Jump to content
IGNORED

Norrøna telt, 2021

Vivi
 Share

Recommended Posts

• 3 weeks later...
On 6/20/2021 at 9:31 PM, northern_fov said:

Spesiell form og farge i hvert fall. Ganske spiss på toppen, kanskje for å øke takhøyden? Lys duk får meg til å anta at det er for å reflektere mest mulig varme fra sola slik at teltet holder seg svalt. Ikke noe 4-sesongs med andre ord. Kan se ut som det 2/3 innganger også.

Hei godtfolk!
Gøy å se at det spekuleres her inne :)
Vil benytte anledningen til å adressere myten om at lys duk er bedre egnet for å holde et telt svalt. Det er nemlig slik at en mørk duk slipper igjennom mindre lys, og innetemperaturen blir dermed lavere i et mørkt telt enn et lyst et. Så det ideelle vinterteltet har lys duk, og et sommertelt bør egentlig ha mørk duk.

Og når det er sagt kan jeg herved avkrefte hvitt telt fra Norrøna. Teltet som er avbildet er nemlig sydd med teltduk "uten farge", altså fra tidlig prototyp-fase, mens testing av stoffets kvaliteter enda ble evaluert og før innfargingsprosessen var startet.

Kan også bekrefte at det dessverre er slik som dere allerede har funnet ut, det blir ingen nye telt fra Norrøna i 2021. Men, den som venter på noe godt, venter aldri forgjeves!

Mvh, teltnissen ;)

Bjørn Rudinow Sætnan skrev (4 minutter siden):

Hei godtfolk!
Gøy å se at det spekuleres her inne :)
Vil benytte anledningen til å adressere myten om at lys duk er bedre egnet for å holde et telt svalt. Det er nemlig slik at en mørk duk slipper igjennom mindre lys, og innetemperaturen blir dermed lavere i et mørkt telt enn et lyst et. Så det ideelle vinterteltet har lys duk, og et sommertelt bør egentlig ha mørk duk.

Og når det er sagt kan jeg herved avkrefte hvitt telt fra Norrøna. Teltet som er avbildet er nemlig sydd med teltduk "uten farge", altså fra tidlig prototyp-fase, mens testing av stoffets kvaliteter enda ble evaluert og før innfargingsprosessen var startet.

Kan også bekrefte at det dessverre er slik som dere allerede har funnet ut, det blir ingen nye telt fra Norrøna i 2021. Men, den som venter på noe godt, venter aldri forgjeves!

Mvh, teltnissen ;)

Oj. Telt nissen..... Det er mange snille barn her på forumet. 🎅

Bjørn Rudinow Sætnan skrev (På 20.7.2021 den 15.13):

Mvh, teltnissen ;)

Da er det bare å smøre seg med mer tålmodighet og vente og satse på at teltene blir bra! Kan vi håpe på et telt med god "takhøyde" samt plass til en hund i forteltet sammen med meg og kokeutstyr i bruk? 

9 hours ago, Vivi said:

Da er det bare å smøre seg med mer tålmodighet og vente og satse på at teltene blir bra! Kan vi håpe på et telt med god "takhøyde" samt plass til en hund i forteltet sammen med meg og kokeutstyr i bruk? 

Takhøyde og inneplass er det vi har prioritert i denne omgangen, så det kommer litt an på hvor stor bikkja di er og hvor stort selskap du har tenkt å kokkelere for. Selv er jeg 197 cm og kan fint både sove og sitte komfortabelt i teltene. Begge modellene vi lanserer neste vår er symmetriske, altså at de har inngang og fortelt på begge sider.

Mvh Gear Bear 

2 hours ago, Bjørn Rudinow Sætnan said:

Selv er jeg 197 cm og kan fint både sove og sitte komfortabelt i teltene. Begge modellene vi lanserer neste vår er symmetriske, altså at de har inngang og fortelt på begge sider.

Dette høres lovende ut. Så håper jeg at dere følger den skandinaviske tradisjonen med at man kan slå opp inner- og yttertelt samtidig, Slik dere gjorde forrige gang dere lagde telt :-)

3 hours ago, Bjørn J said:

Dette høres lovende ut. Så håper jeg at dere følger den skandinaviske tradisjonen med at man kan slå opp inner- og yttertelt samtidig, Slik dere gjorde forrige gang dere lagde telt :-)

Uten å avsløre for mange detaljer, så tror jeg både skandinaver og amerikanere skal bli fornøyd med løsningen vi har kommet frem til 😉 Men må nok holde dere på pinebenken litt til før jeg røper stort mer.

1 hour ago, Marius Engelsen said:

Og at de går an å slå opp i kuling uten at stengene knekker.

Nå er det jo ganske stor forskjell på liten kuling og stiv kuling. Ekspedisjonstelt for ekstrem bruk venter vi med til neste runde. Det samme gjelder superlette telt for gramjegerne. I første omgang er det telt for hvermannsen vi utvikler. Men, når det er sagt så har vi selvfølgelig testet teltene både til fjells og i vindtunnel, og kan bekrefte at kuling i utgangspunktet ikke er noe å bekymre seg over. Må nok opp i storm før det begynner å bli kritisk, men da er det nok uansett på tide å dra hjem 😉

Funfact: Den ene vindtunneltesten for én av modellene (som vi fortsatt jobber med, og som dessverre neppe blir klar til neste vår) ble avbrutt da vi bikket orkan styrke, og teltet sto fortsatt like stødig. Men da snakker vi tross alt også et ideelt oppsatt telt, med jevn vind fra én retning, så det er jo ikke direkte overførbart til den virkelige verden til fjells. Uansett artig å se! 

• 4 weeks later...
sneakyowl skrev (På 2021-5-4 den 12.17):

Det eneste jeg har funnet på de var en video hvor de testet et av prototypene i sterk vind, men har ikke klart å finne den igjen siden. Tror kanskje det var på Facebook eller noe?

Må vel være rett rundt hjørnet...

Ikke på facebook, men hørt de skal ha sluppet info der. Visstnok er tunellteltene testet i vindtunnel. 

Edited by Myriameter