Gå til innhold
Roaas

Hjelp til kjøp av kikkert

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en Steiner Wildlife 8x24 som jeg egentlig var godt fornøyd med. Kjøpte den primært for å speide etter vak og insekter. Og den fungerte igrunn greit til det bruket. Men den var stusselig til annet bruk syns jeg. Dårlig ergonomi, både fordi den var liten og lett. Var også slitsom å glo lenge i den. 
Kjøpte meg en Zeiss conquest 8x42, vesentlig større, vesentlig tyngre vanvittig mye bedre. Jeg bærer den ekstra vekten med glede når jeg er på tur.  Forholdsvis kort nærgrense (2 meter), som også kan være kjekt om man skal se på småkryp som er par meter unna deg i elva :) 
Nå føler jeg meg nesten naken om jeg går å fisker eller går i skogen uten den ekstra vekten rundt halsen. Ja den er dyr, men jeg tror jeg skal slite med å slite den ut eller ødlegge den. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som allerede nevnt, generelt for kikkerter er at lysåpning og optisk kvalitet er mye viktigere enn forstørrelsen. Høykvalitetselementer gir klarere bilde. Større lysåpning gir klarere bilde og større synsfelt. Og om detaljene er grøtete hjelper det lite å forstørre dem. En annen ting er at mer lys gjør at kikkerten fortsatt er god etter at man har passert 50 ;)

Stor lysåpning = stor kikkert (men f.eks en 8x42 trenger ikke være så mye over halvkiloen)

God kvalitet på linsene = høyere pris

De to over kombinert = enda høyere pris

Jeg er ingen storbruker av kikkert (har desto mer fotoutstyr), har en liten Nikon 8x25 til reisebruk. Den er helt ok, men jeg ser at ungenes Breitler 8x32 er lysere og klarere. Og de gangene jeg har lånt Swarowski'en til en safariguide har det vært en annen verden.

Til "stuebruk" og til å kikke på stjernehimmelen har jeg en Opticron 10x50. Synes den er veldig bra etter prisen, men den er såpass tung at det er greit å bruke stativ - både for stabilitet og fordi den blir tung om man bruker den lenge.

Det går helt fint å få noe brukbart under 1500,- men om det er en kikkert som blir hyppig brukt er det verdt å legge litt mer i den. Det vil øke både bruksglede og holdbarhet - og spare deg for å kjøpe en billigkikkert før du uansett kjøper den du skulle kjøpt i første omgang :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Hei

Jeg har faktisk solgt en del kikkerter til maritimt bruk, mest Steiner, som kanskje er litt overpriset, men de har bra servise, hvis mans ender kikkerten til Schwartzwald. Kjenner godt til Steiner Safari. Jeg ville velge en kikkert med ikke al for kraftig forstørrelse og så stor Diameter foran som man gidde bære rundt på - mer lys. Så gir dyr optik bedre lys, men som regel bare ørlite breiere synsfelt. Hvis man ser på kikkerter kan man prøve å se inn omvendt! Som barn gjør! Forminsker selvsagt, men er det urenheter i kikkerten eller mystikk med prismene kan man bedre se dem den veien. XXl hadde ofte tilbud på Nikon eller Vortex kikkerter som mer enn matched våre. Opticron fra Kikkertspesialisten er også bra. Og informative veiledninger. Focus syns jeg ikke er særlig bra og for dyr til kvaliteten.

Marine kikkerter er typisk 7x50; mer er ikke særlig praktisk på båt som beveger sig. Jeg solgte også en del nattkikkerter til skip som skulle gjennom Adenbukta. Det var viktig å pointere, at de skulle huske å sette batterier i! Selvfølgelig spesialbatterier som var vanskelige å få tak i overalt. 

Jeg har selv en ældre russisk kikkert. Vist 8x40? husker ikke, på hytta. Etter 2WW overtok russerne Zeis Jena mfl. fx Voigtländer optiske virksomheter i det Østlige Tyskland og dermed produksonsapparatet. Derfor produserte de en periode ganske bra optisk produkter til rimelig pris. Og så en ganske billig, ikke veldig bra  lommekikkert. Det er litt ergerlig å glemme en dyr Zwarowski på en fjelltopp!! En kompis glemte et fint Leica fotoapparat på en alpetopp!

Bedste kikkert jeg har prøvd var en megastor tysk  U-båtskikkert fra 2 WW.  Zeiss?? eiet av en optisk instrumentmaker jeg kjente. Han kunne alt fra mikroskoper til Oktanter og kompasser. Meget flink håndverker!!!

Elgen

Endret av elgen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av mmmpils
      Hei.
      Jeg er en ivrig frilufts entusiast som tenker å kjøpe ny kikkert. Budsjett er pluss minus 3000,-
      Har noen noe god tips råd også videre? Tar i mot all hjelp! 
      Kikkerten tenkes å være en håndholdt kikkert med grei zoom, og (om det lar seg gjøre til denne prisen) lar seg bruke i skumring/halvmørke. Dette pga forskjellige jakttyper jeg driver med:)
      Har sett litt på disse:
      Skjult lenke - logg inn for å se den
      Skjult lenke - logg inn for å se den

Som sagt så er jeg takknemlig for alle tips folk kan komme med for å få med i riktig retning

mvh
      Lasse
      Trøndelag

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.