Gå til innhold
  • Bli medlem

Hafslund vil bygge ut fosser


ozzi

Anbefalte innlegg

Annonse

De har vel alltid blod på tann. Så lenge vekst og økende profitt er et av de primære suksesskriteriene vil de forbli slik. Men det er nå ikke Hafslunddirektøren som bestemmer dette. Det er vel et større problem at stadig større velgergrupper kanskje kommer til å slite med høye strømregninger, kanskje i kombinasjon med en mulig fremskritsspartiregjering neste gang gjør vel slik kortsiktige løsninger som litt ekstra vannkraftutbygging godt mulig.

En ting er å modernisere eksisterende anlegg uten å gjøre tilleggsinngrep, noe som absolutt burde gjøres, og om nødvendig gjerne med litt statsstøtte.

De kan legge hver en bekk i rør om de vil, det vil neppe dekke fremtidens energibehov likevel, og hva sitter vi igjen med? Ingen uregulerte vassdrag? De ikke økonomiske interessene som vassdragsvernet representerer skulle hatt en solid prislapp som var bakt inn i kostnadskalkylene ved nye utbygginger slik at prisen for utbygging hadde blitt en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No må nokken ta å få ut fingeren og få modernisert eksisterende kraftverk, der er betydelige mengder energi å hente på dette. Ellers er det vel ikke noe unaturlig at en virksomhet søker vekst når prisene er høye, det gjør flere prosjekter lønnsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, Ozzi.

Litt av poenget er at mange (ikke alle heldigvis) av dem som sitter og tar slike avgjørelser aldri har tid til å ta seg en langhelg ut i naturen, jobben kaller!!! Se på Jensemann, han syklet til jobben før men har helt sluttet med det. Kan være at han tar sykkelen fatt igjen etter at han har levert inn bilen i dag :evil: Planen var at Ap skulle virkelig 'ta i ett tak' for syklistene hvis de kom til makta. Det er ikke lett å være syklist o Tigerstaden, men det har vel de fleste fått med seg nå.

Det har ikke akkurat tatt helt av ennå, men vi får gi dem litt tid. Dersom Jens begynner å sykle igjen så kanskje han blir påminnet at det ikke er helt enkelt.

Her i forumet er det naturlig at vi vil værne om naturen.

Hva skjer med vegetasjonen og i sin tur dyrelivet dersom vassdragene skal legges i rør? Uten at det er mitt fag så har jeg jo litt fantasi. Er det noen med litt mere faglig tyngde som kan uttale seg her?

Det finnes ennå mye alternativ energi vi kan bruke. Vi kan også starte opp mere bruk av gass kraft og pumpe giftig gass tilbake i brønnene. Sist men ikke minst så kan staten gå inn og tvinge dem som drifter vassdragene til ikke å tømme vassdragene i perioder for å drive prisen opp slik at de kan melke oss brukere ennå mere!!! Utrolig at ikke Bellona har tatt et skikkelig balletak på de ansvarlige ennå.... Dette er til syvende og sist med på å avgjøre hvor mye vi skal forurense lufta vi skal puste inn. Når vassdragene tømmes mye mere enn nødvendig får vi tilgang på mindre el energi (som ikke forurenser). Dette medfører selvsagt at vi må bruke mere av andre energiformer som forurenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars spør om når det er nok. Det vert aldri nok for desse pengafolka uansett, ikkje eingong når alt mogleg som det kan produserast straum av i stort og smått er teke i bruk, all framtidig teknologi teke i betraktning, vert det nokosinne nok for pengafolka. Sjølv etter at den siste bekk og elv på kloden er bygd ut vil dei meina at det ikkje er nok. Eller når vindmøllene står så tett at dei bremser opp for vinden i si eiga eksistens, eller når den siste olje og gass og kolbit er brukt opp, eller.........

For desse vert det aldri nok. Det er ikkje mogleg det, og det er naturstridig at dei får nok. Når mykje vil ha meir, vil dei som har mest ha absolutt alt. Verda er ikkje mindre kynisk enn det.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro at gasskraft med co2 rensing skulle være mer enn nok for å dekke Norges strømbehov. Storbritania går jo snart tom for gass, men skal leve av norske gassforsyninger, så da bør det vel være nok til oss også? Det er så idiotisk kortsiktig tankegang å peke på at vi har så mye fosser i Norge. Er det ingen som tenker på alle de andre alternativene som vil komme de neste tiårene?

Ser foresten ut som Peter Batta kunne trengt seg en skikkelig fjelltur. Han ser ut som å være i dårlig form.

Jeg tror heller ikke Hafslund vil gi lavere strømpriser i fretiden uansett. De tjener jo fett på høye strømpriser.

Sitat: Strømjubel i Hafslund

Høye strømpriser bidro sterkt til at Hafslund fikk et driftsresultat på godt over en halv milliard kroner i første kvartal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bor i enebolig burde holde seg for god til å engasjere seg mot kraftutbygging og heller feie for egen dør. Med strømforbruk på 20-40.000 kWh som er vanlig i eneboliger blir det største enøktiltaket å rive kåken og heller flytte inn i en blokk. I tomannshusholdningen i blokk hvor jeg bor er årsforbruket 7-8000 kWh.

Forøvrig er det ikke strømleverandørene som tjener mest på høye priser, det er det kraftprodusentene som gjør, slike som Statkraft, E-CO og Hafslund Produksjon som er et datterselskap i Hafslund-konsernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere kan jo begynne med å slå av lyset i alle rom dere ikkje bruker,,, installere gode varmepumper, bruke mer passende energikilder, og f eks koble dere til fjernvarme der det er mulig, evt jobbe for at borettslaget får vannbåren varme! med tanke på hvor store deler av norsk strømforbruk som går til varme, er det iallfall idiotisk å tro at alt kan løses med nye gasskraftverk! store tap i overgangen fra varme til el, for så å lage varme med el, er ganske teit, rett og slett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bor i enebolig burde holde seg for god til å engasjere seg mot kraftutbygging og heller feie for egen dør. Med strømforbruk på 20-40.000 kWh som er vanlig i eneboliger blir det største enøktiltaket å rive kåken og heller flytte inn i en blokk. I tomannshusholdningen i blokk hvor jeg bor er årsforbruket 7-8000 kWh.

Er det forbruket inkludert fellesareal? Selv har vi et forbruk på ca 20.000kwh på enebolig, og klarer ikke å komme lavere enn det. Jeg fikk installert panel for nattsenking av temperaturen for 8 år siden, og den gjør nok sitt til å holde strømforbruket noe lavere.

dere kan jo begynne med å slå av lyset i alle rom dere ikkje bruker,,, installere gode varmepumper, bruke mer passende energikilder, og f eks koble dere til fjernvarme der det er mulig, evt jobbe for at borettslaget får vannbåren varme! med tanke på hvor store deler av norsk strømforbruk som går til varme, er det iallfall idiotisk å tro at alt kan løses med nye gasskraftverk! store tap i overgangen fra varme til el, for så å lage varme med el, er ganske teit, rett og slett...

Det ikke mange tenker over er at alt vi "installerer" for å spare strøm krever energi for å produsere, det skal fraktes, installeres, vedlikeholdes osv. Hvordan regnestykket ser ut til slutt trenger ikke være gitt. Mulig at varmepumper og varmegjenvinning gir solide nettoeffekter, den umiddelbare "logikken" sier det. Men det hadde vært interessant å se et regnestykke på det. F.eks er argumentet for nyere bilpark for å redusere co2-utslipp og spare energi (olje/bensin) et spill for galleriet, produksjonsutslippet/-energien er vesentlig høyere enn innsparingen. Andre og "gratis" tiltak er å senke innetemperaturen til 20 grader. De fleste har gjerne innetemperaturer på 22-25 grader, og det krever en god del mer energi. Man fryser akkurat like lite på 20 som på 25, kroppen trenger bare et par dager på å omstille seg, thats it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre og "gratis" tiltak er å senke innetemperaturen til 20 grader. De fleste har gjerne innetemperaturer på 22-25 grader, og det krever en god del mer energi. Man fryser akkurat like lite på 20 som på 25, kroppen trenger bare et par dager på å omstille seg, thats it.

Fortell det til "frossenpinnene" og du taler for døve ører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelte mener at eneboliger bør forbys, eller at de som eier en enebolig ikke skal få lov til å varme opp huset? Det er rart hvordan de villeste sosialisttanker kan innprente seg i folks (manglende) hjernemasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg installerte varmepumpe, har energiforbruket i eneboligen blitt redusert med mer enn 30%, og kostnaden til pumpe/installering er innspart i løpet av to år. Norge er sannsynligvis på verdenstoppen når det gjelder urasjonell bruk av energikilder, og det ser ikke ut til at noe politisk parti makter å komme med konkrete tiltak som monner (bio, varmepumpe-strategi, oppgradering av nettlekkasjer, enøk-krav til alle nybygg og ombygniner etc etc.) Skremmende energi-amatørisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske sikkert at det går mot gasskraftverk i Norge i nær fremtid. Jeg har hørt rykter om at det har vært tegnet et gasskraftverk i forbindelse med Ormen Lange utbyggingen på Aukra helt fra begynnelsen. Noe som kan tyde på at det er flere som har sett dette problemet komme over lang tid...

Langbein Rise har helt rett i at vi nordmenn er temmelig bortskjemte med tilgang på el energi. Jeg har reist endel utenlands ifm. jobben og ser at folk i andre land har et helt annet forhold til dette. Det er feks. helt uaktuellt for dem å la lyset stå på etter et dobesøk, lys i oppganger slukkes automatisk etter 1 minutt, det er ingen som har hyttene stående på med 20 grader når de ikke er tilstede på vinteren osv. Her må vi nok regne med å endre mentaliteten vår.

Forøvrig er jeg helt enig om at det er en tilvenningssak å skru ned temperaturen til 19-20 grader. Jeg gjør det selv, men liker å ha på sandaler for å slippe direkte kontakt med parketten med beina, det hjelper hvertfall nok for meg. Jeg har en kammerat med et kjempeflott svært hus som klaget over strømprisene. Jeg spurte ham om hvor mange kwh han bruker og jeg fikk høre at han bruker 45 000kwh i året, slå den folkens!!! Med varmekabler i nesten alle rom og i dobbelgarasjen, flombelysning over hele hagen og huset året rundt, ja så må det jaggu bli dyrt etterhvert. Han har absolutt ingenting forhold til strømsparing, lyset står gjerne på hele dagen når han er på jobb. Jeg klarte selvsagt ikke å la være å si meningen min om forbruket hans...

Igjen, instillingen til hvermannsen er nokså viktig dersom ikke energibehovet skal øke til himmels.

Det monner ikke om noen få skrur ned temperaturen dersom gjennomsnittsmannen bare forbruker mere og mere el energi for hvert år som går, det er jo gode tider!

Vi hadde et lite privat 'forskningsprosjekt' hjemme hos oss for et par år siden når strømprisen var nokså høy. Målet var å skru ned temperaturen så mye som vi bare hæla. Vi endte ned på 16 800kwh på ett år. Men da vil nok en god del folk syntes vi var sære dersom vi gjorde dette hvert år :D Men det var morsomt å se at det går å spare slik at en bare bruker 19 800kwh på 144 kvardratmeter enebolig. Noen som slår den ? (Lars Monsen, du får ikke delta i.o.m. at du stort sett sover utendørs året rundt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.