Gå til innhold
  • Bli medlem

Telthjelp - lett 4-mannstelt?


Klang

Anbefalte innlegg

Hei,

Kom over dette forumet ved en tilfeldighet - her var det veldig mye info! Jeg har prøvd å søke litt - men drister meg til å åpne nok en telt-tråd...

I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg et kuppeltelt/ selvstående telt - da det ofte er litt vanskelig å bardunere opp på noen av mine faste teltplasser, men har ikke funnet noen så langt.

Kriterier:

-Lett ( maks 4,5 kg)

-Enkelt å sette opp ( Jeg er som oftest på fisketur - ikke teltoppsettingstur) - helst oppsett av innertelt og ytterduk samtidig

-Vanntett ( 4000 mm vannsøyle)

-Stort fortelt til sekker/ bikkje

-Bra lufting

-Nylonduk, rip stop (helst)

Jeg har nå et Exped Sirius II extreme som brukes av meg og bikkja på våre turer. Teltet er helt ok - vanntett og greit nok å sette opp, men for trangt når kona og junior skal være med. I tillegg syns jeg luftingen bare er sånn noenlunde. For en som er mest opptatt av å få svingt fiskestanga syns jeg også det blir i overkant mye dilling med barduner og greier for å få duken fin og stram - særlig er det lett å få slapp ytterduk i fotenden der hvor de støttestengene til innerduken er.

Foreløpig har jeg bare funnet Helsport Fjellheimen 4 camp og Hilleberg Keron 4 - det hadde vært fint om noen hadde innspill på disse, evt. andre telt jeg bør se nærmere på. Jeg ser jo at Keron 4 er 3 500,- dyrere enn Fjellheimen, så selv om pris ikke er det viktigste teller det jo litt...skal derfor gode grunner til å velge Keron foran fjellheimen.

Takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HUsk at du får Fjellheimen Xtrem 4 for bare kr 500 mer.

Du får vel 600Gr mer å bære med da har du til gjengjeld helårstelt, sånn siden du allerede er i nærhet av den modellen.

Selv tror jeg nok jeg hadde gått for et 2 manns til i stedet. Mer praktisk å fordele vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes! Fjellheimen 4 Xtrem er et kanonbra telt, og må være et ypperlig valg for kriteriene. Selv bruker jeg ordinær Fjellheimen 4 mest. Mindre fortelt, og tåler ikke storm, men veier til gjengjeld godt under 3 kg, noe de fleste andre 4-mannstelt ikke gjør. Derfor blir det også ofte med på tur selv om det bare er to som skal overnatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hilleberg har jo litt mer "finesse" enn helsport.

Har et keron 4. Kongetelt det.

Eneste jeg har å utsette er at jeg syns duken utvider/strammer seg litt mye avhengig av temp.

Jeg syns 2 innganger/fortelt er et must... Heller 2 små, enn et stort for min del. Evt et stort og et lite :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husstanden har et tunelltelt, nærmere bestemt et Hilleberg Nallo 4GT. Det er skamdyrt og skambra. Vekta er vel litt over tre kg, men det må du nesten sjekke.

Helsport fjellheimen er litt rimeligere, men slets ikke noe "billigtelt" for det.

Kuppeltelt for fire? Kanskje MSR Stormking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husstanden har et tunelltelt, nærmere bestemt et Hilleberg Nallo 4GT. Det er skamdyrt og skambra. Vekta er vel litt over tre kg, men det må du nesten sjekke.

Helsport fjellheimen er litt rimeligere, men slets ikke noe "billigtelt" for det.

Kuppeltelt for fire? Kanskje MSR Stormking?

Takk for tips! - akkurat nå heller jeg litt mot Hilleberg - mens kona har vært inne på Youtube og sett på Exped Venus III DLX. Litt for tungt, men ser ellers ut til å være akkurat passe (da kan bikkja få det ene forteltet...)

I tillegg har vi sett litt på nettet på på amerkanske telt (MSR/ Eureka) med mesh - Jeg er litt usikker på den amerikanske metoden med å få opp stengene først - for så å klipse på innerteltet før man danderer ytterteltet fungerer særlig godt i strireng og vind (typisk sommervær altså) - men jeg er kanskje for negativ??

Dyrt blir det uansett skjønner jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venus III er jo et fint telt Var et jeg tittet på selv en gang men fikk et Svalbard 3 til halv pris den gang så da ble det det i stedet.

Det jeg likte med Venus var god høyde inni(1,5m så vidt jeg husker), 2 fortelt og innganger hvorav det ene er noe større enn det andre.

Etter min smak mangler det stormmatter til å være et skikkelig helårstelt, dog mange som mener det ikke er nødvendig.

Like greit at det er dyrt og at det er noe du er fornøyd med. Enda dyrere å kjøpe noe billigere som du ikke er fornøyd med for så å måtte kjøpe dyrt etterpå alivekel :D

Til lavlandsbruk og sommer så valgte jeg en annen løsning .

http://www.xxl.no/villmarksliv/telt-fjellduk/telt/lavvulight-4-groenn-ytter-stang-1031601

I grønn farge riktignok. Kjempebra plass i forhold til vekt(2,3 inkl bunn). Kan stå oppreist inntil stang.

Fin plass til 2 voksne og 2 hunder inkl. bagasje. Inntil 4 voksne som det står i reklametekst er jeg mer usikker på. God lufting i det. Ulemper er at det har kun en duk. Krever og litt annen plass enn et telt å sette opp. Mister fort litt plass inne hvis man ikke får satt det skikkelig opp. Lettere slik med selvstående kuppeltelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helt uforbeholdent anbefale det teltet, har hatt mitt i snart tre år nå, og er megafornøyd, på markaturer står teltet strøkent med kun tre plugger, det er riktignok 5 stenger å tre inn, men de er like bortsett fra den siste buen over forteltet. så teltet går opp på 5 minutter. i uvær bruker jeg et kvarter på å få det opp, og sikret. innendørs er det som en ballsal. skikkelig sittehøyde, og god høyde ute ved veggene. i tillegg merker man flere og flere smarte detaljer for hver gang man bruker det.

rett å slett ett topptelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt om og men ble det et Helsport Fjellheimen 4 til 4 700,- på XXL Alna. Vi lurte litt på om vi skulle gå for Xtreme, men siden vi i liten grad overnatter ute vinterstid ble vekten viktigere.

Jeg var innom Sportsnett, men følte ikke at noen av teltene der passet helt oss - de hadde et Eureka Artus 3 på tilbud, men jeg syns måten å sette opp disse teltene ble for uvant for meg - i tillegg var jeg litt usikker mht vanntettheten - god service fikk jeg iallefall :)

Vi vurderte Exped Pegasus, men det ble vel tungt for vårt bruk.

Exped Venus III hadde ikke de på Oslo Sportslager tid til å ta frem og vise meg - litt merkelig egentlig, når man står der formelig med kortet i handa, det må være gode tider i sportsbransjen...

Tusen takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Solgte et fjellheimen 3 camp for en kompis her på forumet for en stund siden. Fikk også testet det på tur, og det er jo et praktisk og solid telt med god plass.

Sikkert vært postet før, men her har en kar, muligens et veddemål, kanskje en demo, tatt på seg oppgaven å sette opp et fjellheimen telt. For å generere vind, litt dyr metode kanskje, og en smule uortodoks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Bibler Bombshelter (Black Diamond) telt. 4 manns som veier 4,4kg. Dette er et kuppelttelt hvor stengene monteres innvendig slik at duken blir presset ut, kontra å bli dratt ut. Dvs null problem å få stram og fin teltduk 8) . Inngang, med myggnetting, foran og bak. Fortelt i begge ender, hvor det ene forteltet er mindre enn det andre. Teltet er endukskonstruksjon av et stoff som heter Todd-tex, og etter mine erfaringer så puster det bra og har bra vannsøyle (husker ikke eksakt verdi i farta). Jeg er snaue 2m lang og sitter fint oppreist i nesten hele teltet, da veggene er ganske bratte og plassen innvendig blir godt utnyttet.

Hvorfor jeg valgte akkurat dette teltet? Mye tilfeldigheter, men jeg var hos Skandinavisk i Tromsø og så på telt da de hadde vårsalg for 2 år siden. Mye bra til hyggelige priser, og fikk god tid til å snakke med folk og betjening som kunne sine ting. Så så jeg plutselig det her gule, store teltet oppslått og ble litt nysgjerrig. Joda, det var et Bombshelter fra Black Diamond. Et ekspedisjonstelt som de ville ha 10 store høvdinger for :shock: . Om det var verdt det? Joda, helt klart! Sa de... Og jeg trengte/ønsket meg et telt med litt god plass som kunne brukes hele året. Long story short... Jeg syntes 10000 var for mye å bruke på et telt, og selv om det var mange andre fine der til rundt halv pris så ble det ingen handel den dagen. Var innom forumet her og søkte, og fant til slutt ww.spadout.com hvor jeg gjorde et søk og fant teltet! Kontaktet nettbutikken, som var helt ok med internasjonal levering, og vips ble jeg eier av teltet! Da det omsider kom seg gjennom tollen, og momsen var betalt, så kom hele moroa på 4600 spenn. Og ja, teltet var verdt den prisen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.