Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassbrenner tok fyr - hvorfor?


Kristofffer

Anbefalte innlegg

som tittelen sier.. Hører dog med litt bakgrunnshistorie.
 

Var nylig på fjelltur med en rutinert turkompis. På fjellet var det noen minusgrader. I middagspausen tok vi frem multifuelbrenneren hans, og til den brukte vi «primus winter gas». Den var det dårlig futt i, så jeg rådet han til å snu gassboksen opp/ned - slik jeg har lest tips om her og flere andre steder tidligere. Jeg har også selv brukt dette «trikset» med stort hell. 
 

Denne gangen ble det derimot noe mer dramatisk. I løpet av minuttet hadde «plutselig» både brenner og gassboks voksende flammer. Det kunne nok gått værre hadde vi ikke fått slukket flammene raskt. 
 

Det vi nå, og særlig jeg, lurer på er hva som har skjedd. Hvorfor har dette aldri skjedd med meg og min primus easyfuel? Hvordan kan flammen spre seg så raskt fra brenneren og til selve boksen? Er det slik at kun enkelte brennere er konstruert for å brukes med boksen opp/ned?

 

Oppklarende svar mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare noen brennere med forvarmingsbøyle som kan brukes med boksen opp ned. Ikke alle brennere med forvarmingsbøyle kan det, og heller ikke brennere uten forvarmingsbøyle.

Det er mange brennere det i praksis går an på. Men den eneste brenneren som er godkjent med CE merking for dette er Optimus Vega. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste episode av podcasten til Randulf Valle - Uteliv - nerder han over gass på tur. Der tar han opp nettopp dette. 

Når boksen står opp ned kommer gassen ut i flytende form. Den må da forvarmes før den kommer ut, hvis ikke blir det som en god gammel primus med skikkelig overtenning (og det vil man Ikke ha i teltet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det på en multifuel brenner så skal den takle gassboks opp-ned, den brennet tross alt annet flytende brennstoff.

Men, den må være varm nok før boksen blir snudd. Det er også skummelt om den slukker med åpen ventil..da strømmer flytende gass ut, denne vil holde seg langs bakken der vil propanandelen gå over i gassform først (den brer seg kanskje litt som "tørris røyk" for å visualisere det). Tar dette fyr kan det bli innmari guffent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristofffer skrev (2 timer siden):

både brenner og gassboks voksende flammer.

Høres ut som det er en lekkasje og at flytende gass rant ut og spredte flammene utover (langs slangen?), eventuelt at lekkasjen var på selve gassboksen. En liten lekkasje med gass betyr ikke nødvendigvis noe særlig, men når du snur gassboksen på hodet kommer det ikke ut gass. Da kommer det ut væske. Det er en helt annen sak, for en liten mengde væske blir til en stor mengde gass.

Hvis brenneren er i orden og du snur gassboksen opp ned på en brenner som ikke er laget for det, så skal du i verste fall bare få kraftige blaffrende gule flammer ut av brennerhodet, ingen andre steder. Skru alltid ned flammen til et minimum før du gjør dette siden det gjerne blir mye kraftigere flamme med boksen opp ned enn rette veien, særlig hvis ikke brennerhodet klarer å lage gass av væsken før den kommer ut.

;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Omnilite selv, men i følge manualen skal denne kun brukes med gassboksen riktig vei. Når boksen er opp ned mates brenneren med flytende gass (i veskeform), og dette er det ikke alle brennere som tåler. Det kan være en lekkasje koblingen mellom gassboksen og Omnilite som gjør at det rant ut gass på bakken (denne er tyngre enn luft, og sprer seg langs bakken).

Eller de kan være at du fikk ufullstendig forbrenning av flytende gass i brenneren - og at dette antente når vesken fordampet. Uansett årsak ville jeg vært svært forsiktig med å bruke en gassboks opp-ned på en multifueslbrenner som ikke er designet for det. Det kan gi skumle konsekvenser.

Ett eksempel er min Soto Stormbreaker. Denne skal kun brukes med gassboks opp ned fordi den er designet for å brenne flytende gass. Den skal altså ikke brukes med gassboksen "vanlig" vei - det er skadelig for brenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.