Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Nallo, Niak, Fistral, Reinsfjell osv

Anbefalte innlegg

Det går mot kjøp av et telt for to personer. Det skal være lett og robust og tåle endel vind. Det skal ikke være klaustrofobisk trangt, men det dkal være raskt å sette opp. Det skal kunne brukes i dagesvis med regn og skal kunne settes opp uten å skille dukene. Ja, jeg vet at et slikt telt neppe finnes, det er derfor jeg henvender meg til dere.

Noen aktuelle telt er Fistral (fra Heimplanet) som blir for tung (2,5kg uten pumpe); Niak (fra Hilleberg) som er nydelig, men jeg er redd for trekk og snøføyke som følger med skjørteventilasjonen; Reinsfjell (fra Helsport) som er altfor spinkelt og så Nallo (fra Hilleberg) som er traust og kjedelig, i øvre vektslikt (2,4 kg), som sikkert blafrer i vinden, men som selvfølgelig er bunnsolid.

Har jeg oversett noen telt? Eller har jeg misforstått noe med de nevnte teltene?

Glad for alle innspill!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kun erfaring med Niak av de som er på listen, men dagesvis i regn med to personer og én inngang som er litt knapp, høres ikke så hyggelig ut for min del 😛 For én går det fint, men to vet jeg ikke om jeg hadde klart selv. 

Både Exped, Robens, Big Agnes m.m har også gode telt og greie priser på flere. Er på jobb så får ikke tid til å linke til noen spesifikke akkurat nå, men sjekk gjerne der. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Børter skrev (18 minutter siden):

Det går mot kjøp av et telt for to personer. Det skal være lett og robust og tåle endel vind. Det skal ikke være klaustrofobisk trangt, men det dkal være raskt å sette opp. Det skal kunne brukes i dagesvis med regn og skal kunne settes opp uten å skille dukene. Ja, jeg vet at et slikt telt neppe finnes, det er derfor jeg henvender meg til dere.

Hvis to voksne personer skal dele telt over lengre tid kan det være lurt med et 3-mannstelt. Men med den vektgrensen du har satt (2,5 kg) blir det ikke så lett... Jeg ville kanskje vurdert Kaitum 3 eller Fjellheimen Pro 3, begge på rundt 3,4 kg.

Når det er sagt - det er ikke sikkert at Reinsfjell SL (eller andre SL-telt) er så spinkle som man skal ha det til. Jeg har selv brukt Fjellheimen SL 3 (1,7 kg) og det har da tålt en del vind...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tanken er et såkalt tomannstelt, som kan brukes som solotelt, til en voksen og et barn og to voksne på korte turer. Har et keron 3, og for å forsvare et nytt teltkjøp må det nye være vesentlig mye lettere. Men så var der de kompromissene da. Vil jo gjerne ha er som funker til alt. Reinsfjell ser fint ut, men vanskelig å si hva det tåler. Jeg har lest noen tester av helsport superlight-telt, men skulle likt å vite hva de tåler av vind. Er de på  nivå med Hilleberg yellow label, eller oppe på red label? Er egentlig Hillebetg-fantast, men det er jo dumt å låse seg.

Kjenner så vidt Exped, men tror de blir tunge. Big Agnes har jeg ikke vært borti. Er der bra?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har erfaring fra Fjellheimen SL 3 og Ringstind SL 1-2, og jeg vil si de håndterer vind ganske bra. Men kuppelteltet Reinsfjell SL håndterer vel vind og eventuell belastning i form av snø best, siden det har 3 kryssende stenger. Du kan jo høre med @Bjarne H.S. om erfaringer på akkurat dette. :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Superlight-teltene til Helsport er jo fantastisk lette! Og så ser jeg at de har ventilasjonsluker og ikke skjørte-ventilasjon slik som lettvektsteltene til Hilleberg. Er litt skeptisk til det siste. Noen erfaringer med det?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Børter skrev (15 minutter siden):

Superlight-teltene til Helsport er jo fantastisk lette! Og så ser jeg at de har ventilasjonsluker og ikke skjørte-ventilasjon slik som lettvektsteltene til Hilleberg. Er litt skeptisk til det siste. Noen erfaringer med det?

Som du skriver, Helsport er svært lette i forhold til konkurrenter, de har også utmerket service. Skjørteventilene til Hilleberg er ikke allverden spør du meg, mens gode gamle ventilasjonsluker fungerer for meg. Skjørteventilene skaper trekk og litt blåst ved enkelte værtyper, noe jeg ikke liker.

Jeg tror SL teltene til Helsport er undervurdert av mange, de tåler virkelig juling! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et Anjan 2 som solo telt til meg selv og bikkja. Skjørteventilene på yellowlabel er i mine øyne bedre enn ventilene på Helsport SL. Jeg føler i alle fall Anjan er mindre klamt og gir mindre kondens enn fjellheimen SL. 2 personer er mulig i Anjan 2, men man skal være veldig glad i hverandre.

Skulle jeg gått på langtur alene i den snøfrie delen av året hadde jeg valgt Anjan 2.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders_G skrev (12 timer siden):

Jeg har et Anjan 2 som solo telt til meg selv og bikkja. Skjørteventilene på yellowlabel er i mine øyne bedre enn ventilene på Helsport SL. Jeg føler i alle fall Anjan er mindre klamt og gir mindre kondens enn fjellheimen SL. 2 personer er mulig i Anjan 2, men man skal være veldig glad i hverandre.

Skulle jeg gått på langtur alene i den snøfrie delen av året hadde jeg valgt Anjan 2.

Hver gang jeg kikker nærnere på et telt fra Helsport eller Hilleberg synes jeg Hilleberg virker bedre på det meste. Men jeg liker tanken på at man i lettvektsteltene til Helsport kan lukke seg helt inne og stenge for vind og eventuelt snødrev. Men kanskje det ikke er et aktuelt problem. Både Helsport og Hilleberg presenterer lettvektsteltebe sine som 3-sesongstelt. Da er det jo sjeldent snø. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Reinsfjell 3 SL, og er godt fornøyd med det (til to personer).  Det står godt i vind. Har ikke mye erfaring med snø i dette teltet. Stangkanalene er litt stramme/korte, og det er nok bra for å spenne opp duken godt, men under fikling med å få stangenden ned i koppen sin, er det ekstremt viktig at du har forankret godt. Gjerne to eller tre forankringer før du begynner. Jeg har opplevd at den ene forankringen jeg hadde, glapp mens jeg holdt på med akkurat dette, og bare en panikkredning ved å kaste meg over teltet, berget natta. Ventilasjonen er utmerket, teltgolvet er tynt og glatt, koble sammen underlagene så de ikke havner i hvert sitt hjørne i løpet av natta. Har også footprint (heter det det?) Dvs en ekstra bunn som også inkluderer fortelt. Synes det er verd sin ekstra vekt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.