Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til tursekk 75-80 liter


Anbefalte innlegg

Pr dags dato planlegger jeg en 2-ukers tur til Femundsmarka til sommeren. Jeg har en 65L McKinley sekk, men tror jeg trenger noe større, da turen er såpass lang. Har noen forslag til sekker? Har sett på noen fra Helsport som hadde noen geniale løsninger! Jeg er 163cm høy og jente

Kriterier:

- Frontlomme

- Sidelommer

- Topplokk (ikke rulletopp)

- Godt bæresystem

- Slitesterkt stoff

Håper noen kan hjelpe! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten test på sekker i slik størrelse som stod på Db.no i dag. Sliker tester sier ikke alt men kan være et utgangspunkt.

Er vel samme test som var i Villmarksliv for litt siden.

http://www.dagbladet.no/2012/02/16/tema/klikk/helse/20262914/

Denne er vel på utsalg hos Hlesport nettbutikk for tiden siden det er utgaående modell. Finnes i damemodell http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article430496.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest fornuftige du kan gjøre er å ta er runde i butikken og prøve forskjellige sekker. Få de fylle sekken til du når vekta du kommer til å ha på dine turer, og gå rundt i butikken å teste sekkene. Prøv å gå i trapper.

Etter å ha prøvd flere sekker på det viset, kjøper du den som passer ryggen din best og har de beste løsningene for ditt bruk.

En kan lese tester og en kan diskutere sekker i det uendelige, men det beste er å prøve seg frem før en kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Det er en av de bedre testene jeg har lest ;)

Hvorfor det?

Denne testen sier meg som forbruker ikke stort mer enn at valg av sekk er opp til egne preferanser og egen rygg.

Innledningsvis sies det at det var vanskelig å finne en vinner - da hadde jeg forventet meg at de hadde gått mer kritisk til verks i vurderingen og trukket frem hva det er som gjør at de likevl har en vinner. Det fremgår ikke så langt jeg kan se.

Hva er det f.eks ved Norrøna-sekken som gjør at den er best? Den er nest tyngst av alle i testen, tyngst hvis man tar bort dagstursekken på Lundhagsmodellen. Den er dyrest. Den har ikke nettinglommer nede på siden slik de fleste andre sekken har.

Norrøna har mulighet for å kjøpe sidelommer som ekstrautstyr. Det er jo positivt, er dette testet også?

Greit, jeg har dårlig erfaring med Norrøna selv på gamle modeller, kanskje lett at det kommer frem her, men testteamet beskriver ikke inngående hva de faller for ved Norrøna og Arc'terys som gjør at disse er de beste.

Jeg kan heller ikke se at utformingen av sekkerommet er tatt med. Noen sekker er trange og høye, andre er brede og lave. Dette har jo en del å si for hva man velger ut fra perosnlige preferanser.

Og hvorfor er ikke Gregory med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du inne på grunnen til at en ikke skal se seg blind på disse produkttestene ;)

Jeg har en Osprey Aether 70 som fikk 4/6 i testen, for min del er det den beste sekken jeg har hatt, men det skal sies at jeg ikke har hatt over 15 kg i den. Den har nok for spedt bæresystem for tyngre turer, men jeg kjøpte den ikke for det tyngste turene, til de turene har jeg en Norrøna Synkron 100 som jeg synes er meget god.

Men det jeg ville frem til er at jeg ville gitt Aether'n mer enn 4/6, men det kommer av passform til den enkelte person og bruksområde.

Så derfor prøv flest mulig sekker, før du kjøper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på Kjell Gunnar, han har peiling, du må dra i butikken for å prøve sekkene for å se om de passer til din rygg, bergans sin sekk som jeg har anbefalt ovenfor fikk også 4/6 i denne testen, men for meg er det den beste sekken jeg har hatt, både på lange og på korte turer. Jeg prøvde Bergans trollhetta i butikken før jeg bestilte den på nett og det tror jeg jeg gjorde lurt i. Bergans trollhetta har justerbar ryggplate og høyden på hoftereimene osv. noe som er veldig viktig med tanke på bærecomfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med festemuligheter på den seken?

Ser ikke ut som det er flust med reimer utenpå :D

Det er små "daisy chains" på sekken fremme. "Vingene" på siden og strammereimene kan også brukes til å feste ting utenpå. Prøver selv å ha minst mulig hengende på sekken, har som regel kun et tynt liggeunderlag og stangrør utenpå sekken. Muligens har jeg blitt flinkere til å pakke men i sommer fikk jeg alt som skal til for en ukes fluefisketur på Hardangervidda med telt (pluss vadere, vadesko og håv) inn i sekken. Fullstappet? Jada, men god bærekomfort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr dags dato planlegger jeg en 2-ukers tur til Femundsmarka til sommeren. Jeg har en 65L McKinley sekk, men tror jeg trenger noe større, da turen er såpass lang. Har noen forslag til sekker? Har sett på noen fra Helsport som hadde noen geniale løsninger! Jeg er 163cm høy og jente

Kriterier:

- Frontlomme

- Sidelommer

- Topplokk (ikke rulletopp)

- Godt bæresystem

- Slitesterkt stoff

Håper noen kan hjelpe! ;-)

Hei!

Har Helsport-sekk selv som jeg skal bytte ut (Memurubu 80l).

Dette mest pga ACS-bæresystemet som har regulering for rygglengde som ligger over putene.

Ved enten lengre turer, eller turer med tung vekt, så gnager denne i korsryggen. Den er mulig å polstre, men etter hvert så gnager det likevel.

På mange sekker er korsryggputa festet med borrelås, og da hadde ikke dette vært et problem, men på Helsport, hvertfall min sekk, så er puta sydd fast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.