Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges høyeste bygning planlagt på Tyin


Alek

Anbefalte innlegg

En gærning vil bygge nytt Tyin Hotell i samme stil som Oslo Plaza. Bygningen er planlagt å bli 130 meter høy. Desverre har ikke avisa Valdres lagt dette ut på sin hjemmeside. Tegningene er skremmende, så det vil nok dukke opp i flere medier etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Jeg så det - det er ikke så rart det er i Vang slike idéer får komme på bordet. Vang er kroneksempelet på at det går galt av sted når lokale myndigheter skal rå med fjellnaturen. Naturligvis blir ikke dette noe av, men ... Det var en fin tegning (forestill dere Oslo Plaza plassert ved kanten av Tyin, slik så det ut :) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja flott tegning. Må ikke glemme gangbroen oppe i bygningen som skal gi gestene kort vei ut i naturen (eller det som er igjen av den) Vil virkelig gå i ett med naturen dette :)

En ser viktigheten av å sette grenser. Frykter ikke at dette vil bli en realitet, men det forundrer meg mer og mer hvordan enkelte tenker. Men tipper han latterlige ordføreren i Vang synes dette er en fantastisk ide`.

Mulig det kunne gått å scannet eller avfotografert repotasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Dette hørtes så dumt ut at det i alle fall ikke går an å bli provosert. De får sørge for å bygge grunnmuren så høyt i terrenget at de når 2000m med toppen av bygget da i alle fall :) Så blir det kanskje 2000m-kryss i samlinga for de som sliter med Kjellhø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ikke bygdefolket i Vang avgjøre dette selv ? Dersom de som bor der ønsker seg en slik bygning er det vel ikke riktig at vi som kommer utenfra skal diktere dem hvordan de skal ha det der de bor.

For ordens skyld: Jeg mener ikke dette, men jeg synes det er et relevant synspunkt.

Svært mange er jo opptatt av at man skal ha et lokalt selvstyre og de er fryktelig sinte hvis noe skal bestemmes sentralt (vi som kommer fra Oslo pleier jo å få skylda for det meste..).Man ønsker levende bygder med lønnsomme arbeidsplasser sier man i 17 mai taler.

Men når de levende bygdene bruker det lokale selvstyret til å skape lønnsomme arbeidsplasser ved å sette opp dritschtøgge bygninger på 30 etasjer så er det plutselig ikke så attraktivt med lokalt selvstyre likevel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra bygda. Lokalt selvstyre har vært katastrofe i min kommune. Jeg ville heller latt noen vettuge utenfra sette grenser. På 80 tallet skulle det bygges bygdehus i alle kroker, flyplass og idrettsanlegg(som ble bygd etter dyreste forslag) Hadde det enda sittet en streng storebror utenfra og satt foten ned ville ikke kommunen min vært bakerott i dag.

Det er mye bønder i Vang som er glad i penger. Men en skyskraper på fjellet tror jeg blir litt for fremmed selv for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer:

Prosjektet er først og fremst motivert ut fra et ønske om å foreta en opprydding i området og skape en fantastisk portal til Jotunheimen.

Ikke er det så rotete i dette området, og Jotunheimen trenger da ingen kunstig portal!

:Ordfører positiv

- Vi i kommunen kan først ta stilling til planene når det foreligger en realistisk søknad, sier ordfører Knut Hålien som i utgangspunktet ser positivt på visjonen om et gedigent hotell ved inngangen til Jotunheimen.

- Dersom det finnes et marked og investorene mener en slik satsing er forsvarlig, ser jeg positivt på høyhuset. Det kan bli et fyrtårn i reiselivet og trekke mye folk til et område med flott natur, hevder han.

Hater den mannen 8) Og hvorfor kan ikke kommunen ta stilling til hva de mener om saken på forhånd?

Jeg kommer til å føle at Jotunehimen mister mye av sin villmarksfølese (som jeg iallefall har) hvis jeg ser denne jævla støgge skyskraperen fra mange Jotuntopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater den mannen :D Og hvorfor kan ikke kommunen ta stilling til hva de mener om saken på forhånd?

Tror nok at dette er så høytflyvende visjoner at de neppe blir noe av. Er vel en del risiko forbundet med det, ifht beleggprosent. Ikke få rom i det bygget der....

Det med å lage en portal må være misforstått.... Tror det minste folk forventer å finne til fjells i Norge er et slikt bygg. Naturen bør være portal nok... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En opprydding rundt avkjøringen til RV252 på Tyin er absolutt på sin plass (med de to spøkelsels-rønnene av noen hotellbygninger som står der i dag), men en slik koloss... Tja... Det er vel ikke så meget å si om den saken?

Nå er jeg fra Vang selv, og ordføreren sine uttalelser får han ta på sin egen kapp. Gjengs holdning i bygda er nok noe annet. Personlig er jeg langt fra fjern for tanken om å finne på noe sprekt i området ved Tyin - så lenge det skjer i harmoni med omgivelsene. Men en ting har de virkelig greid - å skaffe seg oppmerksomhet over det ganske land. Og det er kanskje like mye det dette handler om...?

Utbyggeren er forøvrig i gang med prosjektering av leiligheter i samme område (hvor Tyin Hotel er i dag), og det jeg har sett av dette ser meget lovende ut. Så blir det spennende å se hvordan det endelige resultatet blir....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde jeg hadde god tid på meg til å samle toppene i Jotunheimen

- nå ser det ut til at jeg må forte meg gitt, for det må HELT klart gjøres før noe slikt blir virkeliggjort!

Føler det ikke som nevneverdig betryggende at de regner med at saken må gjennom Miljøverndepartementet,

og kanskje helt til Stortinget, før den blir godkjent heller.

Sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dette var jo bare stilig... Et meget artig innslag i fjellet, i et område som allerede er sterkt preget av menneskelig aktivitet. Bare litt synd at det neppe blir noen realitet, kan ikke tenke meg at noen klarer å få økonomi i et slikt prosjekt. Som de fleste andre kontroversielle prosjekter vil dette bli krympet og krympet til det ikke er noe igjen av den opprinnelige visjonen. Men jeg blir gjerne med og bygger stort hotell ved Tyin :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er det ikke snakk om en utbygging men en utvikling. Og det er jo fint, for en utbygging ville nok vært en altfor stor belastning på naturen.

Dessuten kommer det til å stå i byggesøknaden at bygningen vil være "i harmoni med naturen". Ordet skånsom blir nok også brukt. Og da gjør det vel ikke noe at den blir et par hundre meter høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette ville få så vanvittig store konsekvenser for naturen, men området rundt Tyinkrysset/Tyin ville naturligvis få et litt endret preg. Forholdet til nasjonalparken er jeg ikke bekymret for. Folk står ved hotellet og ser på panoramaet med Urdanortind i sentrum. Ser du motsatt vei er landskapet så lite interessant at man knapt gidder å kaste et blikk dit. Blir kanskje en forandring på det ;) Men konsekvensene ville ha vært 100 ganger større om en slik bygning ble plassert på f.eks. Eidsbugarden. Tyin er allerede "ødelagt" naturmessig, med masse infrastruktur og andre terrenginngrep.

Bygg 130 meter på Tyin! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette ville få så vanvittig store konsekvenser for naturen, men området rundt Tyinkrysset/Tyin ville naturligvis få et litt endret preg. Forholdet til nasjonalparken er jeg ikke bekymret for. Folk står ved hotellet og ser på panoramaet med Urdanortind i sentrum. Ser du motsatt vei er landskapet så lite interessant at man knapt gidder å kaste et blikk dit. Blir kanskje en forandring på det :wink: Men konsekvensene ville ha vært 100 ganger større om en slik bygning ble plassert på f.eks. Eidsbugarden. Tyin er allerede "ødelagt" naturmessig, med masse infrastruktur og andre terrenginngrep.

Bygg 130 meter på Tyin! :D

Jada, bare fint!

Men vi må jo da også få en skikkelig bro over sørenden av Tyin, og god, bred asfalt inn i Koldedalen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glass, betong og stål hører etter min mening ikke hjemme i fjellet. På 60 og 70 tallet ble det bygget en del betongbygg i fjellet. Den ene ser vi blant annet på Tyin. Det var stilig og moderne da det ble bygd. Men slike byggverk som stikker seg så voldsomt ut blir ikke tidløse, slik som tre og steinbygninger ofte kan være. Lafting er et eksempel på en byggeskikk som de fleste synes virker tidløst og vakkert. De kan vel heller bygge noe i den stilen og heller ta seg som mål om å bygge Norges vakreste hotell. Skyskraperens rette miljø vil være i en storby. I fjellet har vi toppene som kan stå for skyskrapingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, bare fint!

Men vi må jo da også få en skikkelig bro over sørenden av Tyin, og god, bred asfalt inn i Koldedalen ...

Et slikt bygg ville kreve en god tilkomstveg fra E16, og som prosjektbeskrivelsene forteller vil dette medføre omlegging av dagens rv. 53 (tunnel). Et miljøtiltak i positiv forstand.

Jeg ser ikke noen sammenheng med dette og veien i Koldedalen. Den må de gjerne grave bort og revegetere (dagens mellomløsning der er totalt idiotisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.