Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

Nils er nok på vandring øverst i Langedalen med Søre Langedalstind(S2) dominerende i bildet. Det er nok Mesmogtind du har klippet vekk.

Alek strikes again - og da blir det rett vet du! :roll:

Fra en tur 22.07.2000, hvor målene var nettopp Mesmogtind, Langedalstindene og de to laveste Svartdalspiggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjellet er ikke av de med mest adrenalinfaktor :)

Men ferdes du her vinterstid vil du ofte oppleve at nysnøen er blåst i lehellingene. Atså ofte værutsatt. Er det dårlig vær har du fjellet for deg selv. Det har vært fotturisme forbi toppen nesten så lenge DNT/den lokale turistforening har bestått. Toppen ligger på veg(til fots) til vestlandet, men ikke den mest kjente i området! Men er den høyeste.

Er det en klar høstdag ser du Hårteigen langt i det fjerne.

post-4409-133474586882_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellet er ikke av de med mest adrenalinfaktor :) ...

Utfra hintene du gir kan det muligens være Gråfjell (1466) på Norefjell vi ser? Sett fra SV? :) Stien mellom Toveseter og Høgevarde går jo rett forbi denne toppen, og værutsatt går jo Norefjell for å være…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig Nils!

Bildet er Gråfjell på Norefjell, tatt fra Hesteryggen, NV for toppen.

En høstdag uten fuktighet i lufta er rundskuet enormt fra Gråfjell. For en del år siden hadde jeg en slik dag. Hadde med kikkert og fant en siluett som liknet på Hårteigen. Tok ut kompassretningen. Hjem og kontrollerte på kartet, det stemte. Ikke den lengste synlige strekningen i Norge, men et godt stykke er det!

---------

Edit

Strekning Gråfjell - hårteigen:

130 km ifølge mapsource.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg prøve meg med en lur en.

Hvor i fjellet er dette?

Synes jeg kjenner igjen Storsølnkletten (1827) bakerst i midten, sett fra vest. Hvis jeg skal tippe hvor du tar bilde fra, ville jeg sagt Sleukampen (1442)? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mugnetind 1740moh, tatt med en helvetes zoom.

Var ingen bombe at du Alek ville kjenne igjen Mugnetind selv om jeg prøvde å finte litt med å dra noen av hyttene på Beitostølen og fjellet nærmere. :? Toppen er vel litt for kjent for deg vil jeg tro. Du har den jo nesten i hagen din… :D

Jeg har zoomet inn en del ja, nesten max, dvs. 12X (brennvidde tilsvarende max 432mm). Ikke alltid lett å holde kameraet stødig da uten stativ og i frisk motvind. Bildestabilisator hjelper selvsagt …

Bildet er forresten tatt søndag 28.09.2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er enig med Bjørn-Even at bildet er tatt fra sørtoppen på Surtningssue, ingen annen rygg skjærer slik ned mot dalen som der stien opp til hovedtoppen fra Memurudalen går. :wink: Vinkelen stemmer også bra at den er tatt omtrent fra sørtoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken topp er dette?

Ser ut som det kan være toppen vest for Hjelledalstind vesttoppen, dvs. høyde 1873 (med 1884 litt lenger mot SV)?

Så det har blitt Falketind-tur på dere nå Sondre? :wink:

Rufsete værforhold isåfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig, vest for vesttoppen på Hjelledalstind sett fra Andrevatnet :)

Nils,

det ble ikke noe Falketind :) Jeg og Bjørn-Even stod opp til dyp snø, piskende snøvær og kom oss inn i Morka-Koldedalen. Denne gangen ville vi SE disse omtalte svaene.

Vi kom opp til siste hylle ved fossen, hadde krøket oss opp dit. Men der kom grensen, null tak å holde seg fast i, glatt, is, umulig om en ville, og skled du bakover kunne det blitt fatalt. Vi så det ikke som forsvarlig å fortsette, men vi kommer tilbake neste sommer!!!!!! Vel og merke under tørre forhold :wink:

Turrapport kommer i kveld eller i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.