Gå til innhold
  • Bli medlem

60 kroner for en DNT kaffepause


ski

Er det passe pris å betale 60 kroner for å varme føttene i DNT hytte ?  

55 stemmer

  1. 1. Er det passe pris å betale 60 kroner for å varme føttene i DNT hytte ?

    • ja
      23
    • nei
      33


Anbefalte innlegg

DNTs priser synes noe merkelig: http://www.turistforeningen.no/index.php?fo_id=437

De kan i hvert fall ikke konkurrere på pris med luksuskafeer og foretningshoteller, hvis man som ikke-medlerm skal ta en kaffekopp eller spontan helgetur med hele familien.

DNT tilbyr nemlig norges dyreste kaffepause/ opptining av tær. Hvis man i vinterkulda vil varme seg med en kaffe-latte er det blligere å stoppe på Theaterkafeen eller en betjent stue i marka enn å legge kaffepausen til DNTs selvbjetjente hytter.

60 kroner koster det i inngangspenger for dagsbesøk og det er vel det man kaller covercharge på fine restauranter i utlandet. Med egen medbrakt termos koster det da 60 kroner å drikke egen kaffe og varme tærne før hjemturen…

Hvis man er lærer å må søke ly for vinden i en selvbetjeningshytte med en hel skoleklasse bør man først forvisse seg om at det er tusen kroner i klassekassa (30 kr x 30 elever+ 60kr for lærer).

Hvis man må søke ly over natten i et av DNTS ubetjente herberger kan det også bli dyrt. Det merkelige er jo at det er dyrere å bo i en ubjent bu enn å bo i DNTs betjente hytter. 260 kroner koster det å bo i selvberjente hytter, mens losji på sovesal i betjent hytte koster 170 kroner…

For en familie koster en helgetur til ubjetjent DNT hytte ca 1800 kroner. For den prisen kan få sommertibud på luksushotell med frokost inkludert. Dette er priser for ikke-medlemmer, men helgeturen blir ikke særlig billigere ved å melde hele familien inn i DNT for da har man jo betalt 1330 kroner før helgeturen starter…

DNT må få dekket sine kostnader, men den merkelige prisfastsettelsen må skyldes at DNT har monopol på selvbetjente hytter i norske fjell. Er man høyt til fjells og været slår om har man ikke annet valg enn å betale 60 kroner pr person for å verne seg mot stormen i en av DNT hytter til vinden løyer. Hvis det viser seg å være vertskap i hytta blir det plutselig gratis å søke ly mot vinden……

Er det også bevisst politikk for DNT å bruke markedsmakt til å presse folk fra dyre selvbetjeninghytter over på de betjente hyttene ?

Nei almuen får heller ta påskeferien på badeland-hotellet i Sarpsborg som vel blir rimeligere enn DNTs ubetjente koier. Dagsturen går til Mcdonalds for der får proletariatet happymeal inkludert oppvarming av burger og føtter til omtrent samme pris som de 30 kroner pr barn det koster å varme føttene på en av DNTs ubetjente koier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

No er det no ein gong slik at det er dyrare med helikoptertransport av ved og brensel (og proviant) til fjells enn kva det er å køyre varebilar til badelandhotellet i Sarpsborg. Sjølv- og ubetente hytter i fjellet er berre oppvarma når det er folk der, og om du må fyre opp ved etc. for å varme føttene er det vel heller ikkje så urimeleg at du må vere med å betale for kostnadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange spørsmål, jeg er enig att det virker dyrt når det blir lagt frem slik.

FU forklarer jo det på en fin og grei måte.

DNT. har ikke monopol på hytter i fjellet, de forskjellige fjellstyrenne har mange løsninger, ring til de forskjellige fjellstyrenne og spør flere har frivillige betalingsordninger. Altså gratis hvis du ønsker.

Har ikke sett noen tall på dette, men har selv erfart og hørt att Dnt har ett tap på hyttene på 24% i forhol til beregnet inntjening.

Mye er fra dagsturister.

Opplever ofte att det er fult rundt hytta hvis vi kommer tidlig, dette er dagsturister som koser seg i sola alle har kakkao og kjeks, døra står oppe og gassen er varm, og radioen er på, inne må vi begynne å vaske etter att de har dratt + ingen har skrevet seg inn eller betalt.

Har ennu ikke opplevd att overnatings gjester har prøvd å lure.

Alle gjester skal skrive seg inn med en gang de går inn i hytta.

Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste forstår at det koster å frakte utstyr til avsidesliggende hytter, men jeg henger meg likevel på klagekoret som mener at dagens priser grenser mot flåeri.

Og hvis Kristin Krohn styrer DNT-skuta med like stødig hånd som hun gjorde med det Norske Forsvaret, er det vel bare å begynne å spare til man skal på neste fjelltur..

Kunne gjerne tenkt meg en grundig redegjørelse fra noen i DNT på prisøkningene i senere år, relatert til andre bransjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger merke til att dere sier innom for å varme tærne, akurat som om det er så lite att da burde det ikke koste noe.

Hvis det er så lite så behøver man jo ikke å gå innom for å varme tærene.

Hvis man ikke vil betale for ett medlemsskap så bruker man ikke hyttene annet enn ved nød og da er kr 60.- billig.

Da får du lov til å bruke noe som vi andre betaler for hele året.

Flåeri?? Jeg forstår ikke hvor dere får dette fra, tror dere att DNT er en bedrift som noe tar ut utbytte fra?

De hyttene som går bra finansierer de som ikke går slik att vi kan ha hytter der det bare er noe få som går.

Pengene går tilbake igjen til oss medlemenne.Det meste av driften er dugnad og pengegaver som putes inn i fond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flåeri i den forstand at man som medlem av en organisasjon tuftet på dugnadsånd og med en kontingent som genererer noe sånt 50-70 MILLIONER kr. pr. år burde hatt større medlemsfordeler enn som så. Kanskje flere ville benyttet disse hyttene om det var rimeligere for medlemmer. Jeg har forståelse for slike priser om motivet er å gå i balanse isolert sett, men etter min mening burde det være et av primærmålene for medlemmenes medlemskontingent å subsidiere hytter, ikke å holde dyr administrasjon og et stort "kommersielt" apparat i gang.

Når man som par betaler 700.- for ei helgetur til Stølsmaradalen for å ligge på ei musespist skumgummimadrass på et meget skittent gammelt plankegulv uten bruk av ved, gass eller noe annet, ja da lærer man at neste gang, ja da tar vi med telt.

Er helt enig med trådstarter at det kan virke dyrt, men DNT har et ensartet prissystem, så da vil det vel unektelig virke dyrt på de stedene man får "minst" igjen for dette.

Hva med sommer og vinterpriser? Å betale 150 kr. for et døgn på Yksendalsbu om vinteren med mye vedføring er helt grei pris, men å duppe noen timer på en møllspist skummadrass om sommeren er ikke verdt samme prisen (pluss medlemsskapet som jeg og mange med meg har kun for rabattenes skyld).

PS! Vil understreke til sist at ubetjente og selvbetjente hytter er et kjempeflott tilbud - stiller bare spørsmål til deler av prisingen og politikken om at hyttene skal være mest mulig selvfinansierende. På samme måte som boka Til Fots som DNT i mange år ga til sine medlemmer, men som de nå ikke lenger har "råd" til å dele ut til nye medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei fjellfolk

Flott med mange konstruktive og interresante kommentarer håper det kommer flere.

Legger merke til Atles observasjon at mange bare sitter i hytteveggen...uten å betale 50 - 60 kroner. Det kan være en indikasjon på at DNT muligens hadde tjent mer hvis de senket prisen til 20 kroner for dagsbesøk for medlemmer. Flyselskap og mange andre har oppdaget at de tjener mer ved å ha mange rabattkunder framfor noen få fulltbetalende.

Det er litt gammelmodig og kun beregne pris ut fra kostnader som feks. helikoptertransport .....man må også se på folks betalingsvillighet. Ved økt konkurranse i feks. i flybransjen har det vist seg at man faktisk kan senke både kostnader og priser.

Jeg er tilhenger av at DNT systemet må man ha litt planøkonomi slik at ikke det f.eks. ikke blir trippel pris på Finsehytta i påsken pga stor etterspørsel.

Det ville også være absurd om det ble fri flyt av turistforeninger fra andre EU land som konkurerte på pris.

Altså flott med forutsigbart fastprissystem, men noen skjevheter bør justeres som feks. at det for ikke-medlemmer er dyrere å ligge på gulvet i en ubetjent hytte enn å ligge i sovesal i en betjent hytte......det er bare ikke logisk.

Ellers skal man ikke vise for mye moralsk pekefinger til ikke-medlemmer for i jungelen av medlemskap...skiforeningen, vandrehjemsorganisdasjoner, syklistenes landsforening, kondis, idrettslag, redningselskpet osv osv....kan man ikke regne med at alle melder inne hele familien også i Turistforeningen...særlig om man også har tilgang til privat hytte ved fjord og fjell.

Nylig har jeg fattet mer interesse for DNT etter at barne barna ble større og vurderer å melde meg inn, men hitill har jeg holdt meg til egen hytte, telt og åpen himmel..... litt fordi det rett og slett koster skjorta å sjekke inn hele familien på en gammal koie i marka.

hilsen fjell entusiast... i beste mening

P.S.

Jeg har bare gode minnnner fra jeg i "gamledager" var DNT medlem og bodde på selvbetjeninghttter til gammeldagse priser.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke medlem av DNT, ei heller tanker om å bli, ergo følger jeg heller ikke veldig med, men.......

Hver vår de siste årene, etter påske, ser vi DNT går ut i media med "Ny rekord i besøk på hyttene"

Hvor er da logikken i stadig prisøkning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ein oversikt over gpspunkt til norske fjellhytter og andre overnattingsstader knytta til fjellet, så er det 377 oppføringar som tilhøyrer ein av Turistforeningens medlemsforeningar, medan 234 var private. Dette er ikkje ein samla oversikt, men gjer ein god peikepinn på at det då finnes ganske mange "fjellovernattingsstader" forutan dei tilknytta DNT. Det er også svært mange hytter som blir leigd ut privat, desse er ikkje med i oversikten.

Den prislista ski refererer til er nok ikkje heilt komplett. Dei aller fleste medlemsforeningane har til dømes familierabatt for dagsbesøk, dvs at ein familie kan besøke ei sjølv-/ubetent turisthytte for 40-70Kr. Det synes eg på ingen måte er dyrt (?). Dette inkluderer blandt anna: DNT-Oslo og Omegn, Stavanger turistforening, Bergen Turlag, Trondhjem turistforening m.fl. I Nord Norge er det ofte eit noko lågare prisnivå, også på dagsbesøk. I Troms koster det vel rundt 20kr for medlemmar pr dagsbesøk.

:) Se til dømes her: http://www.turistforeningen.no/files/Stavanger_Turistforening/Prisliste%20losji%2006..pdf

Den Norske turistforening har sjølv ingen hytter direkte tilknytta seg, bare gjennom medlemsorganiasjonane. Prisar på overnatting blir sett av den lokale foreininga, ikkje av DNT sentralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større medlemsfordeler ? Går det ann vi har jo tilgang til over 400 hytter eller er det sånn att når vi betaler kontigenten så skal den finansiere overnatingen vår?

Trådstarter tenkte vel på prisene til ikke medl.

Dyrere for hytte enn sovesal så klart, en selv betjent hytte skal varmes opp noen ganger til 1 person.

Alle som har kommet til en hytte i - 25 vet hvor mye ved vi bruker for å få varmet opp hytta da, en sovesal er varm hele tiden da det bor folk der.

Å betale kr 150.- for en møllspist madras på sommeren helt enig skjønner ikke att du gidder hadde lagt meg gratis ute.

Man er jo ikke nødt til å bruke den hytta man kommer til hvis den ikke er brukbar spesielt ikke om sommeren og om vinteren er man bare glad for å få tak over hode hvis man prioritere å gå lettere altså ute telt.

Att folk sitter i hytteveggen når vi kommer er stort sett koz, men når de bruker gass for å koke kakao som de stjeler fra hytta, fordi det er for dyrt, de har jo betalt medl. kon. og kjøpt nøkkel så da har jo DNT tjent nok???

Jeg tror ikke disse hadde betalt om det hadde kostet kr 30.- + att disse ofte har hytter nede i lia til 2 mil. og bil til 1,5 for å komme seg opp og ned så da er det ikke så rart att de ikke har råd til å betale til DNT det skjønner jeg faktisk godt.

Jeg kan være enig att det kan gjøres noe med familie rabb. men flere av foreningene har fine ordninger der, og mange andre ting, men å si alt er så dyrt og flåeri er jeg ikke enig i.

Hvor stor papir mølla på hoved kontoret er vet jeg ikke, men att de gjør enn kjempe jobb er sikkert, hvis ikke ville Olav Thon og andre ikke gitt alle de millionenne som de gjør til DNT.

Olav Thon setter krav bak vær krone han gir og følger opp, han stiller også opp vær eneste gang en ny hytte åpnes ( hvis han har tid ) som han har finansiert.

Nå kommer det en ny forening inn i DNT. hvorfor jo for å få penger så klart, hvorfor gidder DNT dette jo for å få flere ut i naturen som er hovedmålsetingen til DNT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større medlemsfordeler ? Går det ann vi har jo tilgang til over 400 hytter eller er det sånn att når vi betaler kontigenten så skal den finansiere overnatingen vår?

Trådstarter tenkte vel på prisene til ikke medl.

Dyrere for hytte enn sovesal så klart, en selv betjent hytte skal varmes opp noen ganger til 1 person.

Alle som har kommet til en hytte i - 25 vet hvor mye ved vi bruker for å få varmet opp hytta da, en sovesal er varm hele tiden da det bor folk der.

Å betale kr 150.- for en møllspist madras på sommeren helt enig skjønner ikke att du gidder hadde lagt meg gratis ute.

Man er jo ikke nødt til å bruke den hytta man kommer til hvis den ikke er brukbar spesielt ikke om sommeren og om vinteren er man bare glad for å få tak over hode hvis man prioritere å gå lettere altså ute telt..

* Ikke FINANSIERE men ev. i noe større grad SUBSIDIERE.

* Kommer ikke til å ligge på nevnte hytte neste sommertur nei :)

* På vinteren er prisene helt kurante, ja egentlig rimelige. Ved og oppvarming er dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det lukter penger her...!

Som student må jeg bare si at å være medlem av og bruke DNT er helt uaktuelt. Altfor dyrt for ensom vil på tur hele året.

Mener at DNT burde se på sin egen organisasjon. Når alt skal organiseres fra Oslo (Ja, se hvor mange hytter som eies DNT OA!) så må det bli dyrt. Klart det er dyrere hvis en nisse i Oslo skal organisere helikopter inn til en hytte, enn at de lokale lagene gjør det selv. Gi hyttene tilbake til de lokale turlagene slik at dugnader er lettere å gjennomføre. Har mange gode eksempler på det, men det kunne gjerne ha vært fler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnla: De fleste hyttene i landet tilhører vel lokale lag. Unntakene er først og fremst de store og populære områdene som Jotunheimen, Hardangervidda, Rondan, Dovrefjell o.l.

Her finnes det få ressurssterke lokallag, og jeg tviler uansett på om DNT Oslo vil gi fra seg hyttene sine i disse områdene til lokale lag om de hadde eksistert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DTN Oslo og Omegn har ein del hytter som er drifta av lokale turistforeninger/turlag, eksempelvis ein del hytter i Indre Troms.

Sjå til dømes den kjente Dividalshytta: http://www.turistforeningen.no/turplanlegger/cabin.php?ca_id=26&x=17&y=25&v=3

Hyttene der er i praksis Troms turlag sine, sjølv om DNT Oslo formelt sett står som eigar. At DNT Oslo ikkje overdrar hyttene til aktuelle lokal-lag i slike tilfeller, synes eg er merkeleg, det kan umogleg vera aktuelt å drifte desse hyttene "frå Oslo" nokon gong...

Akkurat når det gjeld helikoptertransport, så trur eg kanskje at DNT Oslo kan få ganske gode avtalar i forhold til eit lite lokal-lag. For helikopteroperatørane er nok eit enkelt oppdrag lite interessant, medan ei større kontrakt kan medføre ein sterkt redusert pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med dagsbesøk har eg sett og høyrt mange tolkningar av. Kva er eigentleg eit dagsbesøk, (eller når skal visitten betraktast som dagsbesøk). Eg presiserer at eg no skriv mi oppfatning av dagsbesøk som det er meint å betalast for. For meg er det dagsbesøk så sant at eg brukar ressursar på hytta, at betaling vert aktuelt. Eg har høyrt somme meinar at det skal betalast for dagsbesøk berre ein rører ytterdørhandtaket, noko eg meinar er tull og tøys. Eg har stukke innom mange hytter for å sjå korleis dei ser ut, både i området eg går mest i (Stølsheimen), og andre område (t.d. Nødstedalshytta i Breheimen og Gjevilvasshøtta i Trollheimen), og eg betalar ikkje for å sjå. Eg betalar heller ikkje dagsbesøk for å proviantera undervegs, men eg betalar sjølvsagt for varene. Dagsbesøk betalar eg for dersom eg tek ein rast, forutsett at eg brukar gass (oppvarming av vatn, m.m.) eller fyrer med ved. Dette er mi oppfatning av eit dagsbesøk. Vert ein avkrevd betaling for å gå inn i resepsjonen på eit hotell? Ein skal heller ikkje betala for å stikka nasa innom ei turisthytte i fjellet, når ein er innom for å sjå. Dette meinar eg, sjølv om eg har høyrt at ein skal betala dagsbesøk for det óg.

Så noterer eg i protokollen at eg stakk innom i forbifarten og går vidare................

(Kvifor det? Som regel er eg åleine på turane, og går gjerne på fri hand langt frå stiane. Det skadar ikkje at rørslene mine i fjellet er notert i tilfelle det skulle skje noko, då).

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det dagsbesøk så sant at eg brukar ressursar på hytta, at betaling vert aktuelt. Eg har høyrt somme meinar at det skal betalast for dagsbesøk berre ein rører ytterdørhandtaket, noko eg meinar er tull og tøys.

Hyttas eier er ikke helt enig med deg, Stuttjukken.

Dagsbesøk/teltliggere

Teltere må ikke glemme at de er på teltur! Telt skal plasseres minst 150 meter fra hytta ifølge friluftsloven. Turgåere som benytter hyttene som varmestue/avslapningssted, spisested eller lignende må betale for dagsbesøk. Etter kl. 18.00 må du betale full overnattingspris.

Kilde: http://www.turistforeningen.no/article.php?ar_id=7021&fo_id=3591

Lurer på om du må betale hvis du låner dassen for å skåne nærmiljøet litt? Jeg har med eget papir. Går det greit da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit at "hyttas eier ikke er helt enig med meg". Dette med teltarar si bruk av hytte og dagsbesøk, oppfattar eg framleis at forutsetjinga for at betaling skal skje, er at det vert brukt ressursar på hytta. Eg tilføyer gjerne bruk av kjøkkenutstyr (gløymd av meg i stad), i tillegg til ved og gass, men har teltaren kun gått innom for å sjå, gjeld det det same her. Det handlar om å betala for bruken, ikkje for titten. Eg er ikkje redd for at ikkje alle blant eigarane av hyttene (les; DNT-medlemmene) er einige med meg. Når det gjeld min bruk av hytta som tad for pause og matrast, der eg meinar at det ikkje skal betalast for, gjer eg det gjerne slik at eg tek turen inn i hytta for å sjå, medan eg slappar av med maten utanfor, nærmare enn 150 meter frå hytta. Det er ikkje noko nytt. Om nokon lurte på det, så betalar eg for dagsbesøk når eg brukar hytta på ein eller annan måte. (Så får andre diskutera kva som er "bruk" av ei turisthytte, og kva som ikkje er det).

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er klare, problemet er kverulanter og de som absolutt skal tøye grenser antageligvis bestandig.

Det er så klabert greit att du går inn å ser eller kjøper mat på hyttene, til å med att du bruker doen eller sitter utenfor å slapper av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke er jeg medlem av turistforeningen og heller aldri kommer jeg till å bli det og heller adri kommer jeg til å bruke hyttene deres [...] Takke meg til telt

Det var da fælt så bestemt du var, da.. :wink: Ser at du bor i Oslo.. Da går jeg ut ifra at du er over 26 år? For dersom du er under, har du nemlig muligheten til å overnatte gratis på 15 DNT-hytter i Oslomarka året rundt:

For å bruke ordningen med gratis overnatting, er du nødt for å være ungdomsmedlem i DNT. Dersom du skal ha med deg venner på tur som ikke er medlemmer, må de betale for overnattingen på hyttene. Pris pr natt for ikke-mdlemer er 255,- kroner. Medlemskontingenten i DNT er på kroner 150,- (13-18 år) og 260,-(18-26 år). En tjener altså fort inn igjen overnattingen ved å bli medlem.
(fra http://www.dnt-ung.no/oslo/article.php?fo_id=140&ar_id=2512)

Denne ordningen har vart i to år nå, og vil nok også fortsette inn i Ungdomsgruppas 25. år!

For en familie koster en helgetur til ubjetjent DNT hytte ca 1800 kroner. For den prisen kan få sommertibud på luksushotell med frokost inkludert. Dette er priser for ikke-medlemmer, men helgeturen blir ikke særlig billigere ved å melde hele familien inn i DNT for da har man jo betalt 1330 kroner før helgeturen starter…

En helgetur (to overnattinger) for en familie uten medlemskap, med to foreldre og to barn, beløper seg til kr.1560,- på en ubetjent hytte. Om du så klarer å finne en bedre pris på et luksushotell med frokost inkludert, for to barn og to voksne, to netter, kan jeg ikke forestille meg annet enn et dobbeltrom med to ekstrasenger ved ett av vår alles Thons mange urbane lavprishoteller - hvor du får frokosten i en plastpose på døra og kan trekke inn småkvalmende, eksosfylt bylukt når du åpner vinduet.. :o

Tegning av ett års medlemskap koster i dyreste tilfelle: kr.465(hovedmedlem)+kr.210(husstandsmedlem)+ 2xkr.150(barn mellom 12 og 18 år) = 975 kroner.

I billigste tilfelle vil ett års medlemskap koste: kr.265(studentmedlem - om et barn er over 18 )+ 2xkr.210(foreldrene som husstandsmedlemmer)+kr.90(barn under 12 år) = 775 kroner.

Bare så vi har orden på prisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.