Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny skibinding: Rottefella Xplore


Ikigai

Anbefalte innlegg

Sage skrev (16 timer siden):

Jeg har både Andrew st. Moritz og Zenith, samt en tidligere modell som ligner på Zenith, men med 2 spenner. Brukes i kombinasjon med Riva 3 eller Cobra R4. Hvert år går jeg Hardangervidda på langs med en variant av dette utstyret,  men det er klart det blir tungt på flatene og oppover. Dersom jeg kan opprettholde noenlunde skiglede i nedforkjøringer med Xplore er jeg veldig innstilt på å prøve. Men da må den være vesentlig bedre enn BC, som jeg ikke synes gir særlig skiglede, annet enn under optimale forhold - hvor det meste jo duger.

Da er jo Rottefella 75 mm med kabel eller Voile Hardwire 3-pin/3-pin cable traverse enkle oppgraderinger som vil være bedre å gå oppover og bortover med. Jeg har ikke troen på at Xplore vil gi like mye kontroll nedover som de skoene med kabelbinding, men de blir bedre å gå oppover og bortover med. Så får vi se hvilke sko som blir tilgjengelig til Xplore etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Da har jeg fått brukt det nye Xploresystemet både på toppturer og isfisketurer med pulk i -20 kalde.
Sålangt er det tommel opp :)
 

På youtube-link: Madshus Panorama M68 Omnitrax (182cm), Xplore og Alfa Free.
Opplastet fil: Åsnes Rabb 68 (188 cm), Xplore og Alfa Free.

Jeg er forøvrig 179cm og 96 kg før frokost dersom noen lurte på mitt valg av skilengde gift vekt/ høyde

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først en liten advarsel; pinnene (SpringPin) kan være/bli trege og sette seg fast. Det er noen som har opplevd dette og Rottefella har fri retur og deler for rask reparasjon, så hvis du opplever dette eller er usikker før en lengre tur så ta kontakt med de via nettsiden. Åpen artikkel på utemagasinet:
https://www.utemagasinet.no/fjellski/fjellskisko/problemer-med-xplore-fjellskisko
(Jeg ville prøvd å lirke ut pinnen med stavtupp e.l. hvis dette skjedde meg på tur, men ta kontakt med Rottefella med en gang hvis pinnene er trege eller setter seg fast.)

Jeg har Alfa Skaget med Xplore bindinger på et par gamle Fischer E109 og et par nye Åsnes Ousland og er godt fornøyd så langt. Jeg har tidligere brukt 75mm med og uten kabel på E109 og andre fjellski, men syns dette fungerer bedre totalt. Jeg har nå også fått prøvd den harde fleksen. Den har, i motsetning til standardfleksen, litt slark/dødgang før den tar (sikkert for å lette inntråkk i bindingen), men så er den veldig hard og deformeres svært lite, så det er sålen i skoen som bøyes. Jeg ser nå hvorfor sålen er så stiv på Xplore, for det er den som gir motstanden ved bøying og følelsen er litt som med kabel hvor det er mye mer og progressiv motstand når jeg løfter hælen. Jeg syns den har fungert veldig bra på de få nedkjøringene jeg har prøvd til nå.

Jeg syns ikke den harde fleksen er aktuell å gå tur flatt eller oppover med, for da blir det for mye motstand når jeg løfter hælen og jeg frykter gnag på tur, slik jeg har opplev med kabelbindinger jeg har prøvd. Jeg syns dog det er litt slitsomt å måtte huske å ha med seg en løs fleks som kan mistes, og når det i tillegg er vanskeligere enn nødvending å bytte fleks på grunn av en liten forsenket knapp, så syns jeg ikke det fungerer optimalt. Det er dog veldig fint å ha muligheten til å bytte fleks både før og på tur. Jeg ønsker meg egentlig en stivere fleks til allroundbruk på fjellski, mens på lette/smale ski og turskøyter så tror jeg standardfleksen kan fungerer bra. På ski for toppturer så ønsker jeg meg en binding som kan skifte mellom gåmodus med null motstand og hard fleks, eller kanskje justerbar motstand hvis det kunne fungert bra.

Etter å ha prøvd den stive fleksen så forstår jeg nå også hvorfor sålen på skoene er såpass stiv, men da ønsker jeg meg mer rocker i skosålen som P. T. Gamme etterlyste i testen i Utemagasinet. Jeg frykter dog at toget for det og gummi under sålen helt fram på tåen er gått, men vi får se.

Det kommer flere sko til neste år:
Fischer https://www.telemarktalk.com/viewtopic.php?f=1&t=4802#p48543
Alpina: https://www.telemarktalk.com/viewtopic.php?f=19&t=4875 / https://www.telemarktalk.com/viewtopic.php?f=1&t=4497#p48616
samt også fra Lundhags og Crispi.

Alt i alt så syns jeg systemet virker lovende og er spent på utviklingen på sko og bindinger framover. Alfa Free med BOA-justering gir nye muligheter som vi ikke har hatt til nå på 75mm eller NNN-BC, og jeg lurer på om en litt høyere utgave hvor BOA-lissene går rundt hele skaftet og stiver av både framover og bakover kunne fungert godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Linker til nye sko til Xplore:
https://www.fischersports.com/bcx-traverse-waterproof-3022?c=2311
https://www.lundhags.com/no/sko/herre/ski--og-skoytesko/
https://madshus.com/no-no/p/panorama-explorer-ski-boots-2023
Skoene fra Crispi har jeg ikke sett noe bilde av eller link på, men Svartisen Svartisen BC og eventuelt Stetind BC er vel aktuelle modeller for Xplore såle.

Det ser dessverre ut som det fortsatt blir en ekstrapris på Xplore i forhold til NNN-BC, spesielt på bindinger med nesten tredobbelt pris i forhold til NNN-BC veiledende. XXL har dog ca. 30% lavere pris og VPG har også bindingene på tilbud nå.

Jeg har ikke sett noe om det blir endringer på bindingene i år, men knappen for bytte av fleks burde blitt bedre enn på fjorårets modell hvor den var litt vanskelig å trykke langt nok inn. Kanskje Rottefella også kunne lansert en medium fleks for å gå litt mer kupert terreng, som er stivere enn den ganske myke standardfleksen, men mykere enn den harde fleksen som er så hard at det mest er sålen på skoen som er fleksen (fungerer bra til nedkjøring, men ikke til bortover/oppover syns jeg).

Jeg håper også at det kommer en binding som enkelt kan bytte fra gåmodus til skikjøringsmodus, så man slipper å huske å ta med, samt ikke miste, løse flekser. Hvis den også hadde hatt en enkel skistopper så hadde den oppfylt alle mine drømmer for en slik binding. Den vil nok uansett bli tyngre, litt mer komplisert, dyrere, og passe best for litt bredere og tyngre ski til toppturer.

Hadde Rottefella også latt det være et spor for hælvaier og latt andre også lage bindinger og såler, så hadde alle muligheter vært åpne for at dette kunne blitt et godt og utbredt system, men jeg skjønner også behovet for å tjene penger på det. Xplore syns jeg fortsatt virker lovende og det kan forhåpentligvis dekke behovet fra lette fjellski og opp til og med lette toppturer, og etter hvert erstatte både NNN-BC og 75mm. Det er i hvert fall ett enkelt og ganske brukervennlig system når det fungerer som tiltenkt. 

Jeg gleder meg til å få gått mer på skøyter med det nå først og flere turer på ski i vinter. Så håper jeg vi kan få flere erfaringer med Xplore sko og bindinger i tråden her etter hvert. God vinter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg er nysgjerrig på disse bindingene selv. Men er det sånn å forstå at de har en gå- og en kjøremodus? Altså at hælen faktisk kan låses fast til skien/bindingen når man kjører i nedoverbakke? 

Rottefellas egen reklamevideo viser bare en gjeng voksne folk som leker seg i snøen. De kunne liksågodt hatt på seg ski fra Biltema, for bindingens eventuelle spesielle egenskaper kommer ikke frem i reklamefilmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gå/kjøremodus eller festing av hæl.

Det er en "flex" foran som gir motstand ved bøying. Den kan byttes til "hard", da blir det mer motstand (progresiv). Litt som å sette på wire eller stag på en 75mm. Trykker inn en knapp på siden av bindingen for å løsne flexen ved bytte.

Er overraskende behagelig å gå med, og temmelig stabil å kjøre med. Støvlene avgjør stabiliteten. Jeg har Alpina Alaska, de er ikke av de stiveste.

På - siden kan jeg nevne at jeg synes hælklossen er for lav, jeg fikk trykksmerter under hælene første turen, ved å bygge klossen opp 5mm ble problemet løst. Det andre problemet var at ene pinnen i skoen satte seg fast inne..Tok skiene av for å krysse en vei, og fikk ikke ene skien på igjen. Dette var 1ste tur, som da ble 14km ski og 4km fottur.. Har fått nye støvler, men har ikke gått så mye at jeg stoler helt på de enda. Rottefella reparerer visst dette, det fant jeg ut etterpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Fikk testet xplore for første gang i går, gikk en liten tur hjemmefra og opp på skogen. Har lundhagsstøvvel og Nansen-ski.

Første inntrykk er meget bra, gode og gå med og lettere å kontrollere skia enn med BC. Så rent kjøre og gåmessig så har de gjort noe rett her. Så er spørsmålet holdbarhet på disse pinnene da. En negativ ting som jeg la merke til er at utløseren er hvit, å stå i 25cm nysnø og prøve å finne den er litt håpløst..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående holdbarhet kan jeg i hvert fall melde om ca ~400 km tilbakelagt i mine Alfa Vista på samme sett Xplore bindinger. Null problemer eller tegn på slitasje i skoens/bindingens funksjon enda.

Jeg vurderer sterkt å prøve ut Alfa Free + Åsnes Falketind 62 med Xplore til kommende sesong. De er nok ikke like gode på bortovergåing som mine Nansen-ski, men sannsynligvis mye mer lekne. Spørsmålet er bare _hvor mye_ dårligere er de på bortovergåing? Om det er marginalt lite ser jeg for meg at det blir den nye standardkien min for alle vinterturer. Hvis ikke blir de nok dedikert til mer lek, dagsturer og jakt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 25.4.2023 den 4.53):

Jeg vurderer sterkt å prøve ut Alfa Free + Åsnes Falketind 62 med Xplore til kommende sesong. De er nok ikke like gode på bortovergåing som mine Nansen-ski, men sannsynligvis mye mer lekne. Spørsmålet er bare _hvor mye_ dårligere er de på bortovergåing? Om det er marginalt lite ser jeg for meg at det blir den nye standardkien min for alle vinterturer. Hvis ikke blir de nok dedikert til mer lek, dagsturer og jakt.

 

Det ser unektelig ut som en morsom kombinasjon. 
Brorsan skal kjøpe seg ski og spurte om litt råd, så da ble jeg sittende å 'browse' litt, og fikk lyst på denne kombo'en, men har ski så det holder, og Alfa skoene jeg har (BC) er jeg veldig fornøyd med. Ikke antydning til gnagsår. 

Han havner på skoene, bindingene som nevnt, men med Nansen ski. Siden vi har lik skostørrelse, så håper jeg å få prøve skiene på skituren vi planlegger å gå i midten av mai. Kanskje man biter på om det kommer ett restsalg 🙈


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kona har nettopp kjøpt Falketind 62 i 164 cm og 180 cm lengde på vårtilbud, og tenker de til slake toppturer og kortere turer i løssnø. Kona fikk prøvd sine med Alfa Skaget på en liten topptur i helga under fine og snille forhold, og hun var veldig fornøyd da. Vi syns også Alfa Free virker temmelig fin med god støtte, samt enkel og rask boa-stramming, men ved prøving så knakk den såpass kraftig ned på tærne at vi ikke har tatt sjansen på kjøp. Jeg har et lite håp om at de kan gås/bøyes til, men de er dyre hvis det ikke går bra, så prøv før du kjøper.

Mine erfaringer med Alfa Skaget og Xplore på et par gamle Fischer E109 og nye Åsnes Ousland, samt turskøyter, er så langt gode etter en og en halv sesong. Det eneste negative er at man må vri litt på skoen og sjekke at man sitter fast på begge sidene når man tråkker inn, samt at man må ta av skiene for eventuelt å bytte fleks. Kona har også byttet til Xplore på sine gamle Fischer E99, og syns de er bedre å gå med enn Alpina Alaska 75 mm som hun har fra før. Det var spesielt i den siste delen av frasparket at det var mindre motstand på Xplore med standard fleks, men det kan delvis også skyldes at hun har Alaska i størrelse 37 (som har blitt for små, derav bytte).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Bøygen skrev (På 11.2.2021 den 23.31):

Her er det noen fjærer skjult inne i skoen som er helt utilgjengelige, men det vil være umulig å få det helt tett for hverken vann eller smuss.

Hvorfor vil det være umulig mener du? Noe så enkelt som noen o-ringer rundt pinnene, og en begrensning på hvor langt inn pinnene kan presses så de ikke går forbi o-ringene burde da effektivt gjøre at det ikke kommer verken vann eller smuss inni der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storm_Eagle skrev (19 timer siden):

Hvorfor vil det være umulig mener du? Noe så enkelt som noen o-ringer rundt pinnene, og en begrensning på hvor langt inn pinnene kan presses så de ikke går forbi o-ringene burde da effektivt gjøre at det ikke kommer verken vann eller smuss inni der?

Umulig er et sterkt ord, så jeg skal trekke meg litt på det. Det finnes de som sier at ingenting er umulig så lenge du har nok tid, penger og kunnskap, og det er jo noe i det.

Det jeg nok mente (mener) er at det virker som en dårlig idé å ha fjærene inni støvlene. Jeg er veldig skeptisk til å ha bevegelige deler vanskelig tilgjengelig når man må forholde seg til fukt og kulde. O-ringer vil jo på et eller annet tidspunkt slites ut, og da er det ikke noe gøy å stå i liten storm og ikke få på seg skiene fordi mekanikken i støvlene er fulle av is.

Når det er sagt, så er det nok mange som har vært med å utvikle denne bindingen, som forhåpentligvis kan mye mer enn meg om både materialer, hvordan sette dem sammen, og om fukt og kulde. Jeg vil jo tro, eller håpe i alle fall, at de har tenkt på akkurat denne problemstillingen. Det er sikkert ikke bare jeg som har minner fra barndommen om frosne Rottefella NNN automat. Mener jeg måtte ligge på ryggen med skiene opp, mens mamma dæljet løs med staven under skiene for å løsne isen i bindingene.

Men, som jeg også skrev for 2 og et halvt år siden: Kanskje dette ikke er et problem. Nå har det gått en stund, jeg har ikke lest hele denne tråden, men hvis ingen har hatt noe problem med det ennå er jo det et veldig godt tegn.

Endret av Bøygen
tyrkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøygen skrev (12 timer siden):

Det jeg nok mente (mener) er at det virker som en dårlig idé å ha fjærene inni støvlene. Jeg er veldig skeptisk til å ha bevegelige deler vanskelig tilgjengelig når man må forholde seg til fukt og kulde. O-ringer vil jo på et eller annet tidspunkt slites ut, og da er det ikke noe gøy å stå i liten storm og ikke få på seg skiene fordi mekanikken i støvlene er fulle av is.

Sålen og resten av skoa vil jo også slites. Om dette eller noen O-ringer vil slites ut først vet jeg ikke, men det kunne ha vært en ide å lage pinnene og fjærene slik at de kan skrus ut for å skiftes eller vedlikeholdes ja.

Nå har jeg riktignok ikke prøvd disse bindingene da jeg tviler på at de er stabile nok til min bruk (litt harde nedoverkjøringer, og kiting) og jeg ikke kan å kjøre med løs hæl.

Endret av Storm_Eagle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storm_Eagle skrev (6 timer siden):

Sålen og resten av skoa vil jo også slites. Om dette eller noen O-ringer vil slites ut først vet jeg ikke, men det kunne ha vært en ide å lage pinnene og fjærene slik at de kan skrus ut for å skiftes eller vedlikeholdes ja.

Nå har jeg riktignok ikke prøvd disse bindingene da jeg tviler på at de er stabile nok til min bruk (litt harde nedoverkjøringer, og kiting) og jeg ikke kan å kjøre med løs hæl.

Jada, alt vil slites. Såler kan delaminere tilsynelatende uten forvarsel, og skolisser og fester til lissene kan ryke.

Jeg mener likevel det er en dårlig idé å bygge inn ytterligere kompleksitet og skjult mekanikk som tilfører nye muligheter for feil. Jeg tenker også at skotuppen er et spesielt utsatt sted. La oss si jeg aksepterer at det er O-ringer eller noe annet lurt som gjør at fukt og kulde ikke er noe problem i utgangspunktet. Hvordan står det til inni tuppen på skoen når de piggene som står ut har dunket borti stein ti eller hundre tusen ganger? Det er ikke godt å vite. En sliten såle er det mulig å se, men disse fjærene og evt annet som ligger inni der er ikke det.

Som tidligere nevnt kan det godt tenkes dette ikke er noe problem, men jeg synes det er et veldig rart designvalg. Det hadde vært lurere å ha de bevegelige delene i bindingen, der de kan sees og repareres, og er mindre utsatt for slag når man går uten ski.

Rottefella har jo nok en gang drevet virkelig innovasjon og kommet med noe helt nytt på bindingsfronten. Det er veldig kult at de faktisk gjør det, og jeg håper jo virkelig de lykkes.

Jeg er ikke i markedet for denne typen binding for tiden, og har ikke kjent på hverken støvel eller binding. Ingen ting er bedre enn om mine bekymringer er tatt høyde for i designet, og det funker IRL :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På første tur med Alpina Alaska explore ble en av pinnene sittende fast inne. Jeg tok skiene av for å krysse en vei. Dette er relatert til de første "barnesyksommene". Fikk en 4km fottur over et vann som bonus.. Fikk nye støvler, de har ikke gitt noe trøbbel.

Jeg prøvde å gå med støvlen oppå skia, den vrei seg hele tiden ut. Skjer det noe som gjør at det ikke funker, så er det ikke noe spor eller rails som kan støtte opp noe. På BC er det langsgående spor, så det er til en hvis grad mulig å holde skoen trykket ned på skien. På 75mm er det kanskje sålen på skoen som går, men også her vil det trolig være mer reststøtte igjen til å få noe fremdrift om ettler annet problem oppstår.

Altså oppstår det et problem med explore, har den minst muligheter for nødløsning imo.

Jeg fant i ettertid ut at Rottefella reparerer pin-insert'en. Ser en nøye på fronten på støvlen, så er det støpt et rør fast i sålen. Inni dette er det presset et nytt "rør" med selve mekaninsmen. Så med en hylse, anlegg og hammer er det mulig å få mekanismen ut, men jeg ser ikke for meg å ha dette i sekken.

Når det er sagt, så er xplore behagelig å gå med, og stabiliteten blir god med hard flex. Standard flexen kunne vært en liten anelse stivere etter min smak.

Når jeg først er inne på Rottefella, så har jeg rivd av 75mm super telemark med wire av skiene mine for godt. Ikke fordi jeg har byttet til xplore, men prøveperioden er over, og Voile 3pin er "back to stay". Problemet med Rottefella 75mm med wire er ørene som fester kabelen, de er "åpne og sylskarpe" under. De har rett og slett ripet opp og laget hakk i topplaget på skiene så trekjernen er eksponert. Jeg har plater under bindingen, om problemet blir større da vet jeg ikke, men med mindre skiene er veldig brede på midten vil bindingen uansett stikke ut på siden.  "Ørene" kan hekte oppå motsatt ski noen ganger når skiene er samlet og de forskyves. Jeg har gått 5-7 ganger lengre med Voile, og det aktuelle skiparet med disse har ikke noen skader på topplaget. Festeørene til Voile er "tette" på undersiden og stanser ut av en hel metallbit, eneste "kant" er selve platebiten som ligger an mot tåjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Rottefella har kommet med verktøy for å smøre opp skoene med fett:
https://rottefella.com/nb_NO/backcountry/accessories#rottefella-xplore-bc-grease
Langtids holdbarhet med eller uten vedlikehold gjenstår å se. Jeg har sansen for Xplore sin enkelhet og åpne konstruksjon og selve bindingen virker solid. Den er ganske enkel å tråkke inn i, lett å komme ut av, er stødig, uten slark og bortimot lydløs. Bindingen/systemet har dog også noen ulemper som jeg har skrevet om tidligere. Pinnene er heldigvis reparerbare/utbyttbare. Gummisålen under går dessverre ikke helt fram på tåen, så den ser ikke ut til å kunne repareres når tåen er utslitt.

Jeg har mye mer sansen for Xploresålen enn NNN-BC, men har i alle år gått på 75mm og har ikke prøvd BC. Alle sko kan feile og jeg har sett bilder av 75mm med knekt såle, ødelagte hull samt revnet gummi på tåen på Alpina Alaska, mens på NNN-BC har jeg sett bilder/beskrivelse av bøylen er dratt ut og sålen løsnet har fra overdelen. Jeg har selv revet i stykker læret i overgangen mellom 75mm utstikket og tåen på en Asolo Morgedal, som har tradisjonell randsøm.

Kanskje Rottefella skulle kommet med et verktøy for å dytte pinnene ut fra motsatt side? Det kan også enkelt lages selv ved å kappe spissen av en 3.4x95 spiker eller kjøpe en passende dor. Jeg tenker at en bøyle med pinne for å sette på fra utsiden hvis en pinne ikke vil komme ut også hadde vært lurt, så skoen sitter fast og man kommer seg fram/hjem. Alternativt en annen nødløsning. Det blir spennende så se om Xplore blir brukt på ekspedisjoner etter hvert og hvilke nødløsninger de eventuelt bruker.

Jeg kan spekulere i at sko med tech-maljer og en tech binding med fleks hadde vært mer robust, men jeg vet ikke. Det hadde antagelig også vært vanskeligere for Rottefella å ta patent på den løsningen. Frambindingen på Skitrab Varia/Gara Titan ser veldig enkel og pålitelig ut, men har ingen fleks så integreringen av det hadde kanskje vært en utfordring:
WEB_Image%2040236_attacco_titan-gara_wc%

 

Jeg ønsker meg også en stivere standardfleks. Den som er nå kunne godt hett soft flex i stedet for allround/standard. Standardfleksen fungerer veldig fint på turskøyter og turer i flatt terreng, men for nedkjøringer så føles det nesten som den ikke er der (men jeg merker forskjellen hvis jeg fjerner den). Den harde fleksen fungerer veldig fint for lengre nedkjøringer og gir litt samme følelsen som en kabelbinding med mye bedre stødighet i nedkjøringene, men også relativt mye motstand mot å løfte hælen når det er flatt og spesielt oppover. Skifte krever at man tar av seg skiene, trykker inn en liten knapp og bytter løse flekser som kan mistes, så jeg hadde ønsket meg en medium fleks for allsidig bruk. Jeg tenker også på muligheten for en binding med modusskifte ala Voile Switchback eller lignende for bruk på lette toppturski, spesielt i vekslende terreng.

Jeg har også gitt opp Rottefella 75mm med vaier da den føltes for kraftig ut i forhold til de gamle Asolo Morgedal jeg hadde, og føler at den fortjener Andrews St. Moritz (utgått) eller lignende skisko med kraftig såle og støtte. Jeg syns Alfa Skaget og Xplore med hard fleks gir like god kontroll som 75mm vaier og gamle Morgedal, så jeg håper noe ala Alfa Free kan tette mer av gapet opp til telemarksutstyret mitt etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har et par xplore med falketind. 2 av "pins" satt seg fast så og si den første eller andre gangen jeg brukte de. Rottefella reparerte de og etter dette har jeg ikke hatt noen problemer. 

Jeg tror nok de "pins" kun er funnet opp for å få patent. Selvfølgelig kan noe som beveger seg inn og ut aldri bli like driftsikkert og sterkt som en fast pin (som på randonee bindinger)

Generelt er jeg fornøyd med xplore, er vel det nærmeste jeg kommer lette Telemark ski. Desverre har jeg aldri klart å oppdrive lette Telemark støvler så blir med randonee. Finnes lette Telemark skin og bindinger så jeg forstår egentlig ikke hvorfor støvlene ikke eksisterer (er vel lav etterspørsel)

Endret av Wegerle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT/Utenfor tema: Angående lette telemarkstøvler så kommer det antagelig noe fra Scarpa til sesongen 2024/25 og da blir det i så fall annonsert på ISPO i München i slutten av oktober, men det kan også være at den kommer året etterpå. Kan vi håpe på et par TX/TX Pro-lignende støvler på mindre enn 1500 gram med god gåmodus, samt at TX Comp fortsetter og får tech-maljer i tåen? Forhåpentligvis blir de også enige om tech eller tech-lignende feste bak, så vi kan få med oss de som av og til vil feste hælen og øke markedspotensialet litt.

Sammen med InWild Meidjo, 22 Designs Lynx/OutlawX, Rottefella Freedom, samt Voile Transit og andre TTS-bindinger så kan forhåpentligvis telemark fortsette og kanskje øke. Så får vi se hvor stor avstanden i vekt og støtte mellom stødigste Xplore binding/sko og letteste telemarksbinding/sko blir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.