering. Kan "lett" bli "for lett", kan vinningen gå opp i spinningen? Personlig syns noe av det viktigste på tur er en god natts søvn, er sånn man henter seg inn.

Takk for svært nevenyttig innspill. Det ga meg litt å tenke på… Er jo veldig fornøyd med Hubba Hubba-teltet jeg allerede har…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Många av de som vill ha lätta tält är beredda på att betala mkt och tror sig klara alla negativa koncekvenser som UL för med sig.

Spara ist på mat och kök och ev extra utr som elektronik.

Min kroppslängd och uppskattning av lite värme med solit inner tält samt att tältet håller hela turen och att det ej fladdrar så man ej kan sova , jag redan lagt tid på egna tälttester  samt läst många web tester.

Skulle jag varit på tur oftare samt yngre så kanske provat med dyneema tält iaf före senaste konjukturnedgången men dess begr livslängd gör ju att det blir betydligt dyrare än Silnylon.

Jag har köpt en 60 L Expeed säck utan fickor och där sparat in skillnade av vikten på tältet till 20% av kostnaden samt nästa steg ha så lätta stadiga kängor över ankel som möjligt eller Aproach skor med stadig sula vid bra väder ej trailskor pga leder till fot eller knä/ryggskador.

Jag har några enklare(tyngre)Tarper och får ut på min tält testplats i blåst och regn,vid en test för några år sedan nära ett vindskydd lyckades jag ej sätta upp tarpen mellan buskarna så vattnet ran av så det regnade igenom tarpen och jag sov i innertältet på ett  MSR h.h.inne i vindskyddet .

Jag får fixa med fästen på mina stavar för att sätta upp tarpen och prova med den nya så kanske jag ändrar uppfattning om var Tarp kan anv.

Hittills har jag haft Tarp som golv under tältprovning på öppet köp och de slits fort på marken då krävs tåligare vävar eller bara skydd under liggunderlaget eller ett tunt skum under det uppblåsbara.

MSR h.h. har jag provat inget för mig pga USA resning och väl tungt fast ändå mkt Mesh.Köp ist HS Glittertind sl 2p om lång annars 1-2p,för ett bättre tält med mkt högre VP och uppsättningsbart i regn se mina tester här av både MSR och HS och Bergans trollhetta 1p som jag provade i somras på Hardanger vidda och runt Hardanger Jökul.

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (14 minutter siden):

Skulle jag varit på tur oftare samt yngre [...]

Ja alder spiller også inn her. Kroppen trenger mer tid til restitusjon når man blir eldre, og noen netter med frysing koster derfor også mer - så det vil man unngå.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har hellre flera tält att välja på än ett mkt dyrt (nu missade jag  2 Frankrike mål VM)

Fryser man krävs ju mer mat för att hålla värmen  och då ökar lätt vikten på packningen mer än vad du sparar på tältet.

Samt att när jag blev lite sjuk mitt på Hardangervidda och lite blåst fast letat upp lite lä bakom några kullar huttrade jag i mitt tält med högt ´badkar´före somnat.

Jag är ju frisk men ändå bekväm och med åldern menar jag att tiden att hinna slita ut ett Dyneema ej finns kvar pga andra intressen som veteranbilar.

Endret av Håkan S
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.