Gå til innhold
  • Bli medlem

Hull i Exped DownMat 7 M


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått hull i mitt liggeunderlag. Forsøkte først å reparere det med repkiten som fulgte med, men det var ubrukelig. Jeg har brukt en annen lim, og det ser ut til å holde en halv natt, før det er flatt, så ikke godt nok nei.

Noen som vet hvor jeg kan sende det for å få det gjort skikkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, Bjørnemamma1969 skrev:

Noen som vet hvor jeg kan sende det for å få det gjort skikkelig?

Hei - jeg ville først forsøkt med Aquasure. Det koster ikke all verden, og de reperasjonene vi har hatt har holdt veldig godt. Når du har fikset hullet så test med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Bjørnemamma1969 skrev:

Hei. Jeg har fått hull i mitt liggeunderlag. Forsøkte først å reparere det med repkiten som fulgte med, men det var ubrukelig. Jeg har brukt en annen lim, og det ser ut til å holde en halv natt, før det er flatt, så ikke godt nok nei.

Noen som vet hvor jeg kan sende det for å få det gjort skikkelig?

Jeg fikk problemer med sideveggene, eller hva det heter.  Tok kontakt med selger og de ba meg å ta bilde av nummerene som står ved "påfyllingshullene".  Jeg sendte inn bildene - og fikk ny i posten.

Endret av Tom42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Bjørnemamma1969 skrev:

Hei, og takk for svar. Hullet er et brennhull på størrelse med en 10 øring midt i mellom to pølser. La på et godt lag med Loctite Powerglue og la på reservelappen fra kittet. Dette må nok fjernes før jeg gjør et siste forsøk.

shopping.webp 3 kB · 2 downloads

Får ikke åpnet bildet, men det høres ut som ett vanskelig sted å lappe ja.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Låner denne tråden.

Da jeg var på tur torsdag til fredag hadde der lekt ut litt luft fra min gamle Downmat 7 LW. 

Noen som har en  god metode for feilsøking? Har gjort noe liknende på vadere, og da har jeg lagt de i vann og sett etter bobler. Kan man gjøre det samme på Downmat  eller kan man risikere å ødelegge noe "på innsiden"? Er det eventuelt en annen måte å gjøre det på? 

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (51 minutter siden):

Låner denne tråden.

Da jeg var på tur torsdag til fredag hadde der lekt ut litt luft fra min gamle Downmat 7 LW. 

Noen som har en  god metode for feilsøking? Har gjort noe liknende på vadere, og da har jeg lagt de i vann og sett etter bobler. Kan man gjøre det samme på Downmat  eller kan man risikere å ødelegge noe "på innsiden"? Er det eventuelt en annen måte å gjøre det på? 

Det vil jo ikke komme vann inn sånne små hull om det er overtrykk i underlaget.

Men det enkelste er å blåse det hardt opp og spraye med såpevann. Skyll av og merk hullet med tusj, så har du samtidig fått rengjort slik at limet henger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
ingen87 skrev (6 minutter siden):

Noen andre tips? 

Om du har veldig god tid og er veldig nøyaktig, hold øyet et cm eller to fra underlaget og bevege hodet langsmed til du har dekke absolutt hele underlaget på alle sider. Øyet er veldig følsomt, man merker fort om det "blåser". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et dumt spørsmål det her, men jeg hiver det ut likevel så det kan krysses av på listen. Det er ikke temperatursvingningene som gjør at det blir slapt? Altså pumpe opp igjen på kvelden før natta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikker. Har aldri opplevd så stor forskjell fra kveld til morgen, men så har jeg antakeligvis ikke sovet i telt der temperaturen har forandret seg like mye som denne natta. Vanskelig å si hva temperaturen var inni teltet men mener det var rundt 0-1°C på kvelden, og nede i -15°C på natta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (Akkurat nå):

Ikke sikker. Har aldri opplevd så stor forskjell fra kveld til morgen, men så har jeg antakeligvis ikke sovet i telt der temperaturen har forandret seg like mye som denne natta. Vanskelig å si hva temperaturen var inni teltet men mener det var rundt 0-1°C på kvelden, og nede i -15°C på natta. 

Ja det kan godt være grunnen da. Det er stor svingning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når disse underlagene blir gamle, så lekker de luft i lamineringen. Da blir det en mengde bittesmå hull rundt kantene, gjerne der det er synlig en "brett". Får å se det, så må man ligge på underlaget for å lage nok trykk til at det lekker, når man smører med såpevann. Lekkasjene er ofte flere og små om underlaget er gammelt nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd samme på min synmat, og der er det ventilen som noen ganger ikke tetter 100%,altså ingen hull. Du kan holde øyet inntil der og kjenne om det kommer luft ut. For min del har det ikke krevd reparasjon. Bare åpne og lukke igjen, og så har den vært tett. Kanskje litt rusk som har kommet i mellom har jeg tenkt. Kan være verdt et forsøk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (55 minutter siden):

Opplevd samme på min synmat, og der er det ventilen som noen ganger ikke tetter 100%,altså ingen hull. Du kan holde øyet inntil der og kjenne om det kommer luft ut. For min del har det ikke krevd reparasjon. Bare åpne og lukke igjen, og så har den vært tett. Kanskje litt rusk som har kommet i mellom har jeg tenkt. Kan være verdt et forsøk. 

Har samme erfaring. Har flere ganger opplevd at underlaget har blitt mykere i.l.a natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg lest flere kommentarer om på Exped sin YouTube-kanal,  der de viser hvordan man leter etter hull :)

 

Nå har underlaget vært oppblåst siden i går kveld, uten at noe luft har forsvunnet ut. Så kan være lov å håpe at det var noe sånt som @Oksen beskriver med ventilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.