Gå til innhold
  • Bli medlem

Dansker på fjellski


Erik L

Anbefalte innlegg

Hej Fjellforum

Nu har jeg snart læst alt her på forumet om fjellski, og er stadig ikke endeligt afklaret.

Jeg er dansker og bor i Danmark, og her er ikke så mange butikker der har stor viden om fjellski, og ingen der har flere mærker og kan rådgive bredt.

Jeg har stor erfaring med at færdes i det Norske fjelde, både sommerture og vinterture (vinter mest med trugger), jeg har stået både alpin og langren, men er ret ny på fjeldski og kan ikke telemark (men det må jeg snart lære).

Jeg er efter en meget alsidig ski. Jeg starter gerne nede i skoven med løssneen og bevæger mig ind over og op på nogle toppe. Jeg har lejet nogle fjeldski nogle år nu og de har været for smalle til både løssne og nedover. Jeg er ikke efter egentlig topture, men tager de toppe der kommer, man kan jo ikke gå forbi en top uden at se udsigten fra den (men måske et par gode ski kan gøre toppene mere attraktive at køre ned fra).

Så der er mange kilometer i både skov, kuperet terræn, løssne og hårdere sne på fjeldet (kaldes det skarver?). Jeg har ikke oplevet mange scooterspor de steder jeg har været indtil nu, så har ikke brugt sådanne. Om sommeren og på trugger går jeg normalt 2-3 mil om dagen.

Jeg har set mest på ski fra Fischer og Åsnes. E109, Nansen og Ingstad, men er meget i tvivl.

Jeg har læst mig til at E109 er bedst nedover, og ikke så god bortover.

Ingstad er lidt mere løsne end Nansen, men begge er gode allround ski. Flere af test (utemagasin, jagtogfiske) siger begge ski har smørespænd, men flere her på forumet siger de ikke har.

Utemagasin siger at der mangler lidt finish på Åsnes, det bekymre mig. Kortfellerne lyder smarte, har kun brugt langfeller enkelte gange.

Jeg kommer kun på vintertur en til to gang om året, så jeg har ikke en større mænge af ski stående, så det er en allrounder jeg skal bruge. I år har jeg været ved Rjukan og Lillehammer, sidste år var det Rondane og året før Oslo marka.

Håber at i har nogle gode råd, så jeg kan være klar til næste sæson.

Mange hilsener

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går selv på Breidablikk - (Ingstad uten stålkanter) og er veldig fornøyd med den skien. Har også et par Åsnes Rago, som er en gammel modell av Nansen eller Amundsen... husker ikke helt. Men de er mye stivere og mindre lekne ned bakkene og mye verre å manøvrere med.

Skal tro Ingstad er lik mine - helt super når man går utenfor løyper og jobber seg opp av snøen istedenfor å grave seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til fjellforum, Erik L.

Det store spørsmålet er om du går i løyper - altså der en løypemaskin har kjørt opp spor. Hvis du gjør det, så kan du kjøpe Fischer E99 eller tilsvarende og BC-bindinger.

Men dersom du går utenom løyper, så må/kan du tenke annerledes. Da må du tenke etter om du skal ha BC- eller 75mm-bindinger. (Forskjellene blir godt forklart på side 80 i katalogen til Skandinavisk høyfjellsutstyr http://www.skandinaviskhoyfjellsutstyr.no/hjem/vinterkatalog/) Du må også tenke etter om du skal ha ski primært til gåing, eller mest gåing + litt kjøring.

Jeg vil anbefale Åsnes Ingstad med fellelås. Det er denne modellen det norske forsvaret bruker - bare at da heter de NATO og er helt hvite. Jeg ser at du lurer på om finishen er for dårlig, men det tror jeg ikke. Åsnes har laget ski i mange år og har gode reklamasjonsordninger - dersom du kjøper via norsk forhandler.

Dersom du IKKE vil ha ski fra Åsnes, så kan du kjøpe Fischer E109. Disse har omtrent samme dimensjon, men da uten fellefeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig i anbefalingen av Åsnes Amundsen. Jeg har kjørt mye slalom tidligere, og nedoveregenskapene er derfor helt uvante for meg og jeg føler ikke jeg kan si noe om dette. Tar vel noen sesonger å venne seg av med slalomstilen. Uansett, skiene har akkurat passe spenn for meg - jeg glir når jeg skal og får feste fra kortfellen når det kreves. I skog har jeg blitt overrasket over hardførenheten i skiene, jeg går rett over alt som er av småkratt, steiner, knekte trær og stålis uten at det har blitt en eneste ripe i sålen. Kan for øvrig nevne at jeg ferdes i den type terreng du nevner.

Jeg bruker manuell BC-binding til og er kjempefornøyd. Når kompisen står med kniven i sin autobinding for å fjerne is, kan jeg slappe av et minutt ekstra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tak for jeres input. Jeg er glad for jeres holdninger til Åsnes, da det er disse ski jeg selv mest heller til. Jeg blev blot lidt bekymret da flere fra 1½ år siden skrev at spændet varierede fra ski til ski og da utemagasiet skrev at finish var bedre på Fischer og Madshus, og Åsnes manglende noget her.

Det var mit indtryk at Amundsen / E99 ville være for smalle til løssne, jeg kører mest hvor der ingen løyper er, og jeg havde derfor selv set på Nansen og Ingstad.

Ud over en lidt brede, hvordan ser i forskellen på Nansen og Ingstad? Beskrivelsen fra Åsnes og diverse test, er næsten en, gode til dyb og løs sne og kuperet terræn.

Jeg tænker at jeg ser på binding når jeg har valgt ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Åsnes Rago som fungerer bra når snøen har satt seg litt. Men de er et kompromis fordi jeg også bruker dem i oppkjørte spor. Om du bare går i løssnø kan du gjerne kjøpe litt bredere, da takler du løsere snø. Jeg kan anbefale en vanlig manuell BC binding. De holder seg godt om du kjører ned fra et fjell. Jeg antar at du kanskje ikke driver ned veldig bratt nedkjøring? Det gjør ikke jeg heller og da holder en BC binding bra. De er mer komfortable bortover enn 75 mm, fordi tåen sitter mindre fast.

Kortfeller er konge.

Ang. Åsnes blir dette i Norge ansett som et godt og sikkert kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.