GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

En nybegynners erfaringer og turrapporter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nÄ spama hele forumet med mine mer eller mindre dumme spÞrsmÄl. NÄ samler jeg alle erfaringer her. Jeg er virkelig nygynner pÄ laveste nivÄ, og kanskje vil flere hÞste noen tips her inne. Alt er helt grunnleggende. Jeg er alene med tre barn fra 4 til 10 Är og det er vÄre erfaringer jeg skriver ned her. (Linker under innlegget her til andre innlegg skrevet av meg)

-----

Jeg slet med Ä fÄ plass til alt i min Alfa 85 liter. SÄ jeg fikk masse gode tips, men fulgte dessverre ikke alle jeg fikk. Likevel er de gode Ä ha med seg, og med de i bakhodet, sÄ erfarte jeg.

Jeg fikk sÄ klart plass til alt pÄ denne turen, men jeg skal gjÞre en god del endringer til neste tur. Pakkelisten var ok, det var selve pakkingen som er utfordringen. Ble ikke helt realistisk da barna ikke var med, men jeg prÞvde likevel Ä simulere det ved Ä ta med mye av det jeg hadde mÄttet ha med om de var med. Dette gikk ikke helt etter planen. Men jeg lÊrte masse. Jeg lÊrte at dette evinnelige maset her inne om vanntette sekker oppi sekken, er smart. Jeg misten nesten balansen i en myr og da gikk tankene mine hit. Hadde jeg pakket riktig? Vel, jeg plumpet heldigvis ikke med annet enn stÞvlene, sÄ det gikk bra, sÄ vidt. Hadde jeg ikke lÄnt meg gÄstaver i siste Þyeblikk, sÄ hadde jeg ramlet med hele meg i myra. Jeg har lÊrt min lekse til neste gang, og mas er ikke mas, bare snille mennesker med erfaring :). Tusen takk til alle som er sÄ tÄlmodige med meg.

Pakket soveposen nederst, og teltet oppi med stenger. Dette var det store 3-manns. Var ok, jeg fikk nÄ plass til alt, men prÞver nok Ä stappe bÄde det og soveposen neste gang. Liggeunderlaget orker jeg knapt snakke om. Jeg knekker ikke koden, sÄ fÄr bare leve med at enten sover jeg dÄrlig en natt eller to, eller sÄ fÄr jeg bo ved bilen og ta med meg senga mi hihi.  :(Sist var det for tynt, nÄ var det for glatt) Det lukter nok av Ä mÄtte prioritere et dyrt og lettvekt et for jeg har lite lyst Ä dra med meg disse "plast" greiene. NÄ var det godt og varmt, sÄ det gikk ikke pÄ at jeg frÞs, bare glatt.

Jeg tok med gassbrenner. Det fungerte bra. Neste gang blir det med en som er mye mindre. Behovet for en pÄ 400g eller hva de er, er altfor mye og tar mye plass. (Jupp, leste det her inne ogsÄ, men det var etter at jeg hadde kjÞpt denne store) Sekken veide bare 14kg, der BBB tok ca.10kg. Jeg sÄ at jeg tÄler fint Ä bÊre mye mer i kilo tross laveste nivÄ av kondis. Jeg gikk kun i 1,5 time med masse stopp siden jeg ville lÊre meg kart og kompass samtidig. Tilbake brukte jeg halve tiden og da fulgte jeg kun blÄ-lÞypene og brukte ikke kartet. Sekken var ikke noe problem Ä ha pÄ ryggen om jeg bare hadde forstÄtt at magebeltet (jeg vet nÄ at det heter HOFTEbelte) skulle vÊre pÄ hoftene, ikke pÄ magen. Nok en erfaring...

Jeg ser at ull mÄ til, sÄ skal fÄ kjÞpt noen meter med ull fra Janus og sydd meg noe. Ser at det trolig blir billigst. Jeg ser ogsÄ at regntÞy er grusomt Ä gÄ i. Tok det pÄ meg tidlig pÄ turen fordi det begynte Ä regne. PÄ vei hjem valgte jeg heller Ä bli litt vÄt, for bomull er bedre enn tett regntÞy som var grusomt Ä gÄ i. Jeg frÞs som bare det da jeg kom frem, og fikk vrengt det av meg i en fart. Da jeg fikk nytt sett bomull pÄ meg, ble jeg klam og varm og det var heller ikke ok. SÄ nesten overnatting blir det ull, og bare det innerst. Jeg tror det er bedre med vindklÊr enn regnklÊr enn sÄ lenge. SkotÞy er en egen kategori. Kan bare si at utslitte joggesko og gummistÞvler skal jeg aldri mer gÄ med. Har nÄ fÄtt meg fjellstÞvler av en bekjent, sÄ disse skal testes kanskje allerede i dag.

Sekken ble byttet fra Alta 85 liter til Trollhetta 95 liter da jeg kom hjem etter Ä ha diskutert med dere her inne. Altaen fikk jeg utrolig vondt av og merket at dette ikke var ok om jeg skal gÄ i mange timer med mye tyngre sekk. Jeg har ikke fÄtt testet Trollhetta enda, men den fÞles bedre. At det er med en tursekk, er helt klart en fordel jeg ikke visste om da jeg byttet til den. Dermed har jeg spart noen kroner der ogsÄ :) Trenger ikke noe stort og dyrt pÄ de turene som bare er korte og lette.

Jeg har ogsÄ skaffet meg en liten gapahuk/telt for en person og en billig presenning fra Biltema som jeg skal bruke som tarp. Enn sÄ lenge er det kun testet pÄ terrassen og i stua, sÄ det blir spennende Ä teste nÄr skolen starter (travelt frem til da). Ser jeg fÄr plass til meg og en unge i et slikt "telt", sÄ tror jeg kjÞper et til. Disse er sÄpass billige at de kan vÊre kjekke Ä ha uansett. Vi har jo bare lÄnt det store, sÄ det skal snart leveres tilbake. Vi kan heller Þnske oss/spare oss noe bedre til jul og bursdag.

Jeg fikk ogsĂ„ en annen erfaring, og det er aĂ„ Ă„ bare "stappe" ting i sekken fordi jeg kun skal hjem, ikke var sĂ„ smart. Det ble noen sjevheter i sekken som ikke var gode, men samtidig hadde det nok ogsĂ„ mye med skotĂžyet Ă„ gjĂžre. Å gĂ„ bratt nedover med gummistĂžvler som ble svette inni og som jeg da snisset frem og tilbake i, var blĂŠ. Men det var dette valget jeg hadde pĂ„ denne turen, sĂ„ da fikk det bli som det ble. Det viktigste var at jeg ikke fikk gnagesĂ„r eller noe heldigvis.

Jeg spiste nesten ikke. Gikk bare i polarbrÞd. Middagen ble liggende i sekken. Jeg har nok ikke sÄ mye matlyst pÄ slike turer, sÄ her mÄ jeg tenke ut noe smart til neste tur.

Det er nok masse plass i sekken, men jeg mÄ nok Þve meg her hjemme noen ganger nÄr skolen har startet og jeg har tid til Ä tenke pÄ dagtid. Jeg forstÄr fremdeles ikke hvordan det er mulig Ä fÄ plass til sÄ mye som dere gjÞr selvom jeg har bÄde lest, spurt og sett pÄ masse rÄd og filmer. Tror jeg ender med Ä stappe bÄde sovepose og telt og fÞlge rÄdet om Ä ha stenger et annet sted. Det vil nok lÞse masse og kanskje vil jeg ogsÄ oppdage da at jeg kanskje ikke trenger 95 liter.

Pakkelisten skal dere fÄ se, men ikke fÞr i helga. Den ble et stykke unna det som jeg skrev her inne, sÄ lager heller en ny.

Nye turer kommer, enn sÄ lenge bare smÄ og korte dagsturer resten av ferien.

Og for dere som ikke gidder Ä lete eller har fulgt med pÄ min spaming av forumet, sÄ kommer noen av linkene til de her:

- Hvordan fÄ plass til alt (denne trÄden er grunnlaget for at jeg laget denne erfaringstrÄden):

- Tips og rÄd:

- Turrapport fra fĂžrste litt lenger tur enn hagen:

• Liker 5
Annonse
Skrevet
12 minutes ago, Tittei said:

Jeg ser ogsÄ at regntÞy er grusomt Ä gÄ i. Tok det pÄ meg tidlig pÄ turen fordi det begynte Ä regne. PÄ vei hjem valgte jeg heller Ä bli litt vÄt, for bomull er bedre enn tett regntÞy som var grusomt Ä gÄ i. Jeg frÞs som bare det da jeg kom frem, og fikk vrengt det av meg i en fart. Da jeg fikk nytt sett bomull pÄ meg, ble jeg klam og varm og det var heller ikke ok

Driver Ä eksperimenterer litt med samme, ved regn prÞver jeg Ä ha pÄ en lett poncho. NÄr jeg fÄr rotet meg til det sÄ blir det lÄrings pÄ beina. 

Poncho kjÞpt pÄ AliExpress 

Noe usikker pÄ hvordan dette vil oppfÞre seg i kraftig vind

Skrevet

Mange gode erfaringer du har gjort deg allerede. Etter noen flere turer har du lÊrt masse. Det er det som er sÄ fint nÄr man begynner med noe. LÊringskurven er bratt og det tar ikke lang tid fÞr du har godt kontroll :-)

Vil bare kommentere det med matlyst. Det er ganske vanlig og antagelig fordi du er spent og litt nervÞs de fÞrste gangene pÄ tur alene. Ikke stress med det, det kommer av seg selv etterhvert. Det er uansett ikke noe problem Ä spise lite pÄ korte turer over en dag eller to :-)

Skrevet

Ja, det med regn tror jeg bare jeg skal erfare. SÄnn lett regnponsjo (antar det var dette du mente?) hÞrtes lurt ut. Med vind burde rynn ull og vindsett holde. Tror jeg gjÞr et forsÞk pÄ Ä holde meg unna plaskeregn enn sÄ lenge. SÄnne regnponsjoer hverken veier eller tar sÊrlig mye plass, sÄ tipset tar jeg helt klart med meg. 

Ja Wisler. Jeg antar dette gÄr raskt over, og med barna eller andre turvenner, sÄ antar jeg det lÞser seg raskt. Er ikke akkurat bekymret. Skulle gjerne hatt vekk noen kilo, sÄ helt ok med kun polarbrÞd. Vannet likte jeg heller ikke smalen pÄ, men det lÞser jeg lett med noen drÄper saft i for Ä fjerne smaken pÄ neste tur (selvom jeg egentlig bare liker vann generelt, trolig blir jg vant til dette halvgrumsete vannet emd ettersmak ganske raskt, for drikke mÄ jeg jo uansett) 

Skrevet (endret)

Det er en egen sjarm med Ä gÄ pÄ tur nÄr det bÞtter ned. Er liksom litt tilfredstillende Ä hÞre lydene og se landskapet nÄr det er pÄ sitt mest dramatiske. Du fÄr kjÞpt slike store gjennomsiktige plast ponchoer pÄ obs som dekker bÄde deg og sekken :-) Har en slik i tilfelle rottefelle. Men har alltid med meg godt gore-tex tÞy i tillegg. Men dette blir fort klamt og veldig varmt nÄ pÄ sommeren. Da er det bedre Ä gÄ med kortbukse og tskjorte under poncho. 

Sliter veldig med at jeg svetter mye! Det bare renner fra hodet og overkroppen. SÄ jeg mÄ gÄ med ull, har alltid to t-skjorter som jeg bytter nÄr jeg kommer pÄ toppen. "Vasker" den i elv/vann om mulig Ä henger den pÄ tÞrk pÄ sekken. Dette fungerer helt utmerket. 

NÄr det kommer til ull har jeg veldig dÄrlig erfaring med Janus... kvaliteten er dÄrlig. Devold og Aklima koster en del, men du verden for en kvalitet. Du fÄr kjÞpt mye rimelig pÄ diverse outlet stores om du ikke mÄ ha det akutt. 

Kan kanskje anbefale deg Ä prÞve outtt.com appen! ogsÄ kjent som turappen. Denne kan du bruke til Ä spore turene dine :-)  Kan vÊre en liten motivasjon for mange.

Endret av tshansen
Skrevet

Fin og ĂŠrlig oppsummering!

Som @whistler var inne pÄ - Dette med soving og spising pÄ tur kommer av seg selv ettersom du fÄr mer erfaring, ikke tenk for mye pÄ det. NÄr du bygger opp nok dÞgn ute sÄ vil sÞvn bli lettere :)

Som du erfarte pĂ„ fĂžrste turen din sĂ„ er den beste strategien Ă„ dra pĂ„ enkle turer med det du har og justere inn utstyr og rutiner etterhvert som du bygger erfaring. Vi har alle gjort de samme feila en gang og det blir bare bedre 😃

Skrevet
2 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Vi har alle gjort de samme feila en gang og det blir bare bedre 😃

Det kan jeg skrive under pÄ, fÞrst etter 6 sommerturer klarte vi Ä beregne inn ganske nÞyaktig hvor mye mat vi trengte, de 5 forrige Ärene har vi hatt med alt for mye :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det siste fÞrst. NÄr jeg fyller flasken med vann pÄ tur prÞver jeg Ä finne en plass der vannet renner, sÄ det renner opp i flasken. MÄ jeg trykke den nedi vannet er jeg forsiktig sÄ jeg ikke virvler opp bunnslammet. Det setter ikke god smak for Ä si det slik :D

Og jeg ville bare vise mine liggeunderlag, siden ditt ser ut som et stort oppblÄsbart plastikk underlag (les familie flytemadrass) :D 

Har lagt en halv liter boks for Ä illustrere stÞrrelsene. Fra hÞyre, et gammelt skumgummi underlag som veier 324 gram. Dette er alltid med og henger bak pÄ sekken. Det grÞnne er et Therm-a-Rest Women's Trail Lite (2016) som er veldig tykk i stoffet og veier 855 gram. Dette blÄser seg selv opp, en god del og er laget for damer. Ergo, mer varme :) Det rÞde er Exped Synmat Winterlite M og veier 405 gram, og dette mÄ blÄses opp. 

Med andre ord sÄ kan du fÄ med deg flere underlag for samme plassen i sekken din ;)

Begge to kjÞpte jeg nye for rett under 1000-lappen (pr stk). Det er mulig Ä finne enda rimeligere, men disse funger pÄ ei vinter natt langs vestlandet. ;)

ForĂžvrig kjekt Ă„ lese om prosjektet ditt! :)

IMG_20170810_104840.jpg

IMG_20170810_104826.jpg

Endret av Dingsen
Skrevet (endret)

Her er trÄden om min fÞrste telttur - men jeg har nok mer erfaring fra andre turer (hytte-til hytte + masse dagsturer!) - sÄ kan bare skrive under pÄ ull ull ull... eneste fornuftige - og se pÄ det som en investering uansett.  Jeg bruker ulltrÞye daglig hele vinteren (i stallen hos hesten - og nÄr jeg tenker meg om sÄ varer ullsesongen ofte fra ca august til mai i Stavanger...) - vasker trÞyene ca en gang i uka (siden de kun brukes i stallen) og devoldtrÞyene er maange Är gamle. Mener jeg har et janus sett ogsÄ og stemmer nok at det slites fortere. 

Hovedtips; Med tung sekk - finn teltplass i tide -kjipt Ä gÄ seg tom fordi en gikk "for langt" - sÊrlig om du gÄr med barn!  Gjerne teltplass nÊrt vann/rennende vann.  Ull funker...  Jeg bor pÄ vestlandet og vil dermed aldri gÄ pÄ tur uten regntÞy.  Her er det ikke nok med poncho siden vinden vil kunne ta den og en da blir vÄt (gÄr mye over tregrensa - mulig det er enklere i skogsterreng).  OgsÄ dette med ull og gode sko har du allerede erfart....  Er jo alltid avveining om hva en vil ha med seg og nÄr sekken blir for tung - og der mÄ en nesten bare prÞve seg frem.  MEn jeg har tenkt pÄ hytte-til-hytteturer at har jeg klart meg uten noen klÊr et Är sÄ gÄr det greit Äret etter ogsÄ.  Sekken blir alltid tung nok...

Endret av dede
Skrevet

Tusen takk for tips. Jeg tar det med meg og skal nÄ ut pÄ testrunde

Vurderer nemlig Ä lage meg en pakkeliste og teste ulike lÞsninger uten Ä dra pÄ tur, for det er jo strengt tatt selve pakkingen og ikke vekten i seg selv som jeg sliter med. Vet jo allerede at jeg vil takle 16-20 kg noen fÄ timer, sÄ da er det bare Ä teste ut ulike lÞsninger. 

SĂ„ tenkte teste ut bĂ„de pakkesystemer og liggelĂžsninger. Akkurat i kveld tester de to store ut betong (pĂ„ terrassen) 😅

Utenfor huset har jeg bĂ„de grus. gleder meg til Ă„ se naboene nĂ„r de lufter hundene sine, og de ser jeg ligger ute pĂ„ grusen blandt parkerte biler med telt og sovepose 😅. Jeg har ogsĂ„ andre underlag som er mer skogsrelatert. SĂ„ fĂ„r jeg heller ta langturene nĂ„r skolen har startet. Ingen skal klage pĂ„ at jeg gĂ„r for fort frem i alle fall hihi. Men utenatt fĂ„r jeg, dog ikke langt unna husdĂžren 

@Virrma: Kan ungene telle med "terrassen i lavvo" som utenatt?😅

IMG_5560.JPG

• Liker 3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.