Gå til innhold
  • Bli medlem

Arcteryx Thorium vs ME Annapurna


CHLOFK

Anbefalte innlegg

Trenger en dunjakke til pauser når man går på ski over Hardangervidda eller liknende. Står mellom Thorium og Annapurna. Bruker  Acclima lightwool + doublewool polo. Har også en ullgenser jeg kan ta utenpå der igjen før dunjakken kommer på. Thorium virker lettere mtp vekt, men den virket ikke like tykk og varm som den litt tyngre Annapurna. Er det noen som har erfaring med disse jakkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
CHLOFK skrev (14 timer siden):

Trenger en dunjakke til pauser når man går på ski over Hardangervidda eller liknende. Står mellom Thorium og Annapurna. Bruker  Acclima lightwool + doublewool polo. Har også en ullgenser jeg kan ta utenpå der igjen før dunjakken kommer på. Thorium virker lettere mtp vekt, men den virket ikke like tykk og varm som den litt tyngre Annapurna. Er det noen som har erfaring med disse jakkene?

Som pauseplagg synes jeg det viktigste er at jakken er vindtett, dekker godt, har god hette, og tåler fukt/svette bedre enn de fleste dunplagg. Den trenger ikke å være så tykk egentlig, man har jo opparbeidet seg såpass varme at man er varm i bevegelse uten pausejakken.

I pausene er man ofte fuktig av svette, og blir kald etter en stund uansett hvor tykk jakken er.

Til bruk i camp og i soveposen er derimot en tykk og god «dyne» fin å trekke på seg :)

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaring med de jakkene, men tenker at en rimelig dunjakke på drøyt 600g og til 1200,- , er vel så greit. Synes en tynn vann- og vindavvisende jakke over dunjakke kan gjøre susen, i stede for mange lag under dunjakke. Holder ofte med en tørr lang ull under. 

Har en Arc'teryx Atom og en lett ZeroRh+ dunjakke(Italiensk merke), der glidelåsene er gåen. Med en tynn jakke over disse, har jeg justeringsmuligheter ift vind, fukt og varme under pauser. Samt at de får et lengre liv. Men med nærmere 30 minus går jeg for en tykk dunjakke.

Endret av Myriameter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.