Gå til innhold
  • Bli medlem

Klimavennlig skalljakke


Lars L

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Sist vinter måtte jeg sende inn min Arcteryx Beta SV til reklamasjon pga. delaminering. Jakken var da ca. et år gammel. Beløpet ble refundert og jeg trodde jeg hadde funnet den rette jakka da jeg fikk prøvd på meg Klattermusen sin Brede jakke. Den jakka måtte nå sendes inn igjen etter kun noen få turer etter at stoffet ble usedvanlig fort slitt (overflaten ble rufsete og flere steder var tråder fra ytterstoffet trukkte ut av vevingen med inntil en cm (!)).

Så jeg er nå mildt sagt lettere desillusjonert hva gjelder slitestyrke på disse jakkene. De ble jo godkjent som reklamasjon begge to, som innebærer at både Arcteryx og Klattermusen mener jakkene har fabrikkfeil og at de egentlig skal tåle mer. Jeg vet ikke helt hva jeg tror om det.

Valget mitt er nå å vente på at Klattermusen får inn flere av jakken i min størrelse, eller om jeg skal se et annet sted. Med denne tråden lurer jeg på hva som egentlig finnes andre steder. Mine kriterier er:

1. Relativt miljøvennlig produksjon og materialer (ikke ePFTE eller fluorkarboner generelt). Dette utelukker Gore-TEX og reduserer mine valg dramatisk.
2. Slitesterkt konstruksjon > vekt  - må (selvfølgelig) tåle bruk av sekk og pulkdrag og vare i flere år, helst inntil 5 år med TLC.
3. Detaljer tilpasset friluftsliv med sekk, pulk og medium til stort behov for lommer. Helst napoleonlommer med litt størrelse
4. Vannsøyle over 20k, med god damptransport

Finnes dette? Her er noen alternativer jeg har funnet:

Jeg inviterer til generell diskusjon om problemstillingen (finnes dette? tapt prosjekt? GTX ftw fordi..), men er i hovedsak på jakt etter flere alternativer og innspill om disse.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med Arcteryx Alpha SV? 

Jeg har min andre nå, og er veldig fornøyd, men de lever heller ikke evig selvsagt. Jeg er på telefon nå - men tidligere var det slik at Alpha var produsert i Canada mens de aller fleste andre modellene var laget i østen. Jeg tror det er en kvalitetsforskjell der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Kjell Iver said:

Hva med Arcteryx Alpha SV? 

Jeg har min andre nå, og er veldig fornøyd, men de lever heller ikke evig selvsagt. Jeg er på telefon nå - men tidligere var det slik at Alpha var produsert i Canada mens de aller fleste andre modellene var laget i østen. Jeg tror det er en kvalitetsforskjell der. 

Ja, om jeg skulle valgt GTX igjen ville nok Alpha SV stått høyt på lista. Det tykke stoffet er en stor forskjell fra Beta SV, og også Alpha AR. Jeg vil helst unngå ePFTE-membraner om mulig denne gangen pga. miljøhensyn, men hvis jakka faktisk varer flere ganger så lenge er det jo kanskje ikke så lett valg (det er arcteryx/Gore sin posisjon). Det har ikke vært min erfaring - Beta SV skal være helt i toppsjiktet til Arcteryx og tålte mye mindre enn den bør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars L

Jeg kan varmt anbefale Fjellrevens G-1000 klær. Jeg har slitt ut/byttet 4 sett skallklær, på kortere tid enn jeg har hatt G-1000 plaggene.

Det tåler MYE mer, er stillere, mykere, puster bedre, ventilerer, tørker på kroppen. Og ikke mist: lett å reparere/lappe hjemme med nål og tråd eller symaskin. Ett evt. hull/rift i plagget er ikke kritisk (de er jo ikke vanntette), og lett å fikse. De tåler også veldig bra vask.

De er tyngre, suger opp mer vann, ikke vanntette. Jeg synes de fungerer bra også i litt fuktige forhold. I regnvær klarer de seg greit en stund men det er kun hvis de er skikkelig impregnert med grønlandsvoks, ellers blir det vått. Om vinteren blir de litt stive om morgenen, men det er ingen problem.

Jeg synes det er mer arbeid med grønlandsvoks, jeg bruker heller nikwax cotton proof i vaskemaskinen og det gir plagget en viss vannavstøtende effekt (men det blir ikke regntøy fordet om). Skulle jeg bli våt, synes jeg allikevel de fungerer greit og tørker opp når det blir bedre vær.

Til vinterbruk er de helt super, til dager uten våt nedbør er de også helt super, til dager med våt nedbør er skallplagg best (men man blir jo våt med det også).

 

OBS! Kjøper du skallklær fra Fjellreven, husk på at de kun har to års garanti mot fabrikkfeil. Norrøna, Arcteryx, og Bergans (Dermizax membran, noe for deg?) har bedre garantiordninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av disse er vel egentlig helt det du ser etter, men jeg tenkte jeg kunne nevne de uansett. Begge har i hvertfall fokus på miljø i produksjon:

Columbia OutDry Eco
https://www.columbia.com/mens-outdry-ex-eco-jacket-1714271.html?cgid=outdry-extreme-eco&dwvar_1714271_variationColor=030#start=2
 

Marmot Precip Eco
https://www.marmot.com/mens-precip-eco-jacket-41500.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Marius Engelsen said:

@Lars L

Jeg kan varmt anbefale Fjellrevens G-1000 klær. Jeg har slitt ut/byttet 4 sett skallklær, på kortere tid enn jeg har hatt G-1000 plaggene.

Det tåler MYE mer, er stillere, mykere, puster bedre, ventilerer, tørker på kroppen. Og ikke mist: lett å reparere/lappe hjemme med nål og tråd eller symaskin. Ett evt. hull/rift i plagget er ikke kritisk (de er jo ikke vanntette), og lett å fikse. De tåler også veldig bra vask.

De er tyngre, suger opp mer vann, ikke vanntette. Jeg synes de fungerer bra også i litt fuktige forhold. I regnvær klarer de seg greit en stund men det er kun hvis de er skikkelig impregnert med grønlandsvoks, ellers blir det vått. Om vinteren blir de litt stive om morgenen, men det er ingen problem.

Jeg synes det er mer arbeid med grønlandsvoks, jeg bruker heller nikwax cotton proof i vaskemaskinen og det gir plagget en viss vannavstøtende effekt (men det blir ikke regntøy fordet om). Skulle jeg bli våt, synes jeg allikevel de fungerer greit og tørker opp når det blir bedre vær.

Til vinterbruk er de helt super, til dager uten våt nedbør er de også helt super, til dager med våt nedbør er skallplagg best (men man blir jo våt med det også).

 

OBS! Kjøper du skallklær fra Fjellreven, husk på at de kun har to års garanti mot fabrikkfeil. Norrøna, Arcteryx, og Bergans (Dermizax membran, noe for deg?) har bedre garantiordninger.

Jeg har flere plagg med polyester-bomull, og det er fint til sitt bruksområde, men ikke i det hele tatt brukende i våte forhold i høyfjellet i min mening. En god skalljakke blir jo litt fuktig på innsiden av kondens, men det kan ikke sammenlignes med hvor våt man blir i polybomull i ordentlig våte forhold eller hvor raskt det tørker på kropp når regnet avtar. Tar med meg tips om garantiordning, det var jeg ikke klar over :) 

Dermizax er definitivt noe for meg! Skulle gjerne likt å se flere fabrikanter bruke membranet. Bergans sine jakker er dessverre som regel for tynne i stoffet og med rare, små og for mange lommer for mitt bruk. 

22 hours ago, Gittiamo said:

Devold Trollkyrkja er av 100 % ull og skal være vind- og vannavvisende. 

Aner ikke vannsøyle på denne. Finnes sikkert noen speks på jakka et eller annet sted. 

Denne hadde jeg glemt, og den minner meg også om Houdini sin Lana jakke, også laget i ull. Jeg har ikke sett noen tester fra dem, men tviler på at de kan erstatte skallbekledning i våte forhold helt enda. Jeg skulle gjerne sett på muligheten for en slik jakke for de kalde, tørre dagene :) 

21 hours ago, Tessatroll said:

Bergtagen ser veldig fin ut, og står på prøvelista mi når eg kjem til ein butikk det den er. 

Har fleire kjenningar og venner som har Bergans arctic og er godt nøgde. Dei nyttar den både på lengre skiturar med pulk og til turane her heime i rufsete vestlandsver. 

Ja, det er ikke så lett å finne disse alternativene. Fint å høre gode skussmål om Arctic -- spesielt når den godkjennes for bruk i vestlandsvær.

21 hours ago, Freebird said:

Ingen av disse er vel egentlig helt det du ser etter, men jeg tenkte jeg kunne nevne de uansett. Begge har i hvertfall fokus på miljø i produksjon:

Columbia OutDry Eco
https://www.columbia.com/mens-outdry-ex-eco-jacket-1714271.html?cgid=outdry-extreme-eco&dwvar_1714271_variationColor=030#start=2
 

Marmot Precip Eco
https://www.marmot.com/mens-precip-eco-jacket-41500.html

Nei, det er ikke helt dette jeg er på jakt etter. Som lett regnjakke om sommeren virker ser det ut som veldig gode alternativ, så jeg noterer meg disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans har som regle flere typer jakker men sportsbutikker har en tendens til å ta inn de letteste og mest fargerike. 
Har selv 2 stk. En som heter Airjohka eller noe. Det er type tynn og lett jakke til sommerturene. Så har jeg Isogaisa som er tykkere og tyngre, litt større lommer som er mer høst og vinter. 
Titt på Eidfjord modellen. Det er dermizax og noe plantebaserte greier . https://www.bergans.com/no/katalog/herre/jakker/skalljakker/eidfjord-jacket
Eneste ulempen med de fleste fra BErgans er at hette er laget for å kunne ha hjeml under så den blir stor. Men helt grei med caps under.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du burde gå for et merke med god service. Fjällräven er for eksempel dårlige på en del ting og når klærne er slitte så koster det en formue å få dem fiksa. Det blir raskt rimeligere å kjøpe nytt og da velger man ofte det. Norrøna har derimot veldig gode priser på service og fikser det meste. De arcteryx jakkene jeg har holder fortsatt etter flere års bruk og jeg har ikke fått testa servicen hos dem enda. 

For meg er kvalitet viktig, men siden utstyr blir slitt er det like viktig for meg med god service. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.