GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg irriterer meg over at varmen fra primusen fordeles dÄrlig i steikepanna, det er hÞy varme i midten og dÄrlig med varme utover mot kanten av panna.

Finnes det tursteikepanner som er fordeler varmen bedre? Eller er det en primus med stÞrre radius pÄ brenneren som er veien Ä gÄ?

Annonse
Skrevet

Biltema har ogsÄ aluminiumspanner med teflonbelegg beregnet pÄ hjemmebruk. Veier mer enn en turpanne, men ikke allverden, og er selvsagt mye bedre pÄ Ä spre varmen.

Akkurat som ikea sin gamle aluminiumspanne med teflonbelegg.

Skrevet
whistler skrev (1 time siden):

GSI Pinnacle har jeg god erfaring med. Har den i bÄde 8" og 10". Disse har tykt nok gods i bunnen til Ä fungere rimelig bra. Derfor ikke blant de letteste, men pÄ panner er det vanskelig Ä fÄ i pose og sekk.

https://www.fjellsport.no/sok?q=GSI+pinnacle

StÞttes. Virker ogsÄ veldig holdbar. To Ärs relativt hard bruk vises ikke pÄ min. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg foretrekker stillebrennere ala Optimus 111T til steking. Har berniedawg-dempere til Omnilite Ti, Optimus Nova+ og Svea 123 og jeg synes de hjelper, bÄde pÄ det Ä ha passelig varme, men ogsÄ pÄ flammespredning. Litt tykkere bunn pÄ panna hjelper ogsÄ, men i min mening er diameter pÄ stekepannen + diameter pÄ brennringen det som avgjÞr om det er en bra match eller ei.

• Liker 1
Skrevet

KjÞpte trangia sin panne i rustfritt stÄl. Den hjalp iallfall ikke og ble pensjonert etter noen turer. Tung, varm i midten og i tillegg brente alt seg fast.

Et rÄd til hva du ikke bÞr kjÞpe.

Tore

Skrevet
torese skrev (1 minutt siden):

KjÞpte trangia sin panne i rustfritt stÄl. Den hjalp iallfall ikke og ble pensjonert etter noen turer. Tung, varm i midten og i tillegg brente alt seg fast.

Et rÄd til hva du ikke bÞr kjÞpe.

Tore

Duossal-serien har aluminium utenpÄ, rustfritt inni. De er faktisk ganske kule. Ulempen med den type materiale (rustfri uten PTFE-lignende belegg) er at ting svir seg fast. Fett hjelper veldig pÄ slikt, men du kommer ikke unna en del skraping i etterkant. Jeg pleier Ä legge det i blÞt og etter en stund skrubbe med sand. Deretter vanlig oppvasksÄpe. Det gjÞr susen og tar faktisk ikke lang tid, om du ikke inkluderer ventetiden mens den ligger i blÞt vel Ä merke.

• Liker 1
Skrevet
djing0 skrev (2 timer siden):

StÞttes. Virker ogsÄ veldig holdbar. To Ärs relativt hard bruk vises ikke pÄ min. 

Enig. Har hatt 10" i 4-5 Är tenker jeg. FÄtt litt medfart pÄ bÄl etterhvert, men fortsatt helt OK. Billig og bra! Har prÞvd mye forskjellig rÊl.

Ser en del her nevner at brenner har mye og si og det har det helt klart. Jeg har ogsÄ en ganske lett MSR panne og denne fungerer ogsÄ helt OK, men krever brenner med god spredning og at en passer godt pÄ Ä ha lav/moderat varme. 

Skrevet
Roger Daniloff skrev (5 timer siden):

Hei!

Jeg irriterer meg over at varmen fra primusen fordeles dÄrlig i steikepanna, det er hÞy varme i midten og dÄrlig med varme utover mot kanten av panna.

Finnes det tursteikepanner som er fordeler varmen bedre? Eller er det en primus med stÞrre radius pÄ brenneren som er veien Ä gÄ?

Aluminium sprer varmen best. Tjukkare botn er det som skal til for Ă„ spre varmen.

Men det viktigaste er nok Ă„ ha ein brennar som sprer varmen.

Skrevet
torese skrev (2 timer siden):

Lett Ä vaske opp... Villedende reklame pÄ denne duossal serien... 

Tore

Screenshot_20220809_161623_com.android.chrome.jpg

I mitt embet av Ä ha vasket bÄde digre aluminiumsgryter og rustfritt side om side vil jeg si at stÄl er enklere enn alu Ä rengjÞre. :D

• Hehe 1
Skrevet

Jeg bruker ogsĂ„ GSI Pinnacle 10” pĂ„ 80mm brenner fra rast, eller en 60mm ish pĂ„ en Primetech fra Primus. Viktig som nevnt og ha brenner som har bred spredning av flammene. En 10” er en stor panne, men gĂ„r finfint pĂ„ 80mm. 

Skrevet

Primus mimer er ogsÄ en slik kandidat for bred gassbrenner, men jeg synes de der blir sÄ forbanna topptunge veltepettere.  SÊrlig med 450g gassbeholder.. som jeg teit nok til Ä drasse pÄ innimellom... 

(NÄr jeg er tom for mindre burker)

Skrevet
Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Jeg har MSR simmerlite. Det er samme brenner som MSR windpro gassbrenner? Man fÄr vel ikke brenner med bedre spredning?

Primus Gravity iii

Med 4 bein er den ogsÄ mer stÞdig og stabil enn alt annet, kan kjÞres som multifuel. Fordelaktig priset, det fÞlger ogsÄ med piezo tenner og brettbar vindskjerm. Dog ikke like kompakt sammenpakket som konkurrentene.

Skrevet
esw skrev (9 timer siden):

Har brukt samme Ikea panne til kr 49,- i 10 Är nÄ.

+1 pĂ„ stekepanne fra IKEA. Jeg kjĂžpte disse: LINK. Kostet 3 ganger sĂ„ mye som @esw betalte, men fortsatt en investering som var innenfor 😀

Skrevet
Omnilite skrev (11 timer siden):

Primus Gravity iii

Med 4 bein er den ogsÄ mer stÞdig og stabil enn alt annet, kan kjÞres som multifuel. Fordelaktig priset, det fÞlger ogsÄ med piezo tenner og brettbar vindskjerm. Dog ikke like kompakt sammenpakket som konkurrentene.

Ikke dum den der nei.

Med MSR trillium base blir Simmerlite og Windpro veldig stÞdig. Men hvis man slipper det, sÄ slipper man det.

Ser man ogsÄ kan kjÞre Gravity pÄ bensin med tilbehÞret. Har du forsÞkt det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.