Gå til innhold
  • Bli medlem

Undertøy i bomull?


rognposan

Anbefalte innlegg

Annonse

Fint om sommeren. Kaldt om vinteren. Alternativ til ull er bambus. Ikke så lett å finne i Norge ser det ut til men i Sverige har dem noe. Ikke like varmt som ull men bra på frukttransport. Perfekt for de som er allergisk mot ull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke brukende til noe som innebærer aktivitet.

Vasket i går en maskin med bomulls-t-skjorter og en maskin med ullundertøy rett etter hverandre. Etter 4 timer var ulla nesten tørr, og etter 16 timer var bomullen nesten tørr. Når man i tillegg vet at ull varmer når det er fuktig, men bomull gjør det i mye mindre grad, er det ikke tvil om hva man vil ha på kroppen dersom man risikerer å bli det minste svett.

Polyester er kun ok til trening, der man kan ta av seg klærne og vaske de med en gang. Ellers lukter det for ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om sommeren. Kaldt om vinteren. Alternativ til ull er bambus. Ikke så lett å finne i Norge ser det ut til men i Sverige har dem noe. Ikke like varmt som ull men bra på frukttransport. Perfekt for de som er allergisk mot ull

Kanskje en grunn til at det ikke er stort marked for det? Man har jo en REKKE av ulike tekniske plagg, så det virker ikke like fristende med bambusplagg, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi? hva gjør bommul bedre enn tynn ull/syntet sommerstid?

Fint når det er VARMT om sommeren. Bomullens egenskaper (holder på fukt, og kald og klam når den er fuktig/våt) er en fordel når du vil holde deg kald.

Er det under 15 plussgrader ser jeg ingen spesielle fordeler med bommull, uansett årstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint når det er VARMT om sommeren. Bomullens egenskaper (holder på fukt, og kald og klam når den er fuktig/våt) er en fordel når du vil holde deg kald.

Er det under 15 plussgrader ser jeg ingen spesielle fordeler med bommull, uansett årstid.

har du prøvd tynn ulltrøye i den varme delen av året?

tidlig i min turkarriære gikk jeg trekanten i trollheimen, midtsommers, og vi målte over 20 grader og det var vindstille hver dag. på overkroppen hadde jeg bommulstskjorte og ryggsekk.

det jeg lærte på den turen var at tskjorta blir kliss våt på ryggen (noe den gjør uansett tekstil). senere har jeg brukt tynn ull, også sommerstid, og ja, man blir våt på ryggen, men ting klistrer seg ikke fast på samme måte, og man slipper den klamme følelsen bommul gir. skjorta tørka heller ikke skikkelig i løpet av natta, og det var lite behagelig å ta på seg en småfuktig skjorte stiv av salt morgenen etterpå, selv om temperaturen var høy. å ha med én skjorte til hver dag var selvfølgelig uaktuelt pga. plass og vekt. bommulsskjorta begynner også å lukte jævlig allerede etter dag én. nå er jeg ikke av den typen som er fin på det og lukt er det minst tellende argumentet for min del her, men når lukta kan begrenses enkelt ved å benytte et annet og mer velegnet tekstil, så sier jeg ikke nei takk. skjorta jeg brukte på denne turen fikk jeg aldri rein igjen. ble kastet.

nå bruker jeg vår-sommer-høst tynn ulltrøye under forflytning, også når været er varmt. mye mer luftig, lukter mye mindre og tørker raskere da jeg kan tørke den våte trøya på kropp etter dagens marsj, uten å bli kald. på den måten trenger jeg heller ikke ha med flere trøyer pga lukt, sen tørk osv.

mine erfaringer tilsier INGEN positive sider ved bomull som undertøy, uansett årstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg for min del bruker kun boxere og t-skjorter i enten ull eller microfiber året rundt.

Bomullsundertøy tar jeg ikke med på tur. Bomull passer evt. som ytre vindtøy i fjellheimen.

Bomull ytterst= bra, bomull pakket inn innerst= ikke bra, etter min mening.

Ull i forskjellige tykkelser etter årstid fungerer uansett, minuset kan være slitestyrke ifht. andre tekstiler.

Det skal dog sies at jeg har brukt en tynn (120 kvalitet) t-skjorte fra Icebreaker (sitter faktisk med t-skjorten på nå) samt ullboxere i samme kvalitet lenge av gangen og ofte i over tre år.

Både passform og tekstilkvalitet har holdt seg forbausende godt til tross for mye bruk og vask.

Et minus ved ullundertøy kan være at plagg i god kvalitet koster en del.

Fordelen med microfiberplagg er at de tørker fort, minuset er som flere har vært inne på; lukt.

Slitestyrken er også god og plaggene koster gjerne mindre enn ullplagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal bære eple-sekker over Hardangervidda, mener du?

:oops::lol::lol:

Ja, hva kan ikke en overflødig eller feil bokstav gi av latter og glede...

Personlig har jeg begynt med ull også sommerstid. Selv ullbuff. Synes tynn ull tørker fort også. Lett å vaske og lukter ikke.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit, ULL er GULL!

Sitter i Aclima Woolnet nå, etter en langrennstur. Den passer fint rett på kroppen, transporterer fuktighet bra og holder varmen også når den er litt fuktig.

Det var 20 kalde når vi gikk, og med Aclima trøye innerst, en Devold Active utenpå, og Dæhlie langrennsjakke ytterst, var det helt passelig. På bena bare en tynn Devold Multisport under Dæhlie langrennsbukse. Icebreaker ullboxer og smartwool sokker. Med andre ord kun ytterdressen som ikke var ull. Resultatet var at man ikke ble kald, ikke våt og at klærne var behagelige selv om de var litt fuktige.

Støtter også utsagnet om ull på sommeren. Har brukt mine merino-trøyer i 150 og 200g/m2 året rundt. De har en fin og svalende effekt om sommeren. Det er bare å gå på for fullt, og la de tørke på kroppen uten at det blir ubehagelig. Det samme kan man hverken si om bomull og kunstfiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nettopp en liten test av ullundertøy, med overskriften "Helårsull rett på kroppen", i siste nummer av Fjell og vidde. (Hvis det er lov å innrømme dette her på forumet. :) )

Her var det Janus som fikk betegnelsen "best kjøp", noe som passet meg bra. Jeg har brukt dette merket, sommer og vinter i mange år, og det selges faktisk på Sparkjøp.

Jeg driver og trener og samler krefter for en nært forestående tur til Radiumhospitalet så nå har sykkelen min fått piggdekk og dyre sykkelklær for vinterbruk er funnet frem, men underst er det alltid ull fra Janus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver og trener og samler krefter for en nært forestående tur til Radiumhospitalet så nå har sykkelen min fått piggdekk og dyre sykkelklær for vinterbruk er funnet frem, men underst er det alltid ull fra Janus.

Om jeg forstår deg rett: Lykke til. Både med styrkebygging og det du skal bruke den til!!! I all framtid!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Koppen.

Jeg har klatret mange bratte bakker og stått av mange stormer før, men da stort sett med sekk på ryggen. Dette blir nok litt anderledes, men med litt pågangsmot og viljestyrke så klarer jeg nok denne også. Det er vel som med de fleste bratte bakker. De kan se tøffe ut før start, men når man først har kommet i gang så går det som regel greit like vel. Og når så bakken er unnagjort og man kan tørke svetten av pannen så ligger ofte vidda der og lokker med alle sine fantastiske muligheter.

Jeg har bestilt ny ryggsekk til jul og satser på en ny sesong neste år.

Litt optimistisk kanskje?

Uten et klart mål å gå mot kan man lett bli gående i ring og da kommer man i hvert fall ingen steder.

P.S.

Fikk nettop en liten sms hilsen fra en kollega på jobben.

"Verden er fryktelig urettferdig. Her kommer du, hver morgen, uansett vær, med et stort smil, på sykkel, inn på firmaets parkeringsplass og passerer røykegjengen, hostende og harkende, under halvtaket ved døren. Arrangerer fjellturer og fisketurer for dine venner og kollega, og så er dette takken." .............

Ja ja, verden er urettferdig, men det har vi vel lært oss å leve med i årenes løp?

Litt off-topic dette kanskje, og så mange andre enn meg selv anngår det vel heller ikke, men gjort er gjort. Soory, skal forsøke å holde meg til saken videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Koppen.

Jeg har klatret mange bratte bakker og stått av mange stormer før, men da stort sett med sekk på ryggen. Dette blir nok litt anderledes, men med litt pågangsmot og viljestyrke så klarer jeg nok denne også. Det er vel som med de fleste bratte bakker. De kan se tøffe ut før start, men når man først har kommet i gang så går det som regel greit like vel. Og når så bakken er unnagjort og man kan tørke svetten av pannen så ligger ofte vidda der og lokker med alle sine fantastiske muligheter.

Jeg har bestilt ny ryggsekk til jul og satser på en ny sesong neste år.

Litt optimistisk kanskje?

Uten et klart mål å gå mot kan man lett bli gående i ring og da kommer man i hvert fall ingen steder.

P.S.

Fikk nettop en liten sms hilsen fra en kollega på jobben.

"Verden er fryktelig urettferdig. Her kommer du, hver morgen, uansett vær, med et stort smil, på sykkel, inn på firmaets parkeringsplass og passerer røykegjengen, hostende og harkende, under halvtaket ved døren. Arrangerer fjellturer og fisketurer for dine venner og kollega, og så er dette takken." .............

Ja ja, verden er urettferdig, men det har vi vel lært oss å leve med i årenes løp?

Litt off-topic dette kanskje, og så mange andre enn meg selv anngår det vel heller ikke, men gjort er gjort. Soory, skal forsøke å holde meg til saken videre.

Synes du holdt deg til Ull i alle sammenhenger her!! :) Lykke til på forestående tur og de som kommer etter, med den nye ryggsekken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver og trener og samler krefter for en nært forestående tur til Radiumhospitalet så nå har sykkelen min fått piggdekk og dyre sykkelklær for vinterbruk er funnet frem, men underst er det alltid ull fra Janus.

Verden er ikke rettferdig.

Jeg ser fram til å treffe deg på heia i sommer, i god form og med ny sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.