Gå til innhold
  • Bli medlem

Bjørn på Hardangervidda?


Thoreau

Anbefalte innlegg

Er dette et mulig scenario? Har ofte vært alene på tur med telt på vidda og det er ikke fritt for at ymse tanker sniker seg innpå når mørket kommer og det tetner seg til. Hva om et forstyrret streifdyr kommer forbi og river opp teltduken...?

- Roarr! - 

 

Bare paranoia, eller har det blitt sett bjørn på Hardangervidda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det er noe å bekymre seg for. Antar bjørnen ikke vil trives spesielt godt på vidda, eller i høyfjellet generelt. I randsonene til vidda kan vel kanskje en streifende hannbjørn treffes. Nærmere svenskegrensa er det større sjans for å treffe bjørnen:  http://www.engerdal-fjellstyre.no/dokumenter/Elgjakt/DNA%20Bjørn%202012.pdf

 

Det hadde vært spennende!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er sett i det siste, men det er nok av historier fra tidligere. Hardangervidda ligger et godt stykke unna kjerneområdet for bjørnen i dag, men særlig unge hannbjørner streifer langt..

 

Det fins så vidt jeg vet ingen eksempler fra Skandinavia hvor brunbjørn tar seg inn i telt. De svært få som har kommet i trøbbel er stort sett jegere, og det er i skogsområder hvor man kan komme uforvarende på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en bjørn river opp teltduken får jeg det faktisk dekket av reiseforsikringen, så det bekymrer meg mindre.. ;)

 

Men så nylig et bilde av en bjørn som jaget reinsdyr et sted. Overraskende (for meg, i hvert fall). Har også sett bjørn filmet på snaufjellet. Jeg har ikke noe større ønske om nært møte med bjørn, men skulle jeg være så heldig å se en ville jeg foretrekke fjellet fremfor tjukke skauen.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen for å treffe bjørn på Hardangervidda er vel liten,men eg reagerer litt på påstanden om at den ikkje trives på høgfjellet. På 1800 var det mykje bjørn i Norge og spesiellt vestlandet hadde mykje bjørn. Den gongen var det mindre skog enn i dag. Gamle folk eg har snakka med fortalte at det ikkje var uvanleg at bjørnen kom ned frå fjellet om natta for å ta sau på stølane (mange stølar låg faktisk i høgfjellet),og om morgonen trekte den opp igjen. Og den trekte ofte over høgfjellet til andre dalar. Bjørnen trivdes tydleigvis godt på vestlandet sidan den var så tallrik. I dag har folk gløymt dette og ser det nesten som unaturleg med bjørn vestpå og trur den helst trives i skogane på austlandet. Årsaken til lite bjørn vestpå er at den der vart utrydda og no har ikkje myndigheitene noko ønske om la den reetablere seg der på nytt. Ser ein bort frå menneskeleg inngripen så er vestlandet med sine høge fjell eit typisk bjørneterreng om bjørnen hadde fått etablere seg utan menneskeleg inngripen. Bjørnen som vart skoten i Fjærland i 2008 vart skoten på ein bre. Og den hadde mykje tilhold over skoggrensa før den vart tatt.

 

At bjørn på vandring kan dukke opp på Hardangervidda er vel ikkje usannsynleg,men sjansen for å sjå den om den skulle kome dit er uansett ganske liten. Både i Sogn og Telemark har det passert bjørn så kvifor ikkje på Hardangervidda? Om eg hugsar rett var det ein del observasjonar av bjørn i Hordaland på 70 og 80 tallet så kvifor ikkje 30-40 år seinare? Ein del var nok kanskje såkalla "moltebjørnar" altså påståtte observasjonar for å få ha moltemyrane i fred for seg sjølv.. Og i følge forskarane var det attpåtil ei såkalla Voss-Vaksdal stamme av bjørn. Seinare viste forskinga at dette nok var vel optimistisk, det var nok langt mindre enn ein trudde den gongen. Akkurat dette har det ikkje vore snakka så mykje,men kart over utbredelse av bjørn på 80 talllet viste mange ulike stammer av bjørn i Norge. Noko som seinare altså ikkje viste seg å stemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er til tider faktisk ville tilstander på Hardangervidda! Jeg får skjeldent sove når bjørnen puster og peser rundt teltet natt etter natt. Fortell dette til alle du kjenner via facebook, twitter, instagram, snapchat, brevduer, røyksignaler og a-b-c-d post!

 

Nikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er til tider faktisk ville tilstander på Hardangervidda! Jeg får skjeldent sove når bjørnen puster og peser rundt teltet natt etter natt. Fortell dette til alle du kjenner via facebook, twitter, instagram, snapchat, brevduer, røyksignaler og a-b-c-d post!

 

Nikke.

Noen som vil ha vidda for seg selv? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Bjørnen trives, som nevnt i tidligere innlegg, bra i høyfjellet. Spesielt på denne årstida, i mai-juni, når bjørnen akkurat har kommet ut av hiet, og er sulten, bruker den å gå rett bak reinflokkene oppe i høyfjellet og ta nyfødte kalver. Det er derfor helt normalt for reingjeterne å se bjørn hver dag på vårparten i grensestrøkene nordpå.

At en streifbjørn på vandring kan finne på å sige opp på hardangervidda for å ta nyfødte reinkalver vil ikke forundre meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.