Gå til innhold
  • Bli medlem

Trist film fra Femundsmarka


Martin HJ

Anbefalte innlegg

§ 323. Mindre tyveri

Med bot straffes den som gjør seg skyldig i tyveri når straffskylden er liten fordi det gjelder en ubetydelig verdi og forholdene for øvrig tilsier det. Tilegnelse av naturprodukter, herunder stein, kvister, vekster mv., av liten eller ingen økonomisk verdi under utøvelse av lovlig allemannsrett, straffes likevel ikke.

0Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

Straffeloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-12#§323

 

Her har jeg klippet fra straffeloven. Det er lov å sanke ved sånn generelt , men det som blir gjort på filmen er ulovlig , spesielt siden det er gjort i ett verneområde der døde trær er spesifikt vernet pga misjonen de kan ha i biotopen.  Men en  tørrgran i skogen ett annet sted kan nok sies å være " av liten eller ingen økonomisk verdi". Å felle friske trær blir litt det samme. Ei fin bjørk kan ha en verdi for grunneier , og også andre trær,  mens småbusker som svartor og annet vokser som ugress og ikke har noe verdi i det hele tatt. Så jeg har ikke noe dårlig samvittighet om jeg hogger  av ei tørr tyrigrein av ei furu til bålet mitt. Men i Femundsmarka nasjonalpark burde jeg ha dårlig samvittighet , for der er det ikke lov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser i all hovedsak en gjeng ungdommer som er ute i skogen og koser seg. Stort! Skaper forhåpentligvis en varig og god relasjon til vår fantastiske natur med dette 😊. Litt justering og oppdatering på regelverket må absolutt til, men at fremtidens friluftsfolk er en gjeng med idioter og tullebukker er jeg ikke helt med på. Uten at jeg kan si noe sikkert vil jeg tro at at trefellingen og bålbrenningen er inspirert av diverse TV-serier og youtubevideoer. Der brennes det jo bål over en lav sko, og gjerne store "hvit manns bål". Virker som de har gått for døde trær, og således gjort en bevisst vurdering (så kan resultatet selvsagt diskuteres). Er selv for sporløs ferdsel, og med litt justering tenker jeg at dette blir bra. Jeg tror at de aller fleste som lærer seg å bli glad i naturen også lærer seg å respektere den. Heldigvis. Mulig jeg ser på helt andre videoer enn majoriteten her, men tror ikke dette er det galneste jeg har sett 🤔

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esphojo skrev (5 timer siden):

Jeg ser i all hovedsak en gjeng ungdommer som er ute i skogen og koser seg. Stort! Skaper forhåpentligvis en varig og god relasjon til vår fantastiske natur med dette 😊. Litt justering og oppdatering på regelverket må absolutt til, men at fremtidens friluftsfolk er en gjeng med idioter og tullebukker er jeg ikke helt med på. Uten at jeg kan si noe sikkert vil jeg tro at at trefellingen og bålbrenningen er inspirert av diverse TV-serier og youtubevideoer. Der brennes det jo bål over en lav sko, og gjerne store "hvit manns bål". Virker som de har gått for døde trær, og således gjort en bevisst vurdering (så kan resultatet selvsagt diskuteres). Er selv for sporløs ferdsel, og med litt justering tenker jeg at dette blir bra. Jeg tror at de aller fleste som lærer seg å bli glad i naturen også lærer seg å respektere den. Heldigvis. Mulig jeg ser på helt andre videoer enn majoriteten her, men tror ikke dette er det galneste jeg har sett 🤔

Nei, det må jeg bare henge meg på også. Jeg ser en gjeng ungdommer som koser seg på tur og som lager en fin video til inspirasjon til andre. Dessverre vet de ikke reglene for hva de kan ta i Femundsmarka og derfor går helt over styr. Det er ikke vond vilje, men uvitenhet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (4 minutter siden):

Det er ikke vond vilje, men uvitenhet.

Ja uvitenhet er nok greia her. Videoen har ikke kommentarfelt siden den er lastet opp på en barnekonto.

De skjønner kanskje at noe har skjedd når de sjekker videoen sin etter ferien. 

image.png

De som er ansvarlige for denne turen har selvsagt et stort forklaringsproblem, og det kunne vært fint om noen av de som arrangerte denne turen kom på banen - det kan jo fort hende de blir oppmerksomme på saken nå..

Det er mye annet man kan være i harnisk over. (F.eks. ødeleggelse av natur i stor skala med sprengstoff og buldozer som foregår nå med myndighetenes velsignelse.)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

Hvis dette er i skole/undervisnings regi, så er det jo erkedumt av skolen! Skolen burde har undervist og instruert bedre om å ferdes i Nasjonalpark og i naturen! Og NP kan med rette gå hardt på skolen. Jo, elevene ser ut til å ha en fin tur, men uten kunnskap, som skolen skulle ha gitt. Og så burde skolen kanskje gi et kurs i treffeling på lovlig tomt. Sådan med forhugg, felleretning mv. så vidt jeg husker henger et av treerne sig opp og det kan bli ganske farlig, hvis det setter sig i spenn.

Elginnen har turneret i USA og fortalt om mange og ulike restriksjoner i US Nasjonalparker og i ulike stater. Tilmelding og antallsbegrensning og faste eller restriksjoner på leirplass mv. er vel fellesnevner.  Avgift er vel ikke overallt, men saftige bøter fra flittige Parkrangers er visst et faktum. 

Jeg er motstander av avgift i Norge!! Sådan som ting privatiseres nå, kan det bli bedrifter som skal tjene på det jf. Nordkapp platået. Gjerne billett på Nordkappsentret, men ikke på Nordkapp. Man kan jo la være å gå inn. Dessuten ligge knivskjellodden så nordligere.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, elgen said:

 Sådan som ting privatiseres nå, kan det bli bedrifter som skal tjene på det jf. Nordkapp platået. Gjerne billett på Nordkappsentret, men ikke på Nordkapp. Man kan jo la være å gå inn. Dessuten ligge knivskjellodden så nordligere.

Elgen

Bare til info så er det nå i teorien gratis å besøke Nordkapp-platået utendørs. Men Scandic har ordnet seg med å ta kr 200.- i parkeringsavgift (350.- for bobil), og siden de aller fleste kommer med bil er alt som før.....
 

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
KristianP skrev (57 minutter siden):

Det er veldig bra, det er garantert flere som blir mer opplyst og bevisst på dette etter at denne saken blir omtalt på NrK 👍😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.