Gå til innhold
  • Bli medlem

Soylent -pulver, noe for langturfolket?


Hege P.

Anbefalte innlegg

Kom over en artikkel i Aftenposten i dag, og kom til å tenke om dette pulveren kunne fungere som proviant på langturer, særlig med sekken på ryggen. Jeg innbiller meg at mye av hyggen med måltider blir borte, men her får man jo muligheten til å bære med seg mye næring til lav vekt. Hva tror dere?

Nå kommer pulveret som erstatter alle måltidene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er en grunn til at de blander med vann kvelden før, og ikke rett før de drikker næringen, og den biten passer jo litt dårlig i forhold til å spare vekt på tur. I tillegg tar det gjerne tid før fordøyelsen tilpasser seg, så om man bare drar frem Soylent-pulver for en 3-4-dagers tur i ny og ne så bør man pakke med seg ekstra dopapir... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, med kun dette blir maten på tur en heller trist affære.

Sier meg dog enig med @qwer993 at proteinpulver er en grei ting å ha med som et supplement. Husker han og jeg snakket om dette på lettvektsturen i fjor. Jeg har brukt dette på langturer igjennom noen år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så veldig lett heller. Pulveret gir 354 kcal pr 100 gram, det er mindre enn havregryn.

Snickers ger enligt uppgift 504 kcal/100gram. Ganska äckliga, men troligen bättre än pulvret som man antagligen måste svälja 3 gånger för att hålla nede.

ICAs congacmedwurst ligger på 304...

 

Korv och snickers känns som en bättre lösning. Godare i alla fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snickers ger enligt uppgift 504 kcal/100gram. Ganska äckliga, men troligen bättre än pulvret som man antagligen måste svälja 3 gånger för att hålla nede.

ICAs congacmedwurst ligger på 304...

 

Korv och snickers känns som en bättre lösning. Godare i alla fall.

 

Jeg pleier bruke en frokost med havre og middag av real eller annet frysetørret. Til brunsj, lunsj, lunsj nr to og lunsj nr 3 bruker jeg sjokolade, energibarer og nøtter, det trekker opp kaloriene mye og veier lite pr kalori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med Mealtech(måltidserstatter), for å spare vekt på en tur for noen år siden. Næringsmessig bra sammensatt og veldig praktisk, men gav dårlig metthetsfølelse. Lukten fra de åpnede posene gjør og at allt i ryggsekken lukter som :nuke: smågodt uansett hvor godt man pakker de inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig skeptisk til disse pulvergreiene som gies å inneholde alt du trenger- For en tid siden var det noen som lanserte et grønt pulver som skulle være løsningen på alle problemer. Det var visst laget av en eller annen alge. Jeg husker ikke hva det het, men jeg mener å huske at Aleksander Gamme hadde dette med seg da han gikk alene til og fra Sydpolen. Analyser av stoffet viste at det ikke inneholdt nevneverdig næring og heller ikke så mange andre viktige stoffer.

Jeg mener at turmaten skal være et lite høydepunkt, ikke bare noe man tvinger ned i magen for å overleve.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg startet tråden får jeg vel komme med mine egne slutninger på dette pulveret. Real turmat og lignende produkter er ok, men jeg bærer heller litt ekstra vekt og spiser vanlig, smakfull mat enn dette kjedelige pulveret. Det er lite sannsynlig at jeg noen gang vil dra på en slik tur at pulver er nødvendig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke gidder å vente til det er å få kjøpt i Norge, så har vi http://diy.soylent.me/, bare så den også er nevnt.

 

Ser forøvrig paralleller, om enn litt søkte, mellom regnearkene der med optimaliserte soylent-oppskrifter, og regnearkene her med optimalisert ryggsekkinnhold...

Jeg tror nok ikke du er helt på bærtur med parallellene dine, har fulgt Soylent siden Rob først begynte å blogge om det i 2013. Dette er nok noe som helst appellerer til nerdene blant oss, ikke helt ulikt pakklister på gramnivå. :) Hvorvidt Soylent appellerer som turmat tror jeg riktignok er noe helt annet. Turen i seg selv, slik som god mat, er nok mer næring for sjelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Som turmat är den egentligen inte speciellt lätt, men det går ju fint att ta med extra olivolja och kompensera det.

Fördelen är väl egentligen att slippa ta med gryta och brännare och därmed sparas en del vikt.

Nackdelen är otillräcklig näringsinnehåll, speciellt med tanke på proteiner (endast en sorts, ganska enkelt protein i soylent) och spårämnen vi vet lite om. Detta spelar iofs lite roll på en tur på dagar eller kanske ett par uker, men som total ersättning för mat kan detta vara farligt i längden.

Det går fint att göra både lättare och godare alternativ.

För bergsmaraton och liknande över 2-3 dagar är det eventuellt en god ide, få matpausen ned till tiden det tar att fylla vatten och pulver i shaker, resten tar man i farten.

För vanligt turliv, inklusive lättvikt/UL finns som sagt bättre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.