Gå til innhold
  • Bli medlem

Varme i sko - varmesåler mm


Gjest PaperCut

Anbefalte innlegg

Gjest PaperCut

For et par år siden plukket jeg opp et par enkle varmesåler hos Maplin i UK. Hele 100kr kostet de :), og selv om kvaliteten på batteriboksen er langt under par, så har de gjort jobben sin ganske greit.

Så nettopp at expert har pakke med therm-ic varmesåler til 399 - og disse ser unektelig ut som de holder litt høyere kvalitet og jeg vurderer å kjøpe.

Jeg har også prøvd disse varmepakkene som holder i 8 eller 12 timer - kjemiske greier, men de egner seg særs dårlig til sykling og langrenn da de blir klumpete og ugreie før de slutter å varme.

Hva gjør dere som trenger litt hjelp med varme i skiskoene på vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest PaperCut
Tåler ledningene å bøyes 1000-vis av ganger når man går, uten å får brudd?

Det gjenstår jo å se, men ledningene får ikke spesielt store bevegelser. De billige maplin-sålene mine er helt klart ikke veldig robuste - spesielt ledningen inn i batteripakka. Vil anta at nyere produkter har bedre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes innterresant ut, noen som har noe mere erfaringer med slike produkter.

Fant disse på nettet :

http://www.gsport.no/produkt/361583(BC_5)/therm-ic-max-set-varmes%C3%A5ler/

http://www.xxl.no/vintersport/utstyr/annet-utstyr/performance-saale-1045929

http://www.oslosportslager.no/produkt/conformable-volcano-h-varmesaler-24731.aspx

Finnes det andre varianter ?

Eller funker disse bra.

Hilsen en som fryse MYE i beina......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

den g-sport-linken fungerer ikke for meg - men fra URL'en ser den ut til å være samme som jeg linket til? Tror ikke du finner et sett med lader, batterier og såler billigere enn hos expert akkurat nå. De to siste linkene er jo bare til såler. Til begge trenger du batteripakker og lader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Den siste linken er for barn :). Jeg trodde jeg hadde linket dem, men det var visst i røverkjøp tråden. Jeg har bestilt voksenutgaven til 399. Samme produktet koster 1299 hos G-sport, så prisen er absolutt bra. Expert har også en "hent i butikk" tjeneste - null fraktkostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Tja, da har jeg fått min pakke. Greit med henting i nærmeste Expert, smart tilbud!

Pakket opp pakken og ble litt overrasket over at varmeelementet var løst. Det er altså lagt opp til at man selv må modifisere en såle. Dette er forsåvidt greit, for da kan jeg beholde ullsålen min, men litt håndspåleggelse blir det.

Ledningene er flate og ser ut til å tåle en del. Kontaktene er kraftige, men pinnene i batteripakka matchet ikke med kontakten, så jeg måtte bøye litt på dem for å få dem til å gå i kontakten.

Nå ligger de på lading - noe som trolig tar en del tid, for det er kun 0,15A@6V ladespenning. LED-lampa lyser ikke under lading, så det er ingen indikasjon å få på om den tar lading eller ikke. Batteripakken er forseglet og eneste lader som følger med er en 230V. Dersom det er mulig å kjøpe løse kontakter skal det være mulig å lade dem på tur med min lille HyMini vindgenerator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kenny28 skrev:

Hvor lenge skal de lade forresten ?

Du kan jo forsøke å se hvor store batteriene er i mAh og så dividere på 150(0,15A) som PaperCut oppga som ladestrøm. Dette gir i det minste en indikasjon på ladetiden(siden det er snakk om 6 V er det vel snakk om 4 seriekoblede batterier så det blir kapasiteten på 1 av batteriene som blir telleren).

Ellers kan du jo kjenne på batterieliminatoren hvor varm den blir. Når den begynner å bli kjøligere går ladingen mot slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det er en "intelligent" lader eller ikke. Altså at den kobles ut ved fullading. Har fått ødelagt noen aa batterier opp gjennom tidene ved at jeg har latt de stå for lenge til lading. Nå har jeg kjøpt en litt dyrere lader som kobler ut når batteriene er fulladet.

Kjøpte en Magicshine hodelykt for en stund siden. Der er det ett ladelys som går fra rødt til grønt når den er ferdig ladet. Om laderen da har slått seg av er jeg ikke helt sikker på, men det virker mest sannsynlig at den har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakket opp pakken og ble litt overrasket over at varmeelementet var løst. Det er altså lagt opp til at man selv må modifisere en såle. Dette er forsåvidt greit, for da kan jeg beholde ullsålen min, men litt håndspåleggelse blir det.

Jeg skjønte ikke helt hvordan disse skulle monteres. Hvordan gjorde du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg skjønte ikke helt hvordan disse skulle monteres. Hvordan gjorde du det?

Hei, jeg har ikke fått tid til å montere mine enda, men du må ofre et par såler til formålet.

Jeg er ikke 100% sikker på monteringen, men jeg tror meningen er at varmeelementet skal ligge oppå sålen, og kabelen skal gå under sålen og ut av skoen bak hælen.

Plasser varmeelementet og da ser du hvor ledningen må gjennom sålen. Du må kutte et snitt tvers over sålen for å få gjennom kontakten.

Deretter limer du på den medfølgende sålelignende greia - oppå den gamle sålen og over varmeelementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Virker rart at det ikke er inkludert egne såler, når det er avbildet såler med produktnavn og annonsen sier "med batteri,lader og varmesåler".

Fra annonsen:

Bildet er ikke helt illustrerende, men fra expert's tekst står det presist "pakken inneholder 2 stk Max batterier, lader og trimfit såler".

Trimfit såle er, iflg bikeshop, "Varmeelement for montering på/i eksisterende såle."

Flust.no som det er linket til over har forøvrig et detaljert bilde over alt i pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.