Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111, lure løsninger for vektreduksjon?


Øystein_

Anbefalte innlegg

Hei. 
 

Jeg bruker Optimus 111 som turprimus, men tenker den er litt tung. Den kassa veier rundt 700 gram alene. 
Er det noen som har noe lure løsninger for vektreduksjon? Tenker kanskje en kasse av aluminium eller plast med en primusplate eller noe sånt. Man må jo også ha en kjelestøtte av noe slag.  
 

Noen som har gjort noe liknende?

 

Selvfølgelig er sikkert løsningen å kjøpe en moderne brenner, men internett forteller meg at det er nesten umulig å finne gode moderne parafinbrennere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen har satt den inn i ett stormkjøkken. Underdelen må klippes til, og man bretter ut to vinger som man skrur tanken i.

Da får man vindskjerming og kjelestøtte med på kjøpet :)

Men jeg synes at 111 er en grei brenner på tur, fordi om man pakker lighter/tennstål, og en biltema-vinskjerm i kassen, så får man ett ganske kompakt system med mye drivstoff. Men vekten er dryg.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo alternativer med lignende brennertyper blant gamle brukte apparater på finn.no Radius-variantene ser lette og fine ut på bilder. Om de veier mindre aner jeg ikke, men jeg vil anta at noen av dem gjør det. De har i hvert fall ikke kasse. Disse gamle typene (inklusive 111-en) er solide. Det er jo den store fordelen. Man står ikke uten apparat bare fordi man tilfeldigvis snublet og plantet pailabben midt oppå brenneren, Akkurat det har jeg testet med 111 med det resultat at jeg fikk noen små karroseriskader som jeg måtte bøye og bende litt på for å få lukket igjen kassa ordentlig etterpå.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (15 timer siden):

Noen har satt den inn i ett stormkjøkken. Underdelen må klippes til, og man bretter ut to vinger som man skrur tanken i.

Da får man vindskjerming og kjelestøtte med på kjøpet :)

Men jeg synes at 111 er en grei brenner på tur, fordi om man pakker lighter/tennstål, og en biltema-vinskjerm i kassen, så får man ett ganske kompakt system med mye drivstoff. Men vekten er dryg.

Jeg testet dette noen turer med et Biltema-stormkjøkken, og det fungerte helt fantastisk, men å pakke det i en ryggsekk ble klumpete og uhensiktsmessig.  Min 25 år gamle Optimus Nova er mye greiere, og fungerer supert på parafin, slett ikke sikker på at de som selges i dag er like greie på parafin.  Nova'n kan lett tilpasses trangia med adapter, og var en stund Trangias multifuel. Da får man alle fordeler på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (1 time siden):

Jeg testet dette noen turer med et Biltema-stormkjøkken, og det fungerte helt fantastisk, men å pakke det i en ryggsekk ble klumpete og uhensiktsmessig.  Min 25 år gamle Optimus Nova er mye greiere, og fungerer supert på parafin, slett ikke sikker på at de som selges i dag er like greie på parafin.  Nova'n kan lett tilpasses trangia med adapter, og var en stund Trangias multifuel. Da får man alle fordeler på en gang.

Kanskje det er ditt bilde jeg har sett en gang i «gamle dager» på forumet da? :)

Ja, jeg tenker meg nok at det blir lite pakkvennlig. Kanskje man kunne brukt vingemuttere på tankskruene, så kunne man fått brette det mer sammen under transport, selv om brenneren er mindre beskyttet på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå ihvertfall tatt av lokket på kassa og tenker å bruke en isboks som lokk isteden. Det hjelper jo litt, også på pakkevolum.

Jeg leste om en her inne som hadde brenneren sin i en isboks og bare satte den opp på en stein eller noe når han skulle bruke den.

Kanskje om man har brenneren og tanken festet på en enkel plate av aluminium så kan man sette trangia'en oppå. Trangia er jo en god vindskjerm og det trengs ofte på fjellet. Men litt av poenget må jo være å få pakket brenner og tankt inne i trangiasettet på et vis.

Jeg leser også litt om det systemet der man også setter på ny tank med slange på 111, men jeg liker den gamle tanken og pumpa. Det er tyngre og mer metall, men også mer driftsikkert.

Jeg sjekka den der Radius'en, men det har vel ikke reguleringsratt. Det kan bli litt tungvint når man skal lage mat. Jeg har det inntrykket av at moderne lette brennere ofte er designet for å koke opp vann raskest mulig og det går på bekostning av muligheten for finregulering.

Jeg har også fire 111 primuser så jeg må jo få brukt de:) . Jeg har vel en slags primusdilla:) for hadde jeg skulle spare vekt så kunne jeg bare brukt en gassboks og det er mye enklere. Men lyden av en bråkebrenner og frokost i skogen har sin egen charme.

Denne uka fikk jeg en splitter ny militærprimus av en kollega også. Han hadde fått den av et overskuddslager og hatt den i kjelleren i 30 år. Trengte bare å smøre opp pumpelæret så startet den. Den hostet og harket litt i oppstarten, men så begynte den å brumme fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at noe av årsaken til soliditeten og driftssikkerheten er nettopp måten den ligger beskyttet i sin egen, solide, kasse på. Plukker man den ut av den, så blir den plutselig veldig mye mer eksponert for ytre påvirkning. 

Jeg er også skeptisk til transport av parafinbrenner inne i et stormkjøkken. I tillegg gjør jo plassering av brenner/tank/rør at den uansett blir ganske volumiøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det opplagte alternativet er modellar som Primus 210/Optimus 00/ Radius 21/Svea 121. Ved å bytte ut den medfølgande blikkboksen med ein passeleg plastboks (2l isboks), er vekta omlag som Optimus Nova. Dette er i alle fall mine favorittar dersom eg skal ha parafinbrennar i sekken.

Øystein_ skrev (På 4.6.2022 den 11.17):

Jeg sjekka den der Radius'en, men det har vel ikke reguleringsratt. Det kan bli litt tungvint når man skal lage mat. Jeg har det inntrykket av at moderne lette brennere ofte er designet for å koke opp vann raskest mulig og det går på bekostning av muligheten for finregulering.

Ikkje ver redd for manglande reguleringsratt. Dei gamle parafinbrennarane vert regulert med trykk, og det gjev betre regulering enn reguleringsratt på brennare. Må på ingen måte forvekslast med regulering på pumpa slik det er på manga 'moderne' slangebrennarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.