Gå til innhold
  • Bli medlem

Arcteryx Alpha SV - Made in China


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Må si det er skuffende men kanskje ikke overraskende at også produksjonen av Alpha SV nå er flyttet til Kina. Jeg fikk nyjakken i posten i dag, og er litt i villrede sånn sett. Jeg vil ha en lav terskel for å reklamere på denne jakken om noe skulle skje med delaminering e.l. Det har nemlig ikke vært noe problem med mine 2 tidligere jakker. Den ene av de ble ødelagt i en alt for hard vask en gang, den andre er god som ny fortsatt.

Jeg har registrert at alle modellene til Arcteryx har vært på store salg gjennom åra, mens Alpha SV har vært verre å finne til reduserte priser. Nå er altså også produksjonen av selve toppjakken flyttet til lavkost og det kan godt hende dette har skjedd tidligere uten at jeg har fått det med meg.

Jeg vet at Arcteryx har vært veldig forsiktig med å si hvorfor de i det lengste har unngått å flytte produksjonen fra Canada til Kina, men for meg har dette med Made in Canada også vært et kvalitetstegn. De jakkene mine har vært helt enorm kvalitet og uslitelig. 

Kan ellers nevne at den fortsatt er diger i størrelsen. Den andre jakken min er XXL, mens nyjakken er XL og den er fortsatt veldig romslig og veldig lang i ermene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok kvalitetsbekymringen din er ubegrunnet. Jeg har en Alpha SV - made in Canada som nå er 12 år gammel. Den er reparert 4 ganger pga taper som har løsnet, men ellers i fin stand fortsatt. Har også en Beta SV som er fra Kina, den er ikke like gammel, men er brukt nesten like mye, og har vært uten noen problemer så langt. De bruker nok samme materialer uavhengig av produksjonsland (sannsynligvis fra Kina) Så det er jo bare folkene som limer og syr sammen produktet som er forskjellig. Og med tanke på den kvaliteten jeg har sett på flere andre kina og filipinene-produkter fra Arcteryx, så kan jeg ikke se at Kanadiske hender skal være noe bedre. De har nok akkurat samme utstyr i Kina også. Men det som jeg syns er bekymringsverdig er at det ikke skal kunne lønne seg å produsere en jakke til 8000 kroner i et industriand lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte en tur i skapet og sjekke selv. Mine to Sidewinder SV-jakker har holdt godt med jevn bruk. Den eldste brukte jeg i fem år før glidelåsproblemer kombinert med latskap førte til at den nye har vært i bruk i tre år nå. Ser at begge er produsert i Kina. Og så har jeg en Theta AR fra 2010ish som er mindre brukt, den er kanadiskprodusert. Jeg må si at det er hyggelig å se at jakken er produsert i produsentens hjemland..

Litt mer on topic så fant jeg denne oversikten: https://outdoorcrunch.com/where-is-arcteryx-made/ - som hevder å være oppdatert per 14. november 2022. Her ser man dette:

image.png

Da kan det se ut som at siste rest av produksjon er flyttet ut av Canada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zementh skrev (4 minutter siden):

Men det som jeg syns er bekymringsverdig er at det ikke skal kunne lønne seg å produsere en jakke til 8000 kroner i et industriand lenger.

Ja det kan du si. Jeg har hatt den tanken at avansen på disse canada produserte jakkene var lavere, og at det var derfor at jakkene aldri kom på skikkelig salg.

Det blir kanskje en mulighet at disse jakkene kommer til redusert pris etter hvert. Mange av de andre modellene ser man jo til både 30 og 40%, men sjelden eller aldri SV. Jeg vet ikke, men gamle sannheter står tydelig for fall og dette med produksjonsland er vel kanskje ett av dem.

Vet at Arcteryx flyttet produksjonen av ryggsekker ut av landet for mange år siden, men at de da slet med kvaliteten såpass mye at de måtte flytte den tilbake igjen. 

Ser at glidelåsene ikke lenger har de snorene - de er erstattet av plastikkremse. Tiden får vise om det funker med vintervotter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Kjell Iver said:

Ser at glidelåsene ikke lenger har de snorene - de er erstattet av plastikkremse. Tiden får vise om det funker med vintervotter...

Ja dette er noe av det første jeg bytter på de fleste turklærne jeg kjøper som har glidelås. Statisk eller semistatisk tau som de bl.a. selger hos Sportsnett fungerer fint til dette. Har også fått  det tilsendt en konvolutt med taustumper fra Arcteryx etter å ha kontaktet kundeservice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er fra Arcteryx.com, så det handler kanskje om at produksjonskapasiteten er redusert som de skriver. De produserer jo også blant annet klær for politi og militære ved fabrikken i Canada, og det er gjerne ting som blir prioritert eller problemer med Covid som henger igjen, hvem vet?
image.thumb.png.f99c2da0f84fff3de3511637ca9e4d9c.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.