Gå til innhold
  • Bli medlem

Reparasjon av Helsport SL - valg av tråd


triise

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått en bitteliten rift i mitt Helsport Reinsfjell 2 SL. Har stoff nok til å sy på begge sider av duken, men mangler nok tråd til symaskin (Det følger ikke med så veldig mange meter i rep-kitet). 

Er det noen som vet hvilken type tråd som brukes? Det står hos Helsport at det er viktig å benytte medfølgende tråd (i rep-kitene som er utsolgt). Er det OK med polyestertråd? Eller må man ha en annen type?

Var egentlig ikke keen på å sende teltet inn, ettersom det skal brukes mye fremover. Og serviceavdelingen til Helsport har stengt ut uke 31...

 

IMG_1557.jpeg

Endret av triise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok bare ha limt på en passe stor stoffbit på innsiden. Holder lenge, og reparasjonen blir lite synlig fra utsiden. 
Det har pleid å følge med en liten limtube med mine SL/Pro-telt og den funker veldig bra. Har du ikke den kan du sikkert bruke vannbestandig tekstillim eller lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (3 timer siden):

Jeg ville nok bare ha limt på en passe stor stoffbit på innsiden. Holder lenge, og reparasjonen blir lite synlig fra utsiden. 
Det har pleid å følge med en liten limtube med mine SL/Pro-telt og den funker veldig bra. Har du ikke den kan du sikkert bruke vannbestandig tekstillim eller lignende. 

Forsøkte å lime på en reparasjonslapp, men limet vil ikke sitte på duken. Den har jo en silikoncoating av noe slag. Så det ramlet rett av igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

triise skrev (25 minutter siden):

Forsøkte å lime på en reparasjonslapp, men limet vil ikke sitte på duken. Den har jo en silikoncoating av noe slag. Så det ramlet rett av igjen.

Det var rart. Når jeg har brukt det medfølgende limet og stoffbitene har det "sittet som støpt", og det har holdt i mange år og jeg har ikke brydd meg om å sende inn til reparasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt denne på mitt Reinsfjell SL: https://frivannsliv.no/products/gear-aid-tenacious-tape-silnylon-patches?gclid=EAIaIQobChMI_4eDg-Pf-AIVI5BoCR0bvw7fEAQYByABEgJkffD_BwE

 

Det er 2 biter i pakken. Den ene mer enn dekket riften selv om jeg klippet den i 2. Satt defor en vit på innsiden og en på utsiden. Presset godt på og satte de i press iver natten ved hjelp av mye lunkent vann i en vanntett pose.  Les forøvrig bruksanvisning.

 

De sitter fremdeles på etter det som er 9 eller 10 døgn i bruk etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha egnet lim for silikon - vanlig lim sitter ikke fast. 
Har du en stoffbit som er stor nok, kan du vel feste den utenpå, «vrenge riften» og sy det innenifra, slik at tråden og sømmen ikke blir eksponert fra utsiden. I verste fall kan du tette det med silikonlim senere. I så fall vil en vanlig polyester tråd fungere greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (12 timer siden):

Det var rart. Når jeg har brukt det medfølgende limet og stoffbitene har det "sittet som støpt", og det har holdt i mange år og jeg har ikke brydd meg om å sende inn til reparasjon. 

Det fulgte ikke med noe lim i mitt repkit, bare stoffbiter og nål/tråd. Har skjønt at dette tydeligvis fulgte med tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (11 timer siden):

Jeg har brukt denne på mitt Reinsfjell SL: https://frivannsliv.no/products/gear-aid-tenacious-tape-silnylon-patches?gclid=EAIaIQobChMI_4eDg-Pf-AIVI5BoCR0bvw7fEAQYByABEgJkffD_BwE

 

Det er 2 biter i pakken. Den ene mer enn dekket riften selv om jeg klippet den i 2. Satt defor en vit på innsiden og en på utsiden. Presset godt på og satte de i press iver natten ved hjelp av mye lunkent vann i en vanntett pose.  Les forøvrig bruksanvisning.

 

De sitter fremdeles på etter det som er 9 eller 10 døgn i bruk etterpå...

Takker! Har bestilt disse nå. Silnylon patch bør jo sitte på Silnylon duk ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker "riktig" sytråd kan det være en idé å ta kontakt med kundeservice hos Helsport. Jeg tok nylig kontakt i forbindelse med reparasjon av mindre hull i et brukt telt jeg kjøpte på Finn – fikk tilsendt både ytterdukstoff, bunndukstoff og sytråd gratis (antar at det kanskje kommer frakt til da, om man ikke bor i nærheten). Fikk også en del større stoffstykker her enn det som pleier å følge med i repkittet til teltene :) Nesten så man begynner å spekulere i å etterspørre flere slike hos kundeservice, så kan man til slutt sy seg et helt nytt telt!

Og om du ender opp med å sy, så er det greit å ikke bruke for tykk nål, og så bør den være ganske ny/skarp :) En syerske jeg kjenner mente at størrelse 70 var greit.

Jeg har selv sydd en tilsvarende rift, og da la jeg inn et stoffstykke på baksiden, sydde sikksakk over riften og forsegla med Sil-Tex sømforsegler. Funka fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Espen Ørud skrev (På 24.7.2022 den 14.25):

Jeg har brukt denne på mitt Reinsfjell SL: https://frivannsliv.no/products/gear-aid-tenacious-tape-silnylon-patches?gclid=EAIaIQobChMI_4eDg-Pf-AIVI5BoCR0bvw7fEAQYByABEgJkffD_BwE

 

Det er 2 biter i pakken. Den ene mer enn dekket riften selv om jeg klippet den i 2. Satt defor en vit på innsiden og en på utsiden. Presset godt på og satte de i press iver natten ved hjelp av mye lunkent vann i en vanntett pose.  Les forøvrig bruksanvisning.

 

De sitter fremdeles på etter det som er 9 eller 10 døgn i bruk etterpå...

Holder denne patchen enda @Espen Ørud? Jeg har noen rifter i mitt Reinsfjell SL som det hadde vært flott å lime fremfor å sy, men er generelt skeptisk til å lime på silnylon, så er spent å høre om din liming fortsatt sitter godt på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvosolberg skrev (9 minutter siden):

Holder denne patchen enda @Espen Ørud? Jeg har noen rifter i mitt Reinsfjell SL som det hadde vært flott å lime fremfor å sy, men er generelt skeptisk til å lime på silnylon, så er spent å høre om din liming fortsatt sitter godt på? 

Brukte teltet senest nå i helgen og den sitter fortsatt akkurat der jeg satt den. Eller rettere sagt; satt dem. Satt en på innsiden og en på utsiden for sikkerhets skyld 

 

 

IMG_20230813_121632_369.jpg

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Brukte teltet senest nå i helgen og den sitter fortsatt akkurat der jeg satt den. Eller rettere sagt; satt dem. Satt en på innsiden og en på utsiden for sikkerhets skyld 

 

 

IMG_20230813_121632_369.jpg

Nydelig! Takk for svar, da går jeg for taping fremfor sytråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvosolberg skrev (15 timer siden):

Holder denne patchen enda @Espen Ørud? Jeg har noen rifter i mitt Reinsfjell SL som det hadde vært flott å lime fremfor å sy, men er generelt skeptisk til å lime på silnylon, så er spent å høre om din liming fortsatt sitter godt på? 

Min sitter også som et skudd, teltet er brukt flere ganger i både regn og vind 👌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.