Gå til innhold
  • Bli medlem

Feil vekt på telt - innafor?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

48 minutes ago, DROMEDILLA said:

Folk kan tenke hva de vil, men jeg tror de fleste forstår at det er irriterende når en produsent ikke skikkelig kan oppgi hva faktisk produktet deres veier. For mange er vekt/funksjon viktig når man skal bære med seg utstyr på tur. Jeg skjønner ikke at så mange forsvarer at Helsport er uryddig når de oppgir forskjellig data på ulike telt. Hva er så vanskelig med å oppgi pakkevekten og spesifisere det andre for seg selv? Hvis man bestiller på nett kan man ikke ta med seg vekten i butikken for å måle. Burde være unødvendig å måtte kontakte kundeservice for å få nøyaktig vekt. 

Som Espen Ø har vist, har Helsport vært ryddige når de har oppgitt vekta på Rondane-teltet ditt. Det står veldig tydelig i spesifikasjonene hva teltet m/stenger veier, hva pluggene veier, og hva rep-settet veier. At du veier det til 3,6 % over oppgitt er absolutt innafor, og betyr i praksis ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng
21 timer siden, Mareng skrev:

Nye helsport fjellheiemem pro camp er opgitt til å veie, inkl. plugger:

- 3 camp: 3,6 kg

- 4 camp: 3,9 kg.

På mail sier de at den reelle vekten er: «inkl alt av plugger og stenger osv:»

3 camp: 3,55 kg

- 4 camp: 4,11 kg.

Det er heller en tilfelighet at det nesten passer @Bjørn J og @Espen Ørud. På andre telt er det en annen «modell» man må bruke for å få regnestykket til å gå i hop...

Hvordan forklarer man at reelle vekter på fjellheimen 3 og 4 camp er 3,55 kg og 4,11 når det er oppgitt sånn:

07A6C536-FA5C-463D-9B76-705F713BB569.thumb.png.2719cf6985fbc24fc797f649d7d247da.png

1C998B27-E130-43E8-87A0-90483F00AFE7.thumb.png.947964a1d860b9d2860de8ef4354c1ef.png

De kan vel ikke ha en egen metode for hver teltmodell?

Her står ikke vekt på repkit oppført heller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Det er her vi strides, vettu. Jeg brukte 22 sekunder på finne ut hva teltet ditt veier og poste det i tråden. 38 sekunder om man skal ta med %-utregningen. 

Og når jeg totalt bruker under ett minutt på å finne ut hva et telt veier, regne ut prosentavvik og poste det i ett forum så synes jeg der er rart at folk som faktisk har tenkt å handle det aktuelle teltet ikke klarer å finne det ut. Det er også bakgrunnen for at jeg forsvarer at dataene er oppgitt på en kurant måte.

Ut over det så er jeg ikke i tvil om at du har valgt rett modell for deg ut fra en rekke kriterier som er viktig for deg. Jeg synes også det er trasig at du får en negativ opplevelse som en start med det nye teltet. Min erfaring er at en slik halvkilo er glemt når man først kommer seg ut og får gleden av å være ute og sove i telt likevel... ;-) 

Men som nevnt tidligere så synes jeg at den ideelle verden hadde vært om alle teltprodusenter på kloden oppga alle vekter og data på samme måte. Det samme for soveposeprodusenter. Og produsenter av fluestenger. Og biler. Og høyttalere og.....


 

Det er her du ikke forstår meg. Jeg har som sagt kjøpt mange Helsport telt opp gjennom både fra Helsport direkte og fra XXL.  Til felles har alle teltene jeg har kjøpt veid like mye som oppgitt +/- noen få prosent. Jeg har aldri opplevd å kjøpe et telt fra Helsport som avviker så mye. Grunnen til at jeg regnet med at dette teltet veide 2,35 kilo er som sagt fordi de andre teltene jeg har kjøpt har stemt bra med oppgitt vekt. Slik det står skrevet i teksten ser det ut som teltet veier 2,35 hvis man legger til plugger osv.  Man kan tolke det som at teltet er lettere enn 2,35 kilo hvis man tar bort pluggene. Når man leser beskrivelsen av teltet underbygges dette også noe, selv om det ikke står noe om vekt:

"Mål pakket:

12x42 cm
Vekt telt:
2,35 kg
Vekt plugger:
0,25 kg
Stanglengde:
1x295 + 2x220
Tilbehør:
Rep. Kit (+0,15 kg" 

"Det enkle og rene designet gjør dette til et perfekt telt for vektbevisste fjellvandrere året rundt. Selv om det er relativt lavt for å spare vekt..."

"Stoff innertelt: Ripstop Superlight Polyamide 20D
Stoff yttertelt: Helsport Superlight® 1000, 3000 mm 
Stoff bunn: Polyamide SI, 5000 mm
Stenger: DAC Featherlite NSL  (38 cm lengder)" 

Når de selger noen telt som stemmer bra med vekten, og andre hvor man selv må regne seg fram til hva det veier, er det uryddig. Det koster ikke Helsport  mange kalorier å oppgi pakkevekten på alle telt i stedet for å oppgi riktig vekt på noen og la andre regne seg fram til riktig vekt selv. På enkelte telt står det  ikke vekten på alle komponentene i pakken slik at det ikke er mulig å regne ut totalvekten. Når vekten er viktig for noen er det dårlig at den ikke oppgis skikkelig. 

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

Når de selger noen telt som stemmer bra med vekten, og andre hvor man selv må regne seg fram til hva det veier, er det uryddig. 

Akkurat mitt poeng. Du aner ikke om du faktisk har regnet deg fram til rett vekt med «utregningsmodell nr1», eller om det var tilfeldig. På ett annet telt passer det ikke med «utregningsmodell nr1», og da må man bruke «utregningsmodell nr2», eller bare tippe at her er mer avvik på det siste teltet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skal si nå handler ikke om telt, men er et lite hjertesukk om Helsport deres tilsynelatende omtrentlige forhold til vektangivelser.

Helsport selger to utvidelseskiler for soveposer, hhv Helsport Expand Winter og Helsport Expand Summer.  I april 2015 kjøpte jeg Expand Winter og fant ut at vekta som var oppgitt på hjemmesiden til Helsport, og i nettbutikken jeg kjøpte den fra, var feil.  Expand Winter var oppgitt til 480 gram, Expands Summer var oppgitt til 280g.  Den faktiske vekta viste seg å være 660g for Expand Winter og 400g for Expand summer.  Fant ved litt søking ut at Helsport hadde oppgitt feil vekt på websiden sin helt siden 2004, og at de webshopene som solgte produktene også hadde feil vekt oppgitt. De henter da  åpenbart dataene fra Helsport sin web.  Vekta i er derimot korrekt oppgitt i den trykte Helsport katalogen - og på merkelappen ("hang-tag") som følger produktet.

I april 2015 sendte jeg mail til Helsport om dette. Gjorde også obs på at de webshoppene som solgte produktet hadde samme feil på sine websider, hvilke vel burde tilsi at Helsport ville være kjapt ute med å rette feilen. Men nei! Fikk en beklagelse til svar, samt tilbud om å heve kjøpet siden jeg ble feilinformert om vekta da jeg handlet. De skulle rette dette på weben, men det kunne ta noe tid var svaret.  I oktober 2016 så jeg at vekta fremdeles ikke var rettet på weben og sendte derfor en påminnelse til dem.  Fikk ikke noe svar.... 

I dag, 29 mars 2018 kan jeg konstantere at feilen fremdeles ikke er rettet.
https://www.helsport.no/expand-winter
https://www.helsport.no/expand-summer

Her et par webshoper som selger produktene, men feil vektangivelse  - fra Helsport.
www.xxl.no/helsport-expand-winter/p/1040208_2_style
www.skittfiske.no/helsport/160027/helsport-expand-summer-posekile-grey-utvidelseskile-for-sovepose

 

  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Mareng skrev:

Akkurat mitt poeng. Du aner ikke om du faktisk har regnet deg fram til rett vekt med «utregningsmodell nr1», eller om det var tilfeldig. På ett annet telt passer det ikke med «utregningsmodell nr1», og da må man bruke «utregningsmodell nr2», eller bare tippe at her er mer avvik på det siste teltet...

Takk for at du tenker det samme som meg. 

14 minutter siden, zimwalker skrev:

Det jeg skal si nå handler ikke om telt, men er et lite hjertesukk om Helsport deres tilsynelatende omtrentlige forhold til vektangivelser.

Helsport selger to utvidelseskiler for soveposer, hhv Helsport Expand Winter og Helsport Expand Summer.  I april 2015 kjøpte jeg Expand Winter og fant ut at vekta som var oppgitt på hjemmesiden til Helsport, og i nettbutikken jeg kjøpte den fra, var feil.  Expand Winter var oppgitt til 480 gram, Expands Summer var oppgitt til 280g.  Den faktiske vekta viste seg å være 660g for Expand Winter og 400g for Expand summer.  Fant ved litt søking ut at Helsport hadde oppgitt feil vekt på websiden sin helt siden 2004, og at de webshopene som solgte produktene også hadde feil vekt oppgitt. De henter da  åpenbart dataene fra Helsport sin web.  Vekta i er derimot korrekt oppgitt i den trykte Helsport katalogen - og på merkelappen ("hang-tag") som følger produktet.

I april 2015 sendte jeg mail til Helsport om dette. Gjorde også obs på at de webshoppene som solgte produktet hadde samme feil på sine websider, hvilke vel burde tilsi at Helsport ville være kjapt ute med å rette feilen. Men nei! Fikk en beklagelse til svar, samt tilbud om å heve kjøpet siden jeg ble feilinformert om vekta da jeg handlet. De skulle rette dette på weben, men det kunne ta noe tid var svaret.  I oktober 2016 så jeg at vekta fremdeles ikke var rettet på weben og sendte derfor en påminnelse til dem.  Fikk ikke noe svar.... 

I dag, 29 mars 2018 kan jeg konstantere at feilen fremdeles ikke er rettet.
https://www.helsport.no/expand-winter
https://www.helsport.no/expand-summer

Her et par webshoper som selger produktene, men feil vektangivelse  - fra Helsport.
www.xxl.no/helsport-expand-winter/p/1040208_2_style
www.skittfiske.no/helsport/160027/helsport-expand-summer-posekile-grey-utvidelseskile-for-sovepose

 

Det er dårlig reklame for helsport syns jeg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Akkurat mitt poeng. Du aner ikke om du faktisk har regnet deg fram til rett vekt med «utregningsmodell nr1», eller om det var tilfeldig. På ett annet telt passer det ikke med «utregningsmodell nr1», og da må man bruke «utregningsmodell nr2», eller bare tippe at her er mer avvik på det siste teltet...

Som sagt - det hjelper lite å skylde på at man er forvirret etter å ha lest beskrivelser til mange forskjellige telt og merker og så skylde på dette. Man kan jo ikke ta hensyn til at vekter på telt man nettopp har sett på på Ali er oppgitt på en annen måte?

For teltet han beklager seg over står det: 

 

Vekt telt:
2,35 kg
Vekt plugger:
0,25 kg
Tilbehør:
Rep. Kit (+0,15 kg



= 2,75 (min utregning som tar utgangspunkt i det ikke veldig kompliserte 2,35 + 0,25 + 0,15)

Dette fant jeg ut på under ett minutt. Uten å ha interesse for produktet med tanke på kjøp. 


Samtidig har jeg tatt til orde for cred til den som får alle produsenter av turutstyr til å legge frem produktets data på samme måte. Jeg er med på underskriftskampanje...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Glem Ali, glem masse forskjellige merker, men se på Helsport sine egne telt. Din utregning er ikke bare riktig, men det er helt tilfeldig at det passer på dette teltet. (Når kom Ali inn i bildet, og det er ikke andre merker som er forvirrende).

Forklar hvordan dette kan være en riktig og forståelig måte å oppgi vekt på telt:

Helsport Fjellheimen Pro 3 camp: (Reell vekt 3,55)

79E66643-7F96-418F-B6B9-601389C155E5.thumb.png.aef274aa511b69b3e30d1f3e413d9353.png

Helsport Fjellheimen Pro 4 Camp: (Reell vekt 4,11)

A5D3B7A7-7EE4-4173-B479-6DDCFD9D1541.thumb.png.9e2fc388875b7ca1af627fbd344147f2.png

Helsport Ringstind Pro:

8643EAAC-8686-404E-BE5C-C0A71FA4F124.jpeg.c867b467d7fdc968920ff29969ae24aa.jpeg

Altså - din formel er ikke gyldig for alle teltene. Du kunne ikke ha brukt samme framgangsmåte for å finne reell velt på andre telt fra helsport.

Også - de oppgir vekt noen ganger inkludert plugger, andre ganger tilsynelatende (?) ikke, noen ganger oppgir de vekt på repkit (inkludert eller ikke?) og noen ganger glemmer de hele repkittet.

Bare se på Fjellheimen - det henger ikke på greip.

(Forøvrig fikk jeg returnerr snøpluggene mine fordi de veide 33% mer enn oppgitt...)

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mareng skrev:

 

Forklar hvordan dette kan være en riktig og forståelig måte å oppgi vekt på telt:

 

Forklar heller hvordan det er mulig å ikke forstå dette (det er ikke relevant hva alle andre telt veier da det er dette han påstår veier 30% mer enn oppgit): 

 

Vekt telt:
2,35 kg
Vekt plugger:
0,25 kg
Tilbehør:
Rep. Kit (+0,15 kg


= 2,75


Jeg skjønte det ved ett kort oppslag. Espjoho slo meg endog med et halvt minutt og brukte enda kortere tid på å forstå dette enn det jeg brukte... ;-) 

(Men ja, som sagt en rekke ganger: det ideelle hadde vært om alle presenterte data på samme måte i alle kanaler til enhver tid...) 
 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finne et robust 4 sesongs telt for 3 personer under 2,5 kg er vel vanskelig.. Enten må man velge SL eller annen tilsvarende lettvekts duk eller godta noen hundre gram mer. Ja det kunne vært oppgitt vekt på alt tilsammen men gå inn på fjellsport feks og se på diverse telt de er oppgitt med flere mål som vekt og minimum eller brutto og netto vekt  Se feks : https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/hilleberg-nallo-3-rodt.html

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/fjallraven-abisko-shape-3-un-blue.html

Så vil nå si at Helsport er innenfor med totalvekt på dette teltet man ser hva vekten ender på med alt ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

 

13 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Forklar heller hvordan det er mulig å ikke forstå dette (det er ikke relevant hva alle andre telt veier da det er dette han påstår veier 30% mer enn oppgit): 

 

Vekt telt:
2,35 kg
Vekt plugger:
0,25 kg
Tilbehør:
Rep. Kit (+0,15 kg


= 2,75


Jeg skjønte det ved ett kort oppslag. Espjoho slo meg endog med et halvt minutt og brukte enda kortere tid på å forstå dette enn det jeg brukte... ;-) 

(Men ja, som sagt en rekke ganger: det ideelle hadde vært om alle presenterte data på samme måte i alle kanaler til enhver tid...) 
 

Jeg har jo allerede sagt at din formel stemmer på det aktuelle teltet, men når helsport oppgir vekt på sine modeller på en helt villkårlig måte, til og med på de forskjellige størrelsene av samme modellene, blir det umulig å vite på forhånd hva den faktiske reelle vekten på teltet blir når man skal kjøpe helsport telt. Det kan likesågodt være tilfeldig at det passer noenlunde å legge sammen disse vektene  på dette teltet, for det stemmer jo IKKE på andre helsport telt... (Så det er høyst relevant, det har jo alt med saken å gjøre).

Men helt alvorlig, har du i det hele tatt sett eksemplene jeg har presentert i mitt forrige innlegg? Der stemmer jo ikke vektene overens med noe, og heller ikke måten vektene er oppgitt på er lik for ringstind Pro kontra fjellheimen Pro.

Ikke at det hadde hatt noen betydning, for man aner jo ikke hva den reelle vekten blir til slutt allikevel...

(og nå holder jeg meg til Helsport)

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mareng skrev:

 

Jeg har jo allerede sagt at din formel stemmer på det aktuelle teltet, men når helsport oppgir vekt på sine modeller på en helt villkårlig måte, til og med på de forskjellige størrelsene av samme modellene, blir det umulig å vite på forhånd hva den faktiske reelle vekten på teltet blir.

Men helt alvorlig, har du i det hele tatt sett eksemplene jeg har presentert i mitt forrige innlegg? Der stemmer jo ikke vektene overens med noe, og heller ikke måten vektene er oppgitt på er lik for ringstind Pro kontra fjellheimen Pro.

Ikke at det hadde hatt noen betydning, for man aner jo ikke hva den reelle vekten blir til slutt allikevel...

(og nå holder jeg meg til Helsport)

Alle er altså enige i at Helsport burde få orden på hvordan de oppgir vekt på telt m/tilbehør.
Alle er enige i at @Espen Ørud sitt regnestykke på det aktuelle teltet TS klager på er korrekt.
Når alt kommer til alt så er vel fasitten at TS ikke har lest nøye nok igjennom spesifikasjonene på teltet han kjøpte?

 

Endret av tubbs
  • Liker 3
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 7 ulike helsport telt, og alle har stemt bra med oppgitt vekt. Det er første gangen jeg har kjøpt et Helsport telt som ikke er i nærheten av å stemme med oppgitt vekt. Siden vekten har stemt bra 6 av syv ganger burde vel oppgitt vekt stemme bra her også. Siste helsport teltet jeg kjøpte før dette var Finnmark Lavvo. Den var oppgitt på samme måte som dette teltet og vekten var faktisk 100g mindre enn oppgitt inkludert alt. 

Mål pakket:
24x65 cm
Vekt telt:
8,8 kg
Vekt plugger:
0,72 kg | 30 stk
Stanglengde:
255 cm
Tilbehør:
Rep Kit (+60 g) inneholder: stoff, nål, tråd
 
29 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Forklar heller hvordan det er mulig å ikke forstå dette (det er ikke relevant hva alle andre telt veier da det er dette han påstår veier 30% mer enn oppgit): 

 

Vekt telt:
2,35 kg
Vekt plugger:
0,25 kg
Tilbehør:
Rep. Kit (+0,15 kg


= 2,75


Jeg skjønte det ved ett kort oppslag. Espjoho slo meg endog med et halvt minutt og brukte enda kortere tid på å forstå dette enn det jeg brukte... ;-) 

(Men ja, som sagt en rekke ganger: det ideelle hadde vært om alle presenterte data på samme måte i alle kanaler til enhver tid...) 
 

Hvorfor kan det ikke forstås som at teltet veier 2,35 kilo minus 0,25 kilo plugger og minus  0,15 rep kit, altså 1,95 kilo uten plugger og repkit? Det er ikke logisk uten at man vet total vekten på teltet på forhånd. Nå som jeg har veid teltet er det lett å si at det er slik det henger sammen, men det er vanskelig å vite på forhånd når man ikke vet hva samlet vekt er. 

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Mareng skrev:

Der stemmer jo ikke vektene overens med noe, og heller ikke måten vektene er oppgitt på er lik for ringstind Pro kontra fjellheimen Pro.

 

Igjen: Vekten for Ringstind er lite relevant for at trådstarters avvik var 3,6% og ikke 30 som han trodde... ;-)

13 minutter siden, tubbs skrev:

Alle er altså enige i at Helsport burde få orden på hvordan de oppgir vekt på tilt m/tilbehør.
Alle er enige i at @Espen Ørud sitt regnestykke på det aktuelle teltet TS klager på er korrekt.
Når alt kommer til alt så er vel fasitten at TS ikke har lest nøye nok igjennom spesifikasjonene på teltet han kjøpte?

 

Altså, nå må du ikke ødelegge en god diskusjon med fakta her. Det er masse påske igjen og vi er innesnødd.... ;-) 

 

7 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

Jeg har hatt 7 ulike helsport telt, og alle har stemt bra med oppgitt vekt. Det er første gangen jeg har kjøpt et Helsport telt som ikke er i nærheten av å stemme med oppgitt vekt. Siden vekten har stemt bra 6 av syv ganger burde vel oppgitt vekt stemme bra her også. 

 

Den stemte jo også med et avvik på 3,6% her også. Det har jeg jo vist med verdens enkleste regnestykke sånn 2-3 ganger nuh..

 

7 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

Hvorfor kan det ikke forstås som at teltet veier 2,35 kilo minus 0,25 kilo plugger og minus  0,15 rep kit, altså 1,95 kilo uten plugger og repkit? 

Når du sier at du har lest om så mange telt som du har gjort for å velge dette og så mene det skulle være logisk at teltet veier nesten en kilo under reell vekt så må du nesten forklare hvordan din omgang med logikk er ellers. Hvor i all verden får du et standardtelt til 3 pers som ikke er UL til 1,9 kg som gjør at du i det hele tatt kunne tro at dette var reelt?

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Igjen: Vekten for Ringstind er lite relevant for at trådstarters avvik var 3,6% og ikke 30 som han trodde... ;-)

Altså, nå må du ikke ødelegge en god diskusjon med fakta her. Det er masse påske igjen og vi er innesnødd.... ;-) 

 

Den stemte jo også med et avvik på 3,6% her også

 

Når du sier at du har lest om så mange telt som du har gjort for å velge dette og så mene det skulle være logisk at teltet veier nesten en kilo under reell vekt så må du nesten forklare hvordan din omgang med logikk er ellers. Hvor i all verden får du et standardtelt til 3 pers som ikke er UL til 1,9 kg som gjør at du i det hele tatt kunne tro at dette var reelt?

Jeg skrev det som et eksempel. Jeg har ikke regnet på vekten før kjøp da det burde være unødvendig. Som jeg skrev har de andre teltene jeg har eid stemt bra med oppgitt vekt, selv det siste Helsport Finnmark teltet, som hadde oppgitt vekten på akkurat lik måte som dette teltet. Det viste seg å veie 100 gram mindre. Med andre ord kan man ikke stole på hva teltet veier hvis man skal regne ut fra det de oppgir.. Hadde jeg lagt til vekten av plugger og repkit hadde det hatt en samlet vekt på rett under 9,6 kilo men veide 8,7 nedpakket. 

Mål pakket:
24x65 cm
Vekt telt:
8,8 kg (På min vekt 8,7 kilo nedpakket med alt) 
Vekt plugger:
0,72 kg | 30 stk
Stanglengde:
255 cm
Tilbehør:
Rep Kit (+60 g) inneholder: stoff, nål, tråd
 
Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
8 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Igjen: Vekten for Ringstind er lite relevant for at trådstarters avvik var 3,6% og ikke 30 som han trodde... ;-)

Altså, nå må du ikke ødelegge en god diskusjon med fakta her. Det er masse påske igjen og vi er innesnødd.... ;-) 

 

Den stemte jo også med et avvik på 3,6% her også. Det har jeg jo vist med verdens enkleste regnestykke sånn 2-3 ganger nuh..

 

Når du sier at du har lest om så mange telt som du har gjort for å velge dette og så mene det skulle være logisk at teltet veier nesten en kilo under reell vekt så må du nesten forklare hvordan din omgang med logikk er ellers. Hvor i all verden får du et standardtelt til 3 pers som ikke er UL til 1,9 kg som gjør at du i det hele tatt kunne tro at dette var reelt?

I aller høyese grad relevant hvordan Helsport oppgir vekt på sine telt. Det er jo ett Helsport-telt TS har kjøpt.

Når TS har funnet ut at «vekt telt» stemmer bra med totalvekt inkludert alt på andre helsport telt, så burde det også gjelde for neste helsport telt. DET skjønner du vel? Hvordan ellers skal man vite hva sluttvekten blir på teltet?

Det burde ha vert skrevet nok ganger i denne tråden nå, til at det er mulig å forstå. Les gjennom...

Men fortsett gjerne å ignorer alle fakta i tråden som ikke passer inn i din ønskede framstilling av temaet. Det er jo nettopp det som holder liv i denne tråden enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport har stort sett alltid hatt vekt på telt + plugger + repkit som totalvekt. Når de kom med superlight serien så var vekten de oppgav alt i posen inklusiv pakkpose.  Så når jeg har sett på helsport sine telt så har jeg alltid lagt sammen tallene på pro serien og fått den vekta jeg skal ha sånn ca. (alltid litt forskjell fra telt til telt).

Det helsport har vært dårlige på er å oppgradere sine målemetoder på eldre modeller når de kommer med nye metoder på nye telt. Så jeg kan være enig i at det burde være en lik metode for å oppgi vekt for produsenten helsport, men syns da aldri at det har vært vanskelig å forstå hva teltet til slutt veier når jeg leser informasjonen nøye

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
5 minutter siden, tklami skrev:

Helsport har stort sett alltid hatt vekt på telt + plugger + repkit som totalvekt. Når de kom med superlight serien så var vekten de oppgav alt i posen inklusiv pakkpose.  Så når jeg har sett på helsport sine telt så har jeg alltid lagt sammen tallene på pro serien og fått den vekta jeg skal ha sånn ca. (alltid litt forskjell fra telt til telt).

Det helsport har vært dårlige på er å oppgradere sine målemetoder på eldre modeller når de kommer med nye metoder på nye telt. Så jeg kan være enig i at det burde være en lik metode for å oppgi vekt for produsenten helsport, men syns da aldri at det har vært vanskelig å forstå hva teltet til slutt veier når jeg leser informasjonen nøye

Så, hvis du leser informasjonen nøye. Kommer du da fram til rette reelle vekter på disse teltene? Det er 3 manns og 4 manns fjellheimen Pro camp. 

Dette har reel vekt på 3,55 kg:

BB70A3C1-C271-46A9-AADF-60571B7A270F.thumb.png.a12db7658f58b5d8120c97180cc3ee15.png

Dette har reel vekt på 4,11 kg: 

122FDD1E-4EA6-428A-B89D-283CDC7B011F.thumb.png.c9b2df1c11f16c43cba6773c4bfba2f1.png

 

Jeg ville gjettet 3,6 og 3,9, altså 300 grams forskjell. Ikke 3,55 og 4,11 som er 560 gram forskjell.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
16 minutter siden, Memento mori skrev:

Noen ganger er jeg litt treg.... leste gjennom for å finne brukeren TS. Som selvfølgelig var forkortelse for Tråd Starter 🤣😂😂

TS kunne vært taps og skademelding, sett med militære briller😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Mareng said:

Så, hvis du leser informasjonen nøye. Kommer du da fram til rette reelle vekter på disse teltene? Det er 3 manns og 4 manns fjellheimen Pro camp. 

Dette har reel vekt på 3,55 kg:

BB70A3C1-C271-46A9-AADF-60571B7A270F.thumb.png.a12db7658f58b5d8120c97180cc3ee15.png

Dette har reel vekt på 4,11 kg: 

122FDD1E-4EA6-428A-B89D-283CDC7B011F.thumb.png.c9b2df1c11f16c43cba6773c4bfba2f1.png

 

Jeg ville gjettet 3,6 og 3,9, altså 300 grams forskjell. Ikke 3,55 og 4,11 som er 560 gram forskjell.

Akkurat det er jeg helt enig i. Men om du ser på hvert individuelle telt så er ikke avviket så stort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg kan se er ikke Helsport konsekvent på hva som er med i utregningen, men jeg mener de spesifiserer tydelig. Som i eksempelet med Rondane-teltet. (kikket i katalogene deres og der ser det ut til at pluggene inkluderes fra 17, spesifisert). 

Fjellheimen 3 Pro, som nevnes her, har et avvik på 1,4% og 4 Pro har et avvik på 5,4%. Selvsagt "uheldig" at de trekker i hver sin retning, men begge er innenfor +-10% som oppgis.

Personlig hadde jeg foretrukket en "hva-veier-posen-ferdig-snurpet-igjen-vekt"!! (og så kunne jeg heller bedt om mer info dersom det var ønskelig). Kanskje det får bli det neste 😊

TS; om du har handlet på nett kan vel angrefristen benyttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.