Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp til å finne vindjakke til bruk på ski


Blackbrrd

Anbefalte innlegg

Har tenkt å bytte ut min 20 år gamle vindjakke i bomull med en litt mer solid en som først og fremst er tenkt brukt på vinteren når det er for kaldt til å bry seg om regn eller sludd.

Kriteriene mine er:

1) Vindtett

2) Puster godt

3) Smidighet

4) Vekt

Ettersom jeg ikke er ute etter et vanntett plagg, så tenkte jeg at en jakke i bomull kanskje var det beste?

De jeg har sett på hittil er:

Norrøna Svalbard Arktis http://www.norrona.com/Products/0118-07/2214/svalbard-arktis-cotton-ano-jacket-mw

Bergans Finse Anorakk http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Anorakk/Vindbeskyttelse/Finse-Anorak--122540-p0000064166.aspx

Jeg har også sett litt på noen jakker i Ventile (bomull), men disse synes jeg virker litt dyre.

Jakken til Bergans er laget i "Epic" som skal være vind og vanntett, men jeg tenker at når noe skal være vanntett, så puster det fort mye dårligere. Jeg lurer på om det er noen her som har noen av disse to jakkene - evt en jakke i Ventile og hva du synes om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan anbefale Klättermusen Rimfaxe, koster litt mer men en har det bra inne i den

Fordeler som jeg ser dem;

puste godt

god passform

god hette

god lengde

solid / lang levetid

ikke for tung

en kan om en har nok sportsbutikker i nærheten (vel&merke) se etter eller spørre pent et prisavslag på 10 - 30 % ..

Uansett håp eg at du finner ei jakke å trives i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Finse er grei nok, synes nå jeg. Har hatt den i et par år nå. Litt uvant med den Epic-bomullen. Kan virke som om den ikke puster godt nok, men, det er nok bare det at selve stoffet ikke opptar fuktighet og noe kondens legger seg under sekken. Det at tråden er silikonimpregnert for livstid gjør jo at jakka er grei å komme inn i etter ei natt i snøhule/telt. Har ei Norrøna Sydpolen microfiberjakke som blir brukt oftere. Eneste jeg ikke er fornøyd med på den jakka er hettestrammingen.

Det har vel heller noe med at jeg ikke har hals ;-D

Bergans sine hetter passer bedre for meg. Min neste "fjellanorakk" blir nok Bergans sin Antarctic i microfiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Jakken til Bergans er laget i "Epic" som skal være vind og vanntett, men jeg tenker at når noe skal være vanntett, så puster det fort mye dårligere. Jeg lurer på om det er noen her som har noen av disse to jakkene - evt en jakke i Ventile og hva du synes om den.

Har to jakker i Ventil/ Etaproof. Jeg synes de fungerer mye bedre enn tradisjonell bomull, som lett blir stive og trekker fuktighet. Epic synes jeg ikke fungerer. Jeg har en første- generasjonsjakke - den er potte tett. Mikrofiber er mitt foretrukkete materialet om vinteren. Dessverre er ikke Norrøna Sydpolen og oppdrive lengre, men jakka til Bergans er sikkert bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to jakker i Ventil/ Etaproof. Jeg synes de fungerer mye bedre enn tradisjonell bomull, som lett blir stive og trekker fuktighet. Epic synes jeg ikke fungerer. Jeg har en første- generasjonsjakke - den er potte tett. Mikrofiber er mitt foretrukkete materialet om vinteren. Dessverre er ikke Norrøna Sydpolen og oppdrive lengre, men jakka til Bergans er sikkert bra.

Tenkte det måtte være noen her som har prøvd alle variantene, takk så mye for svar. :)

Fikk veldig lyst til å kjøre på med Rimfaxe, men finner kun dame-utgaven til ok pris (2900), synes 4000kr blir litt drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? Så sant den ikke er rosa(om det bryr deg da) ville jeg ha prøvd den. Jeg er en høy tynn mann og har flere mellomlagsplagg i damemodell, da disse sitter mye bedre på meg en ofte litt halvpløsete herreutgaver. Den største problemet er ofte at de ikke er lange nok på armene. Og at de er rosa da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? Så sant den ikke er rosa(om det bryr deg da) ville jeg ha prøvd den. Jeg er en høy tynn mann og har flere mellomlagsplagg i damemodell, da disse sitter mye bedre på meg en ofte litt halvpløsete herreutgaver. Den største problemet er ofte at de ikke er lange nok på armene. Og at de er rosa da:)

Jeg er 192cm høy, så trenger XL i herrestørrelse tipper jeg. Ser at de kun har M og L i damestørrelse nå, så tror jeg sliter litt. Utenom det så er jeg nok enig med deg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Norrøna Arktis jakka,trur eg kjøpte den i 2002/2003, meiner det ikkje har skjedd så store endringar sidan den gong. Tidlegare modellar var tjukkare og stivare. Stoffet er av 300g/m2 bomull.

I fjor kjøpte eg ein Åsnes Topp anorakk, den fås også som jakke, den har epic bomull. Foreløpig har eg ikkje fått brukt den så veldig mykje. Stoffet er 220g/m2 og har ein vasstettheit på 513 mm som vel er det ein kallar vassavstøytande.Pusteevna er oppgitt til 673g/m2/24t ,men når eg ikkje har noko å samanlikne med så kan eg ikkje sei kor bra dette er.

Åsnes anorakken kjennes både tynnare og mjukare ut enn Norrøna jakka noko og tala tilseier. Til samanlikning så har Klattermusen sine bomullsjakker ein tjukkelse på 205g/m2 og vassøyle 750mm. Dei brukar :Material Etaproof 205 g/m2, 100% ekologisk bomull med fluorkarbon-fri impregnering. Kor bra desse jakkene pustar i forhold til Klattermusen sin skalljakker er vanskelig å sei då dei brukar forskjellige måleeinheiter for jakkene sine.

Både anorakken og jakka til Åsnes og Norrøna oppleves å "puste" mykje bedre enn membranjakker eg har. Eg opplever ikkje epic bomullen i denne anorakken som noko dårligare enn Norrøna jakka når det gjeld "pusting",men som sagt så har eg ikkje fått hardtesta den. Positivt er at den tørkar veldig fort om det har regna.

Begge plagga er i samme størrelse,men Norrøna oppleves som veldig stor i forhold til andre merker. Åsnes er litt mindre ,men oppleves som over gjennomsnittett stor i forhold til andre merker i samme størrelse,men så er dette ein anorakk og ikkje jakke. Jakka hadde kanskje føltes endå større enn anorakken?. Har og prøvd Åsnes Topp nikkers som passar fint medan Bergans Finse nikkers i samme størrelse er håplaust trang for meg. Dette med størrelsar er greitt å vera klar over om ein handlar på nett og ikkje får prøvd i butikk.

Korleis Bergans Finse sin epic bomull er i forhold til Åsnes Topp sin epic bomull kan eg ikkje sei. Eg har studert merkelappen på Finse produkta ,men dei manglar informasjonen du finn på Åsnes sine produkt. Prinsippet er det samme ,men tjukkelse kan kanskje variere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkeljakker ol fungerer fint så lenge vinden ikke er for sterk. I sterk vind kan de være livsfarlige. Hetta bl.a er for dårlig.

Ps: bruker slike jakker relativt ofte, spesielt hvis jeg har med skalljakke mot sludd og regn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er en smule treig og har ikke fått fingeren ut og faktisk kjøpt noe. Litt av greia er at jeg ikke finner noen av jakkene i butikk! Jeg er 192 og veldig slank, så føler at jeg må prøve evt jakke før kjøp, har bl.a. litt lengre hals enn normalt.

 

Mao lurer jeg på hvor man får tak i jakker fra Klättermusen, Norrøna og Fjellreven i nærheten av Kongsberg evt i Oslo.

 

Tror jeg skal gå for litt mindre polar-ekspedisjonsjakke, og litt mer for noe som kan brukes i litt flere sesonger (høst-vinter-vår  og på fjellet om sommeren)

Lurer litt på om jeg skal se på Skogsø-jakken, virket ganske grei http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-skogso-jacket-p-1784.aspx

Har lyst å prøve Einride-jakken til Klättermusen, er vel egentlig den jeg har mest lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produkter från Klättermusen kan du beställa direkt från klättermusen i Åre. Köpte själv nyligen en jacka därifrån.

 

En bra butik bör också kunna rekomendera produkter utifrån dina mått, om du säger att du är lång och smal. Dom bör känna till vilka modeller som kan passa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er en smule treig og har ikke fått fingeren ut og faktisk kjøpt noe. Litt av greia er at jeg ikke finner noen av jakkene i butikk! Jeg er 192 og veldig slank, så føler at jeg må prøve evt jakke før kjøp, har bl.a. litt lengre hals enn normalt.

 

Mao lurer jeg på hvor man får tak i jakker fra Klättermusen, Norrøna og Fjellreven i nærheten av Kongsberg evt i Oslo.

 

Tror jeg skal gå for litt mindre polar-ekspedisjonsjakke, og litt mer for noe som kan brukes i litt flere sesonger (høst-vinter-vår  og på fjellet om sommeren)

Lurer litt på om jeg skal se på Skogsø-jakken, virket ganske grei http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-skogso-jacket-p-1784.aspx

Har lyst å prøve Einride-jakken til Klättermusen, er vel egentlig den jeg har mest lyst på.

Hei Blackbrrd.

Dersom du ikke har fått ut fingeren ennå så vil jeg tipse deg om at Klättermusen selger utgående modeller/testmodeller/andre sortering via nettsidene sine, kan være en del kupp der.

Se link:

http://klattermusen.se/webshop/fyndlistan2/fyndlistan_loo86qbz4v4288ziwua762lpa_2_1x.php?lang=SE&curr=

For å få kjøpt disse må man ha mulighet for å få sendt til svensk adresse (eller annen eu-nasjon), det kan være en bøyg.

 

Selv har jeg hatt Einridejakken i mange år og kan ikke få fullrost den.

Nå er min utslitt og hullete så jeg må nok kjøpe en ny og da liker jeg tanken på at jeg får pant på den gamle jakka når jeg sender den til Klättermusen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.