Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppsett av telt


tshansen

Anbefalte innlegg

Hallaien godtfolk.

fikk mitt nye Reinsfjell Pro 3 i går, og måtte sette det opp i dag å se at alt var i orden. 
det første som slo meg var hvor knot det var å få inn de gule stengene etter den røde? 🤔

0CC9816D-1512-4AC0-831A-1834188E0AE6.thumb.jpeg.7ce3ff850fa3909cdd39ab66b7c49e86.jpeg

68E80BF5-4C9F-4548-ADCB-6F5171A004D1.thumb.jpeg.2e1c968cd41d89bebb8def723a1aa180.jpeg

jeg er jo vant med fjellheimen, der stengene ikke krysser! 
ja, nå er teltet nytt å se lommene er nok litt ekstra motstand i. Men er det lettere å sette inn de gule først og den rød til sist?

 

jeg må virkelig si at plassen i dette teltet er enorm 🤩 dæven nå gleder jeg meg til ferie 

244F2878-E22E-4B25-AD2B-0C77623F0555.thumb.jpeg.f32f4eb084825f11e05c27f62c9d09b6.jpeg

C53DA5B2-2DA0-4F70-A7EE-108166E53B9E.thumb.jpeg.03b60f869bf1d8b59abe978555711cb6.jpeg

741E2722-9072-4298-A126-AB7D5BACF133.thumb.jpeg.e3c5c43ff53af66ac2a7a25e7c593179.jpeg

7D61D34E-1029-4F7E-89FA-2B31F6443995.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
tshansen skrev (1 time siden):

Hallaien godtfolk.

fikk mitt nye Reinsfjell Pro 3 i går, og måtte sette det opp i dag å se at alt var i orden. 
det første som slo meg var hvor knot det var å få inn de gule stengene etter den røde? 🤔

0CC9816D-1512-4AC0-831A-1834188E0AE6.thumb.jpeg.7ce3ff850fa3909cdd39ab66b7c49e86.jpeg

68E80BF5-4C9F-4548-ADCB-6F5171A004D1.thumb.jpeg.2e1c968cd41d89bebb8def723a1aa180.jpeg

jeg er jo vant med fjellheimen, der stengene ikke krysser! 
ja, nå er teltet nytt å se lommene er nok litt ekstra motstand i. Men er det lettere å sette inn de gule først og den rød til sist?

244F2878-E22E-4B25-AD2B-0C77623F0555.thumb.jpeg.f32f4eb084825f11e05c27f62c9d09b6.jpeg

C53DA5B2-2DA0-4F70-A7EE-108166E53B9E.thumb.jpeg.03b60f869bf1d8b59abe978555711cb6.jpeg

741E2722-9072-4298-A126-AB7D5BACF133.thumb.jpeg.e3c5c43ff53af66ac2a7a25e7c593179.jpeg

7D61D34E-1029-4F7E-89FA-2B31F6443995.jpeg

Sånn generelt er det best å sette inn stenger som krysser i rekkefølgen med de "nederste" først og deretter overliggende stenger. Alt etter som,  kan også lønne seg å tre stengene forbi krysningspunktet før stengene spennes opp.

Kjenner ikke Reinsfjell, men har jævles med et Gimle 4. Og hatt stor glede av å sitte å se på erfarne turlederkurs-kursledere prøve å sette opp et Hilleberg Atlas. Ventet en god stund før jeg tilbød meg å hjelpe..🙂

Endret av Omnilite
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter inn de to gule først, men strammer de ikke opp (dvs setter de ikke i koppen). Trer så inn den røde og strammer så opp alle. Aldri opplevd det problematisk. Aner ikke hva det står i evt bruksanvisning....

Normalt setter jeg opp teltet i litt mindre trange omgivelser enn du har der ;-)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (2 timer siden):

Jeg setter inn de to gule først, men strammer de ikke opp (dvs setter de ikke i koppen). Trer så inn den røde og strammer så opp alle. Aldri opplevd det problematisk. Aner ikke hva det står i evt bruksanvisning....

Normalt setter jeg opp teltet i litt mindre trange omgivelser enn du har der ;-)

Jeg gjorde det motsatt nå og opplevde det litt trangt å få gjennom de gule ved kryssingspunktet! Skal prøve din måte neste gang! Tar heller ikke i koppene før alle stengene er inne. 
 

SnorreL skrev (2 timer siden):

Mementomori her på forumet tipset i sin tid om å ha silikonspray på teltstengene. Beste tipset jeg har fått innen teltverdenen. 

Dette stod jeg faktisk å tenkte på! Skal jeg jaggu gjøre med mine også! Tusen takk for godt tips 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (2 timer siden):

  Fått testet ennå? Vurderer dette teltet selv. 

Om jeg har fått testet teltet ja... Det lever opp til forventningene og litt til. Jeg tar meg selv i å irritere meg over at jeg ikke har gått for dette teltet tidligere.

Det leverer på lik linje med de andre PRO teltene fra Helsport, men det som overrasker meg mest er hvor stort og romslig det er innvendig. Jeg er jo 2 meter lang, og har god plass i fot/hode ende. Så teltet ble akkurat pakket ned i bilen å skal være med på familie tur de neste 3 ukene (3 personer) Jeg har ikke fått testet det i skikkelig sommervær enda, som du sikker har fått med deg, så har været vært dårlig siste tiden. 

Men jeg har en liten følelse av at gjennomluftingen vil være nøkkel til suksess når tempen kryper over 20 grader. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (På 1.7.2022 den 12.14):

Mementomori her på forumet tipset i sin tid om å ha silikonspray på teltstengene. Beste tipset jeg har fått innen teltverdenen. 

I følge Hilleberg må man ikke gjøre dette, det kan skade duken.

De kom ikke med forklaring, men jeg antar siliconspray muligens inneholder løsemidler for silicon som kan løse opp siliconen fra duken.

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 minutter siden):

I følge Hilleberg må man ikke gjøre dette, det kan skade duken.

De kom ikke med forklaring, men jeg antar siliconspray muligens inneholder løsemidler for silicon som kan løse opp siliconen fra duken.

Jepp, men det løser man ved å vente til løsemiddelet har fordunstet før man kjører inn stengene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (2 minutter siden):

Jepp, men det løser man ved å vente til løsemiddelet har fordunstet før man kjører inn stengene. 

Går sikkert fint. Men siden silikonen fra silikonsprayen forholder ses flytende ville jeg vert sparsommelig for å ikke få noe på hovedduken, for å være på den sikre siden.

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

(..)det som overrasker meg mest er hvor stort og romslig det er innvendig. Jeg er jo 2 meter lang, og har god plass i fot/hode ende. 

Fordi vi er ca like høye er det nyttig å høre din mening om teltet. Virker lovende dette - særlig siden jeg får et makent i posten til uka. 👍

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 minutter siden):

Går sikkert fint. Men siden silikonen fra silikonsprayen forholder ses flytende ville jeg vert sparsommelig for å ikke få noe på hovedduken, for å være på den sikre siden.

Det tror jeg nok er en tenkt problemstilling iom at det er så små mengder man får på stengene uansett. Spray på godt, vent 30 min, tre inn. Ingen silikon som flyter noe sted da som jeg har opplevd på si 10 telt og dermed ca 30 stenger?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (4 timer siden):

Om jeg har fått testet teltet ja... Det lever opp til forventningene og litt til. Jeg tar meg selv i å irritere meg over at jeg ikke har gått for dette teltet tidligere.

Det leverer på lik linje med de andre PRO teltene fra Helsport, men det som overrasker meg mest er hvor stort og romslig det er innvendig. Jeg er jo 2 meter lang, og har god plass i fot/hode ende. Så teltet ble akkurat pakket ned i bilen å skal være med på familie tur de neste 3 ukene (3 personer) Jeg har ikke fått testet det i skikkelig sommervær enda, som du sikker har fått med deg, så har været vært dårlig siste tiden. 

Men jeg har en liten følelse av at gjennomluftingen vil være nøkkel til suksess når tempen kryper over 20 grader. 

Det er romslig ja. 2 thermarest LW + 1 exped LW. 1 mammut med 52 cm bredde i fotenden.

reinsfjell4matter.jpeg

Endret av RuneH
Feil oppgitt bredde på liggeunderlag
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett bildene her kunne jeg også tenkt meg et sånt telt selv, men da må jeg nok bytte ut et av de andre jeg har... 😅

Et pluss at det er rette endevegger på innerteltet, i tillegg til bratte vegger i buene, så slipper man å få teltduken i ansiktet. Det er jo også ofte trukket frem som en av fordelene med Spitsbergen-teltene til Helsport.

Helsport hadde jo Reinsfjell X-trem 2 i kolleksjonen i alle fall frem til 2019 (det finnes vel ikke kataloger som er nyere enn dette?), men kan ikke se at de har den nå lenger. Virker jo som et bra vintertelt, så skjønner ikke helt hvorfor de har gått bort fra det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (11 timer siden):

Kan noe måle seg med jomfruoppsett av nytt telt inne i stuen? 😛

Ja, etter min erfaring: Første gangs montering av en 17 fots Ally i ei trang lita stue mens to forvirrede hunder "hjelper til". 🤪

  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (11 timer siden):

Ja, etter min erfaring: Første gangs montering av en 17 fots Ally i ei trang lita stue mens to forvirrede hunder "hjelper til". 🤪

Høres ut som noe som absolutt er i samme kategori som "Ikea besøk på en lørdag".. 😖

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (På 8.7.2022 den 19.52):

Fordi vi er ca like høye er det nyttig å høre din mening om teltet. Virker lovende dette - særlig siden jeg får et makent i posten til uka. 👍

Gratulere med nytt telt 🤩😉 jeg regnet nesten med det ja 👍🏻

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.