Gå til innhold
  • Bli medlem

Knutshø ved Gjende – en forsmak på sommeren


Ole-Petter

Anbefalte innlegg

På vei til vårskiturer rundt Lom hadde jeg fredag ettermiddag 6.mai noe god tid, og det nydelig været innbød til en liten utflukt til et turmål jeg ikke har prioritert til nå; Knutshø.
Den beskjedne høyden til tross, turen var artig, med noen klyvepunkter og fin utsikt hele tiden. Ikke minst var det årets første fottur i høyfjellet. Bare et par steder krysset jeg noen mindre snøflekker oppe på eggen.

Turen tok meg drøyt 2,5 timer.

Se ellers bildekommentarer.

post-469-133474748331_thumb.jpg

post-469-133474748341_thumb.jpg

post-469-133474748348_thumb.jpg

post-469-133474748365_thumb.jpg

post-469-133474748374_thumb.jpg

post-469-133474748384_thumb.jpg

post-469-133474748399_thumb.jpg

post-469-133474748409_thumb.jpg

post-469-133474748422_thumb.jpg

post-469-133474748436_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin tur det der.

Har et snev av høydeskrekk men da gjennom den. Gikk den motsatt vei.

Fra toppunktet og ned på neste avsats var det ikke så kult. Det var tåke som kom og gikk så da vi begynte gå så vi bare et par meter så vi tok det rolig. Da vi kom til kanten forsvant tåka så vi så ned hele steinrøys og ned på begge sider av selve Knutsøe. Da kjente jeg det var greit å sitte 1 min før jeg fortsatte. :?:

Men som sagt en knallfin tur alt i alt. For de med litt høydeskrekk vil jeg vel anbefale å gå den slik referatet er, utenfra og in. Så gå Leirungsdalen tilbake. Da går man opp de 2 bratteste punktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tur over Knutshøe. Gikk den sjøl forrige helg. Hvis du vil unngå det luftige partiet i starten, kan du gå opp lia litt lenger inn mot Leirungsdalen. På bildet ser du at stien deler seg når du kommer fra parkeringa ved Vargebakken. I stedet for å ta av til høyre opp mot fjellet, fortsetter du rett fram til du kommer til et par varder/steinrøyser ved stien. Det er omtrent ved det lille tjernet på bildet. Dette er etter bare noen få hundre meter. Her tar det av en sti til høyre som du følger opp lia til Knutshøe. Bare litt bratt, men ikke luftig.

post-4167-133474748481_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å få fram alternativer. Jeg skriver like mye som informasjon til andre som planlegger å gå de samme turene. Enig i at eggen helst bør gås mot vest dersom man frykter litt problemer med høydeskrekk. Og at man kan omgå det første og bratteste klyvepunktet er jo kjekt for noen. Selv synes jeg at det bare krydrer turen med litt klyving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor luftig er denne turen her sammenlignet med Besseggen?

Omogleg å svare på da folk har forskjellige preferanser. Foreksempel kjenner eg folk som har

gått både Besseggen og Bukkelegeret der den eine påstår Besseggen var verst mens den andre

meiner Bukkelegeret var verst.

Mi oppfattning er at sjølve eggen på Knutshøa er enklare enn Besseggen men det er eit par klivepunkt

som er litt meire utsatt enn noko du finn på Besseggen. Men for folk som er litt fjellvante bør ikkje nokon

av turane bjo på noko problem.

Knutshøa er ein fin tur som eg gjerne anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notorisk høydeskrekk, men jeg synes Knutshø går greit så lenge man går det bratte punktet opp til eggen nedenfra og opp. Det andre alternativet er greit å bruke ned igjen.

Den siste biten mot toppen gikk jeg en renne litt til høyre for det som så ut som hovedtråkket. Den var veldig grei å følge og ikke så luftig.

Selve eggen på Knutshø er omtrent 50 meter bred så den er aldri luftig, kun disse to stedene kan by på problemer hvis man er på østsiden av toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sammenlikning med Besseggen med tanke på luftighet slår likt ut, tror nå jeg. Kona vil prøve Knutshø FØR Besseggen, simpelthen fordi turen ikke tar så lang tid som Besseggen. På Besseggen er nok følelsen av mer høyde og utsikt til stede, og eggen er smalere, men takene desto bedre, mener jeg. Har gått Besseggen 7-8 ganger med ulike folk, der bare en har fått seriøse høydevansker. (Men kjenner også til ei jente på 17-18 fra Horten som snudde, gikk tilbake til Memurubu, og deretter stien langs Gjende tilbake til Gjendesheim - en utrolig omvei.......)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei.. takk for svar.

Besseggen (med snø!) gikk greit for meg, men konsentrerte meg veldig om å ikke se meg så mye rundt omkring. Veldig lyst til å gå Knutshø også, så kanskje jeg tar sjansen denne sommeren. Pga høydeskrekken er litt luftige turer turer jeg ikke liker å gå alene, så får se om jeg får med meg noen fjellvenner til Jotunheimen også denne sommeren 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.