Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan er isen på Hardangervidda nå?


Abnorm

Anbefalte innlegg

Annonse

Lurt å være mer obs på magasinvannene ja; det gjelder forresten også hele Kalhovdfjorden, Møsvatn (spesielt rundt Skinnarbu), Grottevatn og Strengevatn. Det handler jo ikke bare om inntaksområda (f.eks. Synken på Mårvatn), men hele vannet hvis isen blir liggende og vannstanden synker under. Også osa kan være farlige hvis en ikke er kjent. Ved å bruke øynene og sunn fornuft synes jeg det som regel går fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal krysse Hardangervidda alene om ikke så lenge, så jeg driver å planlegger ruten.

Med svarene deres i bakhodet vil jeg styre unna de fleste vannene, så er jeg på den trygge siden.

 

Tror muligens ruten blir:

Finse - Dyranut - Sandhaug - Stordalsbu - Rjukan

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal krysse Hardangervidda alene om ikke så lenge, så jeg driver å planlegger ruten.

Med svarene deres i bakhodet vil jeg styre unna de fleste vannene, så er jeg på den trygge siden.

Tror muligens ruten blir:

Finse - Dyranut - Sandhaug - Stordalsbu - Rjukan

Ville ikke nølt med å krysse vannene på vidda nå, bortsett fra ved utos og innos.

I magasinerte vann kan tynn is og åpent vann oppstå på de mest uventede steder. Avhengig av vannstand og nedtappingstakt, vil steder som før var dype, kunne bli grunne, og det oppstår "elver" som renner under isen og trekker med seg varmt bunnvann (+4 C). Dette smelter isen og kan gi områder med tynn is eller åpent vann hvorsomhelst og nårsomhelst på vinteren. Dette har jeg opplevd på Mår. Hadde jeg gått etter gpsen i tykk tåke den gangen, kunne det blitt en ubehagelig opplevelse med pulken.

Likevel er ikke dette et problem som får meg til å la være å ferdes på vannmagasiner, men mer til å bruke sansene og vurdere underveis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det finnes staver med skarp pigg som skøyteløperne bruker. Hvis du med et kratig slag med denne staven på isen går gjennom, er isen ikke tykk nok. På is som ikke er stålis og oversiktlig, må du sjekke dette hele tiden. Jeg kjøpte et par slike staver på Oslo Sportslager.

 

http://www.oslosportslager.no/produkt/skyllermark-dubbelpik-staver-22527.aspx

 

Husk at skøyteløperne også bruker ispigger rundt halsen og har på en sekk med tørre klær i en vanntett pose med luft. Sekken skal også ha et bånd som går mellom beina, slik at den ikke skal flytte oppover mens kroppen blir igjen. Redningslinje med noe tungt å kaste med er også kjekt å ha når du er flere enn en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen "triks" som kan benyttes for å anta hvor tykk isen er, uten å benytte isbor selvsakt?

Ikke på Vidda, hvor alt er snødekt.

 

Er ellers helt enig med qwer ovenfor her. Ville ikke nølt med å bruke vannene. Det er som regel ikke farlig når magasinene tappes. Det medfører stort sett bare at det blir liggende is oppover på land.. Men som qwer skriver, så kan det oppstå strømmer. Dette ser man på kartet. Dersom det er et sted hvor vannet er grunt og smalner inn, kan det bli et sånt typisk skummelt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.