GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Pinsetur til Hellersvann (Drangedal/Telemark) 2022.

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet
ost skrev (PĂ„ 11.6.2022 den 22.21):

Hvilken sekk brukte du?

Bjellesau skrev (PĂ„ 11.6.2022 den 23.58):

Jeg lurte ogsÄ pÄ den der sekken.... 

Stemmer at det er en FjÀllrÀven-sekk. Det er en Abisko Friluft 45l, fÄes ogsÄ som 35l. Man fÄr og utgavene "Hike" og "Lappland" som har litt andre detaljer og funksjoner, men bygger pÄ samme design.
https://www.fjallraven.com/no/no/vesker-utstyr/ryggsekker-bager/vandreryggsekker/abisko-friluft-45

• Liker 1
Skrevet
Kristian J. VabĂž skrev (57 minutter siden):

Stemmer at det er en FjÀllrÀven-sekk. Det er en Abisko Friluft 45l, fÄes ogsÄ som 35l. Man fÄr og utgavene "Hike" og "Lappland" som har litt andre detaljer og funksjoner, men bygger pÄ samme design.
https://www.fjallraven.com/no/no/vesker-utstyr/ryggsekker-bager/vandreryggsekker/abisko-friluft-45

Hva tenker du er vektgrensen for denne sekken fÞr den fÞles ukomfortabel Ä bÊre? 

Skrevet

Flott terreng og fine stemninger.

Fisk rundt kvartkiloen er egentlig den beste steikefisken. God Ä koke ogsÄ - og da mÄ man jo lage fiskesuppe av krafta etterpÄ og ha i litt mel og melk, eller helst flÞte, og kokt fisk (fisken koker du i den krafta du allerede har), kokte poteter, laubÊrblad, hel pepper, Þrlite hvitvinseddik (sÄ mye at det endrer litt pÄ smaken, men ikke sÄ mye at du kjenner hva det er!), annet krydder man liker. Salt hadde man gjerne i da man kokte fisken som man fikk krafta fra.

Et tips hvis du ikke finner smÄ poteter til neste tur: Det er bare Ä dele de stÞrre potetene opp i passende smÄ poteter (som regel deler jeg de bare i to hvis de ikke er veldig svÊre). Det gÄr helt fint. Jeg lÊrte det av min mor for Ä korte ned pÄ koketiden. Da skal det i tillegg mindre vann til for Ä dekke potetene, sÄ man tjener litt brensel pÄ det ogsÄ.

;-)

• Liker 1
Skrevet
Bjellesau skrev (2 timer siden):

Hva tenker du er vektgrensen for denne sekken fÞr den fÞles ukomfortabel Ä bÊre? 

Jeg prÞver Ä holde meg pÄ max 15kg, da har det gÄtt helt greit for min del pÄ slike smÄ skogseventyr utenfor sti, der man ikke skal gÄ milevis i timer pÄ timer i hÞyt tempo pÄ fjellet. Ble 1kg og litt over denne gang, men det var ingen krise. Jeg ville ikke bytte sekk til 85l bare for det, for da gÄr egenvekta pÄ sekken opp fra 1,7kg til 3,5kg(FjÀllrÀven Kajka 85l) ogsÄ, og da nÊrmer man seg 20kg totalvekt.
Skal jeg pÄ lengere fjellturer oppgraderer jeg til 85l-sekken, den har et bedre bÊresystem for 15kg og oppover.

• Liker 1
Skrevet

Flott turrapport!

Om du bruker mandelpoteter sÄ har de kort koketid, eller rettere sagt, de skal bare trekke. SkjÊrt i biter fungerer det fint til suppe/gryte ogsÄ, er ikke nye varme som skal til.

Ps, du glemte Ă„ trekke fra slukvekten pĂ„ vekten av fisken🙂

• Liker 1
Skrevet
sneakyowl skrev (7 timer siden):

Ser ut som et nydelig omrÄde! Definitivt lagt til pÄ inspirasjonslisten for omrÄder Ä besÞke pÄ tur.

Kan anbefales, og det er og muligheter for jakt her om man vil det, hytter kan man og leie, bÄde billige og dyre alternativer. PÄ en hÞsttur i fjor kunne jeg hÞre hjorten lage mye lyd nÊr en myr i skumringen. artig Ä stÄ og lytte til. Mye storfugl er det og i omrÄdet, skvatt flere ganger pÄ denne turen da de flÞy opp fÄ meter foran meg :D 

Jeg ser allerede fram til hÞstturer her, bÄde med og uten overnatting :) 

• Takk 1
Skrevet
Omnilite skrev (1 time siden):

Ps, du glemte Ă„ trekke fra slukvekten pĂ„ vekten av fisken🙂

Du ser jo at sluken sitter langt nede i halsen. Da mÄ den vel regnes som spist og skal vÊre med i vekta. Man tÞmmer jo ikke magen for innhold fÞr man veier fisken? Det er jo hele grunnen til at man gÄr for ekstra tunge sluker. SÄnne som denne er veldig fine

Skrevet
borgern skrev (4 timer siden):

FInt omrÄde. VÊrt der et par ganger men da litt lengre vest i samme vassdrag med kano/packraft. Breinvatna-Hanetarmene.

Har vurdert Ä sjekke ut mer vestover ogsÄ, husker du om du sÄ noe tegn til fisk i de vannene i det omrÄdet?
NÄr jeg var ved Stolsvatn for noen Är tilbake, som er fÞrste stÞrre vann etter Hanetarmane, og vannet fÞr Hellersvann(som jeg vet det er fisk i) sÄ jeg ikke et eneste vak eller tegn til fisk.

Skrevet
Thomasny92 skrev (PĂ„ 18.6.2022 den 11.48):

Kan du kjÞre helt inn til holmevatnet ? 

NÄr veien er Äpen sÄ tror jeg at det skal gÄ ja, for dagsturer. Veien gÄr jo helt fram. Men har aldri kjÞrt inn de veiene, sÄ aner ikke hvilke veier som dekkes av "deler av omrÄdet" i teksten pÄ fiskekort-infoen pÄ iNatur. Men en rask tlf eller mail til de sÄ fÄr du nok svar.

Sitat fra fiskekortet:
"Det er mulig Ä kjÞre inn i deler av omrÄdet i perioden 15.juni-1.september, da mÄ man lÞse veiavgift. Det er ikke lov Ä la bilen stÄ parkert over natten, veiavgift gjelder kun dagsturer."
https://www.inatur.no/fiske/5672a2c0e4b09d5eeb580f26/fiskekort-i-ase-vollestad-skogen

Skrevet
Kristian J. VabĂž skrev (9 minutter siden):

NÄr veien er Äpen sÄ tror jeg at det skal gÄ ja, for dagsturer. Veien gÄr jo helt fram. Men har aldri kjÞrt inn de veiene, sÄ aner ikke hvilke veier som dekkes av "deler av omrÄdet" i teksten pÄ fiskekort-infoen pÄ iNatur. Men en rask tlf eller mail til de sÄ fÄr du nok svar.

Sitat fra fiskekortet:
"Det er mulig Ä kjÞre inn i deler av omrÄdet i perioden 15.juni-1.september, da mÄ man lÞse veiavgift. Det er ikke lov Ä la bilen stÄ parkert over natten, veiavgift gjelder kun dagsturer."
https://www.inatur.no/fiske/5672a2c0e4b09d5eeb580f26/fiskekort-i-ase-vollestad-skogen

Takker 😎 tenkte det hadde vĂŠrt gĂžy Ă„ tatt allyen opp ditt, kan jo bare kjĂžre bilen nedigjen Ă„ gĂ„ opp uten sekk 

Skrevet
Thomasny92 skrev (14 minutter siden):

Takker 😎 tenkte det hadde vĂŠrt gĂžy Ă„ tatt allyen opp ditt, kan jo bare kjĂžre bilen nedigjen Ă„ gĂ„ opp uten sekk 

Har vurdert samme tanken selv, tror det er en drÞy grusvei Ä gÄ opp igjen, men tenker Ä ringe de eller sende mail og fortelle om planen og hÞre om det er greit om bilen kan stÄ pÄ p-plassen ved Holmvann, eller evt et annet egnet sted. Skader jo ikke Ä spÞrre, sÄ fÄr man bare ha backup-planen klar om de sier nei:)

Er man i tÄlig grei form, sÄ skal man kunne bÊre med seg kano mellom flere av vannene i omrÄdet rundt Holmvann. Mjonevann er jo bare knappe 70 meter Ä bÊre. Opp til Hellersvann gÄr det og, men kanskje best Ä holde seg pÄ venstre side av elva opp mot Hellersvann til man kommer til demningen.

Men med tanke pÄ kano, sÄ er det og verdt Ä bite seg merke i denne regelen fra PDF-fila pÄ fiskekortet:
"4. Kortet gir ikke rett til Ä fiske fra bÄt, kano eller lignende." :( 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.