Jump to content
IGNORED

Brensel til Optimus 111 stillebrenner ?


togg
 Share

Recommended Posts

Hei!  🤩

Kjøpte en Optimus 111 stillebrenner fra Olaf Teigen,hentes på posten i dag.

Spurte ang. brensel… men ble ikke klok på svaret. (vet ikke hvilken type 111 det er,

bare at det er en stillebrenner.

Så var det brensel,forvirrende tema! (for meg )

Kan jeg bruke  T-lampeparafin Kemetyl, 1 liter Clas Ohlson ?

(Eneste jeg kan få tak i akkurat nå)

Takker!

4221_Primus_Optimus_111__(stillebrenner)_Forsvarets._Inkl._rep_medium.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde i hvert fall ikke hatt noe problem med å teste det ut for å se hvordan det brenner. (vet ikke hvor vant du er med parafinbrennere, men husk forvarming, heller mer enn mindre for å være sikker, parafin krever mye forvarming i forhold til bensin)

Selv har jeg en noen år gammel

Hidden Content

r. På eska står det "New", så jeg kjøpte den nok når den kom. Brennerne på disse er mer eller mindre like, men min har rattet på andre siden.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LitekH said:

Hei! Jeg syns fritidsparafin fra Felleskjøpet fungerer veldig bra på 111-en.

Joda, men har bare tilgang til  T-lampeparafin Kemetyl fra Clas Ohlson.....

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Skogens Stønn said:

Jeg hadde i hvert fall ikke hatt noe problem med å teste det ut for å se hvordan det brenner.

Jepp, tester det ut,mener det skulle bli bra?

Link to comment
Share on other sites

Fritidsparafin fungerer fint. Tennvæske merket C10-C13 er samme produkt men litt lettere fraksjon så det trenger litt mindre forvarming.

Ellers fungerer flere typer avfetting, White Spirit etc. like bra og er like fritt for giftige stoffer. Men hvis du ikke vet hva du skal se etter er Fritidsparafin ett sikkert valg.

Denne er også beregnet for bensin. 4-takt alkylat kan du bruke uten å skifte dyse.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Marius Engelsen said:

Denne er også beregnet for bensin. 4-takt alkylat kan du bruke uten å skifte dyse.

Ahh! Du er helt sikker? Det er jo gull, for jeg har jo også en 8R incoming...2fluer i ett smokk!

 

Link to comment
Share on other sites

togg skrev (20 timer siden):

Ahh! Du er helt sikker? Det er jo gull, for jeg har jo også en 8R incoming...2fluer i ett smokk!

 

Ja, dette er en 111T (Triplefuel).

Bensin har litt lavere effekt, men krever mindre forvarming.
 

Bensin reduserer sannsynligvis også levetiden på på gummipakningen i tanklokket og returventilen.  Men jeg vet ikke hvor mye.

Link to comment
Share on other sites

Marius Engelsen skrev (31 minutter siden):

Ja, dette er en 111T (Triplefuel).

Bensin har litt lavere effekt, men krever mindre forvarming.
 

Bensin reduserer sannsynligvis også levetiden på på gummipakningen i tanklokket og returventilen.  Men jeg vet ikke hvor mye.

 

Jeg har en 111T, som jeg ikke har brukt på 15-20 år.. Med den så fulgte det med dyser og en innsats for brenneren for å kunne nytte annet drivstoff enn parafin (bensin og rødsprit)

Link to comment
Share on other sites

Fritidsparafin er bankers! Tennvæske (C10-13) fungerer også veldig bra, og er lett tilgjengelig. Greit å vite at dette er et alternativ, i alle fall så lenge det er varmere enn -15 °C.

Link to comment
Share on other sites

HakonJ skrev (39 minutter siden):

Fritidsparafin er bankers! Tennvæske (C10-13) fungerer også veldig bra, og er lett tilgjengelig. Greit å vite at dette er et alternativ, i alle fall så lenge det er varmere enn -15 °C.

Det har frysepunkt på rundt -50C i følge wilhelmsens chemicals når jeg spurte dem. Har kun prøvd på fryseren selv -18c

Link to comment
Share on other sites

Sig Man skrev (46 minutter siden):

 

Jeg har en 111T, som jeg ikke har brukt på 15-20 år.. Med den så fulgte det med dyser og en innsats for brenneren for å kunne nytte annet drivstoff enn parafin (bensin og rødsprit)

Dysen som er standard påmontert er Multifuel dysen (bensin og parafin, den er umerket eller merket med M alt etter årsmodell). 

Jeg fikk ikke med andre dyser til min 111T, men den var kjøpt brukt ubrukt. Men på min 111C fulgte det med en alkohol dyse merket A, samt strupebøyle når man brukte den dysen. Den hadde også multifueldysen som standard.

G-dysen for bensin kan brukes for å øke effekten på bensin (men hva er hensikten, den har bra effekt uansett?), men jeg trodde ikke denne fulgte med som standard tilbehør til 111T. (Men den var vel det, siden du fikk den?). 

Innsatsten/struperøret/dingsen skal kun brukes når man brenner sprit på «A» alkoholdysen. (Dårligere effekt og høyere forbruk enn bensin og parafin).

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg er overbevist parafinist pgr av brann- og eksplosjonsfaren ved bensin lekkasje (bensindamp!) Jeg har i årevis brukt tennveske ned til -22 C,  som kan kjøpes rimelig  i mange supermarkeder, Europris mv! Noen mener, at lampeparafin soter noe mer pgr. av noe voksinnhold. Men har en kompis som bare har brukt dette i mange år uten problem på båtprimus.

White spirit brenner da, men stinker etter min mening, så det ville jeg unngå.

Forvarming er som nevnt viktig, men jeg forvarmer ved å pumpe trykk, så slippe noe tennveske ut i underskålen med glassvev/dot glassull og så sette fyr på dette og la det brenne nesten ut, for så FORSIKTIG å åpne for kranen og langsomt slippe tennveske ut. Så la brenneren stå på låg-medium varme og kjøre sig varmere. Så kan den reguleres som en ønsker det. 

Dermed spare jeg å drasse rødsprit med og en spesialflaske som det er mulig å ramme underskålen med uten å søle. Det er visst en hel tråd her på FF om best muli anti-søleflaske løsning.

Elgen

 

Link to comment
Share on other sites

elgen skrev (7 timer siden):

Jeg forvarmer ved å pumpe trykk, så slippe noe tennveske ut i underskålen med glassvev/dot glassull og så sette fyr på dette og la det brenne nesten ut, for så FORSIKTIG å åpne for kranen og langsomt slippe

på en 111T, som har stillebrenner, gir forvarming med tennvæske en del sot i brenneren som fører til gulere flamme. Brukes den innendørs er så ren og blå flamme som mulig viktig å oppnå for å få renest forbrenning og minst mulig CO. (Det hevdes ihvertfall at CO avgassene øker ved gulere flamme).

Bråkebrenneren blåser seg i større grad ren under bruk.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye kunnskap gitt!

Henta min 111T i går, fant noe gammal 4takt-Alkylat…brenner som bare det;blå fin flamme og greier.Utrolig MORRO detta!

Tusen takk for input allesammen.

Det var en O-ring på pumpestanga. kan jeg skaffe meg brukt en med pumpelær,eller er det mulig å ta av O-ringen og montere på pumpelæret istedenfor ? Har sjekka litt…

og føler meg litt usikker der.

 

Og; bør vel skifte samtlige pakninger først som sist (pose m/reservedeler fulgte med)

Link to comment
Share on other sites

Bensin på en 111 kan trenge struperør, For meg er det ganske forvirrende når det er behov eller ei, men det er jo bare å prøve.  Husk at lekkasje på tilbakeslagsventilen kan bli katastrofalt med bensin på en 111. 

Forøvrig så har jeg flere ganger kjørt med white-spirit i mangel av noe annet på parafinbrennere, unødyg kotbart, og litt tørt, men aldri problematisk.

Link to comment
Share on other sites

dsk skrev (52 minutter siden):

Bensin på en 111 kan trenge struperør,

Dette mener jeg ikke skal brukes på 111T og 111C på bensin. Altså utgavene med stillebrenner. Det er kun ved bruk av Alkohol det skal brukes.

Baserer dette på info fra forum/nettet, ikke fra produsentens anvisninger, så jeg kan ta feil.

Link to comment
Share on other sites

dsk skrev (47 minutter siden):

Bensin på en 111 kan trenge struperør, For meg er det ganske forvirrende når det er behov eller ei, men det er jo bare å prøve. 

Googlet og fant

Hidden Content

som i 2012 skrev at:
"If you use the proper jet(nipple) for the fuel, NO restrictor is needed. That is an "A" jet with alcolol, a "K" jet with kerosene, etc.
Restrictors are only used with a "lighter" fuel through a "heavier" fuel jet."
 

Men dette vet du nok alt om, for sannelig min hatt var det ikke en med signaturen "dsk" fra Norge som postet i innlegget som fulgte like under der! :)

Link to comment
Share on other sites

zimwalker skrev (2 timer siden):

Googlet og fant

Hidden Content

som i 2012 skrev at:
"If you use the proper jet(nipple) for the fuel, NO restrictor is needed. That is an "A" jet with alcolol, a "K" jet with kerosene, etc.
Restrictors are only used with a "lighter" fuel through a "heavier" fuel jet."
 
:)

Det vil også si at du ikke må bruke ei dyse beregnet for lettere drivstoff (for eksempel alkohol) til tyngre drivstoff (for eksempel bensin). Da vil du få ufullstendig forbrenning (karbonmonoksyd og sot) fordi drivstoffblandingen blir for rik.

Edited by Skogens Stønn
Link to comment
Share on other sites

KJenner ikke den lampeparafin fra Clas. Men kjøpte en lampeparafin fra Biltema, den var tungfyrt. Krevde mye forvarming. Tennveske fungerte mye bedre.
Jeg forvarmer med rødsprit som regel eller bioetanol på min 111 og 111T.

 

Link to comment
Share on other sites

zimwalker skrev (17 timer siden):

Googlet og fant

Hidden Content

som i 2012 skrev at:
"If you use the proper jet(nipple) for the fuel, NO restrictor is needed. That is an "A" jet with alcolol, a "K" jet with kerosene, etc.
Restrictors are only used with a "lighter" fuel through a "heavier" fuel jet."
 

Men dette vet du nok alt om, for sannelig min hatt var det ikke en med signaturen "dsk" fra Norge som postet i innlegget som fulgte like under der! :)

Jo mer jeg lærer jo flere avvik er det fra det som egentlig er riktig, jeg ville først vært sikker på at tilbakeslagsventilen holdt tett, og deretter testet med det jeg hadde for hånden.  Alkohol får en del pakninger til å svulme opp for senere å ryke, så det fraråder jeg helt.  Parafinlignende produkter virker oftest bra. Har du det i en gjennomsiktig flaske i fryseren og det ikke skilles ut voks så går det nok bra.  Noen av utfordringene med for eksempel lampeolje er at noen merker er OK og andre er dårlige.  Frysertesten har så langt virket helt utmerket.

Det beste er nok jetparafin, prøv å få tak i litt på en flyplass, eller der hvor ambulanse-helekopteret tanker opp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy