Populært innlegg Skogens Stønn Skrevet 19. september 2022 Populært innlegg Skrevet 19. september 2022 (endret) En tretopper i Romeriksåsene i Rundkollen og Sortungsbekken naturreservat. Rundkollen (592 moh) Fugleknattene (557 moh) Bukollen (523 moh) På Bukollen ble den kaffkok med nykvernede bønner fra Austrått kaffebrenneri. Det er faktisk mulig å bruke motorsykkel når man skal på fottur. Da kan man kombinere flere ting man liker å gjøre 😁 Ryggsekken på pillionen og turstøvlene i den ene sideveska. Endret 19. september 2022 av Skogens Stønn Kosmetisk 12
Populært innlegg DenGladeVandrer Skrevet 22. september 2022 Populært innlegg Skrevet 22. september 2022 Tok meg fri i går,,, det var veldig klokt.... 😍 Padlet fra Sand til Skarnes... ... og fikk sjekka ut noen øyer for camp-sights når ute-sove-sesongen starter opp igjen til neste år. Blikkstille og knapt ett vindpust stort sett hele dagen. Så ut til at jeg hadde hele Storsjøen for meg selv. (Subjektivt sett er bildene jeg tok ned Opstadåa... noe av de fineste jeg har tatt.... mye mer en jeg har lagt it her) En sånn tur alene, er nesten verdt prisen av packraften. 12
Skogens Stønn Skrevet 22. september 2022 Skrevet 22. september 2022 (endret) Siden jeg nå har vært på en soloppgangstur og en solnedgangstur, så tenkte jeg at jeg også måtte på en dublett-tur, altså soloppgang og solnedgang på samme tur, i omvendt rekkefølge da, altså en overnattingstur med solnedgang først, og deretter soloppgang. Stjerneklart måtte det også være. Og mørkt. Natta tirsdag til onsdag ble derfor valgt siden værprofetene på yr hadde glemt å legge inn skyer, regn og månelys på akkurat den natta (månesigden kom riktignok opp veldig sent utpå natta, men den var da veldig tynn). Stedet ble Bukollen på Romeriksåsene, 523 meter over havet. Solnedgang: Tilbereding av sen middag i restlyset fra mandagen Soloppgang på samme sted som solnedgangen, men stikk motsatt retning da. Stedet var med andre ord valgt med omhu. Både solnedgang og soloppgang skulle sees fra samme sted. Frokost i soloppgangen Overnattinga skjedde under en presenning, det vil si en Helsport gapahuk av eldre modell, impulskjøpt brukt på finn for et par-tre år siden, men ikke brukt før nå. Egentlig kunne jeg ligget uten noe over da det ikke dugget her oppe på toppen i løpet av natten, men det viste jeg jo ikke på tirsdagskvelden da. Lenger ned i dalen lå det fremdeles rim fra natta når jeg kom ned. Hakadal meteorologiske målestasjon som ligger ikke langt unna registrerte -1,5 °C like før soloppgang. Endret 22. september 2022 av Skogens Stønn skirveleif 9
Populært innlegg +torese Skrevet 23. september 2022 Populært innlegg Skrevet 23. september 2022 Høst, en helt vanlig fredag. Tore 10
+Blindgjenger Skrevet 24. september 2022 Skrevet 24. september 2022 DenGladeVandrer skrev (På 22.9.2022 den 11.35): En sånn tur alene, er nesten verdt prisen av packraften. Utvilsomt. Men du glemte noe viktig... Terningkast? 😁
Skogens Stønn Skrevet 24. september 2022 Skrevet 24. september 2022 Blindgjenger skrev (7 minutter siden): Utvilsomt. Men du glemte noe viktig... Terningkast? 😁 Ikke lurt å kaste terninger når man padler, så antakelig forsvant terningen overbord. Men det ser jo ut som en sekser da? 1
+Blindgjenger Skrevet 24. september 2022 Skrevet 24. september 2022 Skogens Stønn skrev (4 minutter siden): Ikke lurt å kaste terninger når man padler, så antakelig forsvant terningen overbord. Men det ser jo ut som en sekser da? Blir skuffet om det blir dårligere enn en tier. 1
DenGladeVandrer Skrevet 24. september 2022 Skrevet 24. september 2022 Blindgjenger skrev (48 minutter siden): Utvilsomt. Men du glemte noe viktig... Terningkast? 😁 De fleste turene min ligger på en tier.... kanskje ned mot en sterk nier på en dårlig dag. 1
DenGladeVandrer Skrevet 24. september 2022 Skrevet 24. september 2022 (endret) I dag ble det padletur fra Nesoddtangen til Drøbak, med en liten utforsking på Storsteila. Skal ta en litt kortere tur senere, og sjekke ut resten av Steilene, og andre øyer. "To-do-lista" blir som sagt lengre og lengre for hver tur jeg er på. Terningkast 10, noe annet er uhørt. (Bestemte meg under frokosten at dette skulle bli dagens tur,, hadde tre-fire andre muligheter.... gikk litt fort i pakkinga, så kom da jeg satt på Nesodd-ferga at suppekjelen lå igjen hjemme.... da ble det ikke "himkok" på Oscarsborg, men Indisk i Drøbak i stedet) Endret 25. september 2022 av DenGladeVandrer 9
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 24. september 2022 Populært innlegg Skrevet 24. september 2022 En fin tur inn Simskardet i Børgefjell. 8 km. Høsten kommer men ikke snø i fjellene enda... kommer vel tidsnok,, 12
Populært innlegg +torese Skrevet 25. september 2022 Populært innlegg Skrevet 25. september 2022 (endret) Høst og elgjakt i nord. Null elg men vakker natur. Tore Endret 25. september 2022 av torese 10
Populært innlegg +Krankman Skrevet 25. september 2022 Populært innlegg Skrevet 25. september 2022 Blefjell ved Nordstulvatn med guttungen. Topp vær og fine forhold i høstfjellet. 13
Populært innlegg +torese Skrevet 26. september 2022 Populært innlegg Skrevet 26. september 2022 Høst II. Tore 11
Populært innlegg Skogens Stønn Skrevet 27. september 2022 Populært innlegg Skrevet 27. september 2022 (endret) I natt har jeg vært inne på tur, det vil si, jeg var ute på tur, men siden det regnet satt jeg inne i hula mi av presenning hele tiden. Jeg hadde valgt ut akkurat denne natte med omhu fordi værprofetene på yr lovte at det skulle regne hele natta, og regne mye, noe de også holdt med god margin. En vellykket regnværstur med andre ord. På vei opp Nittedal klokka 7 om kvelden. Dette ser absolutt lovende ut. Hula er satt opp, så da er det bare å krype inn Koseligere enn dette er det vel knapt mulig å få det Sen middag: viltgryte med falukorv. Kaffe av nymalte bønner og hjemmebakt turkake til dessert. Så er det bare å legge seg til å la seg dysse i søvn til lyden av regn og vind. Det regner fremdeles når jeg står opp ved 10-11-tiden. I hula mi er det koselig, tørt og lunt. Til frokost er det kokte egg, hjemmebakt brød og hjemmerøkt røye. Eggevannet blir til rett i koppen kakao. Klokka er langt på dag, så på tide å pakke. Et overblikk over det utvalgte stedet på toppen av Bukollen i Nittedal. Høsten har begynt å sette sitt preg på omgivelsene. Tåke og regn Det er noen høydemeter å klatre fra bilen opp hit. Halve turen gikk i stummende mørke i går kveld (med hodelykt da selvsagt). Endret 27. september 2022 av Skogens Stønn skirveleif 15
Populært innlegg DenGladeVandrer Skrevet 2. oktober 2022 Populært innlegg Skrevet 2. oktober 2022 (endret) Uti fra siste poster i denne tråden, lever jeg lite opp til aliaset mitt. (Men det er jo mye som ikke deles her)... men i går.... Gjennomvåt på beina, det visste jeg ville skje før eller siden, så det var null stress. Ellers gjorde Gore-Texen jobben.. m.a.o. ikke spesielt tørr. God kombo av vann inn og svette som ikke kom ut, men det var bedre en forventa. (jakke og bukse var impregnert for ikke lenge siden) Har jo gått og sykla veiene på ruta minst ørten ganger, så ikke så spennende, men gikk sammen med en som kanskje er hakket gladere (?) en meg, så det helmaks tur. Plutselig var i framme gitt. Kake er pr. definisjon DIGG. Siden det ble solid bolle på Bjørnholt, klarte jeg å ta et lite stykke her... men kunne glatt ha spist halve kaka uten å bunke 😋 Noe Korte glimt med opphold ødela ikke stemningen. Dette tenker jeg kan bli en fin tradisjon. Marka RULER🤩 Endret 2. oktober 2022 av DenGladeVandrer 11
DenGladeVandrer Skrevet 2. oktober 2022 Skrevet 2. oktober 2022 (endret) Og i dag... i min iver etter å støtte NSB (og for en sjelden gangs skyld, taxi).... (eller VY som noen hevder det heter).... så ble det tur her: Et par stopp før Gresvik, for å få strekke litt på beina å få litt utsikt. (og selvsagt få markert noen fot-spor til arkivet) Motstrøms gjennom byen. Middag på Isegran. Hadde tenkt å padle rundt, men der var et virkelig motstrøm. Tilbake gjennom byen til Gressvik-siden. Bygferga til sentrum og det var det. Hadde FFK-matchen starta tre timer senere, hadde det vært den ultimate avslutninga på ekspedisjonen. Bildene taler for seg selv. Hva kaller man nivået over komplett lykke og tilfredstillelse? .... Var i hvert fall det jeg følte i dag... 🤩😍 Endret 3. oktober 2022 av DenGladeVandrer 9
Populært innlegg +torese Skrevet 2. oktober 2022 Populært innlegg Skrevet 2. oktober 2022 Elg får være elg når naturen viser deg fra denne siden. Tore 12
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 3. oktober 2022 Populært innlegg Skrevet 3. oktober 2022 Søndagsturen: Heiland - Solhomfjell og tilbake over Marishei. https://ut.no/turforslag/1111305/rundt-maristjenn-i-gjerstad Gått turen før, så er vel en reprise, men denne gang med selskap av min mor og hunden hennes Var veldig vått og mye vann. Småbekker man lett kunne skritte over før var nå nesten umulige å krysse. Rant fosser plasser jeg aldri har sett vann her før... Blanding av mobil og kamerabilder. (Kameraet hadde kun 50mm f1.8 montert) 10
Populært innlegg varmtvann Skrevet 10. oktober 2022 Populært innlegg Skrevet 10. oktober 2022 Overnattingstur i Østmarka med en kollega i helgen. Flott høstvær og masse sopp. 11
+Kristian V. Skrevet 10. oktober 2022 Skrevet 10. oktober 2022 (endret) Søndagstur, igjen. Må benytte seg av muligheten nå før alle de fine høstfargene er borte og det bare er grått, vått og trist.. Ruta var lang rute over Havrefjell og Ormfjell, denne gangen også med selskap. https://ut.no/turforslag/111344747/havrefjell-638moh Været? Tja.. mørke skyer, litt regn, litt blå himmel, litt sol, litt vind, mye vind osv.. dvs veldig varierende vær på denne turen, men liker det best slik. Turer i kun solskinn blir jo egentlig litt kjedelig. Helt i starten, utsikt ned mot P-plass og Sandtjønn Mot Solhomfjell. Noen minutter senere var alt borte i tåka.. Torjushelleren, med modell for skala Solhomfjell igjen.. Endret 10. oktober 2022 av Kristian V. 7
+Kristian V. Skrevet 16. oktober 2022 Skrevet 16. oktober 2022 (endret) Ble bare en liten lokal "bytur" i går, på noen topper rundt Tvedestrand - Melåsen, Takseråsen, Svarttjennåsen og til slutt Øksenåsen. Dette er en av mine treningsrunder, da man får 3 gode seige stigninger og en siste bratt stigning opp mot Øksenåsen som har et parti som er god for å ta det siste ut av lårmusklaturen, og til tider psyken om man skal holde det gående uten å stoppe for en liten pust, selv et sekund eller to. Det er her man ser om man er i bedre eller dårligere form enn forrige tur... - Det å veksle mellom korte harde turer som denne, og lengere turer som er mer milde med tanke på stigninger har gitt gode resultater for mine turbein siste to-tre åra - styrke og kondisjon har økt betraktelig uten å trene masse. Kun en slik lengere tur 3-4 ganger pr mnd, med noen få småturer kun til feks Øksenåsen innimellom, siden jeg bor rett ved, har gjort at de lange fjellturene med sekk har blitt betydelig mye enklere og lettere Utsiktspunkt fra Øksenåsen: Populært turmål i Tvedestrand med flott utsikt ut over byen og Tvedestrandsfjorden. uren opp tar ikke så lang tid om man kun skal gå hit, men stigningen er god. https://ut.no/turforslag/112290/ksenasen Denne turen er på ca 7km Endret 16. oktober 2022 av Kristian V. 6
+Kristian V. Skrevet 23. oktober 2022 Skrevet 23. oktober 2022 Lokal søndagstur i tåka Til Fagerhei denne gang, og lang omvei tilbake. https://ut.no/turforslag/116033/fagerhei-ved-tvedestrand 8
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 13. november 2022 Populært innlegg Skrevet 13. november 2022 Lørdag 12. November meldte Yr flott vær, 14-15 varmegrader ved kysten, 10-12 varmegrader oppe i høyden, sol og fint vær.. Da kan man ikke annet enn å benytte seg av dette og dra på hengekøyetur som om det fortsatt var tidlig høst! Kunne gå i t-skjorte på vei opp, og ble ikke kjølig før sola forsvant bak horisonten. Da holdt det å ta på seg en tynn fleecegenser. Vi var to stk på turen, tok med god mat og en pose med ved. Så vekta på sekken ble deretter, 20,5kg på vei opp, 13kg når jeg kom hjem. Bålet preppet og klart. Ble ikke fyrt opp før det var mørkt og temperaturen sank. Dette var all veden som var med, så fyrte forsiktig, kun for kosen og litt varme. Grått og 8 varmegrader når jeg våknet. Sekken er pakket og på tide å dra hjem 12
Skogens Stønn Skrevet 22. november 2022 Skrevet 22. november 2022 (endret) I dag måtte jeg bare ut for å glede meg over at vinteren er i gang. Det er noe med det første snøfallet som forvandler det dystre høstmørket til lys vinterstemning på veldig kort tid. Det er "big bang" for den neste års-syklusen. Og det er noe man så absolutt bør få med seg! Det er tydeligvis bare jeg som er og går ute i eventyrskogen her i dalen i dag, i hvert fall på denne stien. Snøen avslører at man ikke er så alene i skogen som man kanskje føle seg. Endret 22. november 2022 av Skogens Stønn 8
DenGladeVandrer Skrevet 22. november 2022 Skrevet 22. november 2022 Støtter meg til Skogens Stønn, og er det ikke en av karakterene til Kristian Valen som sa noe ala "Det er ingenting som er fint som det kvita kjem".... Tok meg fri i går, og rusla en god runde i bakgården. Helt magisk. 9
Anbefalte innlegg