GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg tenkte jeg skulle stille noe spÞrsmÄl angÄende planlegging av en vintertur alene/solo.

PS:
FÞr noen nevner angÄende det Ä bruke sÞkefunksjonen sÄ har jeg prÞvd Ä sÞke pÄ: vintertur alene, vintertur solo, solotur vinter, alenetur vinter, tur alene pÄ vinter osv osv.
Har ogsÄ brukt google, men det fÄr meg kun til hytte-til-hytte turer (noe jeg for Þyeblikket ikke er interresert i). 

Mine turĂžnsker:
- Jeg har lyst til Ä dra pÄ tur der det er godt med snÞ (mer den 10-15cm) da jeg har tenkt til Ä bruke ski som framkomstmiddel.
- Jeg har mest lyst til Ä dra pÄ fjelltur, men kan godta Ä dra pÄ tur under tregrensa.
- Turen skal kun vare i 2-3 dager.
- Reisevei mÄ ikke vÊre altfor lang, maks 4-5 timer med bil (jeg bor i nÊrheten av lillestrÞm).
- Vanskelighetsgrad kan vĂŠre enkel eller mindre utfordrende.
- Fin natur er selvfĂžlgelig et stort pluss.

Mine forutsetninger, ferdigheter & erfaringer:
- Jeg er relativt ny innenfor villmarksliv, har vel vÊrt pÄ kun 10 turer ilÞpet av de siste 2 Ärene.
- Alle mine turer har KUN foregÄtt pÄ vÄr og sommerstid, sÄ er derfor helt ny pÄ vinterturer.
- Er vel ikke i verdens beste form, men klarer fint Ă„ komme meg fram i terrenget.
- Utenom en dÄrlig rygg (noe mesteparten av befolkningen nÄ egentlig har, takket vÊre PC'en) sÄ har jeg ingen helseproblemer.

Mitt turutstyr:

- Telt: Hilleberg Jannu
- Liggeunderlag: Exped Downmat 9LW
- Sovepose: Helsport Austfjorden (TComf. -13/ Tlim. 21)
- Tursekk: Bergans Alpinist 110L
- StormkjĂžkken: Triangia 27-UL
- SnĂžbriller: Spy Platoon
- NĂždpeilesender: Spot Gen3
- Skallbukse: Bergans Stranda
- Skalljakke: Bergans Pasvik (?) 
- UllundertĂžy: Aclima (over & under)
- Ullsokker: Chevalier 
- Dunjakke: Swix Polar Plus Down
- Skiutstyr: Vanlig langrennspakke (Husker ikke merke), kan legge til hvis nĂždvendig.
- FĂžrstehjelpsutstyr: Egenmodifisert
- Hodelykt: Led Lenser H6 

Div utstyr:
Mobil, Lommebok, mat, lue, liten teleskopspade, lommekniv og turkniv, vinterhansker (billige vinterhansker), termos, vannflaske, 8stk. snĂžplugger fra helsport.

Tilleggsinformasjon:
Er mulig det blir brukt pulk. men ettersom alt av drag, sele og pulken er pÄ forskjellige (uviste) steder, sÄ gÄr jeg utifra Ä bruke sekk.
Ettersom dette er min fÞrste vintertur (og alene), sÄ forstÄr jeg godt hvis folk mener at jeg burde holde meg i lavlandet. problemet jeg mÞter pÄ da tror jeg er snÞmengden.
Jeg vet ogsÄ at man kan mÞte pÄ problemer ved bruk av stormkjÞkken i lavere temperaturer, i vÊrste fall sÄ mÄ jeg gÄ til innkjÞp av primus.

Takker sÄ mye for svar :)

Annonse
Skrevet

Siden du sier at du ikke har noe turerfaring vinterstid, ville jeg rett og slett funnet en plass i nÊrheten av der du bor, om sÄ i hagen, og ligget ute ei kaldvÊrsnatt for Ä teste om sovesystemet ditt fungerer greit. Litt lettere Ä foreta en taktisk tilbaktrekning og utstyrsjustering fra hagen, enn fra midt pÄ Finnskogen et sted....

Grier du Ä holde rÞdspriten varm er det stort sett ikke noe problem i kulda. Problemet er Ä fÄ fyr pÄ den. Og da finnes det jo noen triks :-)

Igjen, feiling i hagen er altid best nÄr man prÞver :-)

• Liker 4
Skrevet

Enig med Humle men snÞforholdene her i LillestrÞm er dÄrlige nÄ :D .

Uansett er det nĂždvendig Ă„ ta noen prĂžveovernattinger fĂžr man drar langt fra folk.

Dette bÄde for Ä lÊre seg effektive rutiner og finpusse pakkelista.

Noe av det viktigste er Ă„ holde seg tĂžrr og varm.

Noen spÞrsmÄl:

Kan du sette opp teltet under ugunstige forhold og er det pakket slik at et forankringspunkt med karabinkrok  til feks sekken er lett tilgjengelig?

Hva gjÞr du om det opplÄsbare underlaget punkterer(skumunderlag  i reserve er lurt bÄde sommer og vinter)?

Eget sett med ullundertÞy, sokker og lue nÄr du sover?

Du bÞr ha fotposer nÄr du tar av deg skiene og skal ordne camp.

Jeg liker Ä ha et par pakkposer for Ä oppbevare og holde orden, disse kan gjerne vÊre av netting for ikke Ä blÄse bort.

Tisseflaska?

Dopapir er det ogsÄ noe dritt Ä glemme.....

Vdr fÞtter og hender. Det er lett Ä fÄ gnagsÄr med sko du ikke bruker ofte sÄ bruk flere lag med sokker. Det samme pÄ hender der jeg alltid bruker tynne ullvanter med strikkavotter og vindvott utenpÄ.

Rutiner:

Senke tempoet fĂžr camp slik at man er tĂžrr og varm.

Ta pÄ fotposer, dunjakke, evnt overtrekksbukse(MH Flashpant/Anna) utenpÄ bekledningen med en gang man stopper.

FĂ„ opp og sikre telt.

Luft i liggeunderlaget og  ta posen ut av trekket da den  trenge litt tid for Ä fÄ fullt volum.

Sikre ski, staver og pulk slik at du finner det igjen selv om det er snĂžfĂžyke om natta.

TĂžm blĂŠre og rygg om mulig.

Tenn primussen i ytterteltets dÞrÄpning.

Ta bare ut av sekken det du trenger under overnattingen(organisert i et fÄtall pakkposer).

Av med yttertĂžy og krabb inn i soveposen,legg sko og yttertĂžy i sekken slik at du kan evakuere raskt ved brann.

Plasser sekk og kniv slik at du raskt kan skĂŠre hull i teltet

Primusen brenner nÄ rent og du kan fikse mat i yttertelt/dÞrÄpning mens du ligger i posen.

NÄr du har spist er det tid for Ä ta primusen inn i teltet for oppvarming, sÞrg for tilstrekkelig ventilasjon.

Ta av mellombekledning og bytt til nattundertĂžy.

Slokk primus!!!!!!!

ZZZZZZZZZZZZZZZZ

• Liker 7
Skrevet

Hei, jeg var i din situasjon ifjor og gjorde fĂžlgende:

Dra pÄ tur der du vil fÄ de opplevelsene du Þnsker og det er best mulig forhold nÄ. VÊrmelding. Se pÄ ut.no og finn flere alternative teltplasser iforhold til vindretninger, sÄ har du fÄtt noen alternativer samtidig som du setter deg inn i terrenget du ferdes i.

Dra gjerne pÄ tur i hÞyfjellet, men du trenger ikke sette camp mer enn noen hundre meter fra bilen. Da fÄr du retrettmuligheter dersom det bllir nÞdvendig.

Det er selvfÞlgelig deilig med varme i teltet, men om vinteren har jeg opplevd mer glede ved Ä lage et fint uteomrÄde hvor jeg har oppholdt meg Og laget mat etc. De fÄ gangene jeg har varmet i teltet har jeg fÄtt kaldere natt i posen pga temperaturforskjellene dette har gitt og rÄheten man fÄr ved Ä ha hÞy varme inne nÄr det er kaldt ute. Mulig jeg ikke lufter nok.

Uansett, min erfaring er at jeg fungerer best med jevn temperatur selvom det er kaldt. FÞrste natten er ofte litt kjÞlig siden kroppen ikke er sÄ aklimatisert etter varm bil osv. Men pÄfÞlgende netter sover jeg som et barn (kaldeste tur = -24 inne i teltet.) forutsatt at man spiser nok og ofte.

Alle tips ovenfor er gode, og det jeg beskriver er bare smak og behag.

Husk Ă„ grav kuldegrop dersom mulig og ikke plasser teltplassen i dalsĂžkk der det blir kaldest;)

For kommende helg vurderer jeg selv omrÄder rundt ringkollen for tur. Kansje et tips for deg ogsÄ? Skal vÊre noen minus og mye fine steder uten for lange avstander til parkeringsplass.

Til sist, god tur!

Skrevet

Hei, om du kompletterer utstyrslisten din med noe fra tipsene ovenfor har du det utstyret du trenger. Om du velger sekk eller pulk er smak og behag. Selv foretrekker jeg pulk siden balansen pÄ ski med tung sekk ikke er optimal for meg.

Du Þnsker fortrinnsvis fjellet ser jeg, men samtidig kan det by pÄ utfordringer om manglende turerfaring skulle skape uheldige situasjoner. For sÄ Ä dempe risiko ved manglende erfaring,  men samtidig fÄ litt fjellfÞlelse vil jeg foreslÄ SjusjÞen. Lett Ä parkere bilen, godt lÞypenett og mye folk i disse. Her ligger store flate myrer omkranset av smÄ koller og treklynger. Ideelt for vinterturer enten en skal pÄ sin fÞrste overnattingstur eller har passert denne. Skulle du trenge hjelp er det ikke langt til folk, de er det nok av i lÞypene.  10 meter utenfor lÞypene sÄ er du alene og kan finne deg en fin treklynge Ä sette camp helt uforstyrret. De Äpne omrÄdene gir fjellfÞlelse, treklyngene ly for vÊret og folk den lille ekstra sikkerheten. Her kan du lage deg en fin rundtur pÄ 2-3 dager, kortere eller lengre.

Legger ved filmen min som bortsett fra fÞrste del viser noe av det terrenget som du har pÄ Hedemarksvidda. 

Fra Spidsbergseter til SjusjÞen PÄsken 2014
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ville som enkelte andre her skriver dratt pÄ tur lengre enn hagen, helst under tregrensen og ikke milevis fra bil, hytte eller andre "sikre steder". Om du skulle fryse litt eller mÞte pÄ andre smÄ praktiske problemer gir det verdifulle erfaringer du vil dra nytte av senere. Du trenger jo ikke akkurat dra ut om det er meldt ekstremvarsel. Uten at det er noe mÄl i seg selv er ikke litt ubehag hverken farlig eller nÞdvendigvis helt unyttig, mulig det gÄr litt pÄ tvers av endel meninger, men det er nÄ min mening.

SjusjÞen og hedemarksvidda er et godt forslag synes jeg eller sÄ har du nok flere omrÄder ogsÄ i indre Buskerud uten at jeg er veldig kjent der. 

Jo og nevnte jeg det ikke? Det er lite som slÄr et tyribÄl under en stjerneklar himmel en frisk vinterkveld!

• Liker 4
Skrevet

De fÄ gangene jeg har varmet i teltet har jeg fÄtt kaldere natt i posen pga temperaturforskjellene dette har gitt og rÄheten man fÄr ved Ä ha hÞy varme inne nÄr det er kaldt ute. Mulig jeg ikke lufter nok.

Uansett, min erfaring er at jeg fungerer best med jevn temperatur selvom det er kaldt. FÞrste natten er ofte litt kjÞlig siden kroppen ikke er sÄ aklimatisert etter varm bil osv. 

Som du selv sier sÄ er stikkordet jevn temperatur. Det oppnÄr man med pÄkledning eller oppvarming. 

NÄr du kjÞrer bil om vinteren mÄ du som regel ha mer en 20 varmegrader for Ä holde rutene fri for is og dugg.

Derfor skal du ikke ha pÄ deg mer enn undertÞyet mens du kjÞrer. Ingen grunn til Ä vÊre sjenert, jeg sitter pÄ toget til bÄde Finse og Hjerkinn i makko'n. NÄr du kommer frem tar du pÄ mellomlag og yttertÞy, men ikke mer enn at det fÞles kjÞlig nÄr du begynner Ä gÄ. Da fÄr turen en bedre start. 

Fyr i teltet  bare under omkledning og nÄr du har gjÞremÄl utenfor soveposen. Ikke fyr nÄr du ligger i posen pÄ grunn av faren for Ä sovne!

Det blir ikke fuktigere under fyring med tilstrekkelige lufteÄpninger i teltet da varmen bidrar til at luften sirkulerer.

• Liker 1
Skrevet

Takk Tor Einar:)

Starter alltid turen frysen ja, men er vel litt for pÄkledd under selve bilturen. Lite Þnskelig Ä se ut som en sÞrstats-yankee i tilfelle fotoboksen blinker... SpÞk til side, jeg har nok en del Ä forbedre pÄ bekledning. Det er vanskelig nÄr msn bare skal... FÞrst:)

Skrevet

Jeg vet ogsÄ at man kan mÞte pÄ problemer ved bruk av stormkjÞkken i lavere temperaturer, i vÊrste fall sÄ mÄ jeg gÄ til innkjÞp av primus.

StormkjÞkkenet funger utmerka i kulde. Men det har liten effekt og veldig begrensa brenntid, sÄ snÞsmelting tar lang tid og treng gjerne pÄfylling av sprit undervegs. Men du mÄ aldri fylle sprit pÄ ein varm brennar. Trikset for Ä halde stormkjÞkkenet i gang over lengre tid, er derfor Ä ha to brennarar, dÄ har du ein full brennar Ä setje i gang nÄr den andre er tom.

Dersom du skumpar borti stormkjÞkkenet, er det stor fare for at det vert raudspritsÞl som kan brenne med usynleg flamme. Derfor mÄ du aldri bruke stormkjÞkkenet inne i teltet. I fortelt med snÞ pÄ bakken er det ingen fare med sÞl, men pass pÄ Ä ha god nok klaring til telttaket. Dersom du tenker Ä fyre i teltet, bÞr du derfor velge noko anna enn stormkjÞkken.

• Liker 3
Skrevet

Siden du sier at du ikke har noe turerfaring vinterstid, ville jeg rett og slett funnet en plass i nÊrheten av der du bor, om sÄ i hagen, og ligget ute ei kaldvÊrsnatt for Ä teste om sovesystemet ditt fungerer greit. Litt lettere Ä foreta en taktisk tilbaktrekning og utstyrsjustering fra hagen, enn fra midt pÄ Finnskogen et sted....

Grier du Ä holde rÞdspriten varm er det stort sett ikke noe problem i kulda. Problemet er Ä fÄ fyr pÄ den. Og da finnes det jo noen triks :-)

Igjen, feiling i hagen er altid best nÄr man prÞver :-)

Kommer nok neppe til Ä ta en tur i hagen, men jeg forstÄr veldig godt poenget ditt.

Jeg har langt ifra den erfaringen som skal til for Ä dra pÄ langtur pÄ hardangervidda. :P

Enig med Humle men snÞforholdene her i LillestrÞm er dÄrlige nÄ :D .

Uansett er det nĂždvendig Ă„ ta noen prĂžveovernattinger fĂžr man drar langt fra folk.

Dette bÄde for Ä lÊre seg effektive rutiner og finpusse pakkelista.

Noe av det viktigste er Ă„ holde seg tĂžrr og varm.

Noen spÞrsmÄl:

Kan du sette opp teltet under ugunstige forhold og er det pakket slik at et forankringspunkt med karabinkrok  til feks sekken er lett tilgjengelig?

Hva gjÞr du om det opplÄsbare underlaget punkterer(skumunderlag  i reserve er lurt bÄde sommer og vinter)?

Eget sett med ullundertÞy, sokker og lue nÄr du sover?

Du bÞr ha fotposer nÄr du tar av deg skiene og skal ordne camp.

Jeg liker Ä ha et par pakkposer for Ä oppbevare og holde orden, disse kan gjerne vÊre av netting for ikke Ä blÄse bort.

Tisseflaska?

Dopapir er det ogsÄ noe dritt Ä glemme.....

Vdr fÞtter og hender. Det er lett Ä fÄ gnagsÄr med sko du ikke bruker ofte sÄ bruk flere lag med sokker. Det samme pÄ hender der jeg alltid bruker tynne ullvanter med strikkavotter og vindvott utenpÄ.

Rutiner:

Senke tempoet fĂžr camp slik at man er tĂžrr og varm.

Ta pÄ fotposer, dunjakke, evnt overtrekksbukse(MH Flashpant/Anna) utenpÄ bekledningen med en gang man stopper.

FĂ„ opp og sikre telt.

Luft i liggeunderlaget og  ta posen ut av trekket da den  trenge litt tid for Ä fÄ fullt volum.

Sikre ski, staver og pulk slik at du finner det igjen selv om det er snĂžfĂžyke om natta.

TĂžm blĂŠre og rygg om mulig.

Tenn primussen i ytterteltets dÞrÄpning.

Ta bare ut av sekken det du trenger under overnattingen(organisert i et fÄtall pakkposer).

Av med yttertĂžy og krabb inn i soveposen,legg sko og yttertĂžy i sekken slik at du kan evakuere raskt ved brann.

Plasser sekk og kniv slik at du raskt kan skĂŠre hull i teltet

Primusen brenner nÄ rent og du kan fikse mat i yttertelt/dÞrÄpning mens du ligger i posen.

NÄr du har spist er det tid for Ä ta primusen inn i teltet for oppvarming, sÞrg for tilstrekkelig ventilasjon.

Ta av mellombekledning og bytt til nattundertĂžy.

Slokk primus!!!!!!!

ZZZZZZZZZZZZZZZZ

Har satt opp telt i vind og regn fĂžr, MEN ikke dette teltet (da det er ganske nytt), og har heller ikke noe karabinkrok for forankring i sekk.

Jeg har med et ordinÊrt liggeunderlag av skum hvis liggeunderlaget blir punktert (ligger ogsÄ lappesakker i pakksekken til liggeunderlager).

Jeg har ikke et eget sett med ullundertĂžy til Ă„ sove i, har ekstra sett med sokker, men ikke ekstra lue.

Har ikke noe fotposer, det er en av de tingene jeg har vurdert Ä kjÞpe, da jeg mÄ ha et annet sett med fottÞy for bruk i camp.

Vanntette pakkposer har jeg, og pakker alt jeg har med nede i dette (sett bortifra telt og sovepose, da disse er i egen vanntette poser)

Tisseflaska hadde jeg helt glemt, da holder vel en helt normal plastflaske (med litt stÞrre Äpning).

Dopapir har jeg heldigvis aldri glemt, men glemte Ă„ skrive det opp :P

Jeg har alltid to sett med sokker, en linersokk og en i ull. (2 i ull blir for stort), samtidig legger jeg sportteip rett pÄ foten fÞr jeg gÄr ut pÄ tur.

Ellers takker jeg meget for en god "rutine"-opplĂŠring og generelt bra svar! :)

Hei, jeg var i din situasjon ifjor og gjorde fĂžlgende:

Dra pÄ tur der du vil fÄ de opplevelsene du Þnsker og det er best mulig forhold nÄ. VÊrmelding. Se pÄ ut.no og finn flere alternative teltplasser iforhold til vindretninger, sÄ har du fÄtt noen alternativer samtidig som du setter deg inn i terrenget du ferdes i.

Dra gjerne pÄ tur i hÞyfjellet, men du trenger ikke sette camp mer enn noen hundre meter fra bilen. Da fÄr du retrettmuligheter dersom det bllir nÞdvendig.

Det er selvfÞlgelig deilig med varme i teltet, men om vinteren har jeg opplevd mer glede ved Ä lage et fint uteomrÄde hvor jeg har oppholdt meg Og laget mat etc. De fÄ gangene jeg har varmet i teltet har jeg fÄtt kaldere natt i posen pga temperaturforskjellene dette har gitt og rÄheten man fÄr ved Ä ha hÞy varme inne nÄr det er kaldt ute. Mulig jeg ikke lufter nok.

Uansett, min erfaring er at jeg fungerer best med jevn temperatur selvom det er kaldt. FÞrste natten er ofte litt kjÞlig siden kroppen ikke er sÄ aklimatisert etter varm bil osv. Men pÄfÞlgende netter sover jeg som et barn (kaldeste tur = -24 inne i teltet.) forutsatt at man spiser nok og ofte.

Alle tips ovenfor er gode, og det jeg beskriver er bare smak og behag.

Husk Ă„ grav kuldegrop dersom mulig og ikke plasser teltplassen i dalsĂžkk der det blir kaldest;)

For kommende helg vurderer jeg selv omrÄder rundt ringkollen for tur. Kansje et tips for deg ogsÄ? Skal vÊre noen minus og mye fine steder uten for lange avstander til parkeringsplass.

Til sist, god tur!

Du har helt rett angÄende det med campplassering, jeg har lyst til Ä dra til hÞyfjellet men trenger nÞdvendigvis ikke Ä sove mer den en kilometer unna eller lignende:)

Jeg ville som enkelte andre her skriver dratt pÄ tur lengre enn hagen, helst under tregrensen og ikke milevis fra bil, hytte eller andre "sikre steder". Om du skulle fryse litt eller mÞte pÄ andre smÄ praktiske problemer gir det verdifulle erfaringer du vil dra nytte av senere. Du trenger jo ikke akkurat dra ut om det er meldt ekstremvarsel. Uten at det er noe mÄl i seg selv er ikke litt ubehag hverken farlig eller nÞdvendigvis helt unyttig, mulig det gÄr litt pÄ tvers av endel meninger, men det er nÄ min mening.

SjusjÞen og hedemarksvidda er et godt forslag synes jeg eller sÄ har du nok flere omrÄder ogsÄ i indre Buskerud uten at jeg er veldig kjent der. 

Jo og nevnte jeg det ikke? Det er lite som slÄr et tyribÄl under en stjerneklar himmel en frisk vinterkveld!

Er helt enig med deg. blir ikke i hagen, men jeg kommer ikke til Ä gÄ langt uten Ä ha en "retrett" mulighet, alt annet vil vÊre idioti.

Da jeg ikke har erfaring nok, og mine villmarksreflekser ikke er tilstedevÊrende sÄ mÄ jeg ha muligheten til Ä trekke meg tilbake med tanke pÄ sikkerhet.

Det som er fint med Ä telte innenfor tregrensa er akkurat det Ä fyre bÄl :)

Hei, om du kompletterer utstyrslisten din med noe fra tipsene ovenfor har du det utstyret du trenger. Om du velger sekk eller pulk er smak og behag. Selv foretrekker jeg pulk siden balansen pÄ ski med tung sekk ikke er optimal for meg.

Du Þnsker fortrinnsvis fjellet ser jeg, men samtidig kan det by pÄ utfordringer om manglende turerfaring skulle skape uheldige situasjoner. For sÄ Ä dempe risiko ved manglende erfaring,  men samtidig fÄ litt fjellfÞlelse vil jeg foreslÄ SjusjÞen. Lett Ä parkere bilen, godt lÞypenett og mye folk i disse. Her ligger store flate myrer omkranset av smÄ koller og treklynger. Ideelt for vinterturer enten en skal pÄ sin fÞrste overnattingstur eller har passert denne. Skulle du trenge hjelp er det ikke langt til folk, de er det nok av i lÞypene.  10 meter utenfor lÞypene sÄ er du alene og kan finne deg en fin treklynge Ä sette camp helt uforstyrret. De Äpne omrÄdene gir fjellfÞlelse, treklyngene ly for vÊret og folk den lille ekstra sikkerheten. Her kan du lage deg en fin rundtur pÄ 2-3 dager, kortere eller lengre.

Legger ved filmen min som bortsett fra fÞrste del viser noe av det terrenget som du har pÄ Hedemarksvidda. 

Takk for tipset angÄende tur! Skal ikke se bortifra at jeg havnet pÄ SjusjÞen!

Setter veldig stor pris pÄ alle tips og triks dere kommer med.

Setter opp en mer komplett utstyrliste senere idag :)

Skrevet

Jeg har vÊrt pÄ noen vinterturer alene og stÞtter mye av det som er sagt ovenfor. Spesielt det med Ä forankre teltet under oppsett.

Jeg var i fjor pÄ en tur hvor det blÄste kraftig opp nÄr jeg skulle til Ä slÄ leir. Da var jeg glad jeg hadde noen meter paracord med karabinkrok i enden, festet i teltet. Karabinkroken festet jeg i pulkselen. Jeg hadde aldri greid Ä sette opp teltet uten denne lÞsningen! To ganger blÄste teltet av festene og ble stoppet av "livlinen" mellom meg og teltet.

Jeg ville droppet rÞdspritbrenner og lÄnt/kjÞpt en bensinprimus. PÄ vintertur mÄ du smelte snÞ til mat og drikke og det krever stor effekt, noe en rÞdspritbrenner ikke har. 

Ta med et underlag av skumplast som du har under det oppblÄsbare.

Jeg har ogsÄ alltid med meg en vindsekk som er god Ä ha nÄr en tar pauser. Bruker jeg pulk har jeg med fjellduk i tillegg.

Jeg vil ogsÄ sterkt anbefale deg Ä dra pÄ en tur i nÊromrÄdet for Ä fÄ erfaring. Det trenger ikke vÊre i hagen. KjÞr til nÊrmeste utfartssted en ettermiddag midt i uka og gÄ en halvtime fra bilen. Midt i uka mÞter du fÄ andre og du kan stÄ opp tidlig og dra rett pÄ jobb dagen etter. NÄr du kommer hjem noterer du hva som fungerte og ikke fungerte. Hvor mye drivstoff du brukte (vei pÄ brevvekt fÞr og etter). Om det var varmt eller kaldt. Om du lÄ godt eller ikke. osv. Dette har jeg selv gjort flere titalls ganger og har lÊrt utrolig mye av det. 

• Liker 1
Skrevet

Som andre sier, du trenger ikke ligge i hagen. PÄ min fÞrste vintertur sidenm jeg var i forsvaret, la jeg meg i skogen, 300 mter fra huset. Det var mye nytt. FÞrste overnattingstur om vinteren alene, og alt utstyret var nytt og uprÞvd. LÊrte mye pÄ den tyuren og det var bra, for pÄ neste tur blÄste det opp til full storm om natta, men det gikk bra pga av godt utstyr og litt flaks (akkurat der jeg lÄ var jeg i le).

En ting du kommer til Ä merke er at absolutt alt blir mye tyngre og koster mer energi om vinteren nÄr det er kaldt. SÄ ikke glem Ä spise og drikke.

Skrevet

Da gÄr turen til SjusjÞen pÄ Tirsdag.

Har planer om Ä kun gÄ en 3,5km fra stadium og sette opp camp ved foten til "SnÞrvillen".

SÄnn sett har jeg enkel retrettmulighet hvis det skulle vÊre nÞdvendig.

Det blir ikke pulk, men kun sekk (men 3,5km skal jeg fint klare uten pulk:P).

SÄ fÄr vi se hvordan det gÄr. :)

Gleder meg som et barn!

• Liker 8
Skrevet

KjÊre vene. "Legg deg i hagen". Det fÄr vÊre mÄte pÄ hvor forsiktig man skal vÊre. Utstyret du har er bra. 

NÄ fÄr du jo en prÞvetur pÄ SjusjÞen. Ellers synes jeg Finse er ett greit utgangspunkt for en fÞrste fjelltur vinterstid. Det kan vÊre vÊrhardt og forblÄst, men mulighetene til Ä sÞke ly er gode, enten pÄ hotellet eller i venterommet pÄ togstasjonen. Langt mer virkelighetsnÊrt enn en tur i hagen. 

• Liker 5
Skrevet

Vil bare si God Tur og hĂ„per du fĂ„r en knall opplevelse. Om det frister til mer snille fjell men mindre folk er Hedmarksvidda Ă„ anbefale. Muligheter for trĂŠr og myrterreng men ogsĂ„ dnt-hytter og snaufjell. Sjekk ut Skvaldra som startsted, og gĂ„ nordover om du sĂžker snaufjell men kort vei ned i beskyttet terreng, eller omrĂ„dene sĂžr for Åsta om det er furuskog og bĂ„lknitring som frister. :)

• Liker 2
Skrevet

For andre som mÄtte vurdere det samme, sÄ er det en fin sikkerhet i Ä sette opp teltet i nÊrheten av sikringshytter, renvokterstuer, rastestuer eller andre typer ly som man kan ty til skulle nÞden bli stor, det er stor trygghet i Ä ha en slik sikring tilgjengelig. Ellers er tipset mitt som over Ä holde seg i umiddelbar nÊrhet av ruter som blir trafikkert nÄr man legger ut alene fÞr man ha helt roen pÄ det.

Lykke til med turen!

Skrevet

Tipper du fÄr en kjempetur. Og stedet du har valgt til camp er bra. Siden du ikke nevner noe mer ang primus regner jeg med at du satser pÄ StromkjÞkkenet ditt. Om du setter camp langs foten av SnÞrvillen blir det vel Ä satse pÄ snÞsmelting til drikke etc.

SnÞsmelting er veldig energikrevende og du mÄ beregne godt med rÞdsprit slik at du ikke blir stÄende der tom. Med nok rÞdsprit og 2 brennere kan du holde kjÞkkenet gÄende uten den irriterende ventetiden for avkjÞling av brenner fÞr ny tanking. Har brukt denne lÞsningen selv i mange Är uten problemer, men vÊr obs pÄ en tilnÊrmet usynlig flamme som faktisk kan nÄ ganske hÞyt. I ditt nye Jannu er det nok ikke tilrÄdelig Ä bruke stormkjÞkkenet i forteltet pga den lave hÞyden.

Med mindre du har mye snÞ Ä skuffe vekk slik at du fÄr en dyp grop i forteltet. 

NÄ er det en stund siden jeg var i omrÄdet, men hÞrte at det i Romjulen var bra med snÞ der, men at den da var ganske "fluffy" 

For Ä fÄ en god sÄle til innerteltet mÄ du jo trÄkke til liggeflaten og da er det kanskje ikke nok snÞ igjen til dyp nok grop i forteltet. Et annet poeng er at det skal store mengder porÞs snÞ til 1 liter vann.

AltsÄ, pÄ vei fra arenaen mot SnÞrvillen fÞlger du skilÞypa mot Midtfjell (det er den breieste som gÄr rett Þstover ut fra arenaen) og nÄr du kommer til Fjellelva gÄr lÞypa over elva pÄ en trebro. Denne elva pleier stedvis Ä vÊre Äpen. En mulighet kan vÊre Ä fÞlge denne oppover eller nedover og sette camp pÄ noen trebevokste hÞyder som finnes langs elva. Det kan vÊre noe rÄere i lufta langs elva, men du har kort vei til rennende vann og slipper laaaang snÞsmelting.

Det er selvfÞlgelig ikke noe i veien for Ä ta skiene fatt Ä stikke bort til elva og hente vann nÄr camp er satt. Vist dette ikke er for langt unna ville jeg valgt det istedet for snÞsmelting.

Ønsker deg god tur !

• Liker 2
Skrevet

Tipper du fÄr en kjempetur. Og stedet du har valgt til camp er bra. Siden du ikke nevner noe mer ang primus regner jeg med at du satser pÄ StromkjÞkkenet ditt. Om du setter camp langs foten av SnÞrvillen blir det vel Ä satse pÄ snÞsmelting til drikke etc.

SnÞsmelting er veldig energikrevende og du mÄ beregne godt med rÞdsprit slik at du ikke blir stÄende der tom. Med nok rÞdsprit og 2 brennere kan du holde kjÞkkenet gÄende uten den irriterende ventetiden for avkjÞling av brenner fÞr ny tanking. Har brukt denne lÞsningen selv i mange Är uten problemer, men vÊr obs pÄ en tilnÊrmet usynlig flamme som faktisk kan nÄ ganske hÞyt. I ditt nye Jannu er det nok ikke tilrÄdelig Ä bruke stormkjÞkkenet i forteltet pga den lave hÞyden.

Med mindre du har mye snÞ Ä skuffe vekk slik at du fÄr en dyp grop i forteltet. 

NÄ er det en stund siden jeg var i omrÄdet, men hÞrte at det i Romjulen var bra med snÞ der, men at den da var ganske "fluffy" 

For Ä fÄ en god sÄle til innerteltet mÄ du jo trÄkke til liggeflaten og da er det kanskje ikke nok snÞ igjen til dyp nok grop i forteltet. Et annet poeng er at det skal store mengder porÞs snÞ til 1 liter vann.

AltsÄ, pÄ vei fra arenaen mot SnÞrvillen fÞlger du skilÞypa mot Midtfjell (det er den breieste som gÄr rett Þstover ut fra arenaen) og nÄr du kommer til Fjellelva gÄr lÞypa over elva pÄ en trebro. Denne elva pleier stedvis Ä vÊre Äpen. En mulighet kan vÊre Ä fÞlge denne oppover eller nedover og sette camp pÄ noen trebevokste hÞyder som finnes langs elva. Det kan vÊre noe rÄere i lufta langs elva, men du har kort vei til rennende vann og slipper laaaang snÞsmelting.

Det er selvfÞlgelig ikke noe i veien for Ä ta skiene fatt Ä stikke bort til elva og hente vann nÄr camp er satt. Vist dette ikke er for langt unna ville jeg valgt det istedet for snÞsmelting.

Ønsker deg god tur !

Takker for tips, Rayun!

Har fartet rundt i hele dag, for Ä gÄ til innkjÞp av diverse ting til pulk (og andre smÄting).

Dette gjorde jeg av det grunnlaget at jeg husker nÄr jeg var liten sÄ tok min far med meg og broren min opp pÄ beitostÞlen og dro oss langt innover vidda i en (noe som da virket som et stort romskip) pulk og teltet.

Han har ogsÄ fortalt flere historier om oss "mÞkka unga" som han mÄtte dra med seg i pulk over alt. 

Ettersom denne pulken (en gammel lapland pulk) er av glassfiber og er i god stand, samt har vÊrt en sÄpass stor del av livet til familien (type affeksjonsverdi), sÄ ville det vÊrt for ille Ä gÄ inn pÄ XXL og kjÞpe en ny "fjellpulken".

Jeg valgte derfor Ă„ kjĂžpe inn et nytt drag og sele (ettersom det gamle var rett og slett rustet ihjel), samt noen lĂŠrstropper og festeanordninger.

Resultatet blir da at jeg nÄ kan begynne Ä gÄ pÄ tur, med den samme pulken som jeg en gang satt i, men som nÄ er lasset fult med utstyr.

Vet ikke hvem som var mest i ekstase, jeg eller gamlefar :P

Vi fÄr nÄ se hvordan turen gÄr, men alt i alt sÄ tror jeg at utgangspunktet er eksemplarisk! :)

• Liker 6
Skrevet

Ja med tradisjon i pulken mÄ det bli bra. Om du sÄ videoen min sÄ ser du at jeg ogsÄ bruker en gammel pukk. Min er i tre og var ny i 1978 -79. Det mÄ ikke vÊre nytt for Ä fÄ en fin tur. HÄper pÄ en liten rapport nÄr du er tilbake.

• Liker 1
Skrevet

Hei,

saknar nokre ting pÄ lista di for overnatting i januar. No vert det mÞrkt tidleg, i alle fall sÄ lenge det ikkje er mÄne og klÄrt. Det er mange timar Ä ligge i teltet frÄ 5 til du sovner. Eg har alltid med meg ein liten radio og avogtil med meg ei bok. Sleng pÄ litt snop eller chips og noko whisky eller liknande sÄ er det ein fin kveld.

Det beste er om du kan fyre opp eit stort bÄl kvar kveld og kan sitje ut, dÄ er vinterovernatting ute 5stjerners opplegg :-)

Skrevet

God vurdering, fÞler du at det skurrer er det alltid lurt Ä ta et skritt tilbake. Og nÄr sant skal sies er det hyggelig Ä fÄ fÞrste vintertur i godt vÊr. Lykke til pÄ neste tur.

• Liker 1
Skrevet

Du skal slettes ikke se pÄ det der som mislykket, du lÊrte jo masse. 

1. Du kan planlegge sÄ mye du vil, men kunsten er Ä kunne improvisere nÄr alle planer gÄr til h..... 

2. Du lĂŠrte at man glemmer ting, pakklister er viktig :)

3. Du tok en vurdering pÄ egen kompetanse og utstyr opp i mot vÊrforhold, noe som er et sunnhetstegn :)

SpÞr du meg sÄ hÞres det ut som om du gjorde det beste ut av forholdene og hadde en sÄ fin tur som de tillot. 

Ikke gi opp, ikke surmul, slik er livet, de gode opplevelsene ute kommer, ogsÄ i mÞkkavÊret nÄr du lÊrer Ä mestre det. 

• Liker 4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.