Gå til innhold
  • Bli medlem

Når er det NOK med turutstyr?


Anbefalte innlegg

Annonse

Jakten på det fullkomne utstyrsforråd tar aldri slutt. Enhver friluftsentusiast med respekt for seg selv bør ha minst dobbelt opp av hele varesortimentet til Arc'teryx. Hvordan forventer du ellers at man skal få 100% utbytte av turopplevelsen, hvis utstyret ikke holder mål? You tell me!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei.

Man trenger f.eks sjelden 3 like sommersoverposer. Men ettersom man bygger opp utstyr er det jo gjerne for å forbedre noe man har eller supplere.

Så et lite luftg sommertelt, et allroud telt og et vintertelt er kjekt f.eks.

Men det blir jo fort litt utstyr man ikke bruker lenger og, da har man jo egentlig for mye :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to typer friluftsfolk. De som har garasjen full av utstyr de aldri bruker, og de som har litt utstyr som de bruker hele tiden. Det er mye sant i det gamle ordtaket om at hvis du har flere enn 7 ting, da er det tingene som eier deg, og ikke omvendt. Skjønner ? For noen år siden hadde jeg kjelleren full av alt mulig klatreutstyr, flere par seler, flere typer klatretau, nok karabinere til å rigge faste tau opp Trollveggen osv osv, men jeg fikk aldri tid til å bruke det, så en dag bare kaste jeg det meste. Nå har jeg et par klatresko som jeg bruker hver dag, og jeg er lykkeligere nå enn jeg var med alt isenkramet som bare tok opp plass.

Go figure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to typer friluftsfolk. De som har garasjen full av utstyr de aldri bruker, og de som har litt utstyr som de bruker hele tiden. Det er mye sant i det gamle ordtaket om at hvis du har flere enn 7 ting, da er det tingene som eier deg, og ikke omvendt. Skjønner ? For noen år siden hadde jeg kjelleren full av alt mulig klatreutstyr, flere par seler, flere typer klatretau, nok karabinere til å rigge faste tau opp Trollveggen osv osv, men jeg fikk aldri tid til å bruke det, så en dag bare kaste jeg det meste. Nå har jeg et par klatresko som jeg bruker hver dag, og jeg er lykkeligere nå enn jeg var med alt isenkramet som bare tok opp plass.http://fjellforum.net/posting.php?mode=quote&p=175633

Go figure.

Jeg synes du nettopp i en annen tråd fortalte at du tok med deg klatreutstyr for 20.000? https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=20829 Nå har du bare 7 ting? Blir litt for zen for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo fulgt litt med her på forumet, og har jo fått med meg at ganske mange later til å være svært miljøbeviste, og skal man være riktig miljøbevist bør man jo ikke ha noe mer utstyr enn det man trenger. Alt unødvendig utstyr som man ikke trenger og ikke bruker er jo en miljøbelastning.

Selv er jeg ikke noen asket, og har nok mye mer utstyr enn det jeg trenger, men prøver å tenke igjennom tingene før jeg kjøper noe nytt, ikke bare friluftsutstyr, men ellers også. Jeg prøver å tenke igjennom om denne tingen virkelig er noe jeg trenger (i 99 % av tilfellene er det ikke det) og om dette er noe jeg kommer til å bruke (veldig ofte bruker jeg jo en ting som jeg strengt tatt ikke trenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye fancy utstyr kan komme i veien for turopplevelsen. Selv brukte jeg treningsbukse på de første sommerturene jeg gikk i fjellet, noe som var helt greit, bortsett fra at skarpe steiner fikk den til å revne. En enkel ulltrøye gjør stort sett nytten. Jeg har riktignok et behov for å ta bilder for ettertiden, men klarer meg lenge med et kompaktkamera. Har også sluttet å bruke sporlogg på GPSen, det blir så forstyrrende å slå den av og på hele tiden. Selv mobiltelefonen er jeg fristet til å legge igjen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er et land med store variasjoner i klimaet. Dersom man er på tur året rundt, betyr det selvfølgelig at man har dobbelt opp av mye utstyr som i utgangspunktet har samme formål. Når man har nok utstyr får være opp til hver enkelt, men det er klart; mye av utstyrshysteriet er med på å skape forestillinger om at man "må ha" en hel del utstyr for i det hele tatt å komme seg ut på tur.

Anbefaler alle å se "Snøhulemannen". Han har mye fornuftig å formidle da det kommer til forbruk av både mat, klær og diverse utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.