Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges nasjonalfjell


Erik

Norges nasjonalfjell?  

62 stemmer

  1. 1. Norges nasjonalfjell?

    • Rondeslottet
      4
    • Romsdalshorn
      4
    • Galdhøpiggen
      3
    • Gaustatoppen
      2
    • Glittertind
      2
    • Snøhetta
      19
    • Stetind (Nordland)
      18
    • Store Skagastølstind
      10


Anbefalte innlegg

Selv om noen anser Reiseradioen som rette offentlig myndighet til å bestemme hva som skal være Norges nasjonalfjell, er selvfølgelig fjellforum.net det eneste sted et så vidt viktig spørsmål kan avgjøres.

Dersom ingen fjell får rent flertall innen 30 dager blir det en ny valgomgang der man utelukker de fjell som ikke har fått minst 10 % av stemmene (sperregrensen). Deretter blir det eventuelt nye runder der man i hver runde utelukker det fjellet som har færrest stemmer helt til ett fjell har rent flertall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det alle som stemmer som har sett disse toppene? For å vite hva man stemmer på, har jeg har tatt meg den frihet å søke etter bilder av kandidatene på nettet... Kvaliteten er litt forskjellig, samme størrelsen, men bedre enn ingenting...

Galdhøpiggen:

66.jpg

Gaustadtoppen:

Postcard26.jpg

Glittertind:

Glittertind012.jpg

Romsdalshorn:

bilder200225.jpg

Rondeslottet:

bergtjonn_02.jpg

Snøhetta:

IMG_0460.JPG

Stetind:

Stetind%201.jpg

Store Skagastølstind (Storen):

Storen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galdhøpigg og Stetind bildene var jo greie nok, men du må nok hoste opp bedre bilder av de andre toppene. Ikke at jeg noen bra bilder av disse. Men hadde vært greit å vist Glittertind fra Søre Trollsteinhøe, eller det klasiske bildet av snøkammen. Store Skagastølstind fra St. Midtmaradalstind. Rondslottet fra Bergedalen, og Snøhetta mer midt i mot. Ville vært fint om noen har gode bilder fra disse vinklene. Toppene fortjener å bli vist fra sin beste side.

Stetind ser jo ikke så bra ut fra visse andre vinkler heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galdhøpigg og Stetind bildene var jo greie nok, men du må nok hoste opp bedre bilder av de andre toppene.

Feel free :)

Et fjell med respekt for seg selv, og som evt skal være et nasjonalfjell, må tåle å bli sett fra flere vinkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] Store Skagastølstind fra St. Midtmaradalstind [...].

Merkelig nok har jeg aldri sett et bilde av Storen fra denne vinkelen på internett. Jeg har vært på fortoppen til St. Midtmaradalstind og Storen er skikkelig fryktinngydende og betagende derfra. Rett og slett et helt annet fjell enn fra hvilket som helst annen vinkel.

Har man først sett Storen fra denne vinkelen skjønner man ikke hvorfor folk i det hele tatt gidder å ta bilder av den fra andre steder. Fra Turtagrø er den rett og slett middelmådig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkastelig av SUNNMØRINGEN å poste bilde av Glittertind fra den vinkelen. Det vitner om et sterkt hat mot Jotunheimen.

Jeg har ikke postet noen bilder, det er linker til bilder som ligger på web'en. Bildet av Glittertind ligger på Glitterheim sine sider.

Vet noen om bedre bilder av FJELLET (-ENE), post meg linker så skal jeg endre bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fjell burde vært vist nedenfra, ikke fra andre fjelltopper.

Ikke alltid lett å formidle høyden og mektigheten av en topp man står innunder.

Man ser da på en måte opp langsmed fronten, og ikke inn i fronten.

Blir litt som å legge øyet helt inn til ei flaggstang og kikke opp mot kula.

Inntrykket av høyde, størrelse, profil og "slagkraft" kommer ikke særlig godt fram da... :)

Jfr. eksempelvis vedlagte bilde, tatt på Slingsbybreen innunder foten av Storen...

post-51-133474431727_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid lett å formidle høyden og mektigheten av en topp man står innunder.

Man ser da på en måte opp langsmed fronten, og ikke inn i fronten.

Blir litt som å legge øyet helt inn til ei flaggstang og kikke opp mot kula.

Inntrykket av høyde, størrelse, profil og "slagkraft" kommer ikke særlig godt fram da... :roll:

Det kommer helt an på fjellet. Jeg tenkte først og fremst på hvordan fjellet ser ut på avstand, fra steder der folk ferdes - uten nødvendigvis å ha gått opp på en annen fjelltopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke stemme på dette, og overprøve grunnlovsforsamlingen av 1814 på Eidsvoll. Jeg anerkjenner hverken reiseradioens lyttere eller fjellforum sitt syn på hva som burde være Norges nasjonalfjell.

Hadde de i 1814 sagt "Enig og tro til Tysfjord faller" hadde Stetind blitt Norges nasjonalfjell, men de gjorde jo ikke det.

Hadde det vært Norges flotteste fjell dere prøvde å kåre hadde jeg gitt min stemme til Stetind av de kandidatene som er kommet opp, men det er altså ikke tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til å anerkjenne grunnlovsforsamlingens autoritet i nasjonalfjellspørsmål. Som kjent trodde den gjengen at Snøhetta er Norges høyeste fjell, og som like kjent var ikke nordlendingene i stand til å opplyse debatten siden de ikke rakk ned til flatbygdene i tide. For øvrig ser jeg vel heller ingen grunn til å holde seg med verken globalfjell, nasjonalfjell, fylkesfjell, kommunefjell eller byfjell. Fjellfjell er muligens en annen sak :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfjell er muligens en annen sak :wink:

Dvs: det er Filefjell som er ditt egentlige fjell. Første ledd av kommer av gammelnorsk for fjell, altså betyr navnet Fjellfjell

:wink:

Ellers er det valig å anerkjenne det høyeste fjellet som FJELLET, det var jo det Eidsvollsmennene gjorde. Det høyeste kjente fjell i Norge på den tiden var Snøhetta. Hvorfor dette forumet heller ikke anerkjenner det høyeste fjellet er også litt underlig. Har det noe med tilgjengeligheten å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Stetind er for meg et klart førstevalg. Det er utrolig fasinerende der det reiser seg opp fra havet, det er utfordrende å komme opp på og har mystikk. I følge et gammelt sagn skal det finnes et lite tjern med gullfisk på toppen.

Bamse Brakar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.