Jump to content
IGNORED

Ny skibinding: Rottefella Xplore

Ikigai
 Share

Recommended Posts

Sage skrev (16 timer siden):

Jeg har både Andrew st. Moritz og Zenith, samt en tidligere modell som ligner på Zenith, men med 2 spenner. Brukes i kombinasjon med Riva 3 eller Cobra R4. Hvert år går jeg Hardangervidda på langs med en variant av dette utstyret,  men det er klart det blir tungt på flatene og oppover. Dersom jeg kan opprettholde noenlunde skiglede i nedforkjøringer med Xplore er jeg veldig innstilt på å prøve. Men da må den være vesentlig bedre enn BC, som jeg ikke synes gir særlig skiglede, annet enn under optimale forhold - hvor det meste jo duger.

Da er jo Rottefella 75 mm med kabel eller Voile Hardwire 3-pin/3-pin cable traverse enkle oppgraderinger som vil være bedre å gå oppover og bortover med. Jeg har ikke troen på at Xplore vil gi like mye kontroll nedover som de skoene med kabelbinding, men de blir bedre å gå oppover og bortover med. Så får vi se hvilke sko som blir tilgjengelig til Xplore etter hvert.

• 1 month later...

Da har jeg fått brukt det nye Xploresystemet både på toppturer og isfisketurer med pulk i -20 kalde.
Sålangt er det tommel opp :)

På youtube-link: Madshus Panorama M68 Omnitrax (182cm), Xplore og Alfa Free.
Opplastet fil: Åsnes Rabb 68 (188 cm), Xplore og Alfa Free.

Jeg er forøvrig 179cm og 96 kg før frokost dersom noen lurte på mitt valg av skilengde gift vekt/ høyde

Først en liten advarsel; pinnene (SpringPin) kan være/bli trege og sette seg fast. Det er noen som har opplevd dette og Rottefella har fri retur og deler for rask reparasjon, så hvis du opplever dette eller er usikker før en lengre tur så ta kontakt med de via nettsiden. Åpen artikkel på utemagasinet:

Hidden Content

(Jeg ville prøvd å lirke ut pinnen med stavtupp e.l. hvis dette skjedde meg på tur, men ta kontakt med Rottefella med en gang hvis pinnene er trege eller setter seg fast.)

Jeg har Alfa Skaget med Xplore bindinger på et par gamle Fischer E109 og et par nye Åsnes Ousland og er godt fornøyd så langt. Jeg har tidligere brukt 75mm med og uten kabel på E109 og andre fjellski, men syns dette fungerer bedre totalt. Jeg har nå også fått prøvd den harde fleksen. Den har, i motsetning til standardfleksen, litt slark/dødgang før den tar (sikkert for å lette inntråkk i bindingen), men så er den veldig hard og deformeres svært lite, så det er sålen i skoen som bøyes. Jeg ser nå hvorfor sålen er så stiv på Xplore, for det er den som gir motstanden ved bøying og følelsen er litt som med kabel hvor det er mye mer og progressiv motstand når jeg løfter hælen. Jeg syns den har fungert veldig bra på de få nedkjøringene jeg har prøvd til nå.

Jeg syns ikke den harde fleksen er aktuell å gå tur flatt eller oppover med, for da blir det for mye motstand når jeg løfter hælen og jeg frykter gnag på tur, slik jeg har opplev med kabelbindinger jeg har prøvd. Jeg syns dog det er litt slitsomt å måtte huske å ha med seg en løs fleks som kan mistes, og når det i tillegg er vanskeligere enn nødvending å bytte fleks på grunn av en liten forsenket knapp, så syns jeg ikke det fungerer optimalt. Det er dog veldig fint å ha muligheten til å bytte fleks både før og på tur. Jeg ønsker meg egentlig en stivere fleks til allroundbruk på fjellski, mens på lette/smale ski og turskøyter så tror jeg standardfleksen kan fungerer bra. På ski for toppturer så ønsker jeg meg en binding som kan skifte mellom gåmodus med null motstand og hard fleks, eller kanskje justerbar motstand hvis det kunne fungert bra.

Etter å ha prøvd den stive fleksen så forstår jeg nå også hvorfor sålen på skoene er såpass stiv, men da ønsker jeg meg mer rocker i skosålen som P. T. Gamme etterlyste i testen i Utemagasinet. Jeg frykter dog at toget for det og gummi under sålen helt fram på tåen er gått, men vi får se.

Det kommer flere sko til neste år:
Fischer 

Hidden Content

Alpina: 

Hidden Content

/ 

Hidden Content

samt også fra Lundhags og Crispi.

Alt i alt så syns jeg systemet virker lovende og er spent på utviklingen på sko og bindinger framover. Alfa Free med BOA-justering gir nye muligheter som vi ikke har hatt til nå på 75mm eller NNN-BC, og jeg lurer på om en litt høyere utgave hvor BOA-lissene går rundt hele skaftet og stiver av både framover og bakover kunne fungert godt.