GĂ„ til innhold
Memento mori

Sol 🌞pĂ„ teltetâ›ș - tips for Ă„ sove lenger

Anbefalte innlegg

Når en er på telttur, spesielt på ukjente steder, er valg av teltplass viktig. Nå som sola står opp her i østlandsområdet kl 5. Blir det enda viktigere å treffe med plassen. 

Prøver å legge telt så langt mot skogen og gjerne bruke noen store trær som skygger.  68C2CB62-27A9-468F-8D00-44061B01FC01.thumb.jpeg.09c5ea1f822c30d3595f4d3a50f87eb8.jpeg

I dag traff jeg bra, og første sola kom nå kl 10. 

6835542F-2697-44A3-B18B-26BFEE3F5344.thumb.jpeg.055001e5c349636bbec24a19174f85fb.jpeg

Ligger ikke langt unna Haldenkanalen

EEBDAD4E-99FC-4654-A54C-1796D848C619.thumb.jpeg.6f33323dce3323b67bd965b60caed7f1.jpeg

Den fineste plassen lå litt lenger bort, og jeg ville fått denne utsikten. Valgte å sove lenge med min plassering av teltet. 

En tarp som skygger for sola hjelper også bra. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider
Gjest Mareng

Brukte tidligere enn ganske profft laget app som het sun surveior for å finne ut hvilke trær som lage skygge på tomten min. Den kan brukes til dette formålet også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider

Lite skog på fjellet, så bruker en analog dings - kompass - og prøver legger meg med slik at jeg får en stein eller et berg ca. øst for teltet (en anelse sør-øst). Da står ikke sola direkte på teltet før rundt 8 om morgenen. Greit også å plassere fotenden mot morgensolen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider
22 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

berg ca. øst for teltet 

Har jeg mulighet, prøver jeg alltid å spørre de lokale. Campingplasser er ofte mye plen, og ikke trær. Prøver å gå tips av de som er der hvor jeg skal ligge. 

A2996ADB-DF22-41F4-ABB8-893512551DFC.thumb.jpeg.2739a60cba7c466c9800aed1cc79ec07.jpeg

Her på Hvasser, måtte jeg veldig langt inn, men var faktisk eneste stedet som det var skygge, teltet er Hilleberg Enan  og er tatt samme dag jeg var innom og hilste på Skjult lenke - logg inn for Ă„ se den  - et artig besøk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider

Om først telter har blitt til en finsk sauna er som regel marken riktig så kald, og da kan man rulle seg av liggeunderlaget og ligge rett på teltduken. Hvis ikke bakken er for hard kan man få noen timer ekstra søvn. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider

Jeg har nå to sånne: Skjult lenke - logg inn for Ă„ se den 

9251797598238.jpg

Én er fast parkert i hanskerommet på bilen, og én er fast parkert i pakkposen til liggeunderlaget. Hjelper selvsagt ikke en døyt mot høye temperaturer, men om det bare er sollyset i seg selv som er utfordringen, er de faktisk gode :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider

Noen som har gjort seg noen erfaringer rundt ulike teltfarger og varme? Fjällräven sine FN-blå telt bør vel være hakket behageligere enn mørkegrønne telt? Jeg går denne sesongen i møte med Hilleberg-rødt telt i stedet for grønt, og er spent på om det merkes på temperaturen i solskinnet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider
1 time siden, a_aa skrev:

Jeg har nå to sånne: Skjult lenke - logg inn for Ă„ se den 

Skjult lenke - logg inn for Ă„ se den

Én er fast parkert i hanskerommet på bilen, og én er fast parkert i pakkposen til liggeunderlaget. Hjelper selvsagt ikke en døyt mot høye temperaturer, men om det bare er sollyset i seg selv som er utfordringen, er de faktisk gode :)

Geniale i midnattsol 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider
22 minutter siden, foroll skrev:

Noen som har gjort seg noen erfaringer rundt ulike teltfarger og varme? Fjällräven sine FN-blå telt bør vel være hakket behageligere enn mørkegrønne telt? Jeg går denne sesongen i møte med Hilleberg-rødt telt i stedet for grønt, og er spent på om det merkes på temperaturen i solskinnet.

Er vel vanskelig å sammenligne, om man ikke har samme teltmodell i flere farger og tester dem samtidig under de samme forholdene? :-)    Men om du har valgt teltmodell, og skal velge farge, så vil nok lysere farger være bedre.

Skulle tro luftemuligheter, vindforhold, plassering m.m spiller større rolle enn teltfargen.   Har opplevd ulidelig varme i grønt tunneltelt (Hilleberg Nammatj 2) i sol og vindstille, kanskje ville det vært noe bedre den dengang da om jeg hadde hatt mitt nåværende favoritt-telt, et rødt Hilleberg Soulo, men da fordi man ligger nærmere utgangen i Soulo-teltet.

Hadde en hviledag i Soulo-teltet i sola sist sommer, og tarp-en hjalp godt til å holde temperaturen behagelig da.

P1010406.thumb.jpg.17992f94ff969fbd028ef6b375b42d34.jpg

Endret av Helhaug
pirk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider

Mitt mørkegrønne Helsport-telt ble nylig solgt til fordel for et rødt Hilleberg Soulo, så vi får nå se til sommeren hvordan det blir. Stort areal med myggnetting på døren hjelper vel også på varmen, skulle jeg tro.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.