Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lenge varer Arcteryx skalljakke?


Vandring

Anbefalte innlegg

Hvor lenge kan mann forvente en Arcteryx skalljakke skal vare?  Jeg har en 5 år gammel Zeta AR.  Uansett hvor mye impregnering jeg sprayer på, suger  jakken bare til seg vann når det regner.  Vannet peller ikke av.   Er dette normal med en så gammel jakke?

Endret av Vandring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vandring skrev (9 minutter siden):

Hvor lenge kan mann forvente en Arcteryx skalljakke skal vare?  Jeg har en 5 år gammel Zeta AR.  Uansett hvor mye vannavstøtende middel jeg sprayer på, suger  jakken bare til seg vann når det regner.  Vannet peller ikke av.   Er dette normal med en så gammel jakke?

Hvis du ikke blir bløt , men bare jakka blir tung hadde jeg vært fornøyd etter 5 år. 
Husk at noen vannavstøtende midler må aktiveres i tørketrommel eller med strykejern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandring skrev (24 minutter siden):

Hvor lenge kan mann forvente en Arcteryx skalljakke skal vare?  Jeg har en 5 år gammel Zeta AR.  Uansett hvor mye impregnering jeg sprayer på, suger  jakken bare til seg vann når det regner.  Vannet peller ikke av.   Er dette normal med en så gammel jakke?

Har du prøvd å vaske den før impregnering, f.eks. med Nikwax Tech Wash eller lignende? Se forøvrig her for å se hva Arcteryx selv anbefaler av prosedyre for å se om du gjør det som anbefalt: https://arcteryx.com/us/en/help/product-care

Men når det er sagt så har jeg til gode å være fornøyd med membranprodukter over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandring skrev (33 minutter siden):

Hvor lenge kan mann forvente en Arcteryx skalljakke skal vare?  Jeg har en 5 år gammel Zeta AR.  Uansett hvor mye impregnering jeg sprayer på, suger  jakken bare til seg vann når det regner.  Vannet peller ikke av.   Er dette normal med en så gammel jakke?

Har opplevd dette med noen plagg selv, veldig rart.
 

Jeg bruker nikwax spray on, den bare sprayes på vått plagg etter vask. Fungerer helt ok.

Men jakken er på langt nær ikke ødelagt fordet om. Er membranet forstatt i orden skal den være like vanntett enda :)

Hvis membranet er utslitt, og du vil kjøpe ny, er den gamle hakken perfekt å bruke til vinterjakke når totalt vanntetthet ikke er like viktig lengre. Den kan også brukes til de hardeste arbeidsoppgavene som skogsarbeid. På den måten sparer du den nye membranjakken som trenger å være vanntett til bruk i regnvær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandring skrev (11 timer siden):

Hvor lenge kan mann forvente en Arcteryx skalljakke skal vare?  Jeg har en 5 år gammel Zeta AR.  Uansett hvor mye impregnering jeg sprayer på, suger  jakken bare til seg vann når det regner.  Vannet peller ikke av.   Er dette normal med en så gammel jakke?

Ytterstoffet er ikke vanntett, men vannavvisende. Det er membranen som holder vannet ute, så er jakken tørr på innsiden, fungerer den som den skal. Bruker selv nikwax produkter og tørketrommel for å gjenopprette den vannavvisende effekt på ytterstoffet. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (2 timer siden):

Ytterstoffet er ikke vanntett, men vannavvisende. Det er membranen som holder vannet ute, så er jakken tørr på innsiden, fungerer den som den skal. Bruker selv nikwax produkter og tørketrommel for å gjenopprette den vannavvisende effekt på ytterstoffet. 
 

 

Det trengs ikke å bruke tørketrommel på nikwax produkter. Det står på flasken.

Jeg tenker at tørketrommel og varmen utsetter plagget og membranen for ekstra slitssje, og det derfor må være bedre å droppe tørketrommelen.

Mange år siden sist jeg brukte tørketrommel. Vil det gi noen ekstra effekt på nikwax?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (Akkurat nå):

Det trengs ikke å bruke tørketrommel på nikwax produkter. Det står på flasken.

Jeg tenker at tørketrommel og varmen utsetter plagget og membranen for ekstra slitssje, og det derfor må være bedre å droppe tørketrommelen.

Mange år siden sist jeg brukte tørketrommel. Vil det gi noen ekstra effekt på nikwax?

Nei, det tror jeg nok ikke. Bruker nikwax som såpe/skyllemiddel pluss tørketrommel, ellers sprayer jeg nikwax på vått plagg og lufttørke. Trenger nok ikke begge deler, det er jeg enig i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vannet preller av har mer en psykologisk verdi enn noe annet. Er jeg lenge ute i skikkelig vått vær, så trekker ytterstoffet vann uansett - men bli ikke våt igjennom av den grunn. 
så har du ikke tørketrommel og impregnering, så er ikke det krise heller. Tenker iallefall at det ikke trengs dyr rens for å få vasket en jakke 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p skrev (15 timer siden):

Hvis du ikke blir bløt , men bare jakka blir tung hadde jeg vært fornøyd etter 5 år. 
Husk at noen vannavstøtende midler må aktiveres i tørketrommel eller med strykejern.

Strykejern ville jeg ha vært forsiktig med, da det kan svekke bindingen mellom stoffet og teipen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faun skrev (44 minutter siden):

Jeg har trua på at det utgjør noe, hvis det ikke utgjør noe så skjønner jeg ikke hvorfor plaggene har DWR behandling fra fabrikk. 

At skitt og vann fester seg bedre til et skittent plagg er det ingen tvil om.  Og det tror jeg igjen vil ha innvirkning på hvor godt plagget puster

 

En effekt har det, men plagget er på ingen måte ødelagt om det ikke preller og den ikke lenger «ser» vanntett ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faun skrev (3 timer siden):

Du kan sjekke opp Gore Tex service på facebook.

Tror han tar rundt 350,- pr plagg. Det inkluderer rens og DWR behandling. 

Det kan sikkert vekke liv i jakken igjen så får du enda mer ut av den. 

Screenshot_20221030_101957.thumb.jpg.ad006a808f565f063d3199ca061ca121.jpg

Det er jo noe av dette han skriver som bare er tull og tøys. «Vanlig vasking virker mot sin hensikt… tetter porene…» Jada, om man bruker tøymyker kanskje, men ikke ellers..

Bare lever inn plagget her, så kaster man bort både tid og penger. Jeg aner ikke hvilke impregnering han bruker, så den kan være både bedre og dårligere enn den du har i skapet hjemme, og den eneste potensielle fordelen jeg kan se med å sende inn klærne her.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius Engelsen Det kan godt hende og må si meg enig i at det med vaskingen høres rart ut. Hvis det er noe i det så kan det være at en vanlig vask ikke rengjør godt nok eller bruken av feil vaskemidler.

Hvordan han vasker og renser klærene vet jeg ikke. Men jeg har prøvd forskjellige metoder og jeg klarer ikke å oppnå vannskrekken han viser frem i filmene sine.

Så jeg tror han har noe som er mer potent enn det jeg får kjøpt over disk 🤷

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (4 timer siden):

At vannet preller av har mer en psykologisk verdi enn noe annet. Er jeg lenge ute i skikkelig vått vær, så trekker ytterstoffet vann uansett - men bli ikke våt igjennom av den grunn.

Grunnen til at man ønsker at ytterstoffet på en membranjakke skal prelle av vann er for å opprettholde pusteegenskapene til membranen. Når ytterstoffet på skalljakken trekker vann ("wet out" på engelsk) vil membranen fortsatt være vanntett, men fuktighet og svette som dannes på innsiden vil ikke bli transportert ut gjennom membranen, noe som resulterer i at man i stedet blir våt fra innsiden på samme måte som man blir i andre materialer som ikke puster.

Måten Gore-Tex og de fleste andre membraner får til sine pustende egenskaper er ved diffusjon, der forskjellen i luftfuktighet på innsiden og utsiden av jakken påvirker hvor godt jakken vil puste. Si det er 70% luftfuktighet på innsiden av jakken og 30% på utsiden av jakken så vil fuktigheten transporteres ut gjennom membranen. Men dersom ytterstoffet har trukket til seg vann vil luftfuktigheten på utsiden av plagget være tilnærmet 100% og det vil ikke bli transportert ut noe fuktighet, heller motsatt om fuktigheten på innsiden av jakken er lavere. Dette er også med på å forklare hvorfor det er så vanskelig å holde seg tørr når man er i høy aktivitet og det samtidig er høy luftfuktighet ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikigai skrev (8 minutter siden):

Grunnen til at man ønsker at ytterstoffet på en membranjakke skal prelle av vann er for å opprettholde pusteegenskapene til membranen. Når ytterstoffet på skalljakken trekker vann ("wet out" på engelsk) vil membranen fortsatt være vanntett, men fuktighet og svette som dannes på innsiden vil ikke bli transportert ut gjennom membranen, noe som resulterer i at man i stedet blir våt fra innsiden på samme måte som man blir i andre materialer som ikke puster.

Måten Gore-Tex og de fleste andre membraner får til sine pustende egenskaper er ved diffusjon, der forskjellen i luftfuktighet på innsiden og utsiden av jakken påvirker hvor godt jakken vil puste. Si det er 70% luftfuktighet på innsiden av jakken og 30% på utsiden av jakken så vil fuktigheten transporteres ut gjennom membranen. Men dersom ytterstoffet har trukket til seg vann vil luftfuktigheten på utsiden av plagget være tilnærmet 100% og det vil ikke bli transportert ut noe fuktighet, heller motsatt om fuktigheten på innsiden av jakken er lavere. Dette er også med på å forklare hvorfor det er så vanskelig å holde seg tørr når man er i høy aktivitet og det samtidig er høy luftfuktighet ute.

Jeg er klar over dette, men er det skikkelig vått vil fibrene før eller senere absorbere vann.. slår fortsatt et slag for å bruke klærne til de faktisk ikke er vanntette. Sett mange som oppfatter Goretex som ødelagt eller utslitt fordi ytterstoffet ser vått ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye (alt?) av dette som blir gjengitt er markedsføring fra produsentene, som de «beviser» selv fungerer i laboratorie.

Jeg tror at hvis det er som de sier, at damp kan passere gjennom membranet, så vil det også komme vann inn fra utsiden om ytterstoffet er vått samtidig som damp har fyllt porene fra innsiden.

Se for deg at det ligger vann inn mot membranets ytterside og det er damp på vei ut fra innsiden. Denne dampen på vei ut fra innsiden vil lage en «vannbro» gjennom membranet som gjør at vann kommer inn. Dersom det bare er fukt fra utsiden, og ikke noe damp som søker ut fra innsiden, så er det nok tett.

Så dersom ytterstoffet ikke har trukket noe vann kan det godt hende ting fungerer som de påstår. Og dersom ytterstoffet er vått tror jeg også at membranet kan holde helt tett mot vanninntregning når det ikke er noe samtidig damp som vil ut, men jeg er i tvil om at det ikke slipper gjennom ett eneste vannmolekyl fra utsiden om det samtidig er damp på innsiden som prøver å komme ut.

Fuktigheten fra innsiden kan også inneholde noe salt (vi svetter saltvann), og da vil det prøve å trekke til seg vann fra utsiden av membranet (det er omtrent slik ett saltkraftverk fungerer).

Jeg opplever ihvertfall at Gore Tex klær fungerer bra så lenge ting er tørt på utsiden, men så blir alt mye dårligere når det blir vått. Den store fordelen med slike klær for min del er at når det slutter å regne kan jeg gå med samme bukse og jakke og det er ganske behagelig og vil tørke opp. 100% tette regnklær blir veldig klamt å gå med når det er sluttet å regne, der er Goretex mye bedre.

Andre membran som Dermizax fungerer annerledes, og ECO shell har en mye høyere oppgitt pusteevne enn goretex.

Jeg har selv bare prøvd Goretex, det fungerer helt greit. Jeg blir jo våt i regnvær til slutt, men det tar en stund og jeg blir ikke kald så lenge jeg er i bevegelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (På 30.10.2022 den 8.41):

Nei, det tror jeg nok ikke. Bruker nikwax som såpe/skyllemiddel pluss tørketrommel, ellers sprayer jeg nikwax på vått plagg og lufttørke. Trenger nok ikke begge deler, det er jeg enig i

Spurte produkstsjef hos Nordic Outdoor/Nikwax om dette. Tørk i tørketrommel gir ingen ekstra effekt, det er bare en mulighet om man ikke vil vente til plagget har lufttørket.

Jeg tenker også at man sparer nok plagget, limet, sømteipene og membranet for en del slitasje om man unngår tørketrommelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel med å holde ytterstoffet tørt er at man slipper at tørkeprossesen stjeler varme fra kroppen. Derfor forsøker jeg å reimpregnere selv vadebuksene mine som jeg står i vann med hele sommeren. Det er merkbar forskjell hvor varm buksa holder deg om ytterstoffet bare preller av vann ifht en bukse hvor ytterstoffet trekker vann. Altså når man forlater elva og sitter på bredden.....

Jeg tror ikke prossessen med fukttransport gjennom membranen stopper opp om du har for mye fukt på utsiden. Etter å ha sett demo på hvordan GoreTex-hanske hylt med vann og så tapet fast på armen tømme seg for vann under vann ved å jobbe intenst med hånda. 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 30.10.2022 den 17.17):

Jeg tror at hvis det er som de sier, at damp kan passere gjennom membranet, så vil det også komme vann inn fra utsiden om ytterstoffet er vått samtidig som damp har fyllt porene fra innsiden.

Se for deg at det ligger vann inn mot membranets ytterside og det er damp på vei ut fra innsiden. Denne dampen på vei ut fra innsiden vil lage en «vannbro» gjennom membranet som gjør at vann kommer inn. 

Har brukt utallige timer ut i elva i goretex vadere, der ytterstoffet etter hvert blir gjennomvåt og til og med har hatt betydelig vanntrykk på utsiden, men har til gode å oppleve effekten som du beskriver her, selv når stoffet blir fuktig/våt på innsiden pga svette. Hadde «vannbro-effekten» vært tilstede skulle en tro at det i løpet av noen timer med vann opp til livet hadde kommet inn merkbare mengder med vann.

Endret av esw
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esw skrev (2 timer siden):

Har brukt utallige timer ut i elva i goretex vadere, der ytterstoffet etter hvert blir gjennomvåt og til og med har hatt betydelig vanntrykk på utsiden, men har til gode å oppleve effekten som du beskriver her, også når stoffet blir fuktig/våt på innsiden pga svette. Hadde «vannbro-effekten» vært tilstede skulle en tro at det i løpet av noen timer med vann opp til livet hadde kommet inn merkbare mengder med vann.

Sant nok. Godt poeng.

Men puster disse vaderne på land når de er tørre, eller er de helt tette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (16 minutter siden):

Sant nok. Godt poeng.

Men puster disse vaderne på land når de er tørre, eller er de helt tette?

Min erfaring er at de puster. Holder meg tørt inni hele dagen (kan være 10 timer i strekk noen ganger), så lenge jeg ikke anstrenger meg for mye, bortsett fra i neoprensokkene, der det blir ganske klamt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.