Gå til innhold
  • Bli medlem

Opptil 100L tur/pakksekk


Henrik

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter en sekk som jeg kan ha med på kortere/lengre turer, og tenker da opptil ca 100L +/- 10L ish.

Jeg har tidligere fått lånt sekk når jeg har hatt behov for dette. Det har vel vært en sekk forsvaret har brukt før/nå, er laget av delvis nylon og er slitesterk og har kraftig polstring til hoftene og skuldrene. Tror denne sekken er på ca 100/120 liter, men er litt usikker.

Volumet på denne sekken er igrunn helt perfekt til mitt bruk, da det gjerne blir en del oppakning når man må gå et par timer før man kommer frem til hytta vi har.

Problemet med sekken er at den ikke passer min kropp helt. Jeg veier ikke mer enn ca 65kg og er 188 høy og snart i midten av 20-åra. Slik at hoftebeltet blir gjerne litt for stort for min del, og når jeg da skal gå må jeg ta hendene mine i kryss, ved korsryggen for å støtte opp noe av vekten på sekken.

Sekken som jeg skal gå til anskaffelse til blir brukt på jakt (stor- og småvilt), lengre turer i fjellet med en god oppakning, og lengre skiturer på 5-6 timer i løssnø.

Jeg har tidligere sett på Norrøna synkron 100L, men den er jo nå utgått fra produksjon som jeg har fått vite, etter jeg sendte en e-post til norrøna. Jeg har også så vidt kikket på Arc'teryx Bora 95L, eller hva med Arc'teryx Naos 85? Men ikke Bergans enda, men er alltids åpen for forslag for mange forskjellige merker.

Når jeg har sett på rene monstersekker som norrøna sin para ranger og synkroflex, tror jeg dette blir i det meste laget, da jeg ikke har behov for oppakninger på 25kg +, men mer rundt 15-25 kg.

Så det er tre krav jeg har til en ny sekk

  • Må passe godt til min lange og smale rygg.
  • Bør være mørk. (Svart, grønn, grå, etc.) (Ikke rød, gul, og knallsterke farger.)
  • Sekken bør ha volum til ca 100L +/-

Pris på sekk spiller ikke så stor rolle, men jeg tenkte å bruke ca 4000,- +/- på en sekk, og jeg regner med at jeg har et forholdsvis greit budsjett til sekk for dette beløpet.

Jeg har ikke prøvd noen av de sekkene jeg har nevnt, men kun lest noen kommentarer og tester om de forskjellige. Men så vil jeg gjerne vite hva slags erfaringer dere har med valg av sekk. Jeg tenkte også tanken på å kanskje kjøpe en stor damesekk (om man får tak i 100L liters sekker til dame) pga. min slanke rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Titt på Osprey sine sekker.

Mange av de største sekkene kommer i forskjellige størrelser (S,M,L) og man kan feks få en L sekk meg S hoftebelte.

I tillegg til dette er det meget bra sekker, i alle fall de seks-syv som jeg har.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bruke sekken til storviltjakt, og skal bære vilt ut av skogen/fjellet, ville jeg gått for pakkrammesekk. Jeg har en Norrøna Synkron 100L, som fungerer fint med vekt opptil 30kg +, men med 45 kg rein oppi blir den "dvask" og slitsom på ryggen. Så etter to slike turer kjøpte jeg meg rammesekk og bruker ikke Norrøna sekken lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du holder deg til litt i underkant av 100l, så har du fryktelig mange bra utenlandske merker å velge mellom. Skal du opp mot 120-130l, er det mye norskt. Særlig Norrøna har noen sekker, men også Bergans Alpinist 130l er brukt av en del (inkl. meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du holder deg til litt i underkant av 100l, så har du fryktelig mange bra utenlandske merker å velge mellom. Skal du opp mot 120-130l, er det mye norskt. Særlig Norrøna har noen sekker, men også Bergans Alpinist 130l er brukt av en del (inkl. meg).

120-130 liter blir litt overkill akkurat nå. Kanskje senere!

Men hvilke utenlandske merker er det verdt å se på mener du? Som jeg har nevnt har jeg vært inne på tanken av Arc'teryx Bora 95, som er under 100L.

Hva med Tatonka Bison 90?

Haglöfs Sumo 95?

The North Face?

Deuter Aircontact 75 + 10?

Jack Wolfskin?

Lowe Alpine?

Gregory?

Osprey?

Berghaus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det før og jeg kan si det igjen... Dra til sportsbutikkene og prøv de aktuelle sekkene. Få fylt sekkene til de når den vekten du ser for deg at du vil ha på dine turer, gå så rundt i butikken med sekken på ryggen, prøv å få gått i trapp om det er mulig. Når du har prøvd alle sekkene, kjøper du den som passer deg best.

Det er den beste måten å kjøpe sekk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg en tur innom XXL for å kikke på sekker og litt annet snacks, men det de hadde var blant annet norrøna svalbard synkron på 80 liter, og det blir igrunn lite, så denne prøvde jeg ikke.

Men jeg så de hadde Norrøna synkroflex og para ranger inne. Jeg prøvde begge, og til tross for den noe høye egenvekten til synkroflexen, var det uten tvil den beste sekken av disse to, og skulle jeg ha valgt mellom synkroflex og para ranger, hadde jeg gått for synkroflex, til tross for den noe stive prisen og egenvekten.

Jeg skal fremdeles litt rundt for å teste flere sekker før jeg endelig bestemmer meg for hvilken sekk jeg går for. Men synkroflex var under tvil verdt prisen. På XXL(i butikk) var prisen 5000, men i nettbutikken 4300 + 100 i frakt. Så det blir nok isåfall på nett jeg bestiller den, dersom jeg velger denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sier på XXL at den er billigere i nettbutikken får du den til samme pris i butikken. Det er rart at det ofte er sånn på XXL, siden det står på nettsiden deres at de garanterer at prisen i butikk skal være like lav som på nett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På torsdag var jeg og prøvde ytterligere to sekker fullstappet med klatretau for å få litt tyngde på sekkene, og en mer jevn balanse av vekten.

Jeg prøvde Gregory Denali Pro 105 og Arc'teryx bora 95,men de skilte seg klart ut fra hverandre. Og ingen av dem kunne matche Norrøna Recon Synkroflex på 125L.

Bora 95 sekken fikk jeg aldri til å sitte noe særlig godt på ryggen til tross for flere muligheter for å justere dette. Den føltes ikke riktig på ryggen min rett og slett. Dessuten var hoftebeltet altfor stort i forhold til min slanke kropp. (65 kg, 188cm) Det gjorde at sekken begynte å henge, og skuldrene måtte etter hvert ta av for vekten som hoftebeltet egentlig skulle ta.

Gregory sekken derimot, satt mye bedre, men den hadde altfor mange muligheter til justeringer, og kompliserte løsninger. Men den kunne heller ikke matche norrøna sin synkroflex, det ble tungvint, men om man virkelig vil ta seg tid med å justere sekken, så tror jeg nok at den sekken får et kjempepluss! Men den trekker ned grunnet alle de kompliserte justeringsløsningene.

Men. 6000,- for sekken er altfor dyrt i forhold til det overnevnte! PS. Gregory sekken er ikke så stygg i virkeligheten som på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einaste negative eg har høyrt om Norrøna Recon Pack er at den i mange tilfelle blir unødvendig stor og tung. Derimot kan eg ikkje hugse å ha sett éitt negativt ord om bærekomfort. Så om den passar ryggen din, og den ikkje blir for stor, løp og kjøp. Du kjem nok ikkje til å angre.

Eg for min del stod i samme situasjon som deg for ei stund sidan og endte opp med Arcteryx Bora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en kilo er en kilo uansett hvordan man vrir og vender på det, men slik jeg kjente at synkroflexen satt på ryggen, er jeg av den oppfatning at det veier opp en god del.

At det er en pakkrammesekk, vil den virke mer stabil ved tyngre bører, og kanskje føles lettere, likevel om en kilo er en kilo.I tillegg er jo muligheten til å fjerne sidelommene en til stede. Bare å fjerne disse vil nok redusere vekten med noen hundre gram, til tross for at dette ikke utgjør alt.

Jeg skal nok prøve flere sekker før jeg finner ut av riktig sekk.

Nå så jeg på nettsidene til XXL at de har satt ned synkronflex sekken ytterligere til 4100,- :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt Bergans alpinist 110 liter for 2700 kroner fra komplettfritid, og synes den er utrolig behagelig å bære tunge bører med. Bergans har videreutviklet bæresystemet, spesielt hoftebeltet. De første alpinist-sekkene likte jeg overhodet ikke, nettopp p.g.a. det voldsomme hoftebeltet.

Vær obs på at det fremdeles finnes eldre modeller av "alpinist" i markedet. De eldste modellene het bare alpinist og viking tror jeg. Forrige generasjon het alpinist 2 og Viking 2. (Viking-modellene er noe smalere enn alpinist-modellene). De nyeste heter Alpinist medium (110 liter), og Large (130 liter). De har også en modell som heter Lady på 100 liter.

Kanskje verdt å prøve om du kommer over en av disse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha "bruk opp" en Bergans Trollhetta 95L, som jeg forøvrig var meget godt fornøyd med, så har jeg også vært på utkikk etter en ny sekk siden nyttår. Landet til slutt på en Bargans Alpinist Medium 110L jeg også. Det var et glimrende tilbud på den hos Komplettfritid 1. mai hvor de solgte den for kr 2048,-. Har ikke fått den i posten enda og kjøpte den uten å prøve den. Men den skal passe til min rygglengde og jeg har god erfaring med Bergans sekker fra før så regner med at jeg blir fornøyd med denne også. Veldig mange andre skryter i hvert fall av denne sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva endte du opp med? Ble det norrøna?

Har ikke kjøpt den enda. Eksamene er ikke over før i begynnelsen av juni, og jeg kommer meg ikke ut før da uansett. I tillegg ser jeg nettbutikken til XXL har satt ned prisen ytterligere, til 4000,-

Tror dere den kommer til å bli satt ned ytterligere? Erfaringer fra tidligere år?

Jeg har imidlertid kjøpt meg en fjellduk hunter fra Jerven til 1580,- inkl. frakt (noen jeg kjenner som har militærrabatt). Den koster opprinnelig 2370,- pluss frakt

Jeg har nettopp kjøpt Bergans alpinist 110 liter for 2700 kroner fra komplettfritid, og synes den er utrolig behagelig å bære tunge bører med. Bergans har videreutviklet bæresystemet, spesielt hoftebeltet. De første alpinist-sekkene likte jeg overhodet ikke, nettopp p.g.a. det voldsomme hoftebeltet.

Vær obs på at det fremdeles finnes eldre modeller av "alpinist" i markedet. De eldste modellene het bare alpinist og viking tror jeg. Forrige generasjon het alpinist 2 og Viking 2. (Viking-modellene er noe smalere enn alpinist-modellene). De nyeste heter Alpinist medium (110 liter), og Large (130 liter). De har også en modell som heter Lady på 100 liter.

Kanskje verdt å prøve om du kommer over en av disse. :)

Jeg har ikke testet Berganssekkene enda, og jeg må gjøre det snart. Skal prøve de før jeg bestemmer meg, men mye trekker i den retningen for at jeg velger norrøna sin Recon syncroflex om prisene holder seg sånn :)

Om jeg kommer til å velge en av alpinistsekkene, tror jeg nok at det beste valget for meg vil være 110L sekken.

Men jeg ser at Bergans også har to pakkrammesekker. PowerFrame på 130L og Finnmark på 100L. Får kanskje prøve disse og.

Men jeg tror det skal mye til før noe overgår syncroflex systemet til norrøna. Det var bare helt magisk å ha på seg.

Så får jeg prøve Trollhetta og kanskje Rondane.

Prisen for alpinistsekken var i hvert fall ikke noe å si på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, prisen er veldig bra på komplett fritid. Men det ser ut som om den svinger til tider, så det gjelder å følge med om du skulle bestemme deg for denne. :)

Jeg så forresten finalen i 71 grader nord i reprise i går, og der bruker deltakerne alpinist-sekken. De har lastet rundt 35 kilo som en del av konkuransen.

Lykke til, iallefall - uansett hva du bestemmer deg for! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjøpt den enda. Eksamene er ikke over før i begynnelsen av juni, og jeg kommer meg ikke ut før da uansett. I tillegg ser jeg nettbutikken til XXL har satt ned prisen ytterligere, til 4000,-

Tror dere den kommer til å bli satt ned ytterligere? Erfaringer fra tidligere år?

Jeg har imidlertid kjøpt meg en fjellduk hunter fra Jerven til 1580,- inkl. frakt (noen jeg kjenner som har militærrabatt). Den koster opprinnelig 2370,- pluss frakt

Jeg har ikke testet Berganssekkene enda, og jeg må gjøre det snart. Skal prøve de før jeg bestemmer meg, men mye trekker i den retningen for at jeg velger norrøna sin Recon syncroflex om prisene holder seg sånn :)

Om jeg kommer til å velge en av alpinistsekkene, tror jeg nok at det beste valget for meg vil være 110L sekken.

Men jeg ser at Bergans også har to pakkrammesekker. PowerFrame på 130L og Finnmark på 100L. Får kanskje prøve disse og.

Men jeg tror det skal mye til før noe overgår syncroflex systemet til norrøna. Det var bare helt magisk å ha på seg.

Så får jeg prøve Trollhetta og kanskje Rondane.

Prisen for alpinistsekken var i hvert fall ikke noe å si på :)

Skal du ha BErgans Alpinist så blir det nok 130L på deg siden du er 188 høy. De får du billigst på Komplettfritid.no eller magasinet.no

Sportsnett har 25% på alle strosekker nå. Er 2999 for både Bora 95 og Gregory Witney 95.

Bergans Finnmark er etter hva jeg har fått anbefalt ikke så mye å satse på.

Har spurt en del steder som både fører Powerframe og Recon Pack og alle har anbefalt sistenevnte.

Dog hvis du skal ta av sekkeposen og bare bruke ramma så er det adskillig enklere på Powerframe. vet faktisk ikke om det er mulig på siste modell av Recon.

Har testet litt sekker selv i det siste. Den jeg syntes var best å ha på var Recon. Dog er da bare butikktest med vekt og ikke i praksis.

Recon er enda litt nedsatt nå på XXL til 3.999. Ikke umulig jeg ender på en slik selv på neste lønning.

EDIT 07 juni: Ble Recon Pack på meg , kjøpt for ca 14 dager siden. Første helgetur med startvekt på 27 kilo. Sekk satt tight og fint og var god og bære. Gikk mye på stier men også innlagt lit vading, gange i myr og noe grusvei. Litt justering i starten og så satt den. På gamle sekken var det stadig småjusteringer, tydlig at jeg følte den aldri satt helt på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I går falt valget tilslutt på Norrøna recon synkroflex pack 125L. Det var igrunn kun denne sekken som satt skikkelig godt på meg og valget gikk deretter.

Fra og med i morgen skal jeg faktisk på tur, så da får jeg endelig prøvd ut sekken! Skal gi en tilbakemelding på den når jeg har testet den ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg skrevet litt om sekken etter jeg prøvde den første gang. Skal oppdatere artikkelen fortløpende de neste ukene.

Leste kjapt gjennom testen din. Du har sett at det er 2 innstillinger som begge er 185? Vet ikke om det er 185 for kort og lang rygg eller hva. samme gjelder 180 også.

Ligger noe innstruksjoner om tilpasning av sekk på Oslo Sportlager med video http://www.oslosportslager.no/magasinet/ryggsekk--hvordan-tilpasse-ryggsekken-329.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To innstillinger som begge er 185? Må si jeg skjønte lite av den. På ryggskinna er det mulighet til å justere skulderreimene ut fra lengden til ryggen din. Det mest logiske - og etter hva jeg har skjønt - er det mulig å justere denne, hvor valgene er fra 170-190. Dette er vel sånn ca greier, men slik jeg ser det er disse tallene basert på kroppslengden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg en tur innom XXL for å kikke på sekker og litt annet snacks, men det de hadde var blant annet norrøna svalbard synkron på 80 liter, og det blir igrunn lite, så denne prøvde jeg ikke.

Men jeg så de hadde Norrøna synkroflex og para ranger inne. Jeg prøvde begge, og til tross for den noe høye egenvekten til synkroflexen, var det uten tvil den beste sekken av disse to, og skulle jeg ha valgt mellom synkroflex og para ranger, hadde jeg gått for synkroflex, til tross for den noe stive prisen og egenvekten.

Jeg skal fremdeles litt rundt for å teste flere sekker før jeg endelig bestemmer meg for hvilken sekk jeg går for. Men synkroflex var under tvil verdt prisen. På XXL(i butikk) var prisen 5000, men i nettbutikken 4300 + 100 i frakt. Så det blir nok isåfall på nett jeg bestiller den, dersom jeg velger denne.

Dersom du synes Norrøna Svalbard 80l blir lite, men likevel liker sekken så kan du kjøpe og enkelt feset på Frontlomme (12l) og 2 sidelommer, (7lx2), for 300pr lomme. Da kommer du opp i 106l totalt.

http://www.xxl.no/ry...kk-12-l-1062837

For 900 ekstra er du på 4100kr totalt om du kjøper sekken hos xxl og som er den rimeligste jeg har funnet hvertfall.

Satt på lommene i butikk og "rail"-systemet virker enkelt og egentlig ganske robust i tillegg.

Lommene er ment for sekken så det så normalt og harmonisk ut mtp farger osv.

Det er ovennevnte løsning jeg sikter på å gjøre hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.