Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor produseres turutstyret?


FjellDude

Anbefalte innlegg

Annonse

Her er det nok mange som er utfordrande å spora, men ein del produsentar har eigne fabrikkar i lågkostland. Døme på dette er Osprey (Vietnam), Black Diamond (Kina) og Hilleberg (Estland - somme produkt er frå Vietenam). Somme av dei spesialiserte aktørane der ute har ikkje flytta produksjonen sin og her kan ein trekkja fram Sir Joseph (Tsjekkia) og Western Mountaineering (California, USA).

 

Reknar elles med at Patagonia og Fjällräven sine produkt kjem frå ordna tilhøve, men den fyrste produserer på fleire kontinent (Europa, Sør-Amerika og Asia). Plusminusnoll og Houdini får alle sine produkt produsert i Estland.

 

Arc'teryx vert produsert i Kina, Filipinane, Canada, etc. Gregory er for det meste produsert i Asia, men deira dyraste ekspedisjonssekk er sydd saman i USA, Det kan vera at The North Face - som nok er den største produsenten globalt sett - har eigne fabrikkar.

 

Du vil vidare sjå på til dømes soveposar at sjølve posen er (delvis) produsert i Europa, men at kompresjonstrekket er sydd i Kina.

 

Interessant om det er fleire med kunnskap om dette der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer selv også på det samme! 

 

Opplysningen ligger selvsagt tilgjengelig og jeg regner med google kanskje kan gi svar på dette.

Noen som er gode på søk?

 

En eller annen lager disse produktene, og uten adresse er det vanskelig å gå på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne om North Face: http://www.etiskhandel.no/Artikler/2298.html

 

Artikkelen er gammel og gir heller ingen konkret adresse.

Men jeg søkte etter fabrikken og fant muligens ett eller annet.

 

Aner ikke hvordan jeg kan linke til et punkt i Google Earth, men her er kordinatene om det hjelper?

Breddegrad:  13°33'6.31"N

Lengdegrad:  89° 6'58.30"V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein siste skanse for europeisk produksjon har vore på skofronten, men ser at fleire og fleire merkje no har flytta produksjonen langt.... Nokon som veit kvar Alfa lagar sine? Svenskane har litt produksjon sjølve: Lundhags og Jörnkängan sko, klede frå Woolpower, nokre småvarer frå Härkilä. Meiner óg at Lundhags har ullklede som er laga i Sverige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produksjonsland er et definisjonsspørsmål. I handelssammenheng skal opprinnelsesland følge produktets papirer. Dette er det spesielle (og sære) kriterier for, men for oss forbrukere er det ganske uinteressant. Det er et økonomisk grunnlag for dette (surprise!!!). En kan f.eks få laget stoff i bomull i India, men så lønner det seg å frakte det til f.eks Estland for å få påført søm etc.

 

Det viktigste for oss forbrukere er at selskapet bak produktet tviholder på kravene til kvalitet og funksjon i tråd med egne ønsker og forutsetninger. I mine øyne er det altså selskapet bak produktet en skal holde argusøynene rettet mot heller enn om det er en gul, hvit eller svart kar eller dame som sitter bak symaskinen.Jeg er ikke så naiv at jeg tror en person i Norge syr bedre enn en person fra Vietnam eller hvor det måtte være om de har fått de samme retningslinjer for hvordan jobben skal utføres.

 

Det aller viktigste som forbruker er at en i tydelige ordelag gir tilbakemelding på hvordan vi oppfatter et produkt. Altså, vi skal ikke finne oss i at sømmer går opp fordi tråden ikke er festet for å spare noen øre. Altså at de øker fortjenesten med noen øre på bekostning av vår opplevelse av produktet og evnt plager i felten pga dette osv.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produksjonsland er et definisjonsspørsmål. I handelssammenheng skal opprinnelsesland følge produktets papirer. Dette er det spesielle (og sære) kriterier for, men for oss forbrukere er det ganske uinteressant. Det er et økonomisk grunnlag for dette (surprise!!!). En kan f.eks få laget stoff i bomull i India, men så lønner det seg å frakte det til f.eks Estland for å få påført søm etc.

 

Dette vandrer fort off topic nå...

 

Riktig, tollerne på logistikk-skolen jeg ble uteksaminert fra lærte oss at opprinnelsesland per definisjon er der brorparten av verdien tilføres (faktisk verdiskapning (og vesentlig forandring av varen), ikke prispåslag)

 

Det viktigste for oss forbrukere er at selskapet bak produktet tviholder på kravene til kvalitet og funksjon i tråd med egne ønsker og forutsetninger. I mine øyne er det altså selskapet bak produktet en skal holde argusøynene rettet mot heller enn om det er en gul, hvit eller svart kar eller dame som sitter bak symaskinen.Jeg er ikke så naiv at jeg tror en person i Norge syr bedre enn en person fra Vietnam eller hvor det måtte være om de har fått de samme retningslinjer for hvordan jobben skal utføres.

 

Det aller viktigste som forbruker er at en i tydelige ordelag gir tilbakemelding på hvordan vi oppfatter et produkt. Altså, vi skal ikke finne oss i at sømmer går opp fordi tråden ikke er festet for å spare noen øre. Altså at de øker fortjenesten med noen øre på bekostning av vår opplevelse av produktet og evnt plager i felten pga dette osv.

 

:)

 

 

Ja, så lenge selskapet bak produktet inbefatter i tanken "kvalitet" at arbeiderene ikke misbrukes og lider, hvilket står ett hakk høyere enn at sømmen er avsluttet korrekt..

I min yrkeserfaring leverer også en glad og fornøyd person bedre kvalitet i sitt daglige virke enn en som er misfornøyd.

 

Men det er viktig å forstå at det er STOR forskjell på vilkår så jeg forventer ikke at alle rundt omkring bare jobber 37,5 timer i uka, tar 5-6 uker ferie og går på tur hver helg, men grunnen til at vi "er rike" og kan ta oss den friheten er råvareforekomster på norsk sokkel og norske hav, ikke nødvendigvis slavedrift*, derfor synes jeg ikke vi skal godta at folk lider for hobbiene våre.

 

*Pionerene (dykkerne) i oljesektoren ble kanskje utnyttet med tanke på sikkerhet (hvilket menneskerettighetsdomstolen også kom til), men det var nok også i stor grad uvitenhet fra alle parter. Jeg antar at de iallefall hadde greie leverforhold og betalt for jobben de gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt skjønne at jeg går off topic ift trådstarters spørsmål. Det er vel mer OT å trekke arbeidsforhold, misbruk, råvareforekomster og dykking inn i denne diskusjonen. ;)

 

Den eneste måten jeg kan se at en virkelig kan finne ut hvor et produkt er produsert på er rett å slett å spørre firmaet bak produktet. Men de holder nok dette for seg selv av flere grunner. For tollvesenet er det land og unionstilhørighet som er av interesse, men det er mer komplisert enn som ovenfor beskrevet. Poenget mitt er at det ofte er forvirrende og uoversiktelig å konkludere med hvor friluftsutstyr egentlig er produsert, men at det vesentlige er at det er oppdragsgiveren som setter kravet til produktet og selvfølgelig er ansvarlig for det også.

 

Produkter av litt teknisk og omfattende karakter som gjennomgår mange prosesser er det ofte nesten et personlig vurdering å bestemme hvor det er produsert, selv om en kjenner hele produksjonslinjen. Tollvesenet har sine bestemmelser (f.eks opprinnelsesland, men også mye mer), økonomene forholder seg gjerne til eierskap (Volvo var svensk), andre mener konstruktør og oppdragsgiver osv.

 

Personlig er det sluttproduktet som betyr noe for meg.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent ingen produsenter har 100% egen utviklet produkt. F.eks kjøper de inne tekstiler, dun, glidlåser som er produsert hos andre leverandører og dem igjen får råvarene fra andre steder. Dette er en evig rundans.

 

Det som for meg var interessant: Er hvilke adresser (fabrikken) de forskjellige produsentene velger å komponere (sette sammen) sitt produkt (Hvor sitter arbeiderne å syr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Devold kjøper ulla si til ullundertøyet(ulltops?) frå Tasmania og får plagga sine sydd i Litauen. Er usikker på kor dei kjøper ulla til dei tjukke genserane. Må og tilføye at eit produkt er meir enn berre stoffet og sammentningen, også utvikling av produkt er viktig og den foregår i Norge etter det eg forstår..

Janus produserer fortsatt undertøy og sokker på Espeland ved Bergen, i tillegg produserer dei ein del flammehemmande undertøy i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produksjonsland er et definisjonsspørsmål. I handelssammenheng skal opprinnelsesland følge produktets papirer. Dette er det spesielle (og sære) kriterier for, men for oss forbrukere er det ganske uinteressant. Det er et økonomisk grunnlag for dette (surprise!!!). En kan f.eks få laget stoff i bomull i India, men så lønner det seg å frakte det til f.eks Estland for å få påført søm etc.

Det viktigste for oss forbrukere er at selskapet bak produktet tviholder på kravene til kvalitet og funksjon i tråd med egne ønsker og forutsetninger. I mine øyne er det altså selskapet bak produktet en skal holde argusøynene rettet mot heller enn om det er en gul, hvit eller svart kar eller dame som sitter bak symaskinen.Jeg er ikke så naiv at jeg tror en person i Norge syr bedre enn en person fra Vietnam eller hvor det måtte være om de har fått de samme retningslinjer for hvordan jobben skal utføres.

Det aller viktigste som forbruker er at en i tydelige ordelag gir tilbakemelding på hvordan vi oppfatter et produkt. Altså, vi skal ikke finne oss i at sømmer går opp fordi tråden ikke er festet for å spare noen øre. Altså at de øker fortjenesten med noen øre på bekostning av vår opplevelse av produktet og evnt plager i felten pga dette osv.

:)

Samd i at merksemd retta mot kvart einskild selskap er effektivt med omsyn til å vite produksjonsstad, men først og fremst med omsyn til det etiske. Dersom eit selskap/merke er tydelege på kvar dei står med omsyn til miljø og arbeidsmiljø , er det noko eg gjerne kan betale nokre ekstra kroner for.

Sent from my C6903 using Tapatalk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.