Gå til innhold
  • Bli medlem

G-1000 vs EPIC bomull og andre sorter


bananskallet

Anbefalte innlegg

Har lest en del her inne om vinterbekledning i form av bomull. Det virker som det er svært mange som sverger til EPIC bomull (som blant annet Bergans og Åsnes bruker), og ikke minst Norrøna sin Svalbard Arktis Anojakke. Det er veldig få som nevner noen av anorakkene/jakkene til Fjällräven som er laget av G-1000 (polyester- og bomullsblanding) til vinterbruk. Lurer derfor på om det er noen som har brukt  både G-1000 og en annen bomullsblanding på vinteren og har noen synspunkter? 

 

Edit: skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

G-1000 (polyester- og bomulsblanding) og EPIC er vel akkurat samme greia? EDIT der tok jeg visst feil, G1000 er bomull+polyester, EPIC er bomull+silikon.

 

Jeg har byttet ut en 20 år gammel bomullsvindjakke med en Bergans Microlight jakke i nylon. http://nettbutikk.bergans.no/bekledning/jakke/vindbeskyttende/microlight-jkt-dk-olive-xxl--123931-p0000069408

Jeg blir ikke klam i den på samme måte som i en regnjakke, men har ikke fått brukt den på lengre enn en times tur hittil, så kan ikke gå helt god for den ennå. Den er veldig tynn, så selv om den er vindtett, så er den "kald" når det blåser og det er kaldt ute. Mao, den trenger f.eks en tykk genser under for bruk i f.eks -10 grader. Fordelen med jakka er at den ikke veier noe som helst og er veldig behagelig å gå i. Lett fint stoff med litt stretch i.

 

Fordi jakken i nylon ikke isolerer nevneverdig (den stopper kun vind), så kommer jeg til å bruke den både på vinter og sommer, men med varierende tøy under (og på sommeren først og fremst på fjellet). Den er lett vannavvisende, så i litt lett regn så blir du ikke klissvåt med en gang. Jeg har brukt den siden i slutten av august og er veldig fornøyd.

 

Jeg er såpass fornøyd med jakken i nylon at jeg vurderer Bergans Antarctic Expedition som "skikkelig" vinteranojakke. http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Jakke/Vindbeskyttende/Antarctic-Exp-Jkt-Black-Red-XS--121231-p0000059621 Alternativt, så kommer jeg til å gå for Norrøna Svalbard Arktis som jeg vet funker, men som er tyngre og stivere.

 

Btw, ikke finn på å kjøp anorakk, har en regnanorakk og det er helt håpløst å ta av og på, og klønete å åpne for å lufte. Anojakke er tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Fjellreven anorak no 8. Tittet på veldig mange jakker da jeg fant ut at min Bergans anorakk ikke var noen god ide i sterk vind og ikke tålte våt snø i det hele tatt. Anoraken er ganske stiv og litt tung, men jeg elsker den. Hetta dekker godt, den tåler litt regn (har ikke testet hvor mye enda) den har gode luftemuligheter, den er veldig god i halsen. Syns denne anoraken er den mest gjennomtenkte jakka jeg har sett til den bruken den er tiltenkt. Alle glidelåser er lett å håndtere med votter på, den har en lomme som er så stor at du har plass til halve livet i den, den har gode justeringer i hetta og den er lang nok bak til å dekke godt over rumpa. Vekta skyldes at jakka er robust, den har helt klart potensiale for å leve lenge. Jeg føler ikke at den er stiv og tung når jeg har den på, men om du ønsker en lett jakke bør du nok gå for noe annet. Jeg bruker min hele året, varierer bare med hva jeg har under. 

 

Det er vel få jakker som er 100% bomull? Epic-bomull er jo bomullsfibre som er kapslet inn i silikon. Jo mer et plagg er motstandsdyktig mot vann dess dårligere puster det. At det er bomull hjelper jo ikke så mye om fibrene er kapslet inn. Jeg har aldri testet epic så kan godt være jeg tar feil ang pusteegenskapene, men jeg ser ingen grunn til at de skal være bedre enn på et imprignert bomull/polyesterplagg. En av fordelene, slik jeg ser det, med G 1000 er at du selv kan bestemme forholdet mellom pusteegenskaper og vanntetthet utifra hvor mye voks du velger å ha på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

G-1000 er halvsyntet, bomull/polyester. EPIC er 100% bomull.

Eneste forskjellen er at halvsyntet tørker fortere(er mitt inntrykk), også er det kanskje lettere?

EPIC er ikke 100% bomull, det er silikon inni bildet, her er linken til stoffet fra Bergans sin side:

http://www.nextec.com/technology.html

 

Skjønner ikke helt hvorfor de sier det er 100% bomull når de samtidig sier det er bomull med silikon utenpå fibrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EPIC er ikke 100% bomull, det er silikon inni bildet, her er linken til stoffet fra Bergans sin side:

http://www.nextec.com/technology.html

 

Skjønner ikke helt hvorfor de sier det er 100% bomull når de samtidig sier det er bomull med silikon utenpå fibrene.

Njaa.. Det er vel et definisjonsspørsmål. Jeg ville nå fortsatt kalt det for bomull.

Og på hjemmesiden kaller de det ikke for 100% bomull, men EPIC 100% bomull ;) Jeg vil heller kalle det impregnert bomull.

Man sier ikke at en bomullsbukse bare er 95% bomull bare fordi man har impregnert den med voks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Mange er fornøyde med EPIC bomull, men mange (inkludert meg!) har erfart at det puster skuffende dårlig til å være bomull.

 

I likhet med @Blackbrrd over her har jeg også Bergans Microlight som jeg bruker hele året, og synes den er veldig bra. Men til det tøffeste vinterværet synes jeg nok den kan være i tynneste laget (er jo ikke helt vindtett hvis det blåser skikkelig kraftig), også foretrekker jeg å bruke lange jakker som dekker ned til lårene på vinteren. Altså samme lengde som typiske anorakker.

 

Når det gjelder helt vanlig bomyll/polyester-miks ("polycotton") tviler jeg på at det har så mye å si om det er Bergans eller Fjellreven eller noen andre som står bak, det er nok i praksis helt likt uansett. Men Fjellreven bruker mye ressurser på å markedsføre akkurat sitt stoff under navnet "G1000" som noe helt unikt og spesielt. Stormberg bruker akkurat samme stoff i noen plagg og kaller det for GX2000. Har et par gamasjer i GX2000 til hundre kroner, og det stoffet er helt likt og oppfører seg helt likt G1000-stoffet i buksa mi fra Fjellreven. Så her står man bare igjen med å finne en modell man liker godt (kvalitet på sømmer og design varierer jo). Og de er nok vindtette nok for de fleste forhold, spesielt dersom man impregnerer stoffet. Norrøna sin arktis cotton er enda tykkere og vil nok være det mest vindtette alternativet. Så har man en type bomull som heter ventile/etaproof, som blant annet Klattermusen har et par jakker av. Det er et veldig bra, men ganske dyrt, materiale som også har litt bedre vannavvisende egenskaper enn de andre typene.

 

Når alt dette er sagt så tviler jeg på at det i praksis vil ha særlig mye å si om materialet i jakken er G1000 fra Fjellreven, tilsvarende bomull/poly-miks fra Bergans eller andre produsenter, Norrøna arktis cotton eller Klattermusen Etaproof. Nå snakker jeg om vinterfjellet hvor det i hovedsak er vindtetthet som er viktig og hvor nedbøren kommer som snø. Man er nok blid og fornøyd uansett stoff, det aller, aller viktigste er et bra design som er funksjonelt. Og selvfølgelig at det er god kvalitet i sømmer og sånt for god slitestyrke. @Elisabeth-81 er jo for eksempel tydeligvis svært fornøyd med anorakken sin. Selv synes jeg Norrøna sin Arktis Cotton Ano Jacket er et sabla bra design (god lengde og bra hette er viktig!!). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Og la meg tilføye at grønlandsvoksen til Fjellreven funker supert på alle former for bomullsplagg, selv om de vil ha oss til å tro at det bare fungerer på sine egne klær! Fin impregnering som gjør at man kan la noen områder puste bedre, som @Elisabeth-81 er inne på. Alternativet er å bruke sånn bomullsimpregnering som vaskes inn i stoffet. Funker også bra på alt, og er veldig ålreit om man vil impregnere hele plagget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ helt enig at microlight jakka fra Bergans er for kort for vinterfjellet, jeg ville bare ta den med når man først sammenlignet stoff siden den var i nylon. Den andre jakka jeg nevner, Antarctica Expedition er også i nylon, men jakka er lengre og nok i noe tyngre stoff. Ettersom den har blitt brukt på div ekspedisjoner, så tipper jeg den er rimelig perfekt på vinterfjellet.

 

Btw, veldig interessant at du har testet Bergans Epic bomull mot Norrøna sin faktiske bomullsjakke og kommet fram til det jeg trodde - at Epic bomull ikke puster like bra. Endte du opp med å kjøpe Norrøna-jakken etter å ha brukt en jakke i Epic fra Bergans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klättermusen slutta med Epic grunna dei same problema som er nemnde i tråden her. Dei gjekk deretter over til rein bomull av typen ETA Proof. Eg har ei jakke i dette materialet og det er veldig bra saker! På nittitalet hadde eg lang ekspedisjonsjakke og tilhøyrande bukse frå Helly Hansen i microfiber som fungerte svært godt på dei kalde turane. Bergans har vel ein liknande dress i sitt sortement, men kjenner ikkje til korleis den fungerer. Ventile-bomull er eit anna alternativ som, etter det eg forstår, har dei same eigenskapane som ETA Proof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har den førre utgåva av Einride som berre har ein slitekant kring handleddet. Grunna kvaliteten og eigenskapane hjå materialet har denne jakka hatt eit mykje større bruksområde enn eg hadde tenkt. ETA Proof er mykje betre i regn og er noko lunare i kald vind enn G1000 (subjektivt opplevd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EPIC er ikke 100% bomull, det er silikon inni bildet, her er linken til stoffet fra Bergans sin side:

http://www.nextec.com/technology.html

 

Skjønner ikke helt hvorfor de sier det er 100% bomull når de samtidig sier det er bomull med silikon utenpå fibrene.

Fordi det er 100% bommull! Men bommull må impregneres og da bruker en bl.a. silikon. Og bommulen er også farget. For noen ti-år tilbake så ble ikke bommullsklærne impregnert på fabrikk. Og da måtte en vokse, eller impregnere selv. det er vel ikke reelt å medta imprgneringen, ved beskrivelse av stoffet klærne er laget av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med begge jakkene som TS nevner. Men vil kommentere litt om stoffene som omtales og impregnering, selv om jeg ikke er noen ekspert på dette.

Det er mange måter å impregnere klær på. På bommull, bruker en vanlig impregnereing for tøy/bommull, eller div. voks. Er det syntetisk (div. polyester produkter),som polyamid, polypropelen, o.l., brukes en silikon impregnering, da vanlig imp. sitter dårlig på pollyprodukter. Og da uavhengig, om det er en blanding av polly og bommull.

Vil nevne at bommull (100%), har vært det mest brukte stoff til robuste ytterklær (og bl.a. i ryggsekker) i ca 100 år! Og det er fremdeles mye brukt. Det er først de siste ca 15 -20 år, at pollyprodukter er kommet inn i klærne.

At noen (også fabrikker), bruker betegnelsen "nylon" er helt feil! Det blir trolig brukt (gjerne i parrantes) for å få folk til å forstå, at det dreier seg om et kunstfiber, laget av olje. De første klær som ble laget for "allmuen", var vel nylonstrømper. Men det kan ikke sammenlignes med morderne kunststoff som brukes i klær, enten det dreier seg om undertøy, mellomlagstøy eller yttertøy. Og da er det produkter polyamid, polypropelen, som blir brukt. Men i markedsføring, blir det brukt mange forskjellige rare navn, som microfiber, kunstfiber, nylon, m.m. Det er bare forvirrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylon og Polyamid er det samme. Nylon er merkenavnet til Dupont som fant opp nylon.  Polypropylen/polypro er en annen fiber. Polyester er igjen en annen fiber. Microfiber sier noe om hvor fine fibrene i ett stoff er, og kan være laget av en rekke forskjellige syntetiske fiber. 

 

Poly/cotton har vel vært brukt i klær ganske lenge nå. Hvis du ser på gamle anorakker fra 60/70-tallet er de som oftest 65/35 polycotton.

Og militært har vel nylon og polyester blitt brukt enda lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

@ helt enig at microlight jakka fra Bergans er for kort for vinterfjellet, jeg ville bare ta den med når man først sammenlignet stoff siden den var i nylon. Den andre jakka jeg nevner, Antarctica Expedition er også i nylon, men jakka er lengre og nok i noe tyngre stoff. Ettersom den har blitt brukt på div ekspedisjoner, så tipper jeg den er rimelig perfekt på vinterfjellet.

 

Btw, veldig interessant at du har testet Bergans Epic bomull mot Norrøna sin faktiske bomullsjakke og kommet fram til det jeg trodde - at Epic bomull ikke puster like bra. Endte du opp med å kjøpe Norrøna-jakken etter å ha brukt en jakke i Epic fra Bergans?

 

Ja, men annet enn at den er litt kort er den jo super. Jeg bruker den som sagt mye :) Kjekt at du nevner microfiber, det er et flott materiale!

 

For å svare på spørsmålet ditt så har jeg ikke gått til innkjøp av Norrøna-jakka ennå, foreløpig ligger den på ønskelista... Så det jeg sammenligner med er andre tilsvarende bomullsjakker. Og der kommer altså EPIC bomull til kort! Jeg brukte en anorakk i EPIC fra Åsnes i fjor vinter/vår, og sammenlignet med både microfiber og "vanlig" bomull opplevde jeg pusteegenskapene som svært dårlige. Det skal sies at den hadde veldig gode vannavvisende egenskaper, der imponerte den. Men den ble dryppende våt på innsiden. Kunne like gjerne brukte goretex.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.