Gå til innhold
  • Bli medlem

kompakt telt til helårsbruk på høyfjell?


Rullestaden

Anbefalte innlegg

skal begynne på villmarkslinja på voss jordbrukkole nå til høsten, og jeg trenger litt utstyr. jeg har en grei ulempe med at sekken min på 45 liter er alt for liten til det bruket jeg kommer til å holde på med. så derfor trenger jeg ganske kompakt utstyr.

 

særlig telt har jeg tenkt på. har et helsport nordmarka 2. pers telt fra før, men det er ganske stort til sekken, og etter vi lånte det til en fyr som skulle på roskilde lukter det spy av det. hadde derfor vert greit med nytt telt. det viktigeste er at det er kompakt. sier ikke nei til lav vekt, men det er ikke noe som er så viktigt for meg. det er og viktig at det tåler helårsbruk, og klarer seg på høyfjellet om vinteren. telt som jeg har sett på er helsport ringstind, og hilleberg akto. har dere noen forslag? jeg er jo også en tenåring, så jeg er på budget.

 

jeg ville og likt å høre noen generele råd angående utstyr og sånt. jeg får følelsen av at jeg er HELT ute å kjøre her, så bare fyr løs med kritikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hverken Akto eller Ringstind er utpregede høyfjellstelt for vinterbruk. Ventilasjonen er ikke lage for snødrev og de er også lave under taket og lite plass til å kokkelere i forteltet.

 

Et kompakt telt til vinterbruk så må du gjøre endel kompromisser. De fleste vintertelt veier fra 3 kg og oppover og tar endel mer plass en disse to. Kanskje vurdere en litt større sekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir billigere å kjøpe større sekk :P   Skal man ha noe til helårsbruk i all slags vær er det sjelden veldig lett eller veldig kompakt, særlig ikke om det skal være noe budsjett på det.  Til vinterbruk blir det direkte stusselig med 45liter.   Har man penger så kan man begynne å hamstre lettvektsutstyr.  En annen ting man bør være klar over er at lettvekt ofte er synonymt med å tåle mindre.  Det kan selvsagt fortsatt tåle nok med rett bruk.  Følg med på Finn.no samt kjøp og salg sidene inne her er mitt råd.  Ringstind er ett flott tetlt men å kalle det vintertelt og eller høyfjellstelt er å strekke strikken.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, tenkte jeg skulle kjøpe en nørrøna 45 liter sekk som jeg kunne bruke på toppturer om vinteren, og kansje snike unna med å bruke den som en vanlig tursekk også. :turned:

 

til vinterbruk kan jeg kansje telt-surfe ilag med en kompis i hans telt, men jeg trenger telt til resten av året fremdeles. da kan en vell stryke ut helårsbruk. er ringstind og akto bra fjelltelt resten av året da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 da kan en vell stryke ut helårsbruk. er ringstind og akto bra fjelltelt resten av året da?

 

Jeg har ikke erfaring med noen av de to, men leser jo her inne at mange andre har! Så prøv søkefunskjonen her på forumet, gå til avdelingen for UTSTYR; så underforumet BO OG SOVE, og søk der på navnene på de produktene du vil ha informasjon om.

 

Når det gjelder Akto; prøv et søk på youtube etter Akto wildcamp... og du får opp mange videoer som viser teltet i bruk, sommer som vinter, i snø og i storm. https://www.youtube.com/results?search_query=akto+wildcamp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akto er et supert telt, men pga glassfiberstengene i endene lar det seg ikke komprimere i lengderetningen. Teltposen blir ca 30cm lang uansett. Det kan gjøre det litt klønete å pakke i en liten sekk. Om det egner seg for vinterbruk eller ikke overlater jeg til andre å kommentere :)

 

Som andre har nevnt så slipper du nok ikke unna større sekk eller pulk i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du liker Nordmarka-teltet ditt kan du jo vaske innerteltet og sikkert få vekk spylukta - sjekk med Helsport hvordan du best gjør det. Teltet ser ut til å ha grei nok lufting og tåler sikkert noe vinterbruk, men blir nok litt trangt. Noen ganger kan man greit bære teltet eller bare stengene på utsiden av ryggsekken om man trenger litt ekstra plass, selv om det normalt er kjekt å ha mest mulig inni sekken. Ellers kan man ofte spare mye plass i sekken, samt vekt, ved å kjøpe en dun-sovepose.
 
Hilleberg Unna er også et flott telt du kan vurdere. God plass til en person og mulig med to, selvstående og stabilt og rett over 2kg i vekt. Tarptent Scarp 1 ser også ut til å være et bra alternativ. 
 
For meg holder 45l sekk fint for noen dagers tur på sommeren, men på vinteren blir det for lite (da bruker jeg en på 80l). Nå er det jo en stund til vinteren, så kanskje du kan vente og se til utpå høsten før du evt. kjøper ny ryggsekk? Da vet du nok også bedre hva du eventuelt trenger. Det kan jo gjelde en del annet utstyr også. Kanskje de har gode rabatter for elevene på Villmarkslinja, og også gode råd for hva man bør kjøpe?
 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....

har et helsport nordmarka 2. pers telt fra før, men det er ganske stort til sekken, og etter vi lånte det til en fyr som skulle på roskilde lukter det spy av det.

.....

 

 

You break it - you buy it ....... er det noe som heter. Samme går i høyeste grad for om man har spydd ned et telt man har lånt. Rett og slett dårlig stil å levere det tilbake igjen.

 

Her er juryen klar - bare å forlange erstatning fra den som lånte teltet - uansett om det var denne som ikke klarte å holde på moroa eller noen andre.

 

 

 

Ellers kan jeg snakke varmt om Scarp 2 som jeg fikk prøvesove på koordinattreffet i Rondane i høst. Passer kanksje ikke om vinteren, men vi hadde ned mot frysepunktet og ganske bra vind uten at det var noe problem. Ikke like lett å varme opp og holde varmt som tradisjonelle fjelltelt da det er mye mer luftig og har mye tynnere duk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villa kanskje sett på telt som Helsport Storsylen Xtrem. Kuppeltelt som tåler vær og gir deg god plass. Det blir ikke det letteste når det skal være solid og tåle fjellet om vinteren.

Ligger et Fjellheimen Xtrem 3 på outlet til Helsport nå, men 3 manns blir kanskje litt mye igjen http://www.helsport.no/fjellheimen-x-trem-camp-green-3-manns

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vinteren elsker jeg den nå utgåtte Bergans Cho Oyo.  Utrolig deilig å slippe kondens, og bråket fra 2-duksteltene.  Jeg har ikke vært ute i mer en 17 m/s, men da sov jeg som en stein gjennom hele natten, og teltet stod like godt.  Om sommeren bruker jeg et lite billigtelt der ytterduken ikke går helt ned: deilig å unngå å bli kokt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.