Gå til innhold
  • Bli medlem

Ytterstoffet løsner på Arcteryx jakka


asghegg

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette er delaminering. Altså at lagene i jakka har splittet seg fra hverandre. Skjer som oftest pga at jakken har ligget fuktig over tid eller pga for lite vasking. Hvis dette ikke er tilfellet anbefaler jeg å ta kontakt med arcteryx for reklamasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, asghegg said:

 har ikke vasket den siden jeg fikk den i 2016.

Der har du nok dessverre årsaken. Det er en myte at Gore tex ikke skal vaskes. For lite vasking vil gjøre at svette, kroppsoljer og annen "skit" over tid vil trenge inn i plagget og forringe kvaliteten på jakken. Riktig vask vil forlenge plaggets levetid. 

Ødelagt er den nok ikke. Det viktigste er jo at jakken er tett og holder vannet ute. Jeg ville uansett tatt kontakt med arcteryx. Er du heldig kan de laminere lagene sammen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitert fra: https://arcteryx.com/at/no/help/product-care

"Hvor ofte bør du vaske Arc'teryx GORE-TEX-plagget ditt

Det avhenger av hvor ofte du bruker utstyret og hvilke påkjenninger det utsettes for. Tommelfingerregler:

Hard bruk (f.eks. løping, skiturer) – vask hver 10. til 12. bruksdag

Lett bruk (f.eks. tur med hunden, bruk i byen) – vask hver 20. til 30. bruksdag

Bruk sunn fornuft. Hvis plagget ser skittent ut eller vannet ikke preller av det, er det på tide med en vask."

 

 

Sitat herfra (Nottønna): https://www.norrona.com/nb-NO/garanti-og-reparasjon/garanti/

Det er to typiske GORE-TEX® garantityper. Disse er: Lekkasje; kunden blir våt gjennom GORE-TEX®-stoffet. Dette kan enten skyldes hull (ikke garantisak, men slitasje), eller feil i membranen. Feil på membranen er en garantisak.

Delaminering; limingen mellom ytterstoffet og membranen slipper, og en vil se bobler på ytterstoffet. Delaminering kan skyldes feil i lamineringsprosessen eller dårlig vedlikehold. Dårlig vedlikehold er ikke en garantisak.

Eksempel på dårlig vedlikehold er typisk når en jakke delaminerer i nakken. Ved for sjelden vask av produktet, kan olje, svette og talg fra huden gjøre at GORE-TEX®-stoffet delaminerer."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden man snakker om vasking. Skal man unngå sentrifugering, eller er det bare en myte? 
Det var det jeg ble fortalt når jeg spurte om årsaken til lekkasje i en norrøna jakke jeg kjøpte to år tidligere. Sentrifugering ødela visstnok membranen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sentrifugering er nok lurt å unngå. Vil jo nødvendigvis kunne skape et voldsomt trykk på membranen. I tillegg så er det jo begrenset hvor mye vann som kan absorberes i mye av skallplaggene. Jeg vasker, pumper tom maskina og drypptørker plaggene. Har faktisk ei Gore Tex- jakke fra 1995-96 som fortsatt holder tett etter å ha fått denne behandlingen i alle år.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Larix said:

. Jeg vasker, pumper tom maskina og drypptørker plaggene.

De fleste produsenter anbefaler å tørke Gore-Tex-plagg i tørketrommel, det re-aktiverer den fabrikkpåførte DWR-impregneringen. Eventuelt kan man stryke plagget med ikke for sterk varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tørketrommel:wink:

Uansett, så tror jeg litt drypptørking er lurt før en eventuelt tromler. Eller så blir det nok i overkant med vann i trommelen.

Kan vel også legge til at jeg neppe tror det er vaskeprosedyren alene som gjør at den 25 år gamle jakka fortsatt holder tett. Jeg har nok hatt flaks og^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke mine Norrøna Goretex klær særlig hardt, og jeg prøver å «spare de» til jeg trenger vanntett skall.

Vasker med Techwash ved behov, og etter bruk henger jeg de opp i dusjen og spyler de med kaldt vann.

Nå har tredje settet delaminert. Det er ikke brukerfeil eller dårlig vedlikehold. Fått det på garanti hittil.

Noen som vet om Fjellreven holder bedre? (selv om de har skikkelig dårlig garanti).

—————

Til sammenligning tåler Ursuit tørrdrakten min jeg bruker til padling MYE mer bank, svette, saltvann, stank og bruk.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (1 time siden):

Strykjern har du kanskje?

Jada, det hender jeg stryker Gore tex-plaggene mine:wink: Men på den omtalte jakka tviler jeg sterkt på at det er noe å reaktivere. Om det da noensinne har vært det på ei jakke fra 90-tallet?

Poenget mitt var uansett, først og fremst, at jeg har lite tro på å stappe plagget rett fra vaskemaskina og inn i tørketrommelen, uten å få vekk litt vann. Og at jeg tror det er lurt å ikke basere seg på sentrifugeringa til dette, når det dreier seg om membranplagg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.